Page 2 of 4

Posted: Wed Sep 12, 2007 11:47
by daapn
Vot materjalist tulenevalt, kui ma V-tiiva teen, siis ma lisan kindlasti mingit tuuletakistust talle, kuna see V tuleb siis kuidagi fikseerida kah. Aga teisalt, kuna ma juba nagunii tuuletakistusele käega lõin, asi see siis veel natuke lisada pole. Parema-vasaku tiiva vaheliseks nurgaks mingi 6-7-8 kraadi ehk sobib?

daapn

Posted: Wed Sep 12, 2007 11:50
by daapn
Ma mõtlesin siis tiibade vaheliseks nurgaks siiski 172-173-174 kraadi...


daapn

Posted: Wed Sep 12, 2007 12:19
by lauri
Sa juba nii ametis ja pisidetailidega telemas, et kindlasti teisi küsimusi ka tekkimas... soovitan sarnaste lennukite jooniseid veidi uurida, saad sealt kuhjaga vastuseid lisaks v-kujule ka konstruktsiooninippide jms kohta!

10kraadi V-kuju ei tohiks mingi liialdus olla...

Muideks üks meeletult hea lehekülg nii algajatele kui ka juba mudelismiga tegelejatele (lennukid, kopterid, autod, paadid, purjekad jms) on :
http://www.rc-airplane-world.com/

Seal väga lihtsas inglise keeles teooriat ja praktikat seletatud koos jooniste ja piltidega. Ei ole teaduse-jutt, vaid just selline lihtne lahtiseletus ja nõuanded...

Posted: Wed Sep 12, 2007 12:30
by Kuno
Soovitus - ära ehita üldse ilma eleronideta lennukit!pöördetüüriga lennuk ammendab enda võimalused praktiliselt hetkega,niipea kui piloot oskab lennukit õhus hoida on teema lõppenud (kuna puuduvad võimalused vigurlennu tegemiseks),ka on ilma eleronideta lennuk tuules suht abitu.

Posted: Wed Sep 12, 2007 12:35
by lauri
Plaanereid (või plaaneri-laadseid lennukeid) saab edukalt kõrgus- ja pöördetüüriga juhtida.

Taolise lennuki, nagu daapn ehitas, jaoks kaldtüürid tõesti mõtekamad. Kui aparatuur ei võimalda, võid vabalt ka ilma pöördetüürite, aga kald- ja kõrgustüüriga mudeli teha!

Vigurlennu mudeleid ka 99% ajast ajast kald- ja kõrgustüüriga juhtitakse. Pöördetüüri kasutamine vajab täiesti eraldi harjutamist ja harjumist, et seda õigesti teha vigurlennu puhul - keerises kompenseerida, lennukit õhus suunata, maanduma tulles suunata.

Posted: Wed Sep 12, 2007 13:03
by [J]
Sirge tiiva puhul ja ainult pöördetüüriga lennukil puudub võimalus viltu vajunud lennukit jälle OTSEKS KEERATA. Füüsikaseaduste kohaselt selline lennata ei saa ja kukub õige pea ülekaela alla (mootorlennuki puhul võib lendamiseks pidada vähemalt 3 minutilist lendu).
V-kuju käib 10-20 kraadi horisontaaljoonest (tiivapoolte vahel 160-140 kraadi).
Veel tuleb uurida misasi on tiivaprofiil ja see võiks olla vähemalt käega joonistatud Clark Y.

Posted: Wed Sep 12, 2007 13:16
by Kristjan
Soovitus - ära ehita üldse ilma eleronideta lennukit!
Aamen

K.

Posted: Wed Sep 12, 2007 15:26
by daapn
Hetkel on olukord selline, et minu teine mudel (codename: KaNTPEa) on saanud endale V-kujulised tiivad (kõik tiivad horisontaaljoonest 4 kraadi üles kallutatud). Saba on juba valmis ehitatud. Sellest tuleb siiski pöördetüüri ja kõrgustüüriga aparaat.

