Page 2 of 5
Posted: Tue Sep 11, 2007 10:46
by [J]
Küsiks veel siinse kandi asjatundjate arvamust Ukraina F3K-de kohta. Nende vabalennu-tehnoloogias lennukid on väga kerged ja tugevad. Vabalennus on nad praktiliselt "maailma vallutanud".

Posted: Tue Sep 11, 2007 10:58
by daapn
Ma pistan vahele (küll jälle teemat risustades)...
Mulle meeldivad koopiamudelid, eriti kahetiivalised aga igakord kui ma sellist plaanerit näen, siis kihvatab tahtmine endale ka selline soetada. Aga reaalsusesse tagasi tulles ei ole mul neid lennukeid kuhugi panna. nagunii on juba 5 kohta nendega täidetud. Vanemate kodu, enda kodu, naise vanemate kodu, kontor ja auto.
Arnele takka järge õnne võidu puhul. Ja edaspidiseks ... ah teate isegi... kõike kõva.
daapn
Posted: Tue Sep 11, 2007 12:04
by kurikoer
Arne kirjutas:
No okei, mitte massilisetl aga ma saan aru, et vähemalt kaks viskekaomanikku on Lõuna-Eesti pool olemas? Või kasutavad nemad ka neid tiibu millekski muuks?
Nood kaks viskekad ikka.
Posted: Tue Sep 11, 2007 12:10
by lauri
daapn'ile soovitaks küll F3K mudelit - lennukite kogus võiks olla ka üks lennuk, mis ka LENDAB...
Nonii... aga võiks ju siin kuu-paari jooksul ühe ühistellimuse teha?!
Posted: Tue Sep 11, 2007 23:37
by arne
Need Ukraina lennukid on kenad aga mitte eriti konkurentsivõimelised. Nagu räägitud on Reynoldsi arv väike ja profiili täpsus tähtis. Selline built-up tiib saab kuigivõrd täpne olla ainult D-toru kasutamisel. Ja ka peab olema profiil spetsiaalselt built-up tiiva jaoks konstrueeritud - ehk siis tagaosa ei tohi kumer olla. Kui on siis tekivad lohud. Aga keegi pole minu teada ühtki konkurentsivõimelist DLG built-up profiili teinud.
Lisaks - elliptiline tõstejõu jaotus on väga tähtis. See tiib siin on peaaegu sirge ja põhimõtteliselt ebaefektiivne.
Arne
Posted: Tue Sep 11, 2007 23:38
by arne
kurikoer wrote:Arne kirjutas:
No okei, mitte massilisetl aga ma saan aru, et vähemalt kaks viskekaomanikku on Lõuna-Eesti pool olemas? Või kasutavad nemad ka neid tiibu millekski muuks?
Nood kaks viskekad ikka.
Aga kas nende omanikud võistlustel kätt proovimast pole huvitatud? Selleks aastaks on küll kõik aga järgmisel aastal? Lätis on kindlasti võistlusi ja äkki saab Eestiski midagi organiseeritud. Oleks tore kui sa nad kasvõi siia foorumisse suunaks.
Arne
Posted: Wed Sep 12, 2007 0:27
by kurikoer
Eks ma püüan suunata. Ma arvan, et kui mudelid vastu peavad, siis nad vast osalevad ka. Eriti kui võistlused ka Eestis toimuma hakkaksid. Ma ise püüan ka millalgi kätt proovida.
Taavi
Posted: Wed Sep 12, 2007 0:34
by Oehh
Kui keeruline on nende viskamine?
Kas keerutamise ja viskamise ajal peab teda juba juhtima?
Kui startimine just erilst virtuoosset puldiga juhtimist ei vaja
siis olen kollektiivtellimusel vist käsi.
Arvestades stardikiirusi ja proofiili ja vajalikku reguleerimise täpsust
- siis ise (põlve-otsas) sellist asja paari nädalaga küll kokku ei õmble.
