Page 2 of 3

Posted: Sun Sep 09, 2007 22:04
by mg3a1@hot.ee
Veel akudest!

Avastasin tõsiasja, et enamus(kui mitte kõik) AA formaadiga akupatareid on 1,2V, mina aga kasutan Duratselli 1,5V. Lennukiga kaasas olevast juhendist loeb välja et 8AA patareid või NiMH(Ca) akupatareid. Et kuida selline 2,4V pinge vahe saatjale mõjub?
Kui vahetan patareid akude vastu kas siis töökaugus kannatab?
Õiget mõõtmist pole saanud teha kuna antennil ots murdund (ca 20cm) ja poolpiduselt uuesti külge pandud. Poolpidusena levib ca 400m ja siis hakkas sabakiilu tüür tõmblema.
Ja kui lennuki aku, mis annab voolu ka vastuvõtjale, hakkab tühjaks saama(pinge on juba langenud), mõjutab vastuvõtja effektiivsust. Noh et mida tühjem aku vastuvõtjal seda tugevamat signaali tahab saatjalt?

Posted: Sun Sep 09, 2007 22:11
by mart63
Akude ja patareidi kasutamisest tuleneva pinge vahe tõttu lennukaugus küll ei kannata, sest see piir jääb kõvasti kaugemale kui inimese silm suudaks enam lennuki suunda ja asendit määrata. Enesekinduse mõttes on alati parem kaugel mitte maaligi lennata, sest seal on levi kehvem.

Posted: Mon Sep 10, 2007 0:56
by tarts
400m on täitsa OK maapeal. Isegi väga hea.

Posted: Mon Sep 10, 2007 18:04
by mg3a1@hot.ee
tarts wrote:400m on täitsa OK maapeal. Isegi väga hea.
Kas maapeal siis vähem kui lennates? Kui jah, siis palju?

Posted: Mon Sep 10, 2007 18:43
by tarts
ma arvan, et 2-3 km ikka. Aga üle ~800m polegi vaja, siis tekib juba nägemisega raskusi.

Posted: Fri Sep 21, 2007 15:26
by mg3a1@hot.ee
Sain oma pakikese unitedhobbis kätte. Aega läks 11päeva ja toodi hommikul koju kätte. Mugav! Laadija tip top. Aku, ma loodn et kah! Aku mõõtmisel ilma koormuseta vool 15A, aga lendamisega selline lugu et ei lase gaasi põhja vajutada. Kui üle 3/4 siis esc karjub ja lülitab välja. Vist tõmbab pinge nii maha!? Lennuk lendab õnneks ka veerand gaasiga.
Siis küsiks, kuidas hextroniksi esci regullida? Kodulehel antud juhend ei kõlba kuna seal kirjeldatud menüü minu esci omaga ei klapi.Ons kellelgi kogemusi. VANA-ehk kommenteerid.
Ja kas mootori koormuse vähendamiseks oleks mõistlik vähendada propi diameetrit või sammu? Kasutan praegust 8*6 ja7*6.

Igatahes lennuk lendab, ladiija ja aku kaa ja üldiselt ......elagu hiinlased. :lol:

Posted: Fri Sep 21, 2007 17:09
by pipercub
Aku mõõtmisel ilma koormuseta vool 15A,
- mida see tähendab? Kas aku klemmid said läbi ampermeetri lühistatud? Ülevoolud,
ka lühiajalised, on Lipode riknemise peamine põhjus. "LM Loong max 1000
3S1P 15C Lipo pack" on kasutaja Tomas Cihelka poolt testitult andnud
5.8A keskmise vooluga 870mAh. 7-8A on sellele akule maksimum. 15A
tapab selle aku kiiresti. Gabariitidelt on see 1000mAh 10C aku. Võrdluseks
toon sama aku 1300mAh variandi tühjenemisgraafiku 1,1ohm takistil, ehk
teiste sõnadega ~9-10A vooluga.

Image

Ruudu pikkus on 50s ja kõrgus 5V. Tühjenemine on kestnud 500s,
keskmine pinge on olnud ~10V. Seega vool on olnud 10/1,1=9,1A. Akust
võetud maht on (500/3600)*9,1=1,26Ah=1260mAh. See on maksimum,
lennus saaks ~1000mAh kätte. 10V tavaliste akude piir, sellega peavad
nad 70% mahukaotusega vastu 120-180 tsüklit. 1000mAh aku näitajad on
1000/1300*100=77% 1300mAh-sest. Seega max ohutu vool oleks
9,1*0,77=7A.

