Page 2 of 4
Posted: Wed Jan 16, 2008 23:10
by rallikas
Kui kolme juhtmega servo(kyoshol asju 5sega) siis arvatavasti küll. Ise pole küll kunagi märganud, et erineva firma tooted ei sobiks kokku.
Posted: Wed Jan 16, 2008 23:17
by Kuno
minu arvamus selline,et selle mudeli puhul võib kasutada vabalt standardservosid,tootja ei ole isegi väga oluline - kõik nad on suht kõlbulikud ja hinnaklass kõigub kuskil 200-250 kr ringis.Kokku oleks vaja siis 5 servot - gaas,vasak eleron,parem eleron,kõrgustüür ja põõrdetüür.
Posted: Thu Jan 17, 2008 11:29
by Raits
Kui kasutad 2 -e servot paralleelselt,pane Ühesugused(nt:eleronid).Erinevatel firmadel vöivad servo käigud erinevad olla.
Posted: Thu Jan 17, 2008 13:39
by Ervin2
Head ja odavad standardservod metallist ratastega:
http://www.modellhobby-shop.de/k_staufe ... 01_b_0.JPG
Kuigi mul on mõne servoga sellelt firmalt veidi probleeme olnud,aga seda juhtub vahest ikka,üks servo osutus defektseks ja ühel tõmbasin oma lollusest hambad maha.
DYMOND D 5000 BB MG
Item no.: 03116501
D 5000 standard servo,
ball-beared, metal gear
weight 56 g, size 20x35,5x40,5 mm, adjusting power 32 Ncm, adjusting time 0,20 sec
Item no. Name available within Price Quantity Purchase
03116501 DYMOND D 5000 BB MG
1-2 days
12,90 EUR
Posted: Thu Jan 17, 2008 19:51
by seriff
servod joonisel näidatud standard S3001 aga ise tellisin S3003 2tk need plaanis panna kõrgus ja pöörd tüürile.tiibadele ja mootori oma pole otsustanud aga mootorile peaks kindlasti panema metall ratastega nii minu arvamus.pult tuleb 6 kanaliga vastuvõtja 7 nii et kõik servod lähevad eraldi koos tööle ei pane esi algu midagi.
tänud vastuste eest.
Posted: Thu Jan 17, 2008 20:11
by MagnusL
Nii huvipärast küsin et, miks mootorile metallhammastega servo?
Posted: Thu Jan 17, 2008 21:26
by seriff
MagnusL wrote:Nii huvipärast küsin et, miks mootorile metallhammastega servo?
eelpool keegi mainis et mootorile metall ratastega ja Z kujuga ülekanne et tugevam igaks juhuks.pole kindlalt seda veel otsustanud.
servode ja ülekade poole pealt pole ma mitte tark ehk keegi viitsiks nõu anda ehitada võin küll selles pole probleemi aga üle jääk .. .
samas tekkis ka küsimus mootori paigutuse kohta et lugenud ja näinud et küll kaldu ja sirgelt et siis silinder üles ja küljepeale?kumb parem või se puht maitse asi.
küünla toide.kas annaks ka käebärastest asjadest teha või peab ikka soetama spets vidina.nagu aru saan siis ta voolu juhib küünlasse et se hõõguma läheks.
Posted: Fri Jan 18, 2008 12:00
by Kuno
kõik servod lähevad eraldi koos tööle ei pane esi algu midagi
ei saanud aru,mismoodi plaanid eleronid ühe servoga tööle panna?Piltidelt ja joonistelt näha,et tiivad käivad keskelt lahti,see eeldab nagu 2 servo kasutamist ühel kanalil,või 2 kanali kokku miksimist.
