Page 2 of 16
Posted: Tue Feb 17, 2009 13:26
by mrtn
nii...vahepeal olin paar päeva sünnitusmajas poja ilmaletulekut aitamas! nüüd tagasi kopterit ehitamas! Jõudsid kohale hammakad jne jupid , küsimus suurele ringile: Kas TURNINGY brushless mootor nõuab ka mingisugust sissesõitmist? Olen kuulnud et kuskil vee klaasis lastakse või lihtsalt teatud pööretel mingi arv minuteid????
Posted: Tue Feb 17, 2009 13:56
by JazZ
Õnne poja sünni puhul, juurdekasvu on vaja :)
Rihma kohta nii palju, et mina olen näpuga katsunud. Peaks olema umbes nii, et suht vabalt saab lükata ühte rihma poolt umbes poole kuni kolmveerand teele teise rihma pooleni, aga mitte päris kokku. Krdi keeruline seletus tuli, ehk saad aru.
Harjadeta mootori sissetöötamine? Pole kuulnud, ega teinud, ei oska kommenteerida.
Posted: Tue Feb 17, 2009 15:27
by pipercub
Vee sees kulutatakse harju mootori kollektori järgi. Harjadeta mootoril on ainult laagrid, alla 30-40 000 p/min töötamiseks neid sisse ei töödelda.
Posted: Tue Feb 17, 2009 18:36
by mrtn
siis andke nõu kuidas ball lingid ehk siis need munakad servo käppade külge kinnitada? servokäpa augud pean suuremaks puurima natuke ja siis äkki keerme sisse keerama?kuna nende munakate keerme pikkus ei kannata vist mutrit taha keerata enam? ja ei kujuta ette ka kust sellise suurusega mutreid leida? samas ei kujuta ka eriti ette kust keermelõikajat leida nii väikest! ehk siis kuidas tavaliselt need ball lingid servoarmi külge kinnituvad?
Posted: Wed Feb 18, 2009 10:36
by vallojoe
Ma siiani kõik otse peale keeranud, ei mingeid vastumutreid, ega keermestamist. Lui üldse ei taha minema hakata, siis tee auguserv natuke laiemaks.
Õnne järelkasvu puhul
Posted: Wed Feb 18, 2009 12:26
by roos
Mina keerasin kah oma CopterX'l kruvi otse servo käe külge. Pidin puuriga enne auku natuke suuremaks tegema.
Olen teinud ka paar crash'i, ball link'ide vardad on kõveraks läinud aga servo käe küljes küll midagi liikunud ei ole.
Posted: Wed Feb 18, 2009 14:10
by mrtn
tänan, tehtud!
Täna tuleb pult ka...siis on mul jälle "miljon miksi"
Posted: Thu Feb 19, 2009 11:19
by mrtn
niisiis futaba 7c pult riiulis!
Küsimus kohe vastuvõtja otsades , et mis kanalisse mis asi läheb ja nagu ma aru saan vastuvõtja toide tuleb esc ist? huvitav et seda ei lugenud eriti sealt passist välja kuhu midagi ühendada tuleb! kas see siis kõik menüüst muudetav vuist jah!?
Posted: Thu Feb 19, 2009 13:11
by lauri
Vastuvõtja kõigi kanalite pluss ja miinus klemmid on omavahel paralleelselt ühendatud. Seega lase ükskõik mis kanalist toide sisse ja kõigist teistest saad selle kätte.
Kiirusregu signaali juhtmest, mis servosse läheb, saad tõenäoliselt toite kätte. Eeldab, et kiirusregus on BEC olemas, enamikel on. Samal ajal eraldi toidet vastuvõtjale akust EI TOHI kasutada või kui vaja seda teha, tuleb kiirusregu signaalijuhtme pluss ehk punane kontakt lahti ühendada.
Mõningaid erandeid on ka, kui vastuvõtjasse on BEC sisse ehitatud vms aga see väga harv juhus ja peamiselt mitte-lendavate mudelite vastuvõtjate puhul.
Posted: Thu Feb 19, 2009 14:49
by mrtn
aga kuidas voltidega lood on? et kui mul 11.1 V battery siis kas esc ise teeb selle 6 voldiks või mis voltidega need servod jne üldse toimivad?? nagu aru olen saanud siis mul pole küll mingit lisavidinat vaja?