Posted: Wed Sep 12, 2007 1:21
by arne
Viskamine tuleb esimese korraga välja. Tegelt on see imelihtne. Lihtsalt tuleb kergelt võtta. Keeruliseks läheb siis kui sa üritad eriti kõvasti visata - see vajab harjutamist ja mitte ülepingutamist. Aga esimene start on imelihtne - lihtsalt võta lõdvalt.
Juhtima praktiliselt ei pea. Sõltub lennuki häälestusest (raskuskeskme asukoht) ja viskesuunast - võib olla vajalik kõrgustüüri preset viske ajal - lennuk keerab siis nina üles, sina lased preseti lahti ja lennuk lendab otse üles. See on kasulik aga saab ka ilma, eriti algul.
Tõusu lõpus pead ise kõvasti rooli ettepoole lükkama, et nina lennuasendisse saada. Aga kui ei lükka midagi hullu ka ei juhtu - kõrgust on ja kiirust mitte väga.
Arne
Posted: Wed Sep 12, 2007 8:03
by [J]
Kui suurel võistlusel 20 inimest korraga startis on, kui tihi kokkupõrkeid esineb. Kas see on sündmus, või tavaline asi?
Posted: Wed Sep 12, 2007 8:56
by lauri
Oleks huvilisi, saaks ju Eesti võistlusi F3J ja F5J samal ajal teha? Kohtunikud olemas ja F3K võistlus ei tohiks ju meeletult palju aega ka võtta... Peamine, et lennukeid ja huvilisi tuleks...
Ega esialgu pole meil 3-4 tuhandest lennukit vaja, selle jõuab ka hiljem tellida. Kui 3-4 mehel on odav lennuk, siis omavahel saab ikka võrrelda, kes paremini lendab.
Niisama lennutamisel on viskamine tõesti lihtne, pole küll proovinud, kuid olen videosid vaadatanud.
Posted: Wed Sep 12, 2007 13:49
by mart63
Siin siuke ulme jutt mingitest tõstejõu jaotustest, reynoldisi arvudest ja täpsetest profiilidest, siuke tunne tuleb et viska enda ehitamisel olev kohe prükki ja osta mitme tuhande eest korralik asi

Posted: Wed Sep 12, 2007 14:48
by lauri
No Arnel teooria paigas. Kui Liivimaa meister ja Saksa lahtistel käinud, siis teisiti ei saa ju..
Esimese mudeli puhul pole see aga üldse tähtis, pea-asi et lennutada saab ja lennuk esimese saja viskega otsi ei annaksvõi pehmeks ei läheks. Ostame soodsad mudelid, paneme lendama, lennutame, siis müüme järgmistele maha ja ostame endale uued ja paremad.
Eks mudellennunduses ongi nii, et mõnele meeldib palju lennukeid ehitada ja neid lennutada... kui ühest villand, siis uus. Teine variant on mõni lennuk või lennuki mudel võimalikult ideaali lähedale viia ja sellega ka võistelda. Ma ise ka see viimase variandi mees. Aastas üle ühe mudeli kuidagi ei jõua kokku ja lendu - ei tahagi rohkem

Posted: Wed Sep 12, 2007 16:58
by mart
"Viskekas" on mu üks lemmikmudeleid.
Kahjuks mul teda isiklikult pole ja pean lapse käest laenama.
Vötan ta pea alati kaasa, kui platsile lähen.
Lennutada saab pea igal pool, kus veidike ruumi.
Viskamisega saab igaüks hakkam, vöistlemiseks peab aga harjutama.
Siin möned vanemad pildid ka.
http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... m11&page=1
Soovitan soojalt köigile, hea vaheldus ükspuha millisele mudelile.