Mootorile ei ole kanget servot vaja,kuna koormus gaasi hoovale on minimaalne ja ei muutu kuidagi erinevatel lennureziimidel.Kõige võimsam ja parem servo tuleb panna kõrgustüürile,kuna seal on koormus kõige suurem ja kõige enam muutuv erinevatel lennureziimidel.Ka on selle servo "allaandmisel" kõige fataaalsemad tagajärjed - lennuk kaotab täielikult juhitavuse.Kõikide teiste servode tõrgete puhul puhul ei kaota mudel juhitavust täielikult.Seega kõige parem servo kõrgustüürile,järgmine pöördetüürile (pind küllalti suur,seega vajab ka suurt jõudu),siis eleronid-kuna on dubleeritud,siis võib rahulikult kasutada odavamaid servosid ja gaasi servoks võib panna mõne suvalise sahtli nurka jäänud eksemplari.Gaasi servo ülekande linkide (tegelikult kõikide servode puhul) puhul tuleb vältida ühendust metall-metalliga (st. traat tuleks läbi pista plastmassist lingi avast),kuna vibratsiooni tulemusel võivad tekkida raadiohäired - helikopteri vennad oskavad sel teemal hästi sõna võtta.
Posted: Fri Jan 18, 2008 21:13
by seriff
plaanisin jah kahe kanali kokku mixsimist et saaks ka kasutada nii nimetatud piduritena ka.
ja sahtli põhjas ei vedele ühtegi servot nii et pean kõik ostma.
hetkel olemas servod 2tk S3003,mootor,kütuse paak, saatja ja vastuvõtja peaksid ka iga hetk saabuma.
nii et vaja veel 3 servot mootori kinnitust(tuleb ilmselt ise teha) telikule rattad 60mm-70mm 2tk ja 1tk 35mm.voolikut ja siis hoovad või kuidas neid nimetada.küünal ja toide.ja muidugi ka proppi kindlasti ilma selleta pole ka midagi teha.
kas küünlaid saab sama moodi erineva tootja omasid kasutada või konkreetsele mootorile vastav?
Posted: Sat Jan 19, 2008 1:53
by Ervin2
See kahe kanali kokkumiximine eeldab korralikku pulti,st mingi vähemalt 6 kanalit kompuutriga.
Olen ise seda mixi plaaneritel proovinud,tööle panna on teda suht lihtne,aga kui lendamiseks läheb siis muutub asi palju keerukamaks,eriti kui lennukogemust on vähe.
Vajalik on ka vähemalt 6 kanalit vasuvõtjal,tavaliselt mixitakse 1 ja 6 kokku,1 jääb vist paremale ja 6 vasemale eleronile.
1. kanal toimib nagu tavaline eleron ja 6. flapina või pidurina(plaaneritel),flap siis vastavalt tüürid alla ja pidur tüürid üles.
Vaatan et sul tulevad eleronid suht pikad vist,nii et pane tööle flapidena,mootormudelitel üldjoontes pole pidurit (airbreak) vaja,flapid aitavad maandumisel kiirust vähendada ja tõstejõudu suurendada.
Simulaatoris olen proovinud,üsnagi abiks ja huvitav,päriselus pole veel niikaugele jõudnud.
Aga edu!
NB! Ja servode pealt ära koonerda Robbe on suht kindel ja hea,võimalusel osta metallratastega.
Minu poolt vahepeal kirutud Dymond on ka üldjoontes ok,kui nats kallimaid võtta,viimase satsiga Staufenbielist tulnud töötasid kõik 100%.
Võtsin Pitts Speciali jaoks sabatüüridele DYMOND D 5000 BB MG ja eleronidele DYMOND D 250 BX BB/MG,tunduvad olevat väga head ja hea hinnaga.
Posted: Sat Jan 19, 2008 12:57
by Raits
Servosi saab hea hinnaga ka kullost,u.130 eek-u st. servo eest.Kui kiirelt vaja ostan alati sealt.Köik on korralikult töötanud.
Posted: Sat Jan 19, 2008 14:57
by seriff
oleks vaja proppi äkki keegi targem aitaks selle kohapealt se minu jaoks kõige raskem osa.
mootor on Hype coolfire 91 abc tiivaulatus 1489mm mis andmeid veel vaja oleks propi arvutamiseks?
helistan esmaspäeval kullosse just tellisin neljapäeval kaupa ja se juba käes eks tellin uuesti siis juba servod ka kui kohapeal olemas.
Posted: Sat Jan 19, 2008 16:21
by Ervin2
Proovi ise Motocalciga,kuuajane trial on tasuta võtta netist,sellega saad kogu mudeli paika.
