Page 2 of 2
Posted: Mon Aug 11, 2008 14:13
by arne
Vaidtiiva puhul on anhedral (ehk siis tagurpidi V kuju) püsivuse tagamiseks tavaline.
Arne
Posted: Fri Aug 15, 2008 21:34
by AndrusT
Sai siis täna esimene lend tehtud. Elamused on positiivsed. Lennuki juhitavus ja stabiilsus olid oodatust paremad. Varasemate tavalise ehitusplaaniga lennukite juures tuli stabiilsuse / soovitud suuna hoidmiseks ikka juhtkangiga sõuda siis antud vaidtiib liikus just täpselt nii nagu juhtisid. Kuuletus juhtimisele suurepäraselt ja oli õhus rahulik.
Probleemiks on start. Mootorit saab käivitada alles peale äraviset, kuid siis jääb ikka imevähe aega mootori käivituseks ja juhitavuse saavutamisks.
Kui raskuskese oli esimesel piiril siis pidi õhus hoidmiseks ikka gaas põhjas olema. Raskuskeset tagumisele piirile lükates kulus lendamiseks energiat oluliselt vähem. Sai vabalt ka poole gaasiga sõita.
Posted: Fri Aug 15, 2008 21:41
by seriff
ise startisin,visates tiiva otsast siis saab ka töötava mootoriga.
aga peale ekstreem lendu viskasin ta riiulile

.
tuli kallale kuramus ja naabrimees oli ka pea aegu kõhuli et see kurivaim pihta ei lendaks.ise sain pliksi kirja ikka.
kindlasti sellist jama pole kui osta,ise sai tehtud ja raskuskeset ei saanudki paika.
Posted: Tue Oct 07, 2008 9:44
by AndrusT
Täiendasin lennukit pöördtüüridega. Vaata pilte.
Kuid lennuk pöörama eriti ei hakka, isegi tüüri 30 kraadise väljalöögi juures. Paremale ei pööra peaaegu üldse. Vasakule nagu veidi pööraks. Ringi täis saamiseks tuleb julgeda lennuk praaegu nähtavuspiirini lasta.
Kui tüür keerata otselennus järsult paremale ja jäädagi hoidma paremale siis mõneks hetkeks keerab nina kuid järgmistel hetkedel keerab jälle nina otseks ja jätkab otselenud vaatamata, et mõlemad tüürid on ~30 kraadises väljalöögis.
Kas on mõtteid milles võib olla probleem?
Kas on ideid, kuidas vaidtiib saada Z telje (püsttelje) suhtes pöörama?
Posted: Tue Oct 07, 2008 13:28
by arne
Drag rudders. Nagu B2-l. Ehk siis pidurdad tiivaotsa. Ma ei oska ausalt öeldes miskit muud välja mõelda. Tavaline pöördetüür töötab ju seepärast, et kere on jõuõlaks. Aga antud juhul kisub see asi sul lihtsalt lennukit tiivaotsa suunas.
Arne
Posted: Wed Oct 08, 2008 15:45
by AndrusT
Käes, lennuk hakkab püsteljes pöörama, kui kasutada korraga vaid ühte tüüri. Käisin täna seda proovimas. Sain pöörata nii vasakule, kui ka paremale.
Tüüri tuleb pöörata aga mehiselt, 30 ja rohkem kraadi. Tõenäoliselt ongi nii nagu Arne pakkus tegemist pigem ühe tiivaotsa pidurdamisega.
Edasi tuleb välja mõelda parda pealne mixing, kus vastavalt puldi käsklusele pööratakse kas paremat või vasakut tüüri.
Võib-olla oskab keegi soovitada valmis mikserit, kus saaks ka ise eksponenti seada.
Posted: Wed Oct 08, 2008 15:55
by arne
Mina teeks vist kuidagi mehhaaniliselt. Näiteks vedru + piiraja + nöör. Ehk siis vedru tõmbab pöördetüüri vastu piirajat - see on nullasend. Kui servo pöörab ühes suunas läheb nöör lõdvaks aga pöördetüür ei liigu. Kui servo liigub teises suunas läheb nöör pingule ja tõmbab pöördetüüri piiraja juurest ära.
Ja ühes tiivaotsas on siis nöör ühe ja teises teise servo sarve küljes. Ja saab ka ühe servoga hakkama, mis keskel on ja kust nöörid sirgelt pöördetüüri tagaserva lähevad. Sellised pikad nöörid tekitavad muidugi vastikult palju takistust nii et eriti ei soovita sellist asja.
Mis eksponenti puutub, siis pane servole lihtsalt pikem heebel või heeblipikendus.
Arne
Posted: Wed Oct 08, 2008 16:21
by [J]
Posted: Wed Oct 08, 2008 18:00
by ak
Hei,
soovitan häälestada servo heebli nullasendis 45-kraadise nurga alla. Siis liigubki tüür ühte pidi pöörates rohkem ja teistpidi pöörates vähem.
AndrusK
Posted: Fri Oct 10, 2008 9:09
by AndrusT
Mis arvata kui panna mootor z-teljel servoga liikuma, kas see hakkaks lennukit paremale-vasakule pöörama?
Posted: Fri Oct 10, 2008 9:19
by arne
Pole kindel. Pigem ei. Mootor liigub ju selle tiiva poole mis peaks tõusma ja kompenseerib oma pöörava jõu. Teine asi on see, et vedav mootor arendab suurt jõudu. See peab väga hea liigend olema mille peal see mootor liigub, et ta kinni ei kiiluks ja servo seda liigutada suudaks.
Arne
Posted: Fri Oct 10, 2008 23:43
by ak
Posted: Sat Oct 11, 2008 9:26
by AndresO
Posted: Sat Oct 11, 2008 10:31
by [J]
Mach=1.2:
http://www.youtube.com/watch?v=RbMIOvi46ro
Mis arvata kui panna mootor z-teljel servoga
2 mootoriga ehk lihtsam?
Posted: Mon Oct 13, 2008 14:08
by AndrusT
Nii, sain lennuki z-telje ümber pöörama nii paremale, kui vasakule. Tegin mehhaaniliselt asümeetriliselt pööravad tüürid Arne ja AndresO soovituste hübriidina. Seega pääsesin elektroonilisest mikserist
Pöörderaadius tuli rahuldav, kuigi oli tunda, et servode jõust pöördtüüre hoida jäi väheseks. Tõenäoliselt tuleb panna tiiva otstesse võimsamad servod.
Posted: Thu Jun 25, 2009 15:01
by AndrusT
Mul ikka see UAV pisik küljes ja edevus ei lase vaikida.
Sain vaidtiiva iseseisvalt lendama. Jaanid on korda läinud püha.

