Vibratsioon ja lisana mõtteid aero... lennuohutusest
Moderator: Kristjan
PCMiga on mul olnud kogemus selline:
Ootamatult tühjenenud pardaaku langetas pinget kriitilisele tasemele kui mitut (jõu)servot korraga pöörata ja seega lülitas vastuvõtja ennas tvälja. Pinge normaliseerudes töötas edasi. Niimoodi läks lennuk 2x lennu ajal lukku ja eriti mugav see variant just ei ole, kui ta sul suht suvalises asendis ühtäkki enam ei reageerigi paar-kolm sekundit puldile...
Ootamatult tühjenenud pardaaku langetas pinget kriitilisele tasemele kui mitut (jõu)servot korraga pöörata ja seega lülitas vastuvõtja ennas tvälja. Pinge normaliseerudes töötas edasi. Niimoodi läks lennuk 2x lennu ajal lukku ja eriti mugav see variant just ei ole, kui ta sul suht suvalises asendis ühtäkki enam ei reageerigi paar-kolm sekundit puldile...
kogun vanu vene lennukimootoreid
palju pilte
"Rulliva katiku" effekt (CMOS rolling shutter).
Lainetus tekib kaamera kiirest paremale-vasemale võnkumisest.
Üles-alla liikumine nii märgatavat moonutust ei tekita.
Klassikaline kinnitus:
Metallplaadiga:
Lisan teemakohase video:
http://www.youtube.com/watch?v=N7rbP7rvjoI
Lainetus tekib kaamera kiirest paremale-vasemale võnkumisest.
Üles-alla liikumine nii märgatavat moonutust ei tekita.
Klassikaline kinnitus:
Metallplaadiga:
Lisan teemakohase video:
http://www.youtube.com/watch?v=N7rbP7rvjoI
...kas parem on kui kaamera ripub?
Hetkel olen üritanud kinnitada kaamerat kopteri küljele ja no paras udukogu on see pilt...
Ja mis see parim materjal seal metallplaadi ümber olla võiks? kas võimalikult pehme? neid svamme on ju ka erinevate tugevustega...
Ja samamoodi kas on ka vahet kui paks see svamm olla võiks?
Hetkel olen üritanud kinnitada kaamerat kopteri küljele ja no paras udukogu on see pilt...
Ja mis see parim materjal seal metallplaadi ümber olla võiks? kas võimalikult pehme? neid svamme on ju ka erinevate tugevustega...
Ja samamoodi kas on ka vahet kui paks see svamm olla võiks?
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Shvamm oli hästi pehme.kas võimalikult pehme?
Tegelikult sai vibromeetriga uuritud lennuki võnkumise iseloomu.
Lennuki raskuskese teeb ebakorrapäraseid ringe ümber pikitelje.
Tekitab seda liikumist väntvõll kolvi- ja kepsuga.
Iga kere punkt teeb samamoodi ringe.
Lainetus videol tuleneb ringil paremale-vasakule liikumisest. .
Kui nüüd teha lennuki kere ja kaamera vahele pehme liigend ja anda veel lisamassi, siis püüab kaamera paigale jääda.
Kõik see jutt on väga lihtsustatud.
Helikoteri vibratsioon on kindlasti teistmoodi. Seda pole uurinud.
Võimalik, et võnkumised väljenduvad paremale-vasakule keeramises, kui kaamera on kopteri alla kinnitatud.
Sel juhul pole shvammist talla all eriti kasu, vastupanu keeramisele on liiga suur.
Aitaks võibolla, kui teha shvammi asemel kinnituseks 4 pehmet tornikest metallplaadi nurkadesse.
Kopteril on põhimõttelisld lihtsam teha kallutuse ja pöörlemise vastast passiivset kompensatsiooni, kui lennukil.
Nimelt saab stabiliseeriva plaadi asemel kasutada laialiviidud masse.
Näiteks midagi algajatele mõeldud pallidega risti kujulist.
Kui teha platvormi objektiivi poolne kinnituspehmem, siis hakkab see osa vähem liikuma ja kaamera pilk püüab paigale jääda.
Stabiliseeritud platvormide teooria ja konstruktsioonilahendused on täiesti olemas, ainult raamatud raskesti kättesaadavad ja paksult matemaatikat täis.