Sisuliselt, härrased, oleks mul vaja, et homme mingil hetkel tuul oleks vagane.

Kere on valmis lõigatud, mootorikinnitus on valmis. Mul on vaja mingi veerand tundi masina kokku lappimiseks ja siis teine veerand tundi viimistlemiseks. (aga siis panen tiiva teibiga kinni). Raskuskeskme sättimiseks on aku osakonnas heasti ruumi jäetud.

Nüüd hakkan uurima, kuidas need va eleronid ühe servo külge käivad. Mul on ühel käpal olemas kaks kõrvuti asetsevat auku. Sealt vardad tiiva külge ja siis tiiva külge tuleb mingid 90 kraadised jubinad ehitada ja eleroni külge lihtsalt... kuda ma ütlen... junn...

Mul on vaja ka materjali nende varraste jaoks. Chupa-Chupsi pulk on liiga lühike, kokteilikõrs liiga jäme. Alumiiniumtraati on käepäerast palju. Paneks sellega? Läbimõõt mingi 1mm silma järgi aga ma mäletan, et ta vist oli 1.2mm tegelikult. Kaalub 1g/10cm. Äkki pole piisavalt jäik?

daapn

Posted: Wed Sep 12, 2007 15:45
by lauri
10 sekundit googeldamist google'i piltide otsingus ja:
Image
http://www.stefanv.com/rcstuff/flit.html

Posted: Wed Sep 12, 2007 16:18
by daapn
Muidugi, ma saan ju olemasoleva käpa külge midagi sellist kleepida...

Aga rahu. Ma katsun teise mudeli enne lendama saada või ära lõhkuda, siis vaatan seda eleronide värki.

Aga mida ma oskan öelda... aitähh kõigile, kes seni on nõuga toeks olnud.


daapn

Posted: Wed Sep 12, 2007 19:52
by Nullpointer
Kunagi lugesin siin miskit Silent Mite teemat ja sai kah hooga ostetud Ehituse ABC-st seda "poola plaati". Mulle ei istunud ning materjal sai kasutatud muuks otstarbeks :P
Ehitusservice-s (Lõunakeskus) nägin sarnaseid "Aspro" palaate. Pakk (10tk, 1mx0,5m) maksis 79eek ning ei saanud jätta prooviks ostamata.
Üldiselt tundub, et vahet pole, sama plaat, nati odavam.
Välja näeb selline:
Image
Image

Mõlema plaadi probleem minu meelest on selles, et üks pool on profiiliga.
Siiani olen kasutanud sarnasest materjalist (millest toidunõudki) laeplaate, mis painduvad palju vähem jm. viisil on vastupidavamad. Maksavad küll rohkem.


ja daapn, oled tõenäoliselt sellest teemast teadlik:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=554951

Posted: Wed Sep 12, 2007 21:01
by Ropka
Nullpointer wrote:
....Siiani olen kasutanud sarnasest materjalist (millest toidunõudki) laeplaate, mis painduvad palju vähem jm. viisil on vastupidavamad.
seda materjali nimetatakse deproniks..sellise kileja pinnaga vaht

Posted: Thu Sep 13, 2007 10:16
by daapn
See materjal, mida ma praegu siin lõikan-voldin-kleebin on väga sarnane nullpointeri poolt näidatuga.

Kas ma saan õigesti aru, et too depron on ju palju parem materjal mudeldamiseks? Kust ma seda toidunõumaterjalist laeplaati osta saan ka? Ma olen selle pilguga ehituspoodides ringi vaadanud aga võibolla pole pilk piisavalt terav olnud.

Kuulge, täna tuul vist ei vaibu?

daapn

Posted: Thu Sep 13, 2007 11:28
by Ropka
ehituspoodides ikka ja laeplaatide riiulis
mitte segi ajada "penokast" mulliplaatidega, a need on üldjuhul mingi reljeefiga ka.
järvel on kindlasti.