Posted: Thu Feb 19, 2009 14:53
by lauri
Regusse sisse ehitatud BEC teeb jah 6V sellest või 5V või 6.2V või koormuse all veidi langeva... ühesõnaga regu manualis täpselt kirjas, aga nii see käib jah!
Vastuvõtja ja servod reeglina töötavad hästi kuni 6 - 6.5V, kui just teisiti pole märgitud. Vanast ajast on standard 4 aku-purki ehk nominaal 4.8V, reaalselt täis akudega ikkagi sinna 6V lähedale. Mida suurem pinge, seda rohkem jõudu ja kiirust on servodel. Teisest küljest ka kuluvad rohkem ja mahapõlemise oht suurte koormuste puhul. Aga selle pärast ei tasu muretseda esialgu
Posted: Fri Feb 20, 2009 10:52
by vallojoe
mrtn wrote:niisiis futaba 7c pult riiulis!
Küsimus kohe vastuvõtja otsades , et mis kanalisse mis asi läheb ja nagu ma aru saan vastuvõtja toide tuleb esc ist? huvitav et seda ei lugenud eriti sealt passist välja kuhu midagi ühendada tuleb! kas see siis kõik menüüst muudetav vuist jah!?
Et mitte väga vastuvoolu ujuda, võta oma saatja manuaal ette, seal peaks enamus kirjas olema.
Posted: Fri Feb 20, 2009 18:20
by ints
Õnnitlused ka minu poolt. Pole kaua lugenud, alles nüüd jäi see thread silma. Olgu siis õigluse huvides märgitud, et üldiselt peetakse WIHA kuuskant keerajaid maailma parimate hulka kuuluvaks ja neid tuuakse ka Eestis maale. Noh, kas ka hind (nagu paljudel muudelgi asjadel siinmail) nüüd Euroopa parim on, aga Satterist saad vajadusel lisaks eri tüüpi kruvikeeraja variandis keerajatele ka L-keerajad, mis ei maksa võrreldes nende kvaliteediga suurt miskit ja millega on suuremate kopterite puhul märksa parem ka vajalik jõumoment saavutada. Lisaks, palliga keerajatest tasub hoiduda igal juhul - ja reeglina pole seda palli ka vaja.
Mis puutub aga pisikestesse kruvidesse, mutritesse ja keermelõikuritesse, siis Laki tänaval on üks firma, mille nimi mulle ei meenu... Elu on näidanud, et mida seal pole või mida sealt osta ei jõua on reeglina kättesaadav välismaistest mudelismi ja tööriistapoodidest. Näiteks M2,6 (mitte M2.5
ja M2 ja pisemad kruvid, mutrid jms. Eriti rariteetsed on sisekuuskandiga plekikruvid ja plastpoldid, neid saab tihti vaid USAst - aga hetkel on see ilmselt veidi off topic. Kruvidega, mida ei saa Baltic Bolt-ist on tegelt täpselt sama lugu.
Mina paneks ikka lingipalli kruvile mutri ka taha
Samas, plastist servoõlga keermestada pole kyll vaja, venib piisavalt. õige diameetriga auk peab muidugi ees olema, st. võib vajada üle puurimist.
Raadio kohta: loe manuali ja ära unusta Mode2 valimast...
Originaal Futaba GY401-sse mina palju yle 5.2V sisse ei laseks, vähemalt maailmakogemuse pôhjal pôleb gyro (vanemad mudelid?) maha (spec kuni 6V, minumeelest vanasti oli lausa 4.8V). Võimalik, et kloon andestab rohkemat (kui spetsi uskuda, siis 9V ok). Samas pole Sul erilist mõtet selle tillukese kopteri servosid millegi muu kui selle std. 4.8V (ok, kui annab reguleerida, vali 5,2V;) toita, mis loodetavasti BECist ka välja tuleb.
I.
Posted: Fri Feb 20, 2009 19:36
by mrtn
nii vastuvõtja ja servod ühendatud 3-4 tundi helifreaki ja muidumeeste videote vaatamist andis asjale selgust natuke!