Sihikud, vaatlusseadmed, relvatorud, kaugusmõõtjad jne. - kõik on ju kaasajal stabiliseeritud.
...prooviks selle svammi ja metallplaadi variandi ära...
Komponendid on olemas aga küsiks ,et kuidas neid nüüd omavahel üheks tervikuks muuta?
Nii ,et need ka üheks tervikuks jääksid...
Kõige lihtsam ja kindlam oleks keskelt 2 auku läbi ja tamiiliga kinni tõmmata. Ei ole ka muret ,et midagi ära kaob. Aga kas sedasi ka kõige efektiivsem on?
Teine mõte oli kasutada autode klaaside ette liimimiseks mõeldud krunti/aktivaatorit ja liimi Metalli külge peaks see igal juhul kinni jääma aga kuidas nüüd selle svammiga...
Komponendid on olemas aga küsiks ,et kuidas neid nüüd omavahel üheks tervikuks muuta?
Nii ,et need ka üheks tervikuks jääksid...
Kõige lihtsam ja kindlam oleks keskelt 2 auku läbi ja tamiiliga kinni tõmmata. Ei ole ka muret ,et midagi ära kaob. Aga kas sedasi ka kõige efektiivsem on?
Teine mõte oli kasutada autode klaaside ette liimimiseks mõeldud krunti/aktivaatorit ja liimi Metalli külge peaks see igal juhul kinni jääma aga kuidas nüüd selle svammiga...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
No ma ei tea... proovinud olen nüüd juba igasugu variante...
http://www.youtube.com/watch?v=jV8I86xD-Hw
See metallplaat ja svamm teeb selle pildi eriti kahtlaseks
Mis ma veel proovida võiks?
http://www.youtube.com/watch?v=jV8I86xD-Hw
See metallplaat ja svamm teeb selle pildi eriti kahtlaseks
Mis ma veel proovida võiks?
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Usamees ja Antu kaks kopterilt filmijad, keda tean.
Esimene on nitrokaga ja teine elektrikaga. Oskavad nemad ehk midagi öelda sulle.
Mõlemil siin ka filmimaterjali välja pandud, kui otsida viitsid, siis ka leiad.
Edu!
Esimene on nitrokaga ja teine elektrikaga. Oskavad nemad ehk midagi öelda sulle.
Mõlemil siin ka filmimaterjali välja pandud, kui otsida viitsid, siis ka leiad.
Edu!
Last edited by titan on Sun Jun 27, 2010 21:21, edited 1 time in total.
Raptor X50/Airwolf/Mi-24 Hint/Agusta 109/AH-1 Cobra/T-28 Trojan
don`t fly faste then yours angel can fly!
don`t fly faste then yours angel can fly!
no svammiga läks pilt vahepeal isegi paremaks kui üldse ilma svammita...
Ennem oli selline terav värin...nüüd siis nagu summutatud...
Kopter ise 550...täitsa stabiilne ja labad ilusti ühel joonel ja tasakaalus...
Ennem oli selline terav värin...nüüd siis nagu summutatud...
Kopter ise 550...täitsa stabiilne ja labad ilusti ühel joonel ja tasakaalus...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Videost on vähemalt minu jaoks kindlalt näha (kes vaidleb vastu ), et vibratsioon tuleb labadest. Balansseeri need ära või pista mõned teised külge. Aidata võiks ehk ka kaamera asukoha muutmine, vii see võimalikult raskuskeskme lähedale näiteks.
Lauri Laidna - www.pistik.com
No balanseerinud ma neid korra olen... õigemini kontrollisin kas on vaja ja minu katsetus näitas nagu oleks labad ok...Tegu iseenesest puidust labadega. Kui oleks siis prooviks teisi labasi.lauri wrote:Videost on vähemalt minu jaoks kindlalt näha (kes vaidleb vastu ), et vibratsioon tuleb labadest. Balansseeri need ära või pista mõned teised külge. Aidata võiks ehk ka kaamera asukoha muutmine, vii see võimalikult raskuskeskme lähedale näiteks.
Asukohta olen proovinud muuta, see nagu ei andnud tulemust.
Last edited by KristoR on Sun Jun 27, 2010 22:41, edited 2 times in total.
