2 m RES plaanerid

Arutelu kõigi raadioteel juhitavate plaanerite teemal...
Post Reply
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

2 m RES plaanerid

Post by tikka »

Mida siinne plaaneritest huvituv rahvas 2m RES (pöördetüür, kõrgustüür, spoiler) plaaneritest arvab? Võistlemise seisukohast ikka. Kuna tavaline 2m klass ei tundu eriti populaarne olevat, siis oleks see äkki huvipakkuvam.

Paar linki:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2210836

http://www.rc-network.de/forum/showthre ... rom-Turkey

Tundub, et tegemist on algselt Türgist pärit klassiga, kus on näiteks järgmised reeglid:
Mudelid on stardikummiga starditavad ja maksimaalne tiivaulatus on 2 meetrit. Lennukil on lubatud ainult pöördetüür, kõrgustüür ja spoiler. Ehitusmaterjaliks on puit, aga talade; sabatoru ja vist ka tiibade ühenduskohtade juures võib kasutada teisi materjale. Ehk siis peaks ära jääma meeletult kallid ja kõrgtehnoloogilised mudelid. Ninaosa on puidust, seepärast ei saa teha F3J stiilis ninaga maasse maandumisi. Kuna pole tagatiibu ega kaldtüüre on tiiba lihtsam ehitada ning seepärast ka lendab paremini, sest pole tüüride ühenduskohti.

Eesti 2m klassi piiranguid on lastud järjest lõdvemaks ja asi on läinud mõnes mõttes ka kallimaks, aga kõige suuremat meisterlikkust vähemalt maandumise arvestuse tegemisel peaks nõudma just pöörd- ja kõrgustüüriga mudelid.

Sama mudeliga saaks osa võtta ka F3J võistlustest. Soovi korral saab sellisel juhul panna näiteks teise tiiva ja ongi 2m full house plaaner. Kuna tiivaulatus on 2m, saab osa võtta ka traditsioonilisemast 2m võistlusest.

Ehk siis odavam hind, soovi korral iseehitamine, lihtsam elektroonika, suurem stardikõrgus kui näiteks viskekal.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

See klass oli hulk aastaid kasutusel ja parimatel aegadel olevat olnud 20 võistlejat.
Paraku paistab, et on nii, et nagu parimate lendamise tase kõvasti tõuseb, kipuvad "massid" alla andma ja vaikselt ära kaduma.
Kui on võistlejaid, on ju lihtne hea ilmaga ka võistlus teha.
Termikalendu üksi teha pole tegelikult eriti põnev. Termikalennus on ka õnne moment küllalt suur ja lõplik järjestus pole iialgi ette teada, aimatav ehk teatud määral küll. Edukus on seejuures tugevas sõltuvuses võistleja lennutundide arvust.
Minu meelest ei tule võistlusele minna võitma või kaotama, vaid tuleb enda tulemus välja lennata ja trennides seda parandada. Aastaga asi kindlasti edeneb. Koht sõltub juba teiste lendamisest.
Kõrgtehnoloogiline lennuk tagab ainult väga kalli matsu ja ei taga mingit võitu. Usun, et maailmameistrid võidaks ka odava pakendilennukiga enamuse kohalikest võistlustest ära.
2m auhinnalised kohad on mitu aastat nii vabad olnud, et karikaidki pole vaja osta, eriti noorteklassis.
Meie naabermaadega võrreldav konkurents on ainult F3J ja F5J klassides.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Pole Keila asjadega kursis, aga kirjelduse järgi käidi ka RC2m klassis Soomes võistlemas: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 457&type=3.

Point on selles, et tõsisemad võistlejad ostavad ka kallima tehnika, mis veelgi suurendab nende eelist näiteks F3J ja F5J klassides. Meistrid ei kasuta odavaid mudeleid. Hästi viimistletud komposiidist mudel peaks olema kõvasti parem iseehitatud balsast mudelist. Kui mudelite konstruktsioon oleks piiratud, oleks võibolla see eelis väiksem, sest siis lennutabki meister samatüübilist mudelit. Nokitsen tasapisi ühe 2 meetrise kummistardi plaaneri kallal ja mõtlen, et missuguse tiivaga varianti esimesena teha (RES, RE või nn full house). Ainult kõrgus- ja pöördetüüriga variant huvitab kõige rohkem, aga kui ainsad võistlused kuhu satun, on F3J, on RES või full house mõttekam.

