FAI F3J World Championships

Arutelu kõigi raadioteel juhitavate plaanerite teemal...
Post Reply
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

FAI F3J World Championships

Post by [J] »

http://www.f3jfrance2010.fr/
http://www.f3jfrance2010.fr/equipes.php

29.juuli kuni 8. august on päris põnev neil lehtedel käia ja uurida, kas meilt või lähiümbruskonnast kellelgi õnnestub finaalidesse pääseda!
Last edited by [J] on Fri Aug 10, 2012 10:18, edited 1 time in total.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Mul plaan kohale minna..... pealtvaatajana.

Ja eesti meeskonnale pöialt hoidma.

Väga kena kant, olen seal korduvalt käinud veini ostmas.
Kiku
Posts: 173
Joined: Tue Jan 26, 2010 22:55
Location: Tallinn, Mustamäe

Post by Kiku »

Kasutan viimast võimalust edu soovida meie koondisele. Õnne nii JURA Cup'il kui ka maailmameistrivõistlustel. Kui poodiumile just ei saa siis hea kogemuse saate ikkagi!
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Tänud kõigile, kes kaasa elavad.
Akud juba laevad, varustuse kontrollnimekiri on viimaseid täiendusi saamas ja stardijõhvid on likku pandud. Väike värin on juba tunda.


Pärtel.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Siit leiab MM-i "soendusvõistluse" tulemusi:
http://www.f3x.no/f3j/2010/
JURA CUP-il 178 võistlejat ja tabelitest leiab ka meie piloote!
MM-i tuuride tulemused on hakanud samuti ilmuma:
http://www.f3jfrance2010.fr/res-senior.php
Leedukad on alustanud võimsalt!
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Vahtplastist käivad algajate lennukid, õppinud meestel on veidi vingemad materjalid. Juhtub kamba peale ka nendel, näiteks üks Perfect-i ninaosa:
Image
Leedukad on peale 4. tuuri positiivse üllatusena tiitlikonkurentsis ja Vezelis Paulius on võitnud 4 lennust lausa 3 !!!
Meie mehed, kes tihti leedukaid ka võidavad on tõenäoliselt startidega hädas. Kodus on kasutatud stardiks lihtsuse mõttes vintse, mis rahvusvahelistel keelatud.
Konkurents on ääretult tihe ja üksainus viga välistab võimaluse esimeste hulka jõudmiseks.
http://www.f3jfrance2010.fr/res-senior.php
-----------------------------------------------------------------------------
5.tuur läbi ja resultaadid on hakanud ilmuma lausa reaalajas!
Meeskondlikult juhib poole võistluse peal LEEDU! Edasi on ränk närvide mäng ja võidab see, kellel "kõrvade vahel loksuma" ei hakka.
Suure tõenäosusega lendavad ka leedukate piloteerimisel Eestis valmistatud "Cluster"-id.
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Noh kui mõni mees Clusteriga poodjumile tõuseb,siis on Eesti taas ühe märgi tehnikaspordi alal maha pannud.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Hetkel toimubki Fly Off.
Meie piirkonnast jõudis finaali Siumbrys Ricardas Leedust.
http://www.f3jfrance2010.fr/res-senior.php
Image

Pildid võistlusest:
http://www.f3jfrance2010.fr/photos.php? ... r_5-030810
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Image
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Maailmameistri lennud (aeg ja maandumistäpsus):
9.54,0- 0,49m
9.54,3- 0,39m
9.55,2- 0,49m
9.57,2- 0,39m
9.56,3- 0,29m
9.55,0- 1,01m
9.54,4- 0,21m
9.53,1- 0,81m
9.51,5- 0,27m
9.55,1- 0,49m
9.53,1- 0,07m
9.56,4- 0,32m
ja finaalides:
14.57,7- 0,43m
14.58,5- 0,42m
14.58,9- 0,21m
14.57,6- 0,12m
10.47,1- 0,68m
14.57,9- 0,11m

Kuna maksimaalsest võimalikust lennuajast läheb maha stardinööriga pukseerimise aeg ja õigel sekundil maandumisel tehtud viga (ajad 10 min ja finaalis 15 min) on finaallennud tehtud uskumatult lühikese nööriga pukseerimise ajaga! Suur risk tasus ilmselt ära ja ainult ühel lennul ei tabatud termikat (kehvem lend ei lähe arvesse)!
Võistlus näitas, et Eestis F3J klassis tasub huvilistel võistelda. Alati on kohal ka Leedu ja Läti, ning kõrgeim maailmaklassi tase on garanteeritud (nüüd tõestatud leedukate väga heade tulemustega). Pole hirmu, et võistlusel toimub mingi "mudamaadlus", mis edasi ei vii!
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Hei!

Täpselt nii se on, et starditakse 1-3 sekundiga.
See on saavutatav vaid siis, kui kogu meeskond töötab, kui kellavaärk.
F3J on ju töeline meeskonna sport, kus start söltub jooksjate ja stardiabilise koostööst, edasi tuleb muidugi ka piloodil tasemel olla ja ega ilma abilisteta ka lennutamine alati tulemuseni ei vii. Vaja ju teada ja jälgida, mis teised vöistlejad teevad ja kuidas ilm mudelist eemal muutub ja kuidas aeg voolab.
Balti karika sarjas on alati maailma esikümnesse kuulunud kohal olnud, nii et pinget ja konkurenti on küllaga.

Mart
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Nii siis, et olin üks viiendik Eesti võistkonnast, jagan natuke muljeid.

Kaks päeva enne MM võistlust toimus Eurotouri üks etappidest "Jura Cup", mis andis suurepärase võimaluse lisaks elu-oluga tutvumisele ka aimu saada suurvõistluse bürokraatiast ja süsteemidest. Just kohalik kliima nõudis esialgu harjumist, lennuk vajas korralikku uuesti timmimist, enne kui sai hakata termikaid jahtima. Kui lennukid timmitud, oli aru saada erinevustest võrreldes baltikumiga - termikad oli suuremad, algasid madalamalt ning kogu õhk oli teistsuguse "loomuga".
Ilmaga läks nagu läks, hommikud olid jahedad, 12-14 kraadi, ning et lennud hakkasid pihta kell 8, olid tuulevaikses ilmas ka stardid madalamad ning tuli lennata maksimaalsel väärtusel juhtpindu minimaalselt kasutades.
Mõnel päeval sai ka vihma ja kuni 8m/s külgtuult, mis muutis väikestes mullides püsimise üpris ekstreemseks.
Korraldusliku poole pealt hindaksin umbes nõrga nelja vääriliseks. Plats oli kenasti niidetud ning helisüsteem oli piisavalt asjalik, et kõik kuulsid stardi/finišiloendust ning teadaandeid ühel ajal. Lubatud wifi ja 220V elekter aga ei ilmunudki, WC'd olid korralikud, kuid neid jäi väheks ja need olid kaugel. Kõige rohkem poleemikat tekitas turvaala kohal lendamise keeld, sellest kinni pidamine ning selle eiramise eest karistamine, mis osutus lõppkokkuvõttes paljude meelest liiga pehmeks.
Eesti töötas üldjoontes väga ühtselt ning suuremaid probleeme ja arusaamatusi ette ei tulnud.

Sellise kaliibriga võistlusel oli tunda tegelikult vajadust F3J klassi uuendamise järele. Finaali jõudnud mehed oleksid võinud kõik maailmameistrid olla, tegu on pigem ülilühikese stardi ning täpse maandumise võistlusega. Sellises kliimas pole 10-15 minutilise lennu tegemine peale kella kümmet hommikul mitte mingisugune probleem.

Kokkuvõtteks võib öelda, et kogemuse järgi sai mindud, ning seda ka saime. 2012 on MM Lõuna-Aafrikas, kuhu vaevalt et lähme - enne on vaja roppumoodi trenni teha ning leida sponsorid, kes kasvõi Balti ja Skandinaavia võistlustel käimist toetaksid.

PS: Saamaks aimu startide kiirusest, on youtube'is üleval Joe Wurtsi 0,7 sekundilisest stardist ka video.

Pärtel
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Palju nad selliste 1 sekundiste startidega kõrgust saivad? Sellelt videolt ei saa eriti aru!
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Palju nad selliste 1 sekundiste startidega kõrgust saivad? Sellelt videolt ei saa eriti aru!
Silma järgi pakuks, et kuskil 50-60m, mitte rohkem.
Kahe kuni kolme sekundi puhul oskavad parimad juba ligi 200m välja venitada.
Joe Wurts keeras kohe pärast vähem kui sekundilist jõhvi otsas olemist allatuult, ning läks mullile järgi umbes 250m kaugusele. Kui kohale jõudis, oli esialgsest kõrgusest vaid ehk kolmandik alles, ometi sellest piisas, et tagasi üles ronida.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

MM-id tuleks ruttu Leedus korraldada. Nemad oma maailmakarika etappide paljuaastase korraldamise kogemuse ja tugeva organisatsiooniga saaks hakkama suurepäraselt!
Meie kandi vaikses õhus nii lennata ei saaks ja enamus hetke F3J tähtedest ei saaks kuidagi hakkama.
oli esialgsest kõrgusest vaid ehk kolmandik alles, ometi sellest piisas, et tagasi üles ronida
Meil nii ikka mitu korda järjest ei lenda!
Jääb loota, et kohalik F5J tase ka nii heaks läheks, et "pilve peale" mootoriga ei lasta ja võidab see, kes lühikese mootorlennuga üle 200 meetri ei roni!
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

See, miks leedukatel eelmisel aastal Poolas EM'il ka võrdlemisi edukalt läks on ju osaliselt põhjendatav "koduse" kliimaga, ilm olla samuti üsna sant olnud.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

World Championships F3J 2010 - 0.7sec launch Joe Wurts:
http://www.youtube.com/watch?v=OITWRYlWkj8
Veel Joed:
http://vimeo.com/1743294
Maailmameistrit kah:
http://www.youtube.com/watch?v=3ND0rSxf0bE&NR=1
ning palju muidki 2010 MM-videosid ning võistluse viimase lennu viimane maandumine:
http://www.youtube.com/watch?v=oCw3zcBX ... re=related
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Teadjad ja nägijad võiks veidi kirjeldada ka mis lennukid, aparatuurid, servod jne. kasutusel olid.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Lennukitest tundusid Suprad, Pike Perfectid ja Xplorerid kõige levinumad olema. Näha oli siis kõigist ka erinevaid versioone nii tiivaulatuse, kui konstruktsiooni poolest.
Uuenduste poolest hakkasid kõige enam silma söest tugevdustega ribikonstruktiooniga stabilisaatorid ja pöördetüürid - seda siis sabas umbes 10-15g võitmiseks. Vormis tehtud sabade puhul on kihid juba nii õhukeseks aetud, et stappi alt vaadates on pealmise poole värvimustrit näha.

Materjalide osas on kasutusele võetud umbes 20mm laiustest söelintidest kootud riie ja nn "dissergewebe" ehk siis klaasriie, mille sisse on hõredalt kootud süsinikkiud. Jura Cupil oli näha ka üht wingletidega lennukit.
Osa USA meeskonnast kasutas ka Jaro Mülleri Espada RL'i ning korra sain näha ka ühe sellise stardis ribadeks tõmbamist. Tegu oli kerge versiooniga ning lennuk ei pidanud lihtsalt starti vastu. Korraga purunesid mõlemad tiivad, kere ja stabilisaator. Enne kui purunenud lennuki jupid olid maha jõudnud pudeneda, oli varulennuk juba startimas.

Aparatuuride poolest midagi meeletult uut ei täheldanudki.
Kõige uuem oli vast JR 11X, millega lendas terve Uus-Meremaa meeskond - seda loomulikult JR'i poolse sponsorluse tõttu.
Üsna palju oli näha Graupner MC-24 erinevaid versioone ja silma jäi ka üks Futaba FX-30. Suurem enamus lendas siiski käes hoitavate saatjatega.

Suurvõistlustel tavaline protseduur saatjate tagastamise näol peale iga starti paistab samuti igavikku jäävat just 2,4ghz pealetuleku tõttu. See on igati positiivne kuna vähendab natuke võistluse korraldaja kohustusi ja annab võistlejatele võimaluse vahepeal lennukit timmida.

Kõrvalmärkusena võib öelda, et kanalite kontrollimine käis pidevalt kõigil lubatud sagedustel. Kui võistleja lendas, kuid skänner näitas, et võistleja üles antud kanalit ei kasutata, võeti team manager koheselt ka liistule.

Suurt rolli hea stardikõrguse saavutamisel mängis jõhvi valik. Kodust kaasa võetud 1,38mm jõhv oli ilmselgelt liiga jäme ja jäik käsistardi ja tuulevaikse ilma tarvis. Õnneks oli kohapeal emc-vega.de pood püsti ning sai ostetud kõvasti peenemad ja venivamad liinid mistõttu muutusid ka stardid samm-sammult konkurentsivõimelisemaks.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kas Clustereid ka silma jäi? Mis kangi või nupu all klapid tavaliselt käisid? Kas raadio-teel avatavaid stardikonkse kasutatakse?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Peale meie ja leedukate oli platsil vähemalt 1 Cluster veel, ei jõudnud kahjuks riikliku kuuluvust uurida.

Stickmode'ide osas ei tea rääkida, enamusel siis butterfly (klapid maksimaalselt alla ja eleronid umb 20-30 kraadi üles) siiski gaasi kangi all. Ise kasutan lahendust, kus gaasikangil on nii kõristi kui vedru, viimane siis selleks, et kangist lahti lastes tõmmatakse klapid automaatselt neutraali.

Servoga konkse ei jäänud küll silma - hetkel ei tundu selle tarvis ka otsest vajadust olevat.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

... et kangist lahti lastes tõmmatakse klapid automaatselt neutraali
Kangi neutraal on ikka tavalises kohas - keskel?
Kuidas "gaasikangi" asendid ja "kõver" enamusel käib?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

[J] wrote:
... et kangist lahti lastes tõmmatakse klapid automaatselt neutraali
Kangi neutraal on ikka tavalises kohas - keskel?
Kuidas "gaasikangi" asendid ja "kõver" enamusel käib?
Kangi neutraal pole vedru jõul keskel vaid maksimaalselt üleval. Kõverate ja käikude osas tean rääkida vaid enda kohta:
Käigud on pandud kõik nii, et saaks maksimaalselt ära kasutada kogu servo käigu. Dual rate'i abil on siis lülitatav kas 100%<->50-60% (olenevalt tüürist). Suuri käike kasutan vaid maandumisel, kui kiirused väiksemad ja kiire reaktsioon olulisem.

Väiksemate käikudega koos lülitub sisse ka suurem expo, mis teeb tüürid neutraali lähemal "tuimemaks", seda osalt kompenseerimaks servoõlgade mehaanikast tulenevat ebaühtlast käiku ja teisalt selleks, et rikkuda võimalikult vähe tiiva profiili ja hoida lennuki väärtust.

Lisaks on siis veel lennu jooksul umbes 4 erinevat režiimi erinevate tiivaprofiilidega.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Image

Neid lennukeid olevat olnud MM-võistlusel kokku 3. Üks neist võitis seniorite tiitli ja teine juniorite tiitli!
Siin on pilte sellest väga hästi lendavast lennukist:
http://www.skipmillermodels.com/PhotoDe ... ode=Icon+2
Ja juttu samuti:
http://www.skipmillermodels.com/Product ... ode=Icon+2
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Sai tõesti nähtud selliseid seal lendamas. Disain pidi olema paljuski Suprast inspireeritud, lihtsalt mõõdud on suuremaks aetud.
Paraku paistab, et kuna hind on ligi 500$ kõrgem, kui nt Tragil ja enamusel vormitud F3J plaaneritel, ei hakka seda nii suur edu saatma, kui nt Pike Perfectit või Xplorerit.

Enne võistlust palju jutuks olnud värsked disainid Stefan Ederi "Satori" või Philip Kolbi "Prestige" näol ei pääsenud ennustatud kohtadele, samas kui Cody Remington lendas väga edukalt ligi 5 aastat tagasi disainitud Epada RL'ga.
Nüüd on kuluaarides teemaks "kõigest" 1000$ maksev Vulture, ning Juuniorite MM'i ära võitnud Remington on nimetet mudeliga teisel pool lompi ka juba tegusid teinud. Jutu point selles, et asi on pigem mudeliga harjumises ja personaalsetes eelistustes - iga tänapäevase tehnoloogia järgi toodetud vormimudeliga on võimalik MM'i vääriliselt õhus püsida ja täpselt maanduda.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

tulnuk wrote:iga tänapäevase tehnoloogia järgi toodetud vormimudeliga on võimalik MM'i vääriliselt õhus püsida ja täpselt maanduda.
Selle väite tõestuseks pistan siia paari inimese statistika finaalides osalenud lennukitest:
Image
Lennati muidugi nendega nii, et imestushüüded tulid isegi paljunäinud kiibitsejatelt. Üks ülilühikese stardi näide:
http://www.youtube.com/watch?v=tcvHCHts ... re=related
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Käimas
FAI F3J World Championships 2012 – South Africa
Rahvast tavalisest poole vähem. Suurte kastidega liiga kallis reis.
Kohe algamas finaallennud:
http://f3j.kalinga.co.za/

Image
Last edited by [J] on Sat Sep 22, 2012 1:45, edited 3 times in total.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Tabel kõigi eelmiste WC F3J Fly-Off lendajatest ja võitjatest:
http://f3j.kalinga.co.za/?page_id=1482
Post Reply