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Üks variant http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1246168
Oli ka meil miskis muusikapoes 100 + EEK.
Oli ka meil miskis muusikapoes 100 + EEK.
Kas oma arvamuse võtsid sa selle järgi kui kopter maandus ja pöörded vähenesid...?lauri wrote:Videost on vähemalt minu jaoks kindlalt näha (kes vaidleb vastu ), et vibratsioon tuleb labadest. Balansseeri need ära või pista mõned teised külge. Aidata võiks ehk ka kaamera asukoha muutmine, vii see võimalikult raskuskeskme lähedale näiteks.
Tekkis korra mõte proovida ilma labadetta...Kas flybari labad erineval kaugusel ei või seda põhjustada? Kuigi need vast liiga kerged selleks... ja mäletan nagu need sai ikka täpselt ühele kaugusele pandud...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Mina arvan ,et kui pöörded vähenevad siis ikka vibratsioon suurem kui miskit balansist väljas.
Kopteriaabitsast:
4. Rootoripea
4.5 -4.15
Ehk leiad vastuse kopteriaabitsast ja võibolla tõesti miskit balansist väljas
Kuidas muidu lennata on kas võimled parasjagu või püsib korralikult paigal? Väga põhjalikult on sellega ju Kristjan tegelenud ja tal kaamera alusedki (trex 500 le) .Telli tema käest.
Kopteriaabitsast:
4. Rootoripea
4.5 -4.15
Ehk leiad vastuse kopteriaabitsast ja võibolla tõesti miskit balansist väljas
Kuidas muidu lennata on kas võimled parasjagu või püsib korralikult paigal? Väga põhjalikult on sellega ju Kristjan tegelenud ja tal kaamera alusedki (trex 500 le) .Telli tema käest.
http://www.youtube.com/watch?v=8HZ3WdSCXrI
Mul ka vibraga probleeme!
Hakkan katsetama erinevaid meetodeid summutamiseks.
1. proovin kaameraaluse ja kopteri vahele panna vahtkummi
2. riputan aluse silikoonvoolikute külge
3. proovin automudelite amorte
4. geelist imepadjakesed
Mul ka vibraga probleeme!
Hakkan katsetama erinevaid meetodeid summutamiseks.
1. proovin kaameraaluse ja kopteri vahele panna vahtkummi
2. riputan aluse silikoonvoolikute külge
3. proovin automudelite amorte
4. geelist imepadjakesed
...tegin proovi siis ilma labadetta ja no vibratsioon tundus nagu olematu...
Sai siis proovitud seda varianti ,et panin poldi kahe laba august läbi ja üks vajus kergelt ikkagi alla...
Seega tundub ,et nad ikkagi pole päris tasakaalus ja sealt see suur vibra vast tulebki...
Sai siis proovitud seda varianti ,et panin poldi kahe laba august läbi ja üks vajus kergelt ikkagi alla...
Seega tundub ,et nad ikkagi pole päris tasakaalus ja sealt see suur vibra vast tulebki...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Kõlab loogiliselt!tuhkur wrote:...tegin proovi siis ilma labadetta ja no vibratsioon tundus nagu olematu...
Sai siis proovitud seda varianti ,et panin poldi kahe laba august läbi ja üks vajus kergelt ikkagi alla...
Seega tundub ,et nad ikkagi pole päris tasakaalus ja sealt see suur vibra vast tulebki...
Esimene link mille guugel andis - http://www.youtube.com/watch?v=gHi2Z2rb158
Lauri Laidna - www.pistik.com
Kuidas teha on juba teada...
Aga kui nüüd proovisin ikkagi ilma pealabadeta.
Siis kaameraga erilist vibratsiooni polnud.
Aga kui nüüd kopteri sabast kinni hoida siis seal oli ikkagi päris tuntav vibra mis kadus saba labade eemaldamisega.
Kui nüüd tegin sama katse mis pealabadega siis need olid nagu ilusti tasakaalus. Kui liigutasin saba servo juhtvarda kinnitusi sabal edasi/tagasi siis nagu tundus ,et vibra natuke ka vähenes(koos saba labadega testil)
Kas võib see vibra tulla kuidagi gyro tööga? Kuigi katsetasin toas ja seljuhul gyro nagu ei peagi midagi tegema.