Esimest korda elus oleks võinud puldi lõkkesse visata kartmata, et lennuk järgneva 10-ne minuti jooksul alla kukub või silmist kaob. Õnneks pulti lõkkesse ei visanud ja maandasin lennuki enne aku lõppemist tervena ära.
GPS-i järgi suuna hoidmine hakkas tööle.
Probleem muidugi ka jäi, otsesuunaline ossilatsioon ehk võnkumine.
Teades võnkumise probleemide raskust, st. raskusi neid välja ajada, tõenäoliselt loobun vaidtiiva arendusest ja otsin mõne testsugusema ehitusplaaniga lennuki.
Posted: Fri Jun 26, 2009 19:47
by juksrace
Posted: Fri Jun 26, 2009 20:10
by AndrusT
Midagi sellist tahaks ka valmis saada. Oleks vaid ainult 1 tiib, ei mingeid vertikaalseid stabilisaatoreid ega muid välja ulatuvaid "sarvi". Lisaks sellele tahaks selle muuta ka iseseisvalt lendavaks.
Posted: Sun Jun 28, 2009 17:14
by mart63
Posted: Thu Jul 02, 2009 23:36
by Nullpointer
Lõikaks endalegi, aga kust ma profiili leian?
Posted: Fri Jul 03, 2009 0:01
by mart63
Seal kirjutatust saan mina aru nii, et pole väga oluline. Suvaline semisümeetriline, mille "paksusesse" akud ja muu tehnika ära mahutada, siis pole vajadust eraldi kere järgi kah. Elevonile soovitavad 6mm üles trimmi.
Muide, lahe avatar. Ma oma aruga üritasin toda maha lüüa, siis alles taipasin..

Posted: Fri Jul 03, 2009 7:50
by felch
Sarnast aga muidugi pisikest mänguasja nägin mudelipoes müügil. Mootori pööramise võimalust küll ei olnud. Hind oli kuskil 500 raha kandis.
Posted: Thu Aug 13, 2009 20:28
by tarmotaja
Üle pika aja võtsin jälle lennukiehituse kätte. Masu teeb oma töö ja keret ning tagatiibu ei raatsinud teha.
Välja tuli midagi sellist:
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... id=Tiib2_2
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... id=Tiib2_1
Tiivaulatus 1 meeter ja lennukaal 600g. Kaal on suur tänu igasugustele eksperimentidele. Lisaks on see penoplastist ja balsaga kaetud tiib. Sattus aga kuidagi eriti raske balsa.
Plaan oli teha tõepoolest ainult tiib. Niimoodi, et midagi muud välja ei paista. Kuid lugedes foorumeid, panin ikkagi kiilud otstesse. Ja see tobe mootoriraam. Ilmselge liialdus. Kuid esialgu plaanisin üht outrunner mootorit ja seda ei saanud kere sisse ära peita. Mootor oli aeglane ja kirjatuvi Hiinamaalt tõi natukene kiirema jõuallika. Eriti uhke olen selle üle, et ei ole näha kuidas kaldtüürid pööravad. Kõik on ära peidetud ( servo telg on risti kaldtüüriga ).
Esimesed katsed olid vaevalised, kuna vahepeal oli peal ka üks raskem mootor ning raskuskese oli eriti taga. Näis, kuidas uus mootor veab. Kuna oli vaja raskuskeset ettepoole saada, siis panin 1800mAh 3s Lipo aku. Elektrit jätkub kauaks ... kuid kahjuks on see ka lisakaal.
Tarmo
Posted: Mon May 27, 2013 11:41
by [J]
Siin üks topklassi vaidtiib:
http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... =zupair-z1
Pinnakoormatus tiivale 14 g/dm2 ja tehnoloogiliselt väga tänapäevane. Kaalujaotuski antud. Elektrimootori lisamisel saaks huvitava riista

Posted: Mon May 27, 2013 20:39
by tikka
FAI on rahvusvaheline Lennuspordiföderatsioon ja selle määrused reguleerivad rahvusvahelisi võistlusi ning rekordeid lennunduse ja kosmonautika valdkonnas. Sisuliselt ei oma need hobilenduritele ega mitte FAI võistlustele mittemingisugust tähtsust. Muidugi on seal päris kasulikke nõuandeid, aga kõik ei pea neid järgima.
Posted: Tue May 28, 2013 9:28
by [J]
Siit võib leida hea ülevaatliku kirjelduse tüüride käikudest ja ZUPAIR-Z1 lennuki timmimisest:
http://www.zupair.com/instructions.htm