Vibratsioon ja lisana mõtteid aero... lennuohutusest

Kõik mis seotud õhust pildi tegemisega.

Moderator: Kristjan

User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

PCMiga on mul olnud kogemus selline:
Ootamatult tühjenenud pardaaku langetas pinget kriitilisele tasemele kui mitut (jõu)servot korraga pöörata ja seega lülitas vastuvõtja ennas tvälja. Pinge normaliseerudes töötas edasi. Niimoodi läks lennuk 2x lennu ajal lukku ja eriti mugav see variant just ei ole, kui ta sul suht suvalises asendis ühtäkki enam ei reageerigi paar-kolm sekundit puldile...
kogun vanu vene lennukimootoreid
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

palju pilte

Post by pipercub »

"Rulliva katiku" effekt (CMOS rolling shutter).
Lainetus tekib kaamera kiirest paremale-vasemale võnkumisest.
Üles-alla liikumine nii märgatavat moonutust ei tekita.

Klassikaline kinnitus:

Image

Image


Metallplaadiga:

Image

Image

Lisan teemakohase video:
http://www.youtube.com/watch?v=N7rbP7rvjoI
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

...kas parem on kui kaamera ripub?

Hetkel olen üritanud kinnitada kaamerat kopteri küljele ja no paras udukogu on see pilt...

Ja mis see parim materjal seal metallplaadi ümber olla võiks? kas võimalikult pehme? neid svamme on ju ka erinevate tugevustega...
Ja samamoodi kas on ka vahet kui paks see svamm olla võiks?
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

kas võimalikult pehme?
Shvamm oli hästi pehme.

Tegelikult sai vibromeetriga uuritud lennuki võnkumise iseloomu.
Lennuki raskuskese teeb ebakorrapäraseid ringe ümber pikitelje.
Tekitab seda liikumist väntvõll kolvi- ja kepsuga.
Iga kere punkt teeb samamoodi ringe.
Lainetus videol tuleneb ringil paremale-vasakule liikumisest. .
Kui nüüd teha lennuki kere ja kaamera vahele pehme liigend ja anda veel lisamassi, siis püüab kaamera paigale jääda.
Kõik see jutt on väga lihtsustatud.

Helikoteri vibratsioon on kindlasti teistmoodi. Seda pole uurinud.
Võimalik, et võnkumised väljenduvad paremale-vasakule keeramises, kui kaamera on kopteri alla kinnitatud.
Sel juhul pole shvammist talla all eriti kasu, vastupanu keeramisele on liiga suur.
Aitaks võibolla, kui teha shvammi asemel kinnituseks 4 pehmet tornikest metallplaadi nurkadesse.

Kopteril on põhimõttelisld lihtsam teha kallutuse ja pöörlemise vastast passiivset kompensatsiooni, kui lennukil.
Nimelt saab stabiliseeriva plaadi asemel kasutada laialiviidud masse.
Näiteks midagi algajatele mõeldud pallidega risti kujulist.
Kui teha platvormi objektiivi poolne kinnituspehmem, siis hakkab see osa vähem liikuma ja kaamera pilk püüab paigale jääda.

Stabiliseeritud platvormide teooria ja konstruktsioonilahendused on täiesti olemas, ainult raamatud raskesti kättesaadavad ja paksult matemaatikat täis.
Sihikud, vaatlusseadmed, relvatorud, kaugusmõõtjad jne. - kõik on ju kaasajal stabiliseeritud.
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

...prooviks selle svammi ja metallplaadi variandi ära...
Komponendid on olemas aga küsiks ,et kuidas neid nüüd omavahel üheks tervikuks muuta?
Nii ,et need ka üheks tervikuks jääksid...