WIHA hex sai ka ostetud ja on tõesti parem kuineed eelmised mis kohe ümmarguseks keerasin!
Gyroks ei ole mul mitte futaba gy401 vaid ASSAN GY410
futaba 401 oleks sama kallis kui kogu mu kopter kokku on siiani läinud!
Üks küsimus esc i kohta, kui panen aku taha escile ja niisama mängin servodega ja gyroga (mootor ei ole taha ühendatud!!!) siis esc läheb nii 10 minutiga suht soojaks?? kas see on mnormaalne? ma tean et kui mootor töötab siis esc läheb kuumaks jne. aga niisama kui on taga???
Posted: Fri Feb 20, 2009 19:38
by mrtn
lisaks veel et mul pole labanurga mõõtjat! Kui silma järgi panen siis ...??
Posted: Fri Feb 20, 2009 22:29
by ints
Oleneb muidugi, mis on "soe". Ilmselt läheb soojaks ESCiga integreeritud BECi osa, sest 11V -> 5V toimetamiseks eraldatakse kindlasti mingi soojus. Samas, ma eeldan, et Sa ei liigutanud neid sama agaralt kui reaalse lennu korral, st. reaalses elus läheb asi kuumemaks. Ehk, oled Sa kindel, et BEC pole üle koormatud? Uuri spetsifikatsioone.
Labanurga mõõtjata ei saa kuidagi. Kui Sa silma järgi alla kraadise täpsusega, mis on hädavajalik, labanurga paika paned, siis soovitan selline silmamõõt kuidagi raha teenima panna... Mina teeks Sinu asemel kasvõi papist vastava ajutise asenduse. Kuigi, kui Sa yhtegi eeskujuna ei oma, võib see suht raske rattaleiutamise pungestus olla... Laena kellegi käest? St., mitu kraadi polegi nii oluline (saad katsetada), oluline, et suudad labade nurkasid omavahel võrrelda (võrdseks ajada), ja seda võimalikult täpselt.
Posted: Fri Feb 20, 2009 22:51
by lauri
DoItYourself labanurga mõõtja tegemise juhendit olen täiesti kohanud kuskil ... minumeelest oli midagi väga lihtsat ja toimivat, aga ei mäleta täpselt kus.
Posted: Fri Feb 20, 2009 23:44
by mart63
Posted: Sat Feb 21, 2009 23:20
by mrtn
supertänud! prindin homme välja ja.....siis hakkan lugema mida sellega tegema täpsemalt peab!
Posted: Sat Feb 21, 2009 23:22
by mrtn
hetkel servod liiguvad pult töötab ,kanalid peaks õiged kõik olema?!
huvitav on see ,et ühendasin mootori ka taha ja mängib mulle siin igast meloodiaid aga mootor tööle ei hakka????
Posted: Sun Feb 22, 2009 10:15
by cuprum
mrtn wrote: mängib mulle siin igast meloodiaid aga mootor tööle ei hakka????
Kontrolleri manual abiks, aga julgen oletada, et ta ei saa piisavalt madalat gaasisignaali kätte - enne "relvastumist" peab gaasihoob saatjal olema full idle's. Pulli pärast proovi korra gaas põhja vajutada (tõenäoliselt on throttle kanal tagurpidi). NB! Kui mootor peaks täisgaasi asendis käivituma, siis seisma saab ta mitte gaasikangi alla surudes, vaid tagasi üles lükates.
See, et ta "laulma" hakkab, võibki tulla reversi vajadusest - tean üsna mitmeid kontrollereid, milledel on setup menüüsse sisenemiseks vaja vool peale lasta täisgaasiga, seejärel vastavalt laulule gaasikangiga niheledes pannakse setingud paika.
Posted: Sun Feb 22, 2009 11:08
by mart63
Futaba saatjatel tuleb enamuste regude tarvis throttle kanal (3) reversida..
Posted: Sun Feb 22, 2009 11:22
by ints
Alternatiiv, et throttle kanali ATV on liiga väike. St, mingil põhjusel näiteks -95%..+95%. Siis tuleks see 100 või isegi veidi üle selle ajada... 105..110% täiesti ok.
Aga enne seda - kas throttle trimm ikka oli all-asendis, mitte keskel?
I.