50x50 cm ja praegu mõõdetuna sain 4,5mm paksu

kui ei leia, siis võin oma varudest paar plaati eraldada :wink:

Posted: Thu Sep 13, 2007 13:57
by Even
Nende laeplaatide kohta. Ostsin sealt Ehituse ABCst, murdub väge kergesti võrreldes spets deproniga...

Posted: Thu Sep 13, 2007 15:23
by Ropka
balsatiib murdub ka väga kergesti kui maha lajatada või põlve otsas kokku murda

depronile aitab alati teip ja söeliistud....alati võib ju kõige kallimat kraami osta, a selleks ei tehtud seda teemat ju....

Posted: Thu Sep 13, 2007 15:56
by daapn
Mina isiklikult olen siit teemast väga palju targemaks saanud.
Nüüd on vaja veel ehituspoodi sattuda, et tollele va depronile nuga külge panna ja seda ka proovida.


daapn

Teine lennuk...

Posted: Fri Sep 14, 2007 15:29
by daapn
Hei!

Paar pilti...
Image
Image

Lendas. Pikemalt praegu pole aega pajatada. Hiljem.


daapn

Posted: Fri Sep 14, 2007 16:42
by daapn
Oli alguses raskuskese pisut paigast, ei tahtnud kõrgust võtta. urises meetrikese kõrgusel ringi ja tuulekesega võidelda oli raske. Sättisin tiibu ette poole ja läks lendama. Kolmas lend jäi viimaseks.
Esimese maandumisega sai tiiva konstrui vigastada, vajutasin ta kinni. Aga kui lennuk korralikumalt lendama hakkas, siis sain lahti ülemisest tiivast. siis ei pidanud ka alumine enam kere küljes kinni ja nii ta vastu maad tuligi.
RIP.
Nüüd hakkan pöörrdetüüri asemele elerone ehitama. Teen natuke viisakama lennuki ka. Äkki vahetan materjaligi? Sealt Ehitus ABC-t oli too must kraam otsa saanud ja tegelt on mul sellest siiber ees kah.

daapn

Posted: Fri Sep 14, 2007 17:43
by tarts
Even wrote:Nende laeplaatide kohta. Ostsin sealt Ehituse ABCst, murdub väge kergesti võrreldes spets deproniga...
Ma painutasin sellest laeplaadist omale profiiliga tiiva, balsast I tala sees. Lihtsalt painutades murdub jah ära aga on lihtsalt kuuma õhku painutuseks vaja.

Laeplaate olen näinud ehitusABCs ja Ehitus servises

Posted: Fri Sep 14, 2007 20:09
by AndresO
Even wrote:Nende laeplaatide kohta. Ostsin sealt Ehituse ABCst, murdub väge kergesti võrreldes spets deproniga...
Ei murdu, kui välimine pool katta õhukese teibiga ja sisemisel poolel suruda jooned sisse. Kas joonlaua servaga, libamisi tömbi pulgaga tõmmates või CD-plaadi servaga veeretades. Joonte tihedus ja sügavus (1/4...1/2 plaadi paksusest) sõltub painde kumerusest.

Edit: Niimoodi saab painutada ka täisnurki.

Posted: Fri Sep 14, 2007 22:04
by daapn
Ma vaatasin Ehituse ABC-s neid laeplaate. Saan aru, et peavad olema ka siledad plaadid. Seal olid ainult kaunistustega 50x50cm plaadid 8-13kr/tk.
Ma sinna Järvele lähen järgmine nädal.
Seda musta on juba saetud küll, prooviks vahelduse mõttes valget kah. Ja eleronikesi ärme unustame! :)

daapn.

Posted: Mon Sep 17, 2007 12:31
by daapn
Ropka wrote:ehituspoodides ikka ja laeplaatide riiulis
mitte segi ajada "penokast" mulliplaatidega, a need on üldjuhul mingi reljeefiga ka.
järvel on kindlasti.

