Mida arvata vaidtiivast?

Kõigest mis teiste alateemade alla ei mahu
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Vaidtiiva puhul on anhedral (ehk siis tagurpidi V kuju) püsivuse tagamiseks tavaline.

Arne
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Sai siis täna esimene lend tehtud. Elamused on positiivsed. Lennuki juhitavus ja stabiilsus olid oodatust paremad. Varasemate tavalise ehitusplaaniga lennukite juures tuli stabiilsuse / soovitud suuna hoidmiseks ikka juhtkangiga sõuda siis antud vaidtiib liikus just täpselt nii nagu juhtisid. Kuuletus juhtimisele suurepäraselt ja oli õhus rahulik.

Probleemiks on start. Mootorit saab käivitada alles peale äraviset, kuid siis jääb ikka imevähe aega mootori käivituseks ja juhitavuse saavutamisks.

Kui raskuskese oli esimesel piiril siis pidi õhus hoidmiseks ikka gaas põhjas olema. Raskuskeset tagumisele piirile lükates kulus lendamiseks energiat oluliselt vähem. Sai vabalt ka poole gaasiga sõita.
seriff
Posts: 737
Joined: Wed Dec 19, 2007 22:16
Location: Põlvamaa

Post by seriff »

ise startisin,visates tiiva otsast siis saab ka töötava mootoriga.
aga peale ekstreem lendu viskasin ta riiulile :lol:.
tuli kallale kuramus ja naabrimees oli ka pea aegu kõhuli et see kurivaim pihta ei lendaks.ise sain pliksi kirja ikka.
kindlasti sellist jama pole kui osta,ise sai tehtud ja raskuskeset ei saanudki paika.
53457079



Ridali lennuklubi.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Täiendasin lennukit pöördtüüridega. Vaata pilte.
Image
Image
Image

Kuid lennuk pöörama eriti ei hakka, isegi tüüri 30 kraadise väljalöögi juures. Paremale ei pööra peaaegu üldse. Vasakule nagu veidi pööraks. Ringi täis saamiseks tuleb julgeda lennuk praaegu nähtavuspiirini lasta.
Kui tüür keerata otselennus järsult paremale ja jäädagi hoidma paremale siis mõneks hetkeks keerab nina kuid järgmistel hetkedel keerab jälle nina otseks ja jätkab otselenud vaatamata, et mõlemad tüürid on ~30 kraadises väljalöögis.

Kas on mõtteid milles võib olla probleem?
Kas on ideid, kuidas vaidtiib saada Z telje (püsttelje) suhtes pöörama?
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Drag rudders. Nagu B2-l. Ehk siis pidurdad tiivaotsa. Ma ei oska ausalt öeldes miskit muud välja mõelda. Tavaline pöördetüür töötab ju seepärast, et kere on jõuõlaks. Aga antud juhul kisub see asi sul lihtsalt lennukit tiivaotsa suunas.

Arne
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Käes, lennuk hakkab püsteljes pöörama, kui kasutada korraga vaid ühte tüüri. Käisin täna seda proovimas. Sain pöörata nii vasakule, kui ka paremale.
Tüüri tuleb pöörata aga mehiselt, 30 ja rohkem kraadi. Tõenäoliselt ongi nii nagu Arne pakkus tegemist pigem ühe tiivaotsa pidurdamisega.

Edasi tuleb välja mõelda parda pealne mixing, kus vastavalt puldi käsklusele pööratakse kas paremat või vasakut tüüri.

Võib-olla oskab keegi soovitada valmis mikserit, kus saaks ka ise eksponenti seada.
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Mina teeks vist kuidagi mehhaaniliselt. Näiteks vedru + piiraja + nöör. Ehk siis vedru tõmbab pöördetüüri vastu piirajat - see on nullasend. Kui servo pöörab ühes suunas läheb nöör lõdvaks aga pöördetüür ei liigu. Kui servo liigub teises suunas läheb nöör pingule ja tõmbab pöördetüüri piiraja juurest ära.

Ja ühes tiivaotsas on siis nöör ühe ja teises teise servo sarve küljes. Ja saab ka ühe servoga hakkama, mis keskel on ja kust nöörid sirgelt pöördetüüri tagaserva lähevad. Sellised pikad nöörid tekitavad muidugi vastikult palju takistust nii et eriti ei soovita sellist asja.

Mis eksponenti puutub, siis pane servole lihtsalt pikem heebel või heeblipikendus.

Arne
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

soovitan häälestada servo heebli nullasendis 45-kraadise nurga alla. Siis liigubki tüür ühte pidi pöörates rohkem ja teistpidi pöörates vähem.

AndrusK
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Mis arvata kui panna mootor z-teljel servoga liikuma, kas see hakkaks lennukit paremale-vasakule pöörama?
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Pole kindel. Pigem ei. Mootor liigub ju selle tiiva poole mis peaks tõusma ja kompenseerib oma pöörava jõu. Teine asi on see, et vedav mootor arendab suurt jõudu. See peab väga hea liigend olema mille peal see mootor liigub, et ta kinni ei kiiluks ja servo seda liigutada suudaks.

