Akuteadus

Arutelu kõigist mootoritest ja sellega seonduvast... elektrimootorid, sisepõlemismootorid, kiiruseregulaatorid jms
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

Üks sellesse teemasse kuuluv küsimus - on keegi kursis, mille poolest üldse erinevad eri mahtuvusega akud? Näiteks AA suurusega NiMh akusid toodetakse mahtuvusega umbes 800 - 2700 mAh. Kas neil on erinev koostis või mingi "tööpind"?


Lõhkusin siis huvi pärast lahti 1 vana tüüpi ja 2 uut tüüpi 2700mAh AA NiMH akut.

Ehitus oli sama - rulli keeratud plaadid. 2700 mAh elemendil olid kihid umbes poole õhemad.

Ilmnes, et laetud NiMH akud on lammutamisel sama tuleohtlikud, kui LiPod. Gaasileeki ei ole, aga söesarnane aktiivaine põleb nagu termiit. Süttimine toimub kihtide murdmisel.

Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Head AA NiMH-d on minu meelest reaalselt kusagil vahemikus 1600-2300 mAh. 2700 on rohkem ilunumber ostjatele. Stabiilselt paari aasta jooksul sellist numbrit (2500-2700) küll kätte ei saa? Samuti on häda, et nende isetühjenemine läheb väga suureks ja kiiresti toimivaks.
Kasutan saatjates jne. Asja uurinud eriti ei ole.
Loeks hea meelega teiste kogemusi AA-dest.
Mis LiPo-desse puutub, siis need on muutunud viimasel ajal pikaks ja peeneks, "šokolaaditahvlid" on moest läinud. Ise alla LiPo küll vist iialgi enam plaanerit ei lase.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

vana wrote:
Nimelt ei mahu piisavalt ampreid välja andvad lipod peenikese kere sisse lihtsalt ära.
LiPo´d annavad välja kuni 50C.
Lubjastunud reeglid on muidugi omaette lugu...
Mnjahh, viskasin kiire pilgu www.cheapbatterypacks.com lehel saada olevatele lipodele. Asi polegi väga lootusetu, aga siiski, üks sobivate näitajatega lipo pakk maksab ~2x niipalju kui nimh ja võisteldes oleks ikka vähemalt 2-3 pakki vaja, eriti lipo laadimisaegu arvestades.

Ma pole uuenduste vastu vms, aga arvestades niigi võrdlemisi üksluist konkurentsi siin maarjamaal, siis muutuks lipode lubamisel tase eriti ebaühtlaseks ja uutel alustajatel vaevalt et motivatsiooni jätkuks.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

“Korralikke” LiPo śid annab laadida kuni 2C vooluga. Plaanerite võistlusel on moorori tööaeg … ei tea? Piisab vast 20 sekundist.
Oletame, et kulutame lennuks reaalselt 30C voolu 20 sek jooksul. Laadimisvool on 2C, st 15x väiksem . Reaalselt läheks laadimiseks 2C vooluga ( 30/2=15) 15x20 sek, st. 5 min.
OK. Paneme pisut juurde, mitte 5 min, vaid 10.
Ideaalsel juhul piisaks isegi ühest patareist. Kahest jaguks kindlapeale.
LiPo´de hind? Ei oska võrrelda NiMH või CdNi akudega, kuid näit. ühe parimatest brändidest Polyquest 2000mAh 3S 30C - 50C Lipoly, mõõtega 107x32x29 ja kaaluga 176g maksab koos transa ja maxudega siin ca 820 krooni. Pühapäevalennutaja aku oleks pea 3x odavam...
[J] räägib tõtt, vähemalt meil saadaval olevate AA mõõtu NiMH akude mahtuvused , eriti üle 2000 mAh on puhas pettus.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Reaalselt läheks laadimiseks 2C vooluga ( 30/2=15) 15x20 sek, st. 5 min.
OK. Paneme pisut juurde, mitte 5 min, vaid 10.
Nõustun, et lipod on täiesti konkurentsivõimeliste või paremate näitajatega aga...
Siin tulebki mängu see, et tegu on võistlusega, ühest pakist ei piisa kohe kuidagi.
Mina küll nii julge pole, et tahaks 2C vooluga lipot lennukis sees laadida. Lihtsam on võtta eelnevalt laadima pandud pakk.
10 min laadimiseks + teine 5-10 veel muuks sahmimiseks - läheb kärmeks.

Ja üleüldse, kui lipod oleks lubatud ei annaks see nt Championi sugustele lennukitele üldse võimalust kui Neu`dega üle kolmemeetrised Tragid 25-30m/s üles uhavad. Mis mõte sellisel võistlusel oleks?
Praegused reeglid võivad juba iganenud olla, kuid need hoiavad võistluse siiski oskustele mitte rahale.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mis mõte sellisel võistlusel oleks?
Mõte võiks ikka olla, et väljaspool Eestit viimased ei oldaks. Vabalennumehed suudavad pidevalt olla maailma tasemel kui nende tulemusi vaadata! Pole neil raadiomeestelgi häda midagi ja see on totakas hirm, et siis ju äkki mõnel lendab!
Lennuk on nagunii esimestel 10 000 ja see aku 100 krooni lisa küll midagi ei muuda.
Last edited by [J] on Sat Dec 15, 2007 12:44, edited 2 times in total.
User avatar
tola555
Posts: 348
Joined: Thu Mar 15, 2007 13:24

Post by tola555 »

tulnuk wrote: Mis mõte sellisel võistlusel oleks?
Praegused reeglid võivad juba iganenud olla, kuid need hoiavad võistluse siiski oskustele mitte rahale.
Tehnikasport. Või mis siis üldse on nende võistluste mõte kui mitte lennuspordi arendamine. Kui eesmärk ainult enda arendamine, siis võiks ju üksi põllul lennata.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Vabalennumeeste edukus on minumeelest seotud sellega, et tipptasemel mudel on teadmiste olemasolul üpris odavalt ise ehitatav, suurt F3J/B võistlusmudelit ikka kodus diivanilaual valmis ei nikerda.