Mind huvitabki, et miks 2m klassi vastu huvi ei tunta. Kas kummistart on negatiivseks küljeks või mis?
Lukas
Posts: 25
Joined: Mon Nov 17, 2014 2:07
Location: Kaerepere

Post by Lukas »

Ma ütleks sõna sekka oma praktikast .``Kolhoosilapsena`` 80-ndatel sai kasevineerist komplekte , mida meie kaubandus sel ajal pakkus , isepäi ehitatud ja mõnel määral ka lennutatud . Kus mul see saatja ja mootorid siis võpsiku vahel olid - mitte midagi . Mudelist-konstruktorist vaatasin ja kadestasin( vene keele sain viie peale selgeks suuresti tänu sellele) .
Aastal 2000 tuli hoog jälle peale , tegin Ida-Saksas välja antud raadiomudelismi raamatu plaani järgi plaaneri . Internet ja mõni inglisekeelne raamat aitasid sama võpsiku vahel lennuki lendama isetehtud vintsi abil . Ainult sabatüüridega plaaner minu arust väga hea alustamiseks väikese lennukiiruse pärastki - jõuab reageerida .
Eks lõhkumist oli palju ka, nii palju , et poegadel suurem huvi kadus .
Samas on nüüdseks valitud elektriplaaner minu arust praktilisim variant .
Lendan küll maakohas , heinamaad kui palju , aga see ju suurem osa aastast pika rohu(lume) all . Kummi/vintsi vedada ebamugavam ja ajakulukam , elektriga oled ammu õhus .
Samuti nähtavasti nooremaid silmas pidades on teemakohase klassi lennuki või üldse tõsise lennumudelismi juurde toomiseks vaja juhendamist .
Ma olen ise ammu juba jälginud puitlennukite ehituskomplektide valikut Hoellinshop´i valikus - väga kihvtid . Aga ikka on minu niiöelda tõsisemad lennukid isetehtud siiamaani . Kusjuures pigem sellepärast praegu , et ``arendustöö`` seisma ei jääks .Üks jube hästi lendav balsaplaaner valmis teha on põnev ja tegelikult pisiasju-tegijasaladusi ka sisse pannes keeruline ettevõtmine . Ka siin võib vist jõuda sinna punkti , kus on aimatav võistlusprotokolli sisu .
Äkki oleks tehnika mõttes ühtlasema stardipositsiooni saavutamine võimalikum kaubanduse 2m vahuplaaneritega(elektriplaaner?) eraldi klassis näiteks (mis on ehituskatsetusi ja vigu arvestades ka odavam).
Poisid teinekord ikka siiani käivad lennuväljal kaasas , ``puldi`` käsitsemine tuleb noortel hoopis rutem tänu arvutimaailmale nähtavasti .
Samas ise lennuk ehitada...?
Täiesti nõus , et võin eksida !
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Väike elektrimootor ja Lipo aku on nii mugavad stardivahendid, et vanematel traditsioonilistel on üliraske konkurentsi pakkuda.
Stardiabilisi pole tarvis ja ettevalmistus ning stardivahendite kokkukorjamisaeg puudub. Kogu vaev on nupuvajutus.
Minul aastane kulumaterjal on olnud üks 15 eurine aku aastas. Teisel aastal kipub aku juba uimaseks jääma või kukub ära mõni element pakist.
Lennukite lennukaaludes ja lennuvõimekuses pole vahet köiestartimisega võrreldes.
Kokkuvõtteks tundub lugu keeruline mitte F5J termikaklasside jaoks.
Viskekas muidugi on ka hea termikalennu õppimisvahend ning liikumisvaeguse vähendaja.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Kui ma õigesti olen aru saanud, siis 2m klass on siiani rohkem odavusele ja lihtsusele rõhunud, mitte mugavusele. Mootor, regulaator, klappiv propeller, LiPo aku(d), LiPo laadija, kõrgusemõõtja ja vahend kõrgusemõõtja tarkvara ajakohasuse tõestamiseks maksavad tõenäoliselt rohkem kui stardikumm koos ühenduslülidega, 4,8V NiCd/NiMH aku ja NiCd/NiMH laadija. Standardservode kasutamise nõue peaks ka asja vähe odavamaks tegema.
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