Kõige lihtsam ja kindlam oleks keskelt 2 auku läbi ja tamiiliga kinni tõmmata. Ei ole ka muret ,et midagi ära kaob. Aga kas sedasi ka kõige efektiivsem on?
Teine mõte oli kasutada autode klaaside ette liimimiseks mõeldud krunti/aktivaatorit ja liimi Metalli külge peaks see igal juhul kinni jääma aga kuidas nüüd selle svammiga...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

UHU Por ongi selliste asjade liimimises mõeldud.
Enamusel kaameratest on aasakoht, kust saab tamiili läbi panna.
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

No ma ei tea... proovinud olen nüüd juba igasugu variante...
http://www.youtube.com/watch?v=jV8I86xD-Hw
See metallplaat ja svamm teeb selle pildi eriti kahtlaseks :?
Mis ma veel proovida võiks?
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Vibratsiooni summutamise asemel elimineeri see. :P
User avatar
titan
Posts: 981
Joined: Fri May 15, 2009 17:10
Contact:

Post by titan »

Usamees ja Antu kaks kopterilt filmijad, keda tean.
Esimene on nitrokaga ja teine elektrikaga. Oskavad nemad ehk midagi öelda sulle.
Mõlemil siin ka filmimaterjali välja pandud, kui otsida viitsid, siis ka leiad.
Edu!
Last edited by titan on Sun Jun 27, 2010 21:21, edited 1 time in total.
Raptor X50/Airwolf/Mi-24 Hint/Agusta 109/AH-1 Cobra/T-28 Trojan
don`t fly faste then yours angel can fly!
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

See pilt on jube jah. Aga näha on et just vibratsioonist.Kui Sa niisama video lõpus kaameraga liigud ei ole vigagi pildil. Aga Sul on see kopteri küljes või ? Kindlasti arvan et kopteri küljes mingi svamm ei toimi. Suur kopter Sul on?
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

no svammiga läks pilt vahepeal isegi paremaks kui üldse ilma svammita...
Ennem oli selline terav värin...nüüd siis nagu summutatud...
Kopter ise 550...täitsa stabiilne ja labad ilusti ühel joonel ja tasakaalus...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Videost on vähemalt minu jaoks kindlalt näha (kes vaidleb vastu ;)), et vibratsioon tuleb labadest. Balansseeri need ära või pista mõned teised külge. Aidata võiks ehk ka kaamera asukoha muutmine, vii see võimalikult raskuskeskme lähedale näiteks.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Kusjuures labad võivad olla ideaalselt balansis, aga rootoripea (sh. pealabad) tervikuna siiski vibrab. Seepärast soovitataksegi terve rootoripea korraga tasakaalustada.
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

lauri wrote:Videost on vähemalt minu jaoks kindlalt näha (kes vaidleb vastu ;)), et vibratsioon tuleb labadest. Balansseeri need ära või pista mõned teised külge. Aidata võiks ehk ka kaamera asukoha muutmine, vii see võimalikult raskuskeskme lähedale näiteks.
No balanseerinud ma neid korra olen... õigemini kontrollisin kas on vaja ja minu katsetus näitas nagu oleks labad ok...Tegu iseenesest puidust labadega. Kui oleks siis prooviks teisi labasi.
Asukohta olen proovinud muuta, see nagu ei andnud tulemust.
Last edited by KristoR on Sun Jun 27, 2010 22:41, edited 2 times in total.
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
ussimuna
Posts: 916
Joined: Thu Feb 14, 2008 19:24
Location: Elva
Contact:

Post by ussimuna »

Üks variant http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1246168
Oli ka meil miskis muusikapoes 100 + EEK.
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

lauri wrote:Videost on vähemalt minu jaoks kindlalt näha (kes vaidleb vastu ;)), et vibratsioon tuleb labadest. Balansseeri need ära või pista mõned teised külge. Aidata võiks ehk ka kaamera asukoha muutmine, vii see võimalikult raskuskeskme lähedale näiteks.
Kas oma arvamuse võtsid sa selle järgi kui kopter maandus ja pöörded vähenesid...?

