2 m plaanerid
2 m plaanerid
On veel üks tore algajate plaaneriklass - plaanerid kuni 2m tiivaulatusega.
2m reeglite järgi on lubatud ainult pöörde- ja kõrgustüür.
Kaasajal lasevad ka põlvepikkused poisikese kaldtüüridega ja sellest piirangust ausalt tunnistades ei saa aru.
Minu mäletamist mööda see reegel tuli NSV Liidu ajal, kus NSVL servode lootusetu kvaliteet neid kaldtüüridel kasutada ei võimaldanud. Korralike aparatuuride omanikel oleks siis olnud eelis (kaldtüüri saab kasutada klapina jne.). Termikalennus kaldtüürid tegelikult eelist ei anna, aga nõrganärvilisi hirmutavad küll.
Nüüd lasevad 10 aastased helikatega 3D lendu ja kuna 2m klassis võistlevad ka täismehed, siis see ainult pöörde- ja kõrgustüüri värk on mulle tõesti segane lugu.
Vahepeal on maailmas ülipopulaarseks saanud viskeplaanerid, mis saavad hakkama lausa stardinöörita ja on ka küllalt 2m.
Ehk on siin vajadus 2009.a. võistlusmäärustemuudatuseks ???
Oleksin tänulik minu arusaama korrigeerivate teadmiste eest!
2m reeglite järgi on lubatud ainult pöörde- ja kõrgustüür.
Kaasajal lasevad ka põlvepikkused poisikese kaldtüüridega ja sellest piirangust ausalt tunnistades ei saa aru.
Minu mäletamist mööda see reegel tuli NSV Liidu ajal, kus NSVL servode lootusetu kvaliteet neid kaldtüüridel kasutada ei võimaldanud. Korralike aparatuuride omanikel oleks siis olnud eelis (kaldtüüri saab kasutada klapina jne.). Termikalennus kaldtüürid tegelikult eelist ei anna, aga nõrganärvilisi hirmutavad küll.
Nüüd lasevad 10 aastased helikatega 3D lendu ja kuna 2m klassis võistlevad ka täismehed, siis see ainult pöörde- ja kõrgustüüri värk on mulle tõesti segane lugu.
Vahepeal on maailmas ülipopulaarseks saanud viskeplaanerid, mis saavad hakkama lausa stardinöörita ja on ka küllalt 2m.
Ehk on siin vajadus 2009.a. võistlusmäärustemuudatuseks ???
Oleksin tänulik minu arusaama korrigeerivate teadmiste eest!
Kogu raadioteel mudelite teema on viimase 5 aastaga meeletult arenenud. Mäletan hästi, et 2000 aastal võis vabalt 8-9 aastat vana kataloogi sirvida. Tänapäeval muutub kõik aasta-kahega peapeale.
Lauri Laidna - www.pistik.com
See, et liuglaagrid ära mainitud seal reeglites on, tuleneb speed 400 mootori defineermise vajadusest. Kuidas sa ütled, ühe ilma sildita enamvähem 400 mõõdus mootori kohta võistlusolukorras, et kas ta nüüd on speed/power 400 või mitte?vana wrote:reegel - mootor peab olema liuglaagritega.
Ha,ha haaa...
Ning 2M klassist:
Et olen seal natuke võistelnud, ning tegelikult on tegu ikka üllatavalt keerukama asjaga kui välja paistab.
Klass on algusest peale mõeldud noorte kasvulavaks ja sellest oli ka eilsel seminaril juttu. Tehnika sellisele lennukile maksab tänapäeval kopikaid, materjalid sobiva lennuki jaoks samuti.
Kõige kallim on ehk korralik kumm koos hea jõhviga, teine võimalus on ka "hobust" kasutada, mis annab tegelikult parema stardikõrguse.
Piirangutest tulenevad üpris huvitavad konstruktsioonid ja seetõttu on seal kõigest maksimumi välja pigistamine olulisem kui mõnes muus klassis.
Ei ole ju mõtet mingit võistlusklassi halvustada või öelda mis on seal õige ja vale kui reaalne võistluskogemus puudub.
.liuglaagrid ära mainitud seal reeglites on, tuleneb speed 400 mootori defineermise vajadusest
Kui kougin kuulaagrid välja ja asendan liuglaagritega on ilmselt reeglite järgi OK.
Kuid mis SISULINE vahe?
PS. Ütlen siin välja oma isikliku arvamuse (IMO), tõsi, ülemäärase olmediplomaatiata...
Last edited by vana on Sun Feb 17, 2008 16:04, edited 1 time in total.
NSV Liidu ajal, kui veel ei olnud simulaatoreid ja normaalseid raadioaparatuure, oli see klass peaaegu ainuvõimalik raadiolennunduse alustamise võimalus. Võisteldi nagu nüüdki ja võistlejaid polnud vähem.
Mind lihtsalt üllatab, et kõik on sama nagu aastal 1980.
Vaadates poodides müüdavaid plaanereid jääb mulje, et kaasajal paljud ei saa kaldtüüride tõttu võistlema.
30 aastat tagasi oli ainult pöörde-kõrgustüürile tõsine põhjus, hetkel on see vaid sisseharjunud traditsioon.
Mind lihtsalt üllatab, et kõik on sama nagu aastal 1980.