Lipod võiks olla F5J`is lubatud nt ainult speed400 ja 7 purgi klassis, see takistaks vabaklassil väga palju üle olemast.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Nojah, aga siin foorumis rääkijatel on võimalus käia välja ideid reeglite muutmiseks kevadisel Tartu seminaril, käia suviti võistlemas ja suhelda ka reaalselt võistlevate planeristidega nt googlegroups`i maillisti kaudu.
Milleks siin rääkida mis võiks kõik parem olla, kui on võimalik need ideed ka teostada, ei tea, et siit foorumi rahvas nt F5J võistlustel reaalselt väga aktiivne oleks.


Edit: näib, et keegi kustutas oma eelmise postituse. Praeguse posti iva ei lähe loodetavasti seetõttu kaduma.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

NiMh on LiPo vastu täiesti konkurentsivõimetu väga pikkadel mootorlendudel. Lühikestel tõusudel mingit suurt erinevust ei oska näha. LiPo on kergem, mis annab väikese võidu ehk pisikeste lennukite korral.
Olen uurinud võistluste punktitabeleid Eestis ja minu järeldus on, et võidab see, kes kogemata maandumismärgile pihta saab (alati olulised 100 punkti). Päris eksimatut pilooti maandumistel ei paista veel olevat.
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

Palju on NiMH akude max laadimis vool?
Siiani arvasin ,et on mingi rusika reegel 1C.
Aga osadel akudel on andmete lehel kirjas max 0.5C
Hetkel tahaks teada AA tüüpi akude kohta.
http://www.kodak.com/eknec/documents/f6 ... C_2600.pdf
Seal on kirjas max 0.26A aga see on tõenäoliselt mõeldud püsiva vooluga laadimisel.
Kuidas siis teada mis vooluga laadida? Tahaks akusi ükshaaval kontrollida aga nii läheb terve igavik kui igat akut 16h laadida.
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
qdwin
Posts: 84
Joined: Wed May 05, 2010 9:07

Post by qdwin »

Minu nimh laadija laeb akust sõltumata alati 2 ampriga. Pole senini veel ühegi akuga tagasilööke olnud. Mõnede pulkade vanus on nüüdseks väga auväärne. 0,26A kõlab väga jaburalt. Mina ei kahtleks hetkegi kui peaks 2A vooluga laadima.
tumbleweed
Posts: 10
Joined: Wed Feb 01, 2012 21:56
Location: tartu

Post by tumbleweed »

Sorry et teemasse segan aga tahtsin küsida et kas te teete ise aku patareidest akud või??
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

Yep. Loomulikult tehakse elementidest pakid, kui sobivat valmispakki kuskil jalgu ei jää ;) NB! "karpisid", kuhu akud ükshaaval sisse pista vähemalt lendavatele asjadela ma "rangelt EI soovita" - liig suur oht, et miskit lahti rapuks.

Elementide pakiks kokku ajamine võib olla päris täpsust-osavust nõudev tegevus, kuna ühelt poolt on elemendid ja klemmid üsna massiivsed (soojusmahtuvus), teiselt poolt aga pole mõistlik neid ära küpsetada pika ja kestva kuumaga.
Järgmine huvitav ajaviide on elementide üksteise otsa tinutamine - selleks oleks abiks siuke "pooltorujas" tööriist, mille abil siis ühe aku teisele otsa libistad vajalikul hetkel.

Mis laadimisse puutub, siis niklikad peaaegu et andestavad suuri laadimisvoolusid, aga tuleb arvestada soovitavat täitumisprotsenti (suure vooluga ei tarvitse element 101% täis topitud saada). Samuti lüheneb "karmilt koheldud" elementide eluiga ikka märgatavalt. Kui vähegi võimalik, siis katsu arvestada tootja poolt ette antud parameetreid ;)
tumbleweed
Posts: 10
Joined: Wed Feb 01, 2012 21:56
Location: tartu

Post by tumbleweed »

Okei tänud aga millised akud peaks olema kui mul on vaja 1000-1500 mAh.
Äkki kellgeil leidub mõni pilt isetehtud akust?
Kuidas ühendate plussid ja miinused omavahel.
User avatar
aviaator
Posts: 398
Joined: Fri Sep 10, 2010 19:18
Location: Tartu
Contact:

akud

Post by aviaator »

Tere jälle,

Nagu ma sulle selgitasin kui lennuki üle andsin , et sulle on vaja 3 purgilist ehk 3S Li Po akut !!! 1000 - 1500 mAh. 11,1 volti 25C mille laadimideks ka akulaadija kaasa andsin.

Need akud millest ülevalpool sulle selgitusi ja nõu anti ei sobi.

Helista kui vaja. või pane ostu müügi teemasse küsimus ülesse nende andmetega mis ma siin kirjutasin, vaata mis pakutakse .

Laup Pühap tuleb soe ilm võime kokku saada Anne kanalil ja pikemalt arutleda.

Aivar
Post Reply