Tekkis korra mõte proovida ilma labadetta...Kas flybari labad erineval kaugusel ei või seda põhjustada? Kuigi need vast liiga kerged selleks... ja mäletan nagu need sai ikka täpselt ühele kaugusele pandud...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Mina arvan ,et kui pöörded vähenevad siis ikka vibratsioon suurem kui miskit balansist väljas.
Kopteriaabitsast:
4. Rootoripea
4.5 -4.15
Ehk leiad vastuse kopteriaabitsast ja võibolla tõesti miskit balansist väljas :roll:
Kuidas muidu lennata on kas võimled parasjagu või püsib korralikult paigal? Väga põhjalikult on sellega ju Kristjan tegelenud ja tal kaamera alusedki (trex 500 le) .Telli tema käest.
User avatar
rallikas
Posts: 430
Joined: Wed Feb 28, 2007 21:11

Post by rallikas »

http://www.youtube.com/watch?v=8HZ3WdSCXrI

Mul ka vibraga probleeme! :lol:

Hakkan katsetama erinevaid meetodeid summutamiseks.
1. proovin kaameraaluse ja kopteri vahele panna vahtkummi
2. riputan aluse silikoonvoolikute külge
3. proovin automudelite amorte
4. geelist imepadjakesed
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

...tegin proovi siis ilma labadetta ja no vibratsioon tundus nagu olematu...
Sai siis proovitud seda varianti ,et panin poldi kahe laba august läbi ja üks vajus kergelt ikkagi alla...
Seega tundub ,et nad ikkagi pole päris tasakaalus ja sealt see suur vibra vast tulebki...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

tuhkur wrote:...tegin proovi siis ilma labadetta ja no vibratsioon tundus nagu olematu...
Sai siis proovitud seda varianti ,et panin poldi kahe laba august läbi ja üks vajus kergelt ikkagi alla...
Seega tundub ,et nad ikkagi pole päris tasakaalus ja sealt see suur vibra vast tulebki...
Kõlab loogiliselt!

Esimene link mille guugel andis - http://www.youtube.com/watch?v=gHi2Z2rb158
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

Kuidas teha on juba teada...
Aga kui nüüd proovisin ikkagi ilma pealabadeta.
Siis kaameraga erilist vibratsiooni polnud.
Aga kui nüüd kopteri sabast kinni hoida siis seal oli ikkagi päris tuntav vibra mis kadus saba labade eemaldamisega.
Kui nüüd tegin sama katse mis pealabadega siis need olid nagu ilusti tasakaalus. Kui liigutasin saba servo juhtvarda kinnitusi sabal edasi/tagasi siis nagu tundus ,et vibra natuke ka vähenes(koos saba labadega testil)
Kas võib see vibra tulla kuidagi gyro tööga? Kuigi katsetasin toas ja seljuhul gyro nagu ei peagi midagi tegema.
Või lihtsalt kandus see vibra mööda juhtvarrast edasi ja tekitas veel omakorda lisa vibratsiooni...

Eks muidugi homme vaatan need labad täpsemalt veel üle...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

...labade tasakaalustamisest...
Kui algul kaalusin labasi siis üks oli 0.1-0.2g raskem...
Panin pulgaga labad omavahel kokku ja vajus alla ka raskem tiib...
Mõõtsin labade raskuse keskpunkti.
Lisasin kergemale labale sinna keskpunkti raskust kuni kumbki laba enam alla ei vajunud...
Aga kui nüüd uuesti kaalusin...
Siis algul kergem olnud laba oli nüüd ca 0.2g raskem kui teine...
Peabki see nii olema? Võiks ju nagu ühe raskused olla?
Või on viga kaalus või selles kuidas ma neid labasi koos kaalusin...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

Staatiline tasakaalustamine:
1. seada massi lisamise või äravõtmisega mõlema laba raskuskeskmed samasse kohta,
2. massi lisamise või äravõtmisega raskuskeskmetesse tasakaalustada labad.

Teiste sõnadega:
1. kergemale labale teipida vajalikku otsa niipalju raskust juurde, et tema kese oleks sama raskema labaga,
2. tasakaalustada ühendatud labad kergema poole raskuskesmesse teipi lisades.
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

...aga raskuskese on mõlemal samas kohas...seega sinna ma lisasingi.
Igatahes jätsin siis nii,et üks laba jäi kaalu järgi 0.1g raskem aga koos kaaludes ei vajunud kumbki alla...
Taga labad olid ok... aga mis seal taga siis seda vibra tekitab kui ilma labadetta pole vibra?