Posted: Sun Feb 22, 2009 19:37
by mrtn
aga ot...kuidas ma tean kas on keskasendis trimm v mitte?
loen netist just et sellel supersipmle escil pidi alguses vist gaasi lõppu lükkama vms. uurin edasi!
mingi hetk hakkas mootor järsku tööle copter kukkus laualt alla jne ei saand gaasi maha
labasid pold küljes aga tasakaalustus labad olid ja need natuke kõverad
esimene cräsh siis sai tehtud juba!
Posted: Sun Feb 22, 2009 19:39
by Võsalendur
Niipalju kui mina supersimpleid näppinud olen, peab neid escile aku külge ühendamise ajal gaasikang all olema, kui selle peale menüüd piiksutama hakkab siis tuleb puldist gaas ära reverseda.
Posted: Sun Feb 22, 2009 19:39
by mrtn
aa jah no see kang põhja ongi vist ja setuppi sisenemiseks! aga kas esimene kord kindlasti pean vist minema ja seadistama jah? mul programmeerimis kaart ka hiinast teel! peaks homme ehk jõudma?
Posted: Sun Feb 22, 2009 20:02
by Võsalendur
Kõlbab arvatavasti ka tehaseseades kasutada.
Posted: Sun Feb 22, 2009 21:30
by mrtn
nii...lugesin regu kohta ja hakkasin omast arust programmeerima ja panin aku taha ning hakkas mootor mingit imelikku häält tegema ja escist viskas julma suitsu välja
tundub et tuleb uut regu hakata otsima! huvitav milest see võis juhtuda?juba hommikul kui mootor järsku tööle hakkas ja kopter laualt alla kukkus siis tuli ka nagu suts kahtlast haisu
Posted: Sun Feb 22, 2009 21:48
by ints
Lohutuseks - enamus Hiina escidest ja mootoritest ongi mõeldud sinist suitsu välja ajama, mitte kopterimootori/ESCina toimetama.
Minu Align TRex500i mootor (mis on ju siiski mõnevõrra kvaliteetsem) näiteks käitus täpselt samat moodi. Niipalju kui mul endal on hiina mootoreid olnud (õnneks vaid 3 tk;), on nad muide kõik esimesel käivituskatsel maha põlenud (mähised lühises jms.). Rahvas räägib, et sellele reeglile on siiski ka erandeid, aga jah, ilmselt peab olema õnnelikum käsi.
Mul on samas selles mõttes vedanud, et olen kõikidele saanud "garantiiasenduse" ehk siis raha tagasi. Korra pole seda kasutanud ja võtsin samasuguse mootori (Scorpion) asemele. Pole aega saanud seda veel uuesti katsetada err... maha põletada. Scorpioni loetakse kusjuures suht kvaliteetseks mootoriks...
Kokkuvõte: ESCidest ei kasuta ma juba mitu aastat midagi muud kui CastleCreationsi -> lisaks kvaliteedile on uuendatav firmware ja arvutiliigese abil progemine minu arvates ainumõeldav mugav ja jätkusuutlik lähenemine asjale. Ka Saksa firmad on kvaliteedi mõttes ok, paraku enamasti mitte aga upgrademise/progemise ideoloogialt.
Mootoritest on samuti mõistlik kasutada kvaliteetsemaid. Kasvõi keskmise kvaliteediga AXI-d on mind väga hästi teeninud... Hiinakatega võrreldes on suur kvaliteedihüpe pisikese lisahinna eest. Ja kindlasti on abiks ka tipptegijate kvaliteetmootorid, kui rahakott kannatab.
Olgu mainitud, et mitte ühtegi AXI-it pole mul õnnestunud maha põletada ka pikaajalise ekspluatatsiooni tulemusel. Eeldusel, et vool ikka enam-vähem spetsifikatsiooni järgses suurusjärgus püsib võib sedagi ilmselt reeglipäraseks nähtuseks pidada.
I.
Posted: Sun Feb 22, 2009 21:58
by mrtn
hmm...no aga ma kardan et see esc nüüd küll õhtal? sa ütled, et normaalne , et tossavad siis selles suhtes et nad põlevadki läbi või siis et tossavadki aegajalt ja toimetavad edasi???