Posted: Sat Jan 19, 2008 20:47
by pipercub
Kõigepealt parandan oma eelmist postitust.
Gaasiservo kinnitamisel tuleb kindlasti kasutada kummipukse, samuti soovitatakse Z jõnksu hoovas ja metallhammasrattaid
.
Peb olema:
mitte metallhammasrattaid.
Seda tugeva vibratsiooni pärast. Metallratastele kulub kiiresti lõtk sisse. Z jõnksu all mõtlesin ma üles-alla-keskele tagasi painutust hoova keskel(mitte kinnitusotsa), mis amortiseerib ka vibrat ja võimaldab pikkust seada. Vibatsiooni tõttu võib servo üle kuumeneda ja gaas peale jääda. Suurtel servodel on asendi mõõtmise potentsiomeeter otse väljundvõlli küljes. Ja kui nüüd pote tõmbleb 180 korda sekundis, siis saadetakse ka servo mootorile tugevaid vooluimpulsse sama sagedusega. Nali on selles, et mida kvaliteetsem on servo, seda tugevamad on ka voolud mootoris. Mingil momendil toimub ülekuumenemine ja servo jääb kinni. Kõige uuematel digiservodel on seepärast jahutamist võimaldav metallkorpus ja parandatud, voolu piirav "Frequency Conversion Technology" juhtimisalgoritm.
Kummipukside(grommets) kohta veel niipalju, et metalltorukesed(eyelets) käivad altpoolt, laiema otsaga vastu puitu. Pingutada niipalju, et kruvipea läheb vastu metalltoru.
Propelleriga on probleem. 91 mootor on väga võimas 1,5m lennuki jauks. Mul on SU31-l 51 mootor ja varuks 61 kolvirõngaga mootor. Kasutan väikese sammuga 12x4 ja 12x5 proppe, aga ikkagi on lennuk väga kiire.
Posted: Sat Jan 19, 2008 21:39
by seriff
jah mootoriga vist pakkusin üle nats. 15ccm ikka palju. mingi 7,5-10ccm vist oleks parem.asi läheb liiga kiireks.
nii et peaks veel väiksema sammuga propi panema või?
hammustasin liiga suure tüki vist
su-26 ja 15ccm mootor,aga ega siis ehitust pooleli jäta.
esimese lennu peaks tegema ikka asjatundja nii et .... .
Posted: Sat Jan 19, 2008 22:22
by mart63
Raskuskeskme paika saamisega võib tegu tulla...
Posted: Sat Jan 19, 2008 22:38
by pipercub
Asi pole päris lihtne. Väikese sammuga propeller on rohkem sellise "vigurdamise" ja propelleri otsas rippumise jaoks. See on tavalennust hoopis erinev stiil. Tüüride käigud on maksimaalsed ja ilma mingite eksponentideta. Stabiilset asendit tihti polegi, käib pidev tüüride "väristamine".
Normaalse lennu propellerid on poolest läbimõõdust suurema sammuga, minul 11x6 ja isegi 11x9.
Stabiilset maandumiskiirust propeller eriti ei mõjuta, see sõltub pinnakoormusest ja lennuki konstruktsioonist. Maandumiskiirus on iga propelleriga suur. Kaldtüüride kasutamine flaperoonidena ei päästa eriti. Külgstabiilsus väheneb järsult. Lisaks on vaja veel kõrgustüüri miksida. Mina loobusin. Asjal on veel üks moment. Need poolkoopia mudelid ei ole arvestatud aeglasele lennule, tüürid on selleks liiga väikesed. Nii, et tuleb lihtsalt õppida suure kiirusega maanduma. Olen kasutanud pöördtüüri ahelas güroskoopi, väga mugav, eriti külgtuulega. Aga jällegi, see teeb samamoodi flaproonidega tegeliku juhtimise keerulisemaks ja iga vale liigutus võib kalliks maksma minna. Alguses tuleb ikkagi õppida ilma abivahenditeta juhtima. Ma käisin eelmisel suvel puhkuse ajal kolm nädalat pea iga päev treenimas. Kõige rohkem maandumist. Mõni inimene on muidugi andekas ja saab asja kähku selgeks. Mina teen siiamaani vigu.