Üks asi veel. Mõned inimesed väidavad, et akude tootjad kasutavad
spetsiaalseid stabilisaatoraineid pikemaks säilitamiseks. Ja et nende
ainete pärast pole hea uusi akusid kohe täiega koormata. Soovitatakse
teha vähemalt 3x 0,5C laadimist-tühjakslaadimist.

Posted: Fri Sep 21, 2007 17:12
by tola555
mg3a1@hot.ee wrote:Sain oma pakikese unitedhobbis kätte. Aega läks 11päeva ja toodi hommikul koju kätte. Mugav! Laadija tip top. Aku, ma loodn et kah! Aku mõõtmisel ilma koormuseta vool 15A, aga lendamisega selline lugu et ei lase gaasi põhja vajutada. Kui üle 3/4 siis esc karjub ja lülitab välja. Vist tõmbab pinge nii maha!? Lennuk lendab õnneks ka veerand gaasiga.
Siis küsiks, kuidas hextroniksi esci regullida? Kodulehel antud juhend ei kõlba kuna seal kirjeldatud menüü minu esci omaga ei klapi.Ons kellelgi kogemusi. VANA-ehk kommenteerid.
Ja kas mootori koormuse vähendamiseks oleks mõistlik vähendada propi diameetrit või sammu? Kasutan praegust 8*6 ja7*6.

Igatahes lennuk lendab, ladiija ja aku kaa ja üldiselt ......elagu hiinlased. :lol:
mingi kala oli osade hextronikutega küll. Mul on 60A regu ja manuaali võtsin hoopis teise, mis töötas. 50A regu oma vist oli see, mis töötas. 50A regu on lühiajaliselt 60A ja siis müüaksegi 60A märgi all :P

Mis esc sul täpsemalt on?

Posted: Fri Sep 21, 2007 17:25
by tarts
Kui sul on pro series, ehk läbipaistva kilega kaetud ja sinine kleps peal, siis proovi seda:
http://www.hot.ee/tarmogr/ESC_Setup_Document.doc

Posted: Fri Sep 21, 2007 21:42
by mg3a1@hot.ee
ESC:
Hextronik, standart, 30A, max 40A, sinine ümbris musta kleepsu ja kuldsete kirjadega. Kõlab päris ilus!

Lendamisega selline lugu et ei lase gaasi põhja vajutada. Kui üle 3/4 siis esc karjub ja lülitab välja. Ja vahest et lihtsalt ei hakka tööle, liigutad kangi mitu korda, jätad poolepeale ja siis mõne hetkepärast hakkab tööle! Tundub kahtlane või peaks ikka kõik elektroonika graupner või futaba olema vää? Mootor:https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOB ... oduct=2037
lipo:LM Loong max 1000
3S1P 15C

Kui pipercub pakub välja et 7-8A on lagi siis peaks ju töötama. Aga......ise pole mõõtmisi teinud ja seega ei tea mis tegelt toimub!

Posted: Fri Sep 21, 2007 22:26
by lauri
Paar varianti:
Rakendub alapinge kaitse - põhjus? Kas on akuga midagi mäda või siis on regulaatoris vale alapinge kaitse pinge ja see rakendub liiga vara. Suuremat võimsust tarbides langeb aku pinge ja regulaator arvab, et aku on tühi.

Propelleri mõõt? Liiga suur propeller ja vool ületab regulaatori piiri (vähe tõenäoline).

Regulaatorile toite andmise hetkel on saatja gaasi-kang vales asendis (tavaliselt peab olema nullis, mõne erandiga) - regulaator ei saa su kangi-asendist aru õigesti

Posted: Fri Sep 21, 2007 22:27
by vallojoe
no ajutise workaroundina võiksid ju puldilt throttle kanali käigu ära piirata, nii, et põhja lükates veel piirama ei hakka.
Muidu minu 10c 1200 mAh 3s1p aku ja 15A tower pro reguga mõõtsime 13A täisgaasil (9x6 propp) ja ei piiranud midagi.

Posted: Fri Sep 21, 2007 22:29
by lauri
Oleneb regulaatorist, aga mõni regu võtab su uue maksimaalse käigu (piiratud!) gaasi maksimaalseks käiguks ja sama jama jääb korduma - aga nüüd juba saad gaasikangi veel vähem liigutada... sõltub regulaatorist!