Vaadates poodides müüdavaid plaanereid jääb mulje, et kaasajal paljud ei saa kaldtüüride tõttu võistlema.
30 aastat tagasi oli ainult pöörde-kõrgustüürile tõsine põhjus, hetkel on see vaid sisseharjunud traditsioon.
Last edited by [J] on Sun Feb 17, 2008 17:17, edited 1 time in total.
Aga mõtle nüüd, mis üks speed 400 mootor maksab, ning siis mõtle uuesti kas see tasub vaeva ära.vana wrote:.liuglaagrid ära mainitud seal reeglites on, tuleneb speed 400 mootori defineermise vajadusest
Kui kougin kuulaagrid välja ja asendan liuglaagritega on ilmselt reeglite järgi OK.
Kuid mis SISULINE vahe?
Reegli idee on ära määratleda võimalikult standardne mootor, mis teeks võistlemise odavaks.
Oli kunagi plaanis M.Drela Allegro ehitada küll, kuid see jäi mäletamatute asjaolude taha.
Kuid kui palju on plaaneriklasse, kus nt wingletide kasulikkus nii hästi välja tuleks?
2M peab olema olema suuteline lendama piskest termikaringi ilma eleronide abita, mis seab samuti omad nõudmised tiivale.
Kokkuvõttes ei ütleks, et piirid mis seatud eriti arengut pärsiks.
Kuid kui palju on plaaneriklasse, kus nt wingletide kasulikkus nii hästi välja tuleks?
2M peab olema olema suuteline lendama piskest termikaringi ilma eleronide abita, mis seab samuti omad nõudmised tiivale.
Kokkuvõttes ei ütleks, et piirid mis seatud eriti arengut pärsiks.
Hei, hea tulnuk.
Kui oleks reeglites sees: Speed 400, on alles Klar.
Kui on aga udu, mis võimaldab põhiprobleemist mööda minnes anda olulisi tehnilisi eeliseid, pole ka see laagrivahetuse vaevake kõneväärt.
Ole nüüd kena, ei taha ma kedagi solvata, samuti pole potensiaalne võistleja, vähemalt selles elus.
Kui oleks reeglites sees: Speed 400, on alles Klar.
Kui on aga udu, mis võimaldab põhiprobleemist mööda minnes anda olulisi tehnilisi eeliseid, pole ka see laagrivahetuse vaevake kõneväärt.
Ole nüüd kena, ei taha ma kedagi solvata, samuti pole potensiaalne võistleja, vähemalt selles elus.
Vana teema, aga MLÜ koosolekul tuli natuke jutuks ja selle jätkuks üks küsimus. Äkki mõni asjadega kursis olev inimene loeb, pole ise plaanerite võistlustele viimastel aastatel jõudnud.
On olemas kummiga starditav 2 meetrise tiivaulatusega plaaner, millel on lisaks kõrgus- ja pöördetüürile veel tagatiivad ja kaldtüürid. Kas F3J ühisvõistluses läheb see F3J mudelite alla või on see RC-2M klassi mudel. Kuulsin, et RC-2M piirangud on vabamaks lastud ja osavõtjate vähesuse tõttu on ühisvõistlused F3J mudelitega. Kas ühisvõistlusel arvestatakse RC-2M tulemused koos F3J võistlejatega, või on eraldi arvestus? MLÜ koosolekul kõlas idee RC-2M klass ametlikult ära kaotada, kas sellisel juhul võib Eestis F3J plaanerit võistlustel vintside kõrval kummiga startida?
On olemas kummiga starditav 2 meetrise tiivaulatusega plaaner, millel on lisaks kõrgus- ja pöördetüürile veel tagatiivad ja kaldtüürid. Kas F3J ühisvõistluses läheb see F3J mudelite alla või on see RC-2M klassi mudel. Kuulsin, et RC-2M piirangud on vabamaks lastud ja osavõtjate vähesuse tõttu on ühisvõistlused F3J mudelitega. Kas ühisvõistlusel arvestatakse RC-2M tulemused koos F3J võistlejatega, või on eraldi arvestus? MLÜ koosolekul kõlas idee RC-2M klass ametlikult ära kaotada, kas sellisel juhul võib Eestis F3J plaanerit võistlustel vintside kõrval kummiga startida?
FAI F3J reeglites:
5.6.8.2. The launch of the model aircraft will be by hand held towline only.
Pea kõigis maades on kohalikel võistlustel lubatud kasutada siiski vintse ja ka kummijupi abi. BalticOpenil kohtunikuna olen ka kummimeeste ja 2m F3J lennukite aegu mõõtnud.
Heal mullil on tegelikult ükskõik kuidas starditi ja milline lennuk on - kõik saavad maksimumi enamvähem täis kui piloot suudab mulli leida ja seal püsida.
See muidugi mitteametlik arvamus.
5.6.8.2. The launch of the model aircraft will be by hand held towline only.
Pea kõigis maades on kohalikel võistlustel lubatud kasutada siiski vintse ja ka kummijupi abi. BalticOpenil kohtunikuna olen ka kummimeeste ja 2m F3J lennukite aegu mõõtnud.
Heal mullil on tegelikult ükskõik kuidas starditi ja milline lennuk on - kõik saavad maksimumi enamvähem täis kui piloot suudab mulli leida ja seal püsida.
See muidugi mitteametlik arvamus.