Nii, et propi peaks panema mingi keskmise, mootori passi järgi.
Posted: Sun Jan 20, 2008 15:32
by Raits
Selle tiivaulatusega lennukile on see mootor mu arust liig.Lennuk läheb veidi raskeks seega ka kiireks.Coolfire oli mu mäletamist mööda päris raske tükk.SU-29 on alatiivaline ja läheb hästi pöörisesse ,eriti kui lennuk liiga raske on ja stabika tüüri käik liiga suur on.Olen seda ise kogenud.
Posted: Sun Jan 20, 2008 16:46
by seriff
mootori andmed 14,73 ccm
2,84 PS
2,09 KW
pöörded 2.000-17.000 U/min
kaal 718 g
Luftschrauben Empfehlung 15-8 (sellest ei saa aru,kas propi suurus?)
ja samaväärne os-i kaal on 560g.os-ist on 158g raskem.
Posted: Sun Jan 20, 2008 20:09
by pipercub
Luftschrauben Empfehlung 15-8 (sellest ei saa aru,kas propi suurus?)
Läbimõõt 15 tolli ja samm 8 tolli - samm veidike üle poole läbimõõdust ehk teiste sõnadega üks keskmine propeller.
Mudellennukitel mõõdetakse propi sammu 3/4 läbimõõdu pealt.
Veidike teooriat:
http://www.raulvosandi.pri.ee/teooria/m ... eooria.pdf
250g ülekaalu ei ole tappev. Peamine oht on ikkagi suurest tõmbest tulenev kiirus ja kiirendus.
Mis võiks aidata:
1. piirata gaasi käiku max 7000p/min, et tõmme võrduks lennuki kaaluga
2. ?
Calculated static data for 15 x 8 prop.
rpm Torque power thrust
(oz.in/ N.m) (HP/watts) (Lbf/ N)
----- ------- -------- -------
2000 4/ 0.4 0.0/ 14 0.6/ 3
3000 8/ 0.9 0.1/ 47 1.4/ 6
4000 15/ 1.7 0.1/ 110 2.6/ 11
5000 23/ 2.6 0.3/ 215 4.0/ 18
6000 33/ 3.7 0.5/ 372 5.8/ 26
7000 45/ 5.1 0.8/ 591 7.9/ 35
8000 58/ 6.6 1.2/ 882 10.3/ 46
9000 74/ 8.4 1.7/1256 13.1/ 58
10000 91/10.3 2.3/1723 16.1/ 72
Analysis of 15 x 8 at 7000 RPM
Airspeed Torque Power Needed Thrust Efficiency Inflow
(mph/kph) (oz.in/ N.m) (HP/watts) (Lbf/ N) (%) mph/kph
--------- ------------ ---------- -------- ------ -------
0/ 0 45/ 5.1 0.8/ 591 7.9/ 35 0 25/ 40
10/ 16 46/ 5.2 0.8/ 603 7.1/ 32 23 19/ 31
20/ 32 45/ 5.1 0.8/ 600 6.2/ 28 41 14/ 23
30/ 48 44/ 5.0 0.8/ 578 5.3/ 23 54 10/ 17
40/ 64 40/ 4.6 0.7/ 533 4.2/ 19 63 7/ 11
50/ 80 35/ 4.0 0.6/ 462 3.1/ 14 66 4/ 7
Posted: Sun Jan 20, 2008 21:24
by lauri
Kui raskuskeskme paika saad, siis pole nagu liiga võimsa mootori pärast muretseda mõtet. Kunagi pole liiga palju võimsust
Kui liigne võimsus hirmutab, tasub tõesti gaasi käiku piirata näiteks 70% peale esialgu. Kiire lennuga mudelil VÕIMAS mootor on just abiks. Kiire lennuga ja suure pinnakoormusega mudel kipub läbi vajuma, eriti kui seda veel hästi karta ja vältida ei oska. Siis võimas mootor õigel ajal täisgaasiga käima ja on olukord päästetud, lahja mootoriga mitte. See kõik eeldab muidugi, et lennutamine enamvähem juba käpas on...
