swashplate ja kopteri manööverdusvõime

Arutelu helikopteritest ja teistest "liikuva tiivaga" mudelitest

Moderator: Kristjan

Post Reply
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

swashplate ja kopteri manööverdusvõime

Post by felch »

Teooriaküsimus kopterigurudele: kas on võimalik, et swash'i vale kõrgus võib vähendada kopteri pööratavust?
Rootori ühes asendis on vasak/parem kangi nihutamisel swashi liikumise ulatus suur, 90 kraadi rootorit pöörates aga hoopis väiksem !? Sama aga 90 kraadise nihkega juhtub ja edasi/tagasi kangi (servo) liikumisvõimega. Mis võiks olla valesti sätitud?
Kopter on HB King 2.

PS. Manuaal annab linkide pikkuseks ca 30mm. Mõõtsin, on jah nii (30,49..32,6).
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

pole küll kopteriguru, aga kas jutt on swashplate liikumisest või rootori labade liikumisest? Kuivõrd swashplate seisab paigal (s.t. ei pöörle koos rootoriga), siis ei tundu loogilisena et tema liikumine kuidagi rootori asendist sõltuks.

AndrusK
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Jutt käib just swash'i enda liikumise nurgast. Mulle ka ei tundu see väide loogilisena aga kopterit vaadates paistab nii olevat. Servode raginat ei ole.
Enne tundus ka, et külgsuunaline liikumine on kuidagi piiratud (Belt-CP'ga võrreldes olematu). Seepärast ei jõudnud pisikesele tuulekesele reageerida ja sõitsin vastu posti. Ainult 1 servo läks (hammasrattad). Peale parandamist hakkasin reguleerima ja siis seda anomaaliat märkasingi.
Olen rootorit mitu korda näppinud ja on täiesti võimalik, et olen midagi kapitaalselt metsa keeranud. On see teoreetiliselt võimalik (see on raudpolt, et ma suudan asju vussi keerata aga just rootori häälestus) ? Ma ise nagu ei suuda aru saada, et mismoodi... Masin lendab, hooverdab ka vahelduva eduga aga manööverdamisvõime on kuidagi vähene.
User avatar
ak
Posts: 552
Joined: Fri Jul 20, 2007 17:16
Location: Tallinn
Contact:

Post by ak »

Hei,

mingi mehaaniline takistus siis? See peaks ju näha olema kui midagi kuhugi vastu käib.
Võiks aku ja kopteri vahele ampermeetri panna - kui servo on pinge all, siis ta ragiseda ei pruugi, aga voolu tarbib küll ja selle järgi saab aru kui ta takistatud on.

AndrusK
User avatar
felch
Posts: 1462
Joined: Wed Apr 22, 2009 16:48
Location: Tallinn, Nõmme
Contact:

Post by felch »

Mnjah, takistus oli aga mitte et käiks kuhugi vastu vaid olin flybar'i laagrikruvid liiga kõvasti kinni keeranud. Flybar kiikus laagritel kenasti aga kuna 1 kruvi oli liiga pikk, takistas ta flybar'i pikitelje ümber pöörlemist. Kui tedlikult seda viga ei otsi siis ta ilmneb alles siis kui swash on teatud asendis. Nagu kirjeldasin. Ja rootorit vaadates on näha et just nii ta peabki käituma. Kui tead vea põhjust, muidugi...
Kruvi lõdvendatud ja manööverdusvõime jälle olemas.
Siit aga küsimus: ilmselt tuleks kõik rootori kruviühendused liimiga kinnitada (ühe lingi pall on juba 2 korda pihku pudenenud...)? Millise liimiga, kas tavaline superliim sobiks?
Ja veel: kas servode hammasrataste komplekte ka kuskilt osta saab?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

ints
Posts: 621
Joined: Mon Oct 02, 2006 10:49
Contact:

Post by ints »

REEGEL: Igasuguse kopteri KÕIK poldid ja mutrid tuleb "liimiga" kinnitada.

Liimiks metall-metall ühendustel on keermeliim (reeglina sinine Loctite 243), metall-plast ühendustel CA.

Ka laagrid liimitakse vähemalt ühelt poolt. Metall-metall ühendustes liimiks Loctite 641.

Väga problemaatilistes kohtades on oma koht ka rohelisel Loctitel, aga see nn. tugev keermeliim ei tule enam tavavahendite abil lahti (või vajab karmi kuumutamist), niiet sellest on targem võimalusel eemale hoida.
Post Reply