Ja proovisin siis ka kaameraga uuesti... Polnud ikka hea... :roll:
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

Kas Sa kopteri aabitsat oled lugenud ?Seal sellest kirjas mida muudu see värk kõik tudiseb ja väriseb ja mida need labad teevad.Olgugi et neid on kaks ja nad täpselt ühte nägu on üks ikka targem kui teine. :)
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

seda aabitsat olen mitmeid kordi lugenud...ja iga lugemisega ka aina enam targemaks saanud...
Võimalik ,et kopteril polegi viga midagi kuna ta on täiesti stabiilne...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
User avatar
prosper
Posts: 1621
Joined: Mon May 11, 2009 18:22
Location: Hiiumaa
Contact:

Post by prosper »

just ,seda ma tahtsingi öelda ka .Kopteri vibratsioon ongi loomulik.Ja kui ta stabiilne ning ei laperda õhus nagu võiduväljaku tuvi siis on probleem ikkagi kaamera alusega ja selle stabiliseerimisega. Vaata ja räägi Kristjaniga ,sest ega ta ilmaasjata pole kulutanud tunde selle aluse välja töötamiseks. Kui geel ja vahtkumm oleks kõige lahendus siis teibiks kõik ju sellega kaamera lennumaisina külge. Kindlasti on kopteri ja lennuki ning plaaneri külge kinnitamine vägagi erinev. Arvan et plaaner vajab kõige minimaalsemaid vahendeid pildi kätte saamiseks õhust. Ei ole küll operaatori tööga kokku puutunud aga ilmselt kopter annab jälle kõige mitmekesisemad võimalused filmimisel.(sest ta saab ka ju kohapeal õhus seista ja pöörata ennast ümber oma telje)See on minu nägemus.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ega vibreeriv kopter ei peagi ebastabiilne olema, vibra võib olla nii väike, et silmaga lendava kopteri pealt ei oskaks öeldagi, kuid kaamera on ikka väga tundlik just eriti sellise terava vibreerimise vastu. Kindlasti on ka roll kaamera enda kaalul! 30g kaamerat on ikka tunduvalt kergem väristada kui üle kilost peegelkaamerat. :wink:
User avatar
chris
Posts: 97
Joined: Tue Jun 09, 2009 12:14
Location: Tallinn
Contact:

Post by chris »

Siin küll juttu väikesest või siis pisikesest kaamerast.
Kui keegi suuremaid kasutab millel on kaameral sise ehitatud oma värina stabilisaator kas siis sensori nihkega või optiline, nagu paljudel fotokatel on siis see tasub välja lülitada. Need reeglina on ehitatud silmas pidades inimese käe värinat, kopterite jms vibro on aga kordades erinev mida paljud stabilisaatorid ei suuda hallata, tulemuseks tekib hoopis vibro võimendus efekt.
User avatar
KristoR
Posts: 370
Joined: Sat May 24, 2008 13:40
Location: Haapsalu

Post by KristoR »

...ma lihtsalt hakkasin juba mõtlema ,et kopteril on viga midagi. Samas võib ka ju olla...
Ennem ikka arvasin ,et viga on kaamera ja kopteri vahelises ühenduses.
Aga peale tasakaalustamist läks pilt selliseks
http://www.youtube.com/watch?v=ApuZLCCseQY
Mõtlesin nüüd proovida lisada kaalu sellele 30g kaamerale ja vaadata mis juhtub.
Ja ma tean ,et on olemas Kristjan...
Aga ma usun ,et ta ka loeb seda foorumit ja oleks juba midagi tarka öelnud kui oleks tahtnud öelda...
Ja kolmandaks ma pakun ,et tema lahendused on niipalju kallid ,et sellele pisikesele kaamerale pole küll mõtet mingeid erilisi kulutusi tegema hakata...(võin ka eksida)
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Post Reply