Posted: Fri Sep 21, 2007 22:32
by vallojoe
nojah, eks siis on võimalus testida, kuidas konkreetne regu käitub

Posted: Fri Sep 21, 2007 23:39
by pipercub
Ma ei märganud, kas propist juttu oli? Nii väikesel mootoril on minu kogemuse järgi 3S akuga max suurus 8x4.
Kindlam oleks 7x3 või 7x4. Hobbicity(uus nimi) tehniline toetus on foorumites. Peamenüüs keskel "Customer community"
all. Seal on ka "Downloads". Otselink: http://hobbycity.com/cs/. Küsimuste esitamiseks tuleb eraldi registreeruda.
Hiinlased vastavad ka nende jaoks ebameeldivatele küsimustele ilma solvumiseta. Kirja vorm peab olema viisakas ja
korrektne.

Posted: Sat Sep 22, 2007 0:57
by tarts
Sellist regu küll ei leidnud sealt. Link?

Posted: Sat Sep 22, 2007 17:09
by mg3a1@hot.ee
ma ise kah seda regu värki ikka tummiselt otsind aga .... pole leidnud!



Mõistan et see propelleri värk on omaette teadus aga kas selline loogika nagu natukene õigustab: pöörete järgi siis võiks sammu vaadata ja võimsuse järgi siis diameetrit! Slowflayeritel!
N: kui suure võimsuse juures madalad pöörded siis suurema diameetri ja väikese sammuga propp

Posted: Sat Sep 22, 2007 20:04
by Raits
TERE.SELLE KONKREETSE REGUGA POLE PISTMIST OLNUD AGA PROPI MÕÕT ON VÄGA TÄHTIS.MOOTORI PUHUL ANTAKSE PÖÖRDED VOLDI KOHTA.KUI ON SUURTE PÖÖRETEGA MOOTOR PEAB PROP VÄIKSEM OLEMA.

Posted: Sat Sep 22, 2007 20:12
by Raits
Ja veel.Sain nii aru ,et olid suurema pingega aku pannud.Kui regu selle välja kannatab, siis pane tublisti väiksem prop ja asi peaks toimima.

Posted: Sun Sep 23, 2007 23:28
by mg3a1@hot.ee
Jälle jama!
Täna õhtul (pühap.) sain suurepärase õhusõidu. Aku pidas vastu ca 12min.
Peale regu poolset cutoffi mõõtsin testriga purgi pingeid: 2,86v, 2,84v ja siis 2,6v. Panin aku laadima. Algus väitis laadija et kõik korras, laadimise lõppedes väitis et üks purk on error. See 2,6v. Testriga mõõtes kõik kolm ca 4,14V

Küsin siis:
kas seda akut tohib veel kasutada?
kui ei, kas siis annab katkine purk ära võtta, teha s2
miks nii juhtus, mis valesti?
mida teha selle kordumise vältimiseks(vahetada aku firmat)?

Posted: Sun Sep 23, 2007 23:53
by [J]
Mina olen kahtlaseid akupurke täiesti eraldi laadinud-tühjendanud, olukorrast selge pildi saamiseks.
Mul on üksikuid akupurke ootamatult riknenud, kusjuures ülejäänud selle paki akud on pärast mitu aastat hästi käinud.
Kui tester näitas õigeid pingeid, saaks ju kontrolliks uuesti laadima panna, et kas ikka jääb viga näitama? LiPo akut võib alati juurde laadida ja kui aku on tõesti täis, lõpetab laadja laadimise õige ruttu.

Posted: Sun Sep 23, 2007 23:57
by mg3a1@hot.ee
Jah proovisin nagu ka laadija juhendis soovitas. Peale laadimist ühendasin aku lahti ja siis tagasi laadija külge ning ikka sama, error. Seda punast tuld ikka ainult ühe purgi kohta. Ja veel et see tutikas aku, ennem kaks laadimist saanud.

Posted: Mon Sep 24, 2007 0:09
by [J]
Võimalik, et see purk on siis praak. Mina prooviksin seda elementi üksinda laadida-tühjendada. Analoogiline juhus oli mul eelmisel aastal ühe uue 3s akuga.
Kui regu cutoff on seadistatav, võiks panna 3-3,5V, sest sellest allapoole tuleb energiat väga vähe, aga järsult suurenevad aku rikkumise ohud.