2M oleks standartservo ilmne ülepakkumine,suur ja raske....
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Ervin2 wrote:2M oleks standartservo ilmne ülepakkumine,suur ja raske....
Puidust kere puhul annab selle natuke suurem ristlõige tugevust juurde. Servo kaal pole tõenäoliselt väga suure mõjuga, sest 2M plaaneri tiivapindala on piisavalt suur ja ninaossa tuleb niigi raskust lisada. Pakun et Eesti tingimustes tuleks suurem osa ajast lisa ballastiga lennutada. Standardservot on lihtne asendada, sest mõõdud peaks olema erinevatel tootjatel samad. Jõudu peaks tal igal juhul piisavalt olema, pole vahet kui vana servoga tegemist. On olnud siiani antud klassis kasutusel, vist ka välisriikides.
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Tundub olevat õige jutt.....mul endalgi vana Goldbergi balsaplaaner koos suurte servodega ca 800 grammi ja ninasse sa raskust juurdegi lisatud.....

Image
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
Lukas
Posts: 25
Joined: Mon Nov 17, 2014 2:07
Location: Kaerepere

Post by Lukas »

Ma nõustun täiesti härra J-ga , et viskeplaaner liikumisharjumustele positiivselt mõjub. On minulgi üks isetehtu , mis eelmisel külmal hooaja osal nahavahe tõesti sooja hoidis . Pea iga laupäeva(pühapäeva) ennelõunane sessioon lõppes tavaliselt sabapoomi murdumisega , aga lõbu ja kogemuste omandamist võistlushooajaks andis kindla peale juurde - või hoidis saatjatunde vähemalt näppudes.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Mõned märgid näitavad, et 2m RES klass kogub populaarsust. Tsitaat Hyperflight.co.uk lehelt: ... is a built-up laser cut balsa and ply glider designed for the new F3-RES high-start launched 2m Rudder-Elevator-Spoiler class now popular in Germany and Austria, and fast spreading to other areas.

http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... al+Soarers

Elektri versioone on ka hakanud välja ilmuma.

Teema brittide foorumist: http://www.modelflying.co.uk/forums/pos ... 118968&p=1

Pilt RcGroupsist:

Image
Last edited by tikka on Sun Apr 02, 2017 20:34, edited 1 time in total.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Selliste väikeste, kergete elektrimootoriga variantidega käisid Eesti võistlejad möödunud aastal edukalt isegi Soomes F5J võistlustel:

Image
(klõpsa pildil - video)
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

[J] wrote:Selliste väikeste, kergete elektrimootoriga variantidega käisid Eesti võistlejad möödunud aastal edukalt isegi Soomes F5J võistlustel:...
Täpsustuseks võiks igaks juhuks vast märkida, et need ei olnud RES konfiguratsioonis plaanerid.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Tsitaat 2016 aasta Juuli RC Soaring Digest ajakirjast: One of these alternatives
is F3B-RES, and we are so taken by this event that we intend to do an
extensive write-up on the subject to appear in a future edition of
RCSD.

http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2016/

Praktiliselt terve augusti väljaande sissejuhatus on F3B-RES klassile pühendatud.
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Leidsin saksa reeglite inglise keelsest tõlkest enda jaoks paar kahtlast kohta:

Tail and wing supports can be of GFK/CFK/Kevlar Tube or fabricated construction, viewed from behind the tube must not exceed 50% of the wing depth (??)
The wooden fuselage may be strengthened with a Skin of GFK/ etc. All control surfaces are not included in These restraints(??)


Mulle isiklikult meeldiks vähem komposiitmaterjale, lisaks kust hakkab piir pinna tugevdamise ja struktuuri elemendi vahel. Ei torma veel uut mudelit soetama, aga jälgin ja üritan asjaga kursis olla.

Natuke infot Rc Groupsist: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2696827
User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

User avatar
tikka
Posts: 902
Joined: Wed Jan 31, 2007 13:33
Location: Rakvere

Post by tikka »

Post Reply