Posted: Mon Jan 21, 2008 11:25
by Kuno
Mootorit on ilmselt palju ja kogemustele toetudes ei soovita sellel mudelil kohe kindlalt kasutada.Prognoositavaks mudeli kaaluks tuleb ca 3kg -tulemuseks on kiire ja raskesti juhitav mudel.Selle mootori jaoks osta (või ehita) 1600-1800 mm tiiva siruulatusega lennuk.Tee üks lihtne arvutus - selle mudeli pinnakoormatus peaks jääma vahemikku 60-80 g/ruutdetsimeetrile,kui on rohkem,pole asjal pointi - asi ei taha hästi lennata.
Osta parem OS Max 46FXi (hind ca 2000kr,näit Kullos,kui tellid saaks veel odavamalt)
ccm 7,45
PS 1,70
U/min 2000-17000
kaal 390 g
üks võimalusi tellimiseks:
http://shop.lindinger.at/product_info.p ... s_id=53294
propp 12,5 x3,75 -saab rippuda ja lendab ka muidu ka hästi (staatiline veojõud väga suur - max kiirus jääb mõistlikuks).
Posted: Mon Jan 21, 2008 19:51
by lauri
Aga arvuta tiiva kasulik pindala välja ja jaga lennuki prognoositava kogumassiga. Kui alla 80g/dm2 jääb, siis on lootust. Kui üle läheb, siis on väga kiire lennuga ja suure läbivajumiskiirusega mudel. Minu SU31 oli vist 88g/dm2 ja lendas kiiresti, läbivajumiskiirus oli ka suur. Lennata saab kenasti ja tuulega eriti hea, kuid õppida ja harjutada - selleks võiks mõni teine mudel olla.
Posted: Mon Jan 21, 2008 21:17
by seriff
R/C Sukhoi 26mx Specifications
Scale 19% (approx. 1 : 5.2)
Wing span 1489mm (58.6 inches)
Wing area 42.77dm² (662.9 sq. in.)
Fuselage length
(front of cowl to end of rudder) 1234mm (48.6 inches)
Cowl diameter 190mm (7.5 inches)
Tailplane span 552mm (21.7 inches)
Tailplane area 8.75²dm (135.6 sq. in.)
Weight (ready to fly minus fuel) From: 3.2kg (7lb 1oz) (Prototype)
Wing loading From: 74.82g/dm² (24.54oz/sq.ft)
nii on joonistes kirjas.
Posted: Mon Jan 21, 2008 22:13
by lauri
Oled arvutanud /arvestanud/ kui raske ta sinul tuleb koos kõigega - lennuvalmis?
Posted: Tue Jan 22, 2008 12:58
by Raits
Coolfire-l on müügis ka 10 kuubikuline ,Kuid Schweighofer-s on PROTECH 46 mis hinna ja näitajate poolest peaks hästi sobima,tellisin omale ühe,pole veel kätte saanud kuid loodan ,et ei pannud ostuga päris puusse,hind oli 69.90EUR-I. Mis peamine on väike kaal ja võimsus 1.62 hj.,Jahutus tundub ka normaalne olevat.
Posted: Wed Feb 13, 2008 17:22
by seriff
mõned pildid siis kaugel asi on ja et ehitus ikka ei seisa ja juba hakkab naeratus ka näole tulema selle peavalu juures mis siiani on olnud.
lennuki hetke kaal sellises seisus nagu pildil on 800g
Posted: Wed Feb 13, 2008 18:13
by silver
Olen oma lennuki ehitamisega tugevalt maha jäänud, sul pea valmis
Posted: Wed Feb 13, 2008 18:58
by siim2618
Oi jah, valmisolekust on asi vist veel kaugel.
Posted: Wed Feb 13, 2008 19:44
by Kuno
lennuki hetke kaal sellises seisus nagu pildil on 800g
väidad,et see,mis pildi peal näha on,kaalub 800 gr?Kui nii,siis on asi puht untsus-prognoositav täiskaal läheb siis kuhugi 4000g kanti.Tuleb kohe hoolega kaalu maha viilima hakata.Mingi 150-200 g oleks vaja maha saada.