Page 2 of 2

Posted: Sat Mar 12, 2011 10:48
by ints
Pigem on kysimus vibratsioonis, mida nitrolennukul tootab ainult mootor, kopteril kogu mehaanika (sh. mootor pole kummipuksidel, vaid otse korpuse küljes). ka kopteri kruviliited ja loctite on lahutamatud samal põhjusel, samas kui nitrolennukis reeglina kruvid ise ennast välja ei keera/ kuku. Kusjuures, nitrokal kasutasin eranditult JR kõige massiivsemat lülitit - kuigi sommid vahetavad ka neid korra aastas, siis nende korral see ülikriitiline pole.

samas, kasutades regu tekib võimalus kasutada turvalüliteid, st. kasvõi sama füüsilist lylitit tagurpidi reziimis, st. raadio on sees kui lyliti elektrit ei juhi... ka siis kaotab asi kriitilisuse.

samas, osates vibra karta saab edukalt enamusi tema pahategemisi vältida. elektroