F5B võistlusklass

Arutelu kõigi raadioteel juhitavate plaanerite teemal...
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

F5B võistluslennu saab läbi lennata ka EasiStari ja ElectroUHU-ga.
Ei pea lendama tulejutt sabas.
Parim vastane, keda alati võita saab, on iseennast. Tuleb oma lennuki "märk maha panna" ja siis rahulikult seda resultaati parandama hakata.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Lauril on õigus. Arusaadavalt on võimsust (võimast ja rasket) vaja kiiruslennus. Mida rohkem võimsust (raskust) pinnaühikule, seda uhkem. Lennu teises osas vajame täiesti vastupidiseid omadusi - väikest pinnakoormatust, et saada võimalikult väike vajumiskiirus. Mida kiirem, seda kehvem.
Tegelikult selle kahe vastupidise asja ühendamine teebki asja vähe huvitavamaks. Muidugi pole siin võimalik jalgratast leiutada, asjad juba ammu poes müügil
Ervinile ütleks, et otsisin samuti ja mina nägin hindu, mis algasid 300€
Tõesti [J], peab kõva mees olema, kes alustades taolisel mudelil punni põhja keerab. Enamus peaks alustama moditud tavaplaaneriga, võibolla prop. ja akut muutes.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

No mul ka plaaner või isegi kaks olemas... veosüsteem külge ja servod ka vaja peale panna ning olemas.

Kauguslennu ja kestvuslennu suhe on tõesti huvitav. Kauguslennus saab võistluse võita, kestvuslennus saab võistluse kaotada. Kauguslennu üks ring on 10p = 10s kestvuslennus. Ehk kui mul on kiire lennuk, siis teen sellega kauguslennus ühe ringi rohkem ning kestvuslennus võib mul olla KAKS KORDA kehvem lendaja ning saan sama tulemuse, sest saan kaks korda kõrgust koguda ja ikka sama üldtulemus. Kuna aga on kiire lennuk, siis kokkuvõttes võidan.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
Ervin2
Posts: 1787
Joined: Thu Mar 23, 2006 23:24
Location: tallinn & harjumaa
Contact:

Post by Ervin2 »

Pilt selge,Vanal järjekordselt õigus.
Ja õige oli ka soovitus minu olemasoleva Condori suhtes,selle masinaga saaks hakata proovima nii kõrgust kui ka kiirust.
Aku võimsuspiirang 3200-3300Mha on ka ok sest enamik selliseid akusid ''standardsuurusega'',st sama suured kui 7purki NIMH,regu 40-60A on ka tavaline,nii et lendame edasi olemasolevate vahehenditega ja hakkame võistlema parima vastasega.
Harjumaa-Tallinn-Harjumaa
Spectrum DX9 2,4G
FOX EPO Glider 2,3M
DISCUS CS 2,6M
PROXIMA II 2,8M
CONDOR 2,5M
VOLARE 230
ELIPSOID EVO 280
Hot Pepper 3D
Durafly™ HyperBipe 900mm EPO
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Tahaks teada, millised on piirangud lennukile endale, millised tüürid lubatud jne?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Päris teema algul on link FAI reeglitele.
FAI-s lubatud minimaalne kogupindala hetkel 26,66 dm2 ja minimaalne kaal akuta 1 kg.
Tüürid saavad piiratud olla ainult kusagil kohaliku variandi reeglites. FAI nii rumalate piirangutega ei tegele.
Last edited by [J] on Fri Feb 01, 2008 17:44, edited 1 time in total.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Seljuhul ju EZ stari ja uhuga ei tohi lennata..
User avatar
Raits
Posts: 560
Joined: Thu Aug 31, 2006 18:39
Location: Keila

Post by Raits »

Olen kuulnud sellist asja ,et aku ja regu vahele pannakse sulavkaitse,Mis jagatakse võistlejatele välja.Siit tuleneb Iga lennutajate riskisoov kui lähedale ta oma võimsuse ajab.Ületada see piir on mõttetu.Kaitsmed peaks olema muidugi üle kontrollitud.Mulle endale see mõte väga ei meeldi ,sest ei ole eriti lõbus kui järsku voolud ära kaovad.Sellisel juhul peaks vastuvõtja, kaitsme läbipõlemisel ikka voolu saama.Lahendusi kindlasti leiaks kuid kas tasub ära.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Võimalik, et kontrollida seda, mida hästi ei õnnestu, pole esialgu vajagi. Piisaks aku kaalust ning akude arvust.
Tõestuseks kasvõi Eesti F5J, kus 40 sekist mootorlendu pole siiani "prügikasti" kupatatud. See tähendab, et kerge lennuki ja kasvõi 0,5 kW timmis ajamiga mehi naljalt siin kandis platsile ei jõua.
F5B sobiks eriti hästi "lõdvestusharjutuseks" F3A-d harrastanud pilootidele. Nemad saaks kohe lendamisega suurepäraselt hakkama. Termikaplaaneri laskjatele võib tempo esialgu hirmus tunduda.
Koos maandumatulek viimasel sekundil paistab samuti reeglite tõttu garanteeritud olema.

Vot nii (võiks olla mõne aasta pärast):
http://www.youtube.com/watch?v=wP9srodk ... re=related

Kommentaar: Et ajam "Propeller Stalled" ajal maha ei põleks starditakse madala gaasiga ja kui lennukiirus käes läheb tõusuks.
Last edited by [J] on Sat Feb 02, 2008 1:27, edited 1 time in total.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Hei!

Millal siis esimene vöistlus toimuda vöiks?

Mart.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

F5B pole ulmekas. Eestis on selliste lennukitega lennatud juba ammu, ainult võistlusi pole veel toimunud.
Peep Väre Eesti F5 klassi ametlik kiirusrekordi lennuk (aasta 2003) 203,7 km/h on tegelikult klassikaline F5B:
Image

Mõned 2 meetriste kõrgusevõtu demod:
http://www.youtube.com/watch?v=d2-jlWfs ... re=related
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

http://f5b.co.uk lehel on toredalt kirjas, et näiteks 1000g miinimumkaal kehtib "päris F5B mudelitele" ning sama põhimõtte võiks ka Eestis rakendada. FAI reeglid ja piirangud on tihtipeale mõistlikud tippude puhul, kuid need ei tohiks takistada uutel meestel võistlemast. Nii võiks ka Eesti reeglitesse sisse kirjutada näiteks miinimum pindala ja 1000g miinimumkaalu kohta, et see nõue ei kehti "algajatele" mõeldud mudelite puhul. Ok, sõnastus vaja välja mõelda ;) Sama põhimõte kehtib ka F3A Sport puhul. Kui ikka on suurem kui 2x2m lennuk ja tõesti väiksemat pole, siis keegi võistlemast ei keela.
Lauri Laidna - www.pistik.com
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Vaatasin tõesti, "päris" 1700-1800 tiivapikkusega mudelite tühikaal on kusagi 600g kanti. 350g mootorile, ESC, servodele ja pisividinatele ja ongi 1kg hädaga täis.
Meie ei peaks tõesti esialgu väga rangeid piiranguid panema. Saame rohkem osavõtjaid, kes võiks maitse suhu saamise korral peagi juba "päris" mudelit omada.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Nöus!

Lennata vöiks mistahes elektri-mudeliga F5B harjutust.

Mart-
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

... ja kasutada võiks ka muid akusid (FAI-s teine äärmus - ainult LiPo hetkel), sest nendega saab ka probleemita kasvõi 10-15 minutit mootorlendu ära lennata.
F5B võistlus oleks piloote kiirelt arendav, sest on palju kindla sihiga lendamisi ja otsustamisi ja vähe sihitut niisama üleval töllerdamist.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Nöus!