Posted: Wed Sep 12, 2007 21:53
by lauri
Olen siin veidi neid lennukite manuale ja kokkupaneku juhendeid jms uurinud. Esialgu tasub kindlasti lihtsa mudeliga rahulduda. Kallimate mudelite juures ja nö maailma tipus läheb asi ikka päris peeneks teaduseks... mis on ise-enesest tore, arenguruumi on küllaga.
Hinnaklass jääb siis 2-3k päris korraliku mudeli kohta. Kui saaks 3-5 huvilist ühest kohast (ühte mudelit) tellima, siis võiks ju ka soodushinda küsida!
Posted: Thu Sep 13, 2007 0:45
by arne
[J] wrote:Kui suurel võistlusel 20 inimest korraga startis on, kui tihi kokkupõrkeid esineb. Kas see on sündmus, või tavaline asi?
Ühes raundis vist üle 12 inimese pole kunagi. Kokkupõrked on vägagi ebatavalised - inimesed vaatavad enamasti ette.
Arne
Posted: Thu Sep 13, 2007 0:52
by arne
mart63 wrote:Siin siuke ulme jutt mingitest tõstejõu jaotustest, reynoldisi arvudest ja täpsetest profiilidest, siuke tunne tuleb et viska enda ehitamisel olev kohe prükki ja osta mitme tuhande eest korralik asi :?
Halb mõte. Alati on midagi paremat kui sul endal just on, sellest ei tohi frustreeruda.
Arne
Posted: Thu Sep 13, 2007 1:14
by lauri
Jäi täiesti suvaline altimeetriga tehtud F3K mudeli SuperGee lennu logi silma, panen selle siia üles motiveerima F3K viskekast mõtlema

Posted: Thu Sep 13, 2007 9:08
by cuprum
lauri wrote:
Hinnaklass jääb siis 2-3k päris korraliku mudeli kohta. Kui saaks 3-5 huvilist ühest kohast (ühte mudelit) tellima, siis võiks ju ka soodushinda küsida!
Od, kui ma oma väljalubatud 80% nüüd korra täie ette arvan, siis vast 3 huvilist juba olemas oli.
Kui välja käia konkreetne mudel & hind (loomulikult ilma soodukata esialgu), siis vast saaks veel paar huvilist juurde & otsuseid kindlamaks
Posted: Thu Sep 13, 2007 9:18
by tola555
cuprum wrote:lauri wrote:
Hinnaklass jääb siis 2-3k päris korraliku mudeli kohta. Kui saaks 3-5 huvilist ühest kohast (ühte mudelit) tellima, siis võiks ju ka soodushinda küsida!
Od, kui ma oma väljalubatud 80% nüüd korra täie ette arvan, siis vast 3 huvilist juba olemas oli.
Kui välja käia konkreetne mudel & hind (loomulikult ilma soodukata esialgu), siis vast saaks veel paar huvilist juurde & otsuseid kindlamaks
Jaa. Minagi oleksin käpp.
Posted: Thu Sep 13, 2007 9:42
by lauri
Eks peab veel uurima (olen seda juba paar õhtut teinud) ja Arnega nõu pidama ning ka tellijatega - et mida me siiski tahame? Kas esimest F3K mudelit või juba sellist, millest kauemaks rõõmu on ja pole vaja hakata peale mõnda aega juba uue poole vaatama. Hinnavahe ongi siis neil nii <2k või siis 2-3k.
LongShot 2 - Hind 5156CZK = 2948kr link
"Contest grade discus launch RC glider"

wingspan: 1490 mm
length: 1130 mm
wing airfoil: AG set
RTF weight: from 290 grams
4 servos: ailerons , rudder, elevator (air brakes, flaps)
degree of prefabrication: ARF
arne wrote:Hinnas alla minnes on
Hybrid-DL (www.arthobby.pl) ~2200 krooni. Endal kogemust pole aga IMHO on see oluliselt kehvem mudel kui LongShot.