50x50 cm ja praegu mõõdetuna sain 4,5mm paksu

kui ei leia, siis võin oma varudest paar plaati eraldada :wink:
Kas ma saan õigesti aru, et tegemist on Järve Key kaubamajas müüdava plaadiga. Mõõdud on tõesti 50x50, paksus võib ka 4.5 olla. Hind on seal 9kr/tk ja ta on seinale vaatamiseks pandud koos nende teiste mustriga plaatidega?
Siis tuleb oma lennuki konstrui mõelda nii, et alla 50x50cm oleks iga detail, kuna sellel plaadil on servad kumerad ka...
Äkki annab seda kumerust kasutada ka tiivale väikese profiili andmiseks?


daapn

Posted: Mon Sep 17, 2007 12:37
by daapn
lauri wrote:10 sekundit googeldamist google'i piltide otsingus ja:
Image
http://www.stefanv.com/rcstuff/flit.html
1) Lobise välja otsingusõnad...

2) Kuna mul on servole olemas ainult 1 haruga käpp (pildil on 4 haru) ja muid käppasid sellistele servodele saada pole, siis mõtlesin sellist ratsi...
Ühel tiival paneks varda kinnituse tiiva alla, teisel paneks peale. Kui ainsa servo ainsa käpa ainus haru lükkab, siis liigutab elerone erinevas suunas ja kui tõmbab, siis jälle teises suunas.

Peaks vist visandama kuidagi aga ehk piisas seletusest...



daapn

Posted: Mon Sep 17, 2007 12:39
by AndresO
daapn wrote: Kas ma saan õigesti aru, et tegemist on Järve Key kaubamajas müüdava plaadiga. Mõõdud on tõesti 50x50, paksus võib ka 4.5 olla. Hind on seal 9kr/tk ja ta on seinale vaatamiseks pandud koos nende teiste mustriga plaatidega?
Siis tuleb oma lennuki konstrui mõelda nii, et alla 50x50cm oleks iga detail, kuna sellel plaadil on servad kumerad ka...
Äkki annab seda kumerust kasutada ka tiivale väikese profiili andmiseks?
daapn
Need jah.
Aga müüakse ainult 8 või 10 tükki pakis.

Mina olen need kumerused äralõiganud ja 2 plaati servapidi kokkuliiminud.

Posted: Mon Sep 17, 2007 13:09
by daapn
AndresO wrote: Mina olen need kumerused äralõiganud ja 2 plaati servapidi kokkuliiminud.
Mis selle hea liimi mark on ka?

daapn

Posted: Mon Sep 17, 2007 14:36
by AndresO
Liim on UHU Por.
Vt ka http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t ... ht=uhu+por ja kasuta foorumi otsingut.

Ise ostsin ka viimasel talvel Mikromaailmast, Tallinnas Peterburi mnt-l. Maksis 25...30 kr.

Posted: Mon Sep 17, 2007 18:43
by Even
Mikromaailmast saab UHU Pori 25 eek tuub, aga pead ennem saatma sinna kodulehel tagasisidest, et tahad saada, siis tuuakse juurde poodi. Ma ostsin 2 viimast tuubi just ära :lol:

Epo on väga hea kui tahad kõvat liidet, Por jääb väga elastne. Otsinin alles epot, kuid ei leidnud kusagilt enam seda õiget. Casco Kiirepo, 35 eek tk. Leidsin K-rautakeskost sarnast, aga see oli kallim ja universaal mis arvatavasti sulatab depronit...

Posted: Mon Sep 17, 2007 20:32
by mart63
Epo teatavasti ei sulata vahtplasti. Kiirepode korral ei või teada.

Posted: Mon Sep 17, 2007 23:20
by tarts
Kust saab siis epoxy liimi siis, kõik mis ma näinud olen on 95.- +
Ükskord sain ainult sellisest poest nagu Super Box 19eegu eest kiir epot (3min), ei sulata vahtu, Finnbullet oli firma nimi, kahe süstla sees. Oleks ma teadnud, et see nii kiiresti otsa saab oleks kohe hulgi võtnud.

Äkki on kuskil suuremas koguses ja odavamalt ka?