Või lihtsalt kandus see vibra mööda juhtvarrast edasi ja tekitas veel omakorda lisa vibratsiooni...
Eks muidugi homme vaatan need labad täpsemalt veel üle...
Aga kui nüüd proovisin ikkagi ilma pealabadeta.
Siis kaameraga erilist vibratsiooni polnud.
Aga kui nüüd kopteri sabast kinni hoida siis seal oli ikkagi päris tuntav vibra mis kadus saba labade eemaldamisega.
Kui nüüd tegin sama katse mis pealabadega siis need olid nagu ilusti tasakaalus. Kui liigutasin saba servo juhtvarda kinnitusi sabal edasi/tagasi siis nagu tundus ,et vibra natuke ka vähenes(koos saba labadega testil)
Kas võib see vibra tulla kuidagi gyro tööga? Kuigi katsetasin toas ja seljuhul gyro nagu ei peagi midagi tegema.
Või lihtsalt kandus see vibra mööda juhtvarrast edasi ja tekitas veel omakorda lisa vibratsiooni...
Eks muidugi homme vaatan need labad täpsemalt veel üle...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
...labade tasakaalustamisest...
Kui algul kaalusin labasi siis üks oli 0.1-0.2g raskem...
Panin pulgaga labad omavahel kokku ja vajus alla ka raskem tiib...
Mõõtsin labade raskuse keskpunkti.
Lisasin kergemale labale sinna keskpunkti raskust kuni kumbki laba enam alla ei vajunud...
Aga kui nüüd uuesti kaalusin...
Siis algul kergem olnud laba oli nüüd ca 0.2g raskem kui teine...
Peabki see nii olema? Võiks ju nagu ühe raskused olla?
Või on viga kaalus või selles kuidas ma neid labasi koos kaalusin...
Kui algul kaalusin labasi siis üks oli 0.1-0.2g raskem...
Panin pulgaga labad omavahel kokku ja vajus alla ka raskem tiib...
Mõõtsin labade raskuse keskpunkti.
Lisasin kergemale labale sinna keskpunkti raskust kuni kumbki laba enam alla ei vajunud...
Aga kui nüüd uuesti kaalusin...
Siis algul kergem olnud laba oli nüüd ca 0.2g raskem kui teine...
Peabki see nii olema? Võiks ju nagu ühe raskused olla?
Või on viga kaalus või selles kuidas ma neid labasi koos kaalusin...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
Staatiline tasakaalustamine:
1. seada massi lisamise või äravõtmisega mõlema laba raskuskeskmed samasse kohta,
2. massi lisamise või äravõtmisega raskuskeskmetesse tasakaalustada labad.
Teiste sõnadega:
1. kergemale labale teipida vajalikku otsa niipalju raskust juurde, et tema kese oleks sama raskema labaga,
2. tasakaalustada ühendatud labad kergema poole raskuskesmesse teipi lisades.
1. seada massi lisamise või äravõtmisega mõlema laba raskuskeskmed samasse kohta,
2. massi lisamise või äravõtmisega raskuskeskmetesse tasakaalustada labad.
Teiste sõnadega:
1. kergemale labale teipida vajalikku otsa niipalju raskust juurde, et tema kese oleks sama raskema labaga,
2. tasakaalustada ühendatud labad kergema poole raskuskesmesse teipi lisades.
...aga raskuskese on mõlemal samas kohas...seega sinna ma lisasingi.
Igatahes jätsin siis nii,et üks laba jäi kaalu järgi 0.1g raskem aga koos kaaludes ei vajunud kumbki alla...
Taga labad olid ok... aga mis seal taga siis seda vibra tekitab kui ilma labadetta pole vibra?
Ja proovisin siis ka kaameraga uuesti... Polnud ikka hea...
Igatahes jätsin siis nii,et üks laba jäi kaalu järgi 0.1g raskem aga koos kaaludes ei vajunud kumbki alla...
Taga labad olid ok... aga mis seal taga siis seda vibra tekitab kui ilma labadetta pole vibra?
Ja proovisin siis ka kaameraga uuesti... Polnud ikka hea...