Hyper-DL 117€ = 1837kr ja
Hybrid-DL 142€ = 2230kr mudelid
http://www.arthobby.pl
Hyper-DL Joonis
Hybrid-DL Joonis ja
PDF-manual
Eks neid mudelieid on veel mitmeid, mida võiks kaaluda. Isiklikult tundub ka see Long Shot 2 päris asjalik. Vana Long Shot'i arendus ning taoline konstruktsioon sellise hinna eest on küll mõistlik. Alla 1000kr rohkem kui odavaimad ja saab juba nö võistlusmudeli.
"Võta-ja-Viska" pakend pole vist ükski, kõigiga tuleb ikka mitu õhtut vaeva näha... õnneks on sügis

Posted: Thu Sep 13, 2007 9:58
by tola555
mis LongShot 2'st paremuselt järgmine on?
Posted: Thu Sep 13, 2007 10:02
by arne
Kui sa odavamat tahad siis võta see KIS Entry. Selle Art Hobby soovitaks ma vahele jätta.
Arne
Posted: Thu Sep 13, 2007 10:11
by daapn
Arne, pajata korra sellest...
Sa mainisid varasemas postituses "naks lennuk kokku ja kohe lendama". Kuda see 1.4m tiib sinna kere külge käib siis?
Kas mingi maitse viskamisest võiks saada nende jubinate abil, mis paarisaja krooni eest Hobikeskuse poes müügil on? Erinevad suurused on erineva hinnaga aga plaaneri laadsed on nad kindlasti.
daapn
Posted: Thu Sep 13, 2007 12:00
by arne
Tiiva ja saba peale on kokku kolm kruvi. Need keerab minutiga paika.
Hobikeskuses pole käinud ja neid jubinaid ei tea. Paarsada krooni - kas tegu on ikka raadiojuhitavate mudelitega?
Arne
Posted: Thu Sep 13, 2007 13:31
by daapn
Paarisaja krooni eest saab sealt ikka tühja lennukere koos tiibadega. Ma mõtlesin, et äkki annab see kasvõi mulje viskekast. Lajataks paarkend korda lendu teise ja siis põletaks jaanitulel rahulikult ära. Muidugi on võimalik nendele ka raadiojuhtimine külge ehitada.
Aga see oli lihtsalt idee.
daapn
Posted: Thu Sep 13, 2007 13:36
by [J]
Posted: Thu Sep 13, 2007 14:01
by Ervin2
Samas nende Arthobby mudelitega saaks ju korraliku alguse teha,se Hyper DL oleks ju alguseks igati taskukohane(117.- eur.),hiljem vaataks juba edasi,et kas see ala sobib ja kas on tahtmist põhjalikumalt tegelda, siis hakkaks nn. maailmaklassi mudeleid ostma.
Posted: Thu Sep 13, 2007 19:03
by [J]
Alustajate F3K lingid on nüüd olemas, äkki saaks mõned tunnustatud võistlusmudelite tootjate lingid samuti kui neid on!
Mis profiile kasutavad edukalt võistlejad veel, peale AG-de?
Paistab, et kasutatakse ka tõstvaid stabilisaatoreid ja sellega seoses raskuskeset kusagil tiiva esimesest kolmandikust tagapool?
Posted: Thu Sep 13, 2007 20:55
by arne
No see link sai juba postitatud:
http://www.schmeissgeier.net/lang_at/dlgs
Peale AG veel AH - vendade Herrig'ute modifikatsioon AG teemadel - ülemine pind on täpselt sama, alumine natuke paisutatud. Muid praktiliselt polegi.
Mis sabasse puutub - see pole nii lihtne. Mark Drela on vähemalt kolm korda umbes sellisele kirjale, et "stab on ju tõstev" vastuseks kirjutanud, et see sõltub. Otsi RC Groupsist, kui rohkem huvi pakub aga see kas tõstab või mitte pole nii ühene. Seal tuleb muuhulgas mängu tiiva downwash, mis stabi efektiivset kohtumisnurkma muudab.
Arne