Posted: Mon Sep 24, 2007 10:54
by tarts
Need pinged on liiga madalad, selline tühjakslaadimine kahjustab akut, ja mahtuvus väheneb jäädavalt. kunagi ei tohiks 3s aku pinge peale lendamist olla alla 10,5v, minu laadija ei taha alla selle pinge hästi akusid laadidagi.

Posted: Mon Sep 24, 2007 15:44
by mg3a1@hot.ee
Mida antud juhul tegema peaks selle konkreetse akuga?
Kas vigase akupurgi eemaldama? Ja regullitava eraldiseisva alapinge kaitse vahele panema?
Esc´i pea võimatu programeerida(vaata eelnevat juttu)!

Posted: Mon Sep 24, 2007 16:50
by [J]
Selle aku otsad on ju pistikutes olemas. Kui elektriasjad väga võõrad pole, tasuks ilma pakki lõhkumata proovida talle mõnet tsüklid teha.
Tühjaks 3V- ni ja täis nagu ikka 1s aku. Peab muidugi ÄÄRMISELT HOOLAS olema.

Posted: Mon Sep 24, 2007 17:02
by pipercub
Tegin antud mootori kohta arvestuse motocalc'iga. Optimaalne prop 1000mAh 10C
akuga oleks 7x4, võimsama akuga 8x5. Esc'i progemise manuaali saab küsida foorumist.
Üldiselt on nii kasutatud mootor kui aku pea meetrise tiivaulatusega lennukile liiga nõrgad.
Veidi väiksemal lennukil on mul slofly jaoks 2822, ehk Towerpro süsteemis 2210 mootor.
Staatori Ø22mm, pikkus 10mm. 4 lisamillimeetrit tähendab, et jõumoment on 4/6 ehk 67%
suurem.

Posted: Mon Sep 24, 2007 20:03
by mg3a1@hot.ee
Proovin purgile paar tsüklit teha ja vaatan mis saab. Kas laadimis voolu vähendamisest 0,5A´ni kah mingit kasu on?

Küsimus pipercub´ile: milline see võimsam aku peaks siis välja nägema, et millised tehase näitajad peaks olema et realselt ära toidaks? 3s 20c 1600mah???
Aga kuida see mootor vähe on? Lennukil lennu kaal 430g ja 8*6 propiga pea ripub propi otsas. Ma usun et kui võimsam aku panna siis saab vertikaal starti kah harrastada.
Endal motocalki prooviaeg läbi ja enam kasutada ei saa!

Posted: Mon Sep 24, 2007 21:12
by [J]
LiPo balancerile lisapistiku kontaktid ja ka juhtmed on tavaliselt väga õrnakesed ja suured voolud sinna ei sobigi. Seepärast tasub vähendada ehk küll (kuigi ka 1 A palju tegelikult ei tohiks olla).

Posted: Mon Sep 24, 2007 21:56
by pipercub
8x6 on sellele mootorile 3S akuga liiga palju. Mootor on keskmise CDROM'i suurune. Kaal
erinevatel andmetel 33-37g. Optimaalse mähisega oleks tema kV~2500 ja max prop ~5".
Et saaks suuremat propellerit kasutada, on staatorile lisatud mähisekeerde niipalju, et
kV on ~1000. Nii tuleb mootorile jõudu juurde. Aga samaaegselt hakkab magnetvoo
tugevus staatori väiksema ristlõikekega osas lähenema nn. küllastuspiirini. Nii, kui küllastuspiir
on saavutatud, väheneb mähise induktiivtakistus hüppeliselt. Mootori voolu hakkab piirama
peamiselt juhtmete takistus. Odavad mootorid on enamasti mähitud masinaga, paralleelselt
mitme traadiga. Sellise mähisega on magnetvälja "rebenemine" pehmem ja voolud
rohkem piiratud. Omaehitatud kvaliteetsetest materjalidest Ø23,7x5 staatoriga ja N52
magnetitega mootoril oli 3S akuga suurim võimalik prop 8x4. Lisaks on sellisel piiripealsel
töötamisel magnetite "üleküpsetamise" oht. Magnetite kuumenemisel üle 80-100 kraadi
hakkab vool mootoris samuti järsult kasvama. Kogu selle jutu mõte on. et kui mootor üle
koormata, ei kasva vool mitte näiteks 12A-lt 14A-i peale, vaid niipalju, kui aku anda jõuab.
See tähendab, asendades 8x5 propi, millega kõik suurepäraselt töötab, 8x6 propiga,
võib hakata mootorist suitsu tulema(või küpseb aku ära).