Köik vaba!
Ainult F5B harjutuse sooritamine vastavalt reeglitele!

Mart.
User avatar
Raits
Posts: 560
Joined: Thu Aug 31, 2006 18:39
Location: Keila

Post by Raits »

ma arvan ,et kõik ei peaks vaba olema.Kardetavasti kaob nii ära võistluuspinge.Kellel on kõik tehnika ülikõva ,ei tunne õieti oma võimalusi ,kehvema tehnikaga mees aga nõustub allajäämisega.Plaanerid peaksid olema enam vähem võrdsete parameetritega.Esimene aasta, hea küll,peaasi et sport massidesse aga parem oleks kohe kokku leppida kuhu poole lennukeid arendada.Muidu tuleb tehnikat kogu aeg välja vahetada.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Minu meelest:

Kui algajale on palju lubatud, saaks odava ja kiire alguse. Edasi liigub asi endastmõistetavalt alale optimaalse lennuki poole. Kellele asi meeldib, muretseb "päris" F5B ja läheb teeb omale Euroopa võistlustel "teaduskraadi" kah (näiteks tuleb suurel võistlusel 10 hulka). Ainult siin "konnatiigis" mulistades tuleb põhiliselt väärarenguid ja mujal ammu tehtu uuestileiutamisi.
Edasijõunule kehtivad ikka FAI reeglid.
F5B harjutuse sooritamine on väga hea treening lihtsalt termikaplaaneritega võrreldes ja termikalend täies ulatuses on seal sees nagunii olemas.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Otsustame siis midagi ära.
Selge, et mitte igaüks ei pea alusamiseks kalli ja kiire mudeli vastu maad ribadeks laskma, kuid lõppkokkuvõttes peaksime lähenema "päris" F5B mudelile, et sealt võimalikult valutult edasi minna.
Mingi piirang kasutatud võimsuse osaks võiks siiski olla, kas või aku kaalu piirates. FAI reeglites oli piirang kuni 600g LiPo ja max 1750W/min, mis tähendab, et akust kulutatakse lennu vältel alla poole energiast.
Võiksime ju alustada näit. lubatud 300 grammiga. Mudeli suurus võiks tõesti vaba olla - võistlusmäärustik paneb nagunii kõik paika.
Nii et, ootame kohalikke F5B tehnilisi tingimusi ja võisltlusmäärusi.
Kevad juba tulemas.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Hei!

Miks siis mitte vöttagi seda FAI piirangut, kuid jätta ära LIPO nöue.
Kes tahab reeglitepärase FAI F5B mudeliga lennata, see ka saaks
ja saaksid ka need, kellel 600g tuleb täis NiMh´dega.
Köik väiksemad ajamid mahuksid ka sisse......

Niisiis:
Aku piirang kuni 600g mistahes aku ja max 1750W/min
Mudelile piiranguid pole.
Lennatakse F5B harjutust

Mart.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Oh, kui see miinimumkaalu asi ära kaob, võtaks vb isegi osa. :P
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Hei, hei.
Kustkohalt see 1750W/min piirang peaks tulema? Kuidas seda praktilises olukorras realiseerida?
Ka võistlusmäärused peaks ilusas eesti keeles, lühidalt ja selgelt üles tähendama.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Rääkisin sel teemal ka Priit Leomariga eile. Tõsi ta on, et F5B on kohtunike (üleüldse orgunni osas) suht suur ettevõtmine. Kuid eks see alguse asi on ka alguse asi ja kuidagi teha on ka parem, kui üldse mitte teha! :wink: F3B (ehk siis ka F5B) baaside tehnika ja vahendid pidid täiesti eksisteerima.

Priidu tähelepanek oli see, et trenni teha on keerukakam kui muudes klassides. Sisuliselt on vaja B-baasi juurde alati abilist, kes annab märku, kui baas läbitud. Samas pole see midagi kaelamurdvat. Kollasele platsile saab ka käepäraselt valmistatud baaside märgid statsionaarseks teha.