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*
just ,seda ma tahtsingi öelda ka .Kopteri vibratsioon ongi loomulik.Ja kui ta stabiilne ning ei laperda õhus nagu võiduväljaku tuvi siis on probleem ikkagi kaamera alusega ja selle stabiliseerimisega. Vaata ja räägi Kristjaniga ,sest ega ta ilmaasjata pole kulutanud tunde selle aluse välja töötamiseks. Kui geel ja vahtkumm oleks kõige lahendus siis teibiks kõik ju sellega kaamera lennumaisina külge. Kindlasti on kopteri ja lennuki ning plaaneri külge kinnitamine vägagi erinev. Arvan et plaaner vajab kõige minimaalsemaid vahendeid pildi kätte saamiseks õhust. Ei ole küll operaatori tööga kokku puutunud aga ilmselt kopter annab jälle kõige mitmekesisemad võimalused filmimisel.(sest ta saab ka ju kohapeal õhus seista ja pöörata ennast ümber oma telje)See on minu nägemus.
Ega vibreeriv kopter ei peagi ebastabiilne olema, vibra võib olla nii väike, et silmaga lendava kopteri pealt ei oskaks öeldagi, kuid kaamera on ikka väga tundlik just eriti sellise terava vibreerimise vastu. Kindlasti on ka roll kaamera enda kaalul! 30g kaamerat on ikka tunduvalt kergem väristada kui üle kilost peegelkaamerat.
Siin küll juttu väikesest või siis pisikesest kaamerast.
Kui keegi suuremaid kasutab millel on kaameral sise ehitatud oma värina stabilisaator kas siis sensori nihkega või optiline, nagu paljudel fotokatel on siis see tasub välja lülitada. Need reeglina on ehitatud silmas pidades inimese käe värinat, kopterite jms vibro on aga kordades erinev mida paljud stabilisaatorid ei suuda hallata, tulemuseks tekib hoopis vibro võimendus efekt.
Kui keegi suuremaid kasutab millel on kaameral sise ehitatud oma värina stabilisaator kas siis sensori nihkega või optiline, nagu paljudel fotokatel on siis see tasub välja lülitada. Need reeglina on ehitatud silmas pidades inimese käe värinat, kopterite jms vibro on aga kordades erinev mida paljud stabilisaatorid ei suuda hallata, tulemuseks tekib hoopis vibro võimendus efekt.
mikrokopter hexa - fotokopter
Aerofoto - www.100jalga.ee
TimeTrap - pildiblogi
Aerofoto - www.100jalga.ee
TimeTrap - pildiblogi
...ma lihtsalt hakkasin juba mõtlema ,et kopteril on viga midagi. Samas võib ka ju olla...
Ennem ikka arvasin ,et viga on kaamera ja kopteri vahelises ühenduses.
Aga peale tasakaalustamist läks pilt selliseks
http://www.youtube.com/watch?v=ApuZLCCseQY
Mõtlesin nüüd proovida lisada kaalu sellele 30g kaamerale ja vaadata mis juhtub.
Ja ma tean ,et on olemas Kristjan...
Aga ma usun ,et ta ka loeb seda foorumit ja oleks juba midagi tarka öelnud kui oleks tahtnud öelda...
Ja kolmandaks ma pakun ,et tema lahendused on niipalju kallid ,et sellele pisikesele kaamerale pole küll mõtet mingeid erilisi kulutusi tegema hakata...(võin ka eksida)
Ennem ikka arvasin ,et viga on kaamera ja kopteri vahelises ühenduses.
Aga peale tasakaalustamist läks pilt selliseks
http://www.youtube.com/watch?v=ApuZLCCseQY
Mõtlesin nüüd proovida lisada kaalu sellele 30g kaamerale ja vaadata mis juhtub.
Ja ma tean ,et on olemas Kristjan...
Aga ma usun ,et ta ka loeb seda foorumit ja oleks juba midagi tarka öelnud kui oleks tahtnud öelda...
Ja kolmandaks ma pakun ,et tema lahendused on niipalju kallid ,et sellele pisikesele kaamerale pole küll mõtet mingeid erilisi kulutusi tegema hakata...(võin ka eksida)
Hirobo EVO 50//T-rex 600FBL //T-rex 450SE //Gaui EP550* // Honey bee king II*//Lama V4*