Arne
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Thrust vectoring:

mootor kõrgustüüril:
http://www.youtube.com/watch?v=NGDyBCb_EsU

mõlemad teljed juhitavad:
http://www.youtube.com/watch?v=hLXfyFFrvyE

AndrusK
AndresO
Posts: 146
Joined: Mon Feb 12, 2007 10:32
Location: Tallinn

Post by AndresO »

ak wrote:Thrust vectoring:
Valmis vaidtiiv tootena:
http://www.newdirectionsrc.com/

Isetehtud mootorialus:
http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... red+thrust
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mach=1.2:
http://www.youtube.com/watch?v=RbMIOvi46ro
Mis arvata kui panna mootor z-teljel servoga
2 mootoriga ehk lihtsam?
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Nii, sain lennuki z-telje ümber pöörama nii paremale, kui vasakule. Tegin mehhaaniliselt asümeetriliselt pööravad tüürid Arne ja AndresO soovituste hübriidina. Seega pääsesin elektroonilisest mikserist :-)

Pöörderaadius tuli rahuldav, kuigi oli tunda, et servode jõust pöördtüüre hoida jäi väheseks. Tõenäoliselt tuleb panna tiiva otstesse võimsamad servod.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Mul ikka see UAV pisik küljes ja edevus ei lase vaikida. :?
Sain vaidtiiva iseseisvalt lendama. Jaanid on korda läinud püha. :) Esimest korda elus oleks võinud puldi lõkkesse visata kartmata, et lennuk järgneva 10-ne minuti jooksul alla kukub või silmist kaob. Õnneks pulti lõkkesse ei visanud ja maandasin lennuki enne aku lõppemist tervena ära.
GPS-i järgi suuna hoidmine hakkas tööle.
Probleem muidugi ka jäi, otsesuunaline ossilatsioon ehk võnkumine.
Teades võnkumise probleemide raskust, st. raskusi neid välja ajada, tõenäoliselt loobun vaidtiiva arendusest ja otsin mõne testsugusema ehitusplaaniga lennuki.
juksrace
Posts: 77
Joined: Wed Jun 03, 2009 23:44
Location: Tartu

Post by juksrace »

AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Midagi sellist tahaks ka valmis saada. Oleks vaid ainult 1 tiib, ei mingeid vertikaalseid stabilisaatoreid ega muid välja ulatuvaid "sarvi". Lisaks sellele tahaks selle muuta ka iseseisvalt lendavaks.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1052384
Täitsa lendavad asjad ja ilma püstiste kiiludeta.
User avatar
Nullpointer
Posts: 110
Joined: Tue Jul 03, 2007 13:26
Location: Tartu

Post by Nullpointer »

mart63 wrote:http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1052384
Täitsa lendavad asjad ja ilma püstiste kiiludeta.
Lõikaks endalegi, aga kust ma profiili leian?
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Seal kirjutatust saan mina aru nii, et pole väga oluline. Suvaline semisümeetriline, mille "paksusesse" akud ja muu tehnika ära mahutada, siis pole vajadust eraldi kere järgi kah. Elevonile soovitavad 6mm üles trimmi.


Muide, lahe avatar. Ma oma aruga üritasin toda maha lüüa, siis alles taipasin.. :lol:
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Sarnast aga muidugi pisikest mänguasja nägin mudelipoes müügil. Mootori pööramise võimalust küll ei olnud. Hind oli kuskil 500 raha kandis.
User avatar
tarmotaja
Posts: 119
Joined: Wed Jul 05, 2006 13:43
Location: Märjamaa

Post by tarmotaja »

Üle pika aja võtsin jälle lennukiehituse kätte. Masu teeb oma töö ja keret ning tagatiibu ei raatsinud teha.
Välja tuli midagi sellist:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... id=Tiib2_2
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... id=Tiib2_1

Tiivaulatus 1 meeter ja lennukaal 600g. Kaal on suur tänu igasugustele eksperimentidele. Lisaks on see penoplastist ja balsaga kaetud tiib. Sattus aga kuidagi eriti raske balsa.
Plaan oli teha tõepoolest ainult tiib. Niimoodi, et midagi muud välja ei paista. Kuid lugedes foorumeid, panin ikkagi kiilud otstesse. Ja see tobe mootoriraam. Ilmselge liialdus. Kuid esialgu plaanisin üht outrunner mootorit ja seda ei saanud kere sisse ära peita. Mootor oli aeglane ja kirjatuvi Hiinamaalt tõi natukene kiirema jõuallika. Eriti uhke olen selle üle, et ei ole näha kuidas kaldtüürid pööravad. Kõik on ära peidetud ( servo telg on risti kaldtüüriga ).
Esimesed katsed olid vaevalised, kuna vahepeal oli peal ka üks raskem mootor ning raskuskese oli eriti taga. Näis, kuidas uus mootor veab. Kuna oli vaja raskuskeset ettepoole saada, siis panin 1800mAh 3s Lipo aku. Elektrit jätkub kauaks ... kuid kahjuks on see ka lisakaal.

Tarmo
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Siin üks topklassi vaidtiib:
http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... =zupair-z1
Pinnakoormatus tiivale 14 g/dm2 ja tehnoloogiliselt väga tänapäevane. Kaalujaotuski antud. Elektrimootori lisamisel saaks huvitava riista :!:
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

[J] wrote:
tola555 wrote:Määrus? Paluks linki riigiteatajale.
http://www.fai.org/aeromodelling/documents/sc4
Vähe Riigiteatajast kõrgem tase, aga äkki sobib.
FAI on rahvusvaheline Lennuspordiföderatsioon ja selle määrused reguleerivad rahvusvahelisi võistlusi ning rekordeid lennunduse ja kosmonautika valdkonnas. Sisuliselt ei oma need hobilenduritele ega mitte FAI võistlustele mittemingisugust tähtsust. Muidugi on seal päris kasulikke nõuandeid, aga kõik ei pea neid järgima.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Siit võib leida hea ülevaatliku kirjelduse tüüride käikudest ja ZUPAIR-Z1 lennuki timmimisest:
http://www.zupair.com/instructions.htm
Post Reply