Loodetavasti (muud variant pole) pannakse järgmisel laupäeval Tartu Seminaril ka paika F5J klassi reeglid, mis lubavad seal ka LiPo-dega võistelda. Miski ei takista ka F5J klassis võistelda, minul see igatahes plaanis, mingi suht tagasihoidliku mudeliga esialgu. Niiet saab ka mõlemat, üks ei välista teist, vaid vastupidi!

1750Wmin mõõtjad/piirajad on hetkel ainult prototüüpidena loggeritest ümberehitatuna. Märtsis FAI koosolekul täpsustatakse kogu uut olukorda ja siis X aja pärast saavad õiged mõõtjad/piirajad valmis. Hetkel on ka lahtina näiteks see, kuidas ja kust 1750Wmin mõõta?! Kas aku ja regu vahelt, kas pluss ja miinuse või ainult ühe juhtme vahelt jne... kõik see mõjutab mõõtetulemust.
Lauri Laidna - www.pistik.com
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Kui ei suudeta leida alternatiivi vähemalt 100€ maksvale energiapiirajale, on looga enamvähem KÖÖGA.
Võimalik, et seda surutakse sisse nimme, et asjast asja ei saaks.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Kuna mõõtjate asi pole FAIski selge ja meil 2008 pole ka midagi mõõta (kui on, on veel parem, aga ei mõõda) jätaks lahenduse esimese tõelise "tulekahjuni" lahtiseks.
Mulle sobiks 600 grammi ja näiteks 6s LiPo ekvivalentpinge küll.

No ei usu, et keegi käristaks minuti 1,75 kW mootorit. Kuni taktika ja lennujoon paigas pole, oleks selline investeering rumalus.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

600g LiPos on energiat üle kahe korra ametlikust lubatud kogusest rohkem, aga olgu.
Ise vähendaks seda 400 grammini, oleks vähe lähedasem F5B ametlikele normidele.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

600g lipot on natuke overkill tõesti.
Samas keegi ei käse sul niipalju lennukipeale laduda.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Õigus küll. Mul on 8 Ah, 11,1V LiPo aku kaaluga 510 grammi. See on 8x11,1x60=5328 W min, mis on 3 korda 1750st rohkem väikeste vooludega.
NiMh tuleb 600 grammiga peaaegu sobiv.
Äkki nii, et FAI poolt tunnustatud mõõtjaga ja kellel pole, vähema LiPo kaaluga (kaal arutluse objektiks).
Ilmselt kõik on ilma defitsiitse mõõtjata ja väiksema kaaluga akuga ja "päris FAI mehed" saaks ka hakkama.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Keerulised reeglid ja keerulised abi- möötmisvahendid vajalikud,
kui 10 000 lennutajat ja 100 pääseb starti.....


1. Mistahes aku kuni 600g
2. Mistahes elektrimootoriga mudel
3. Lennatakse F5B harjutust
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Väga hea LiPo , kaaluga ca. 250g sisaldab ideaalsetes tingimustes 1750W/min (ametlikult testitud). See on parajasti niipalju, kui FAI reeglid lubaksid. Tegelikult on nii, et LiPo´t ei anna viimasel kolmandikul koormata ja 30C-st jääb järgi mingi hale kolmandik. Juba poolel mahtuvusel langeb vool tublisti.
Just seepärast on ametlik F5B piiraja ja üledimensioneeritud akuga, et ainult nii on tõmmet lõpuni.Paneme siis kiriku keset küla - suvalise konfiguratsiooniga LiPo 300-400g? Muud akud 600g? Piirajata.
Mehed, olge kenad, pange ka võistlusmäärused üles.
Vahepeal tuli Mardi post. Ka sellega, st. kuni 600 grammiga saab nõustuda. Omavahel öeldes pole see 600g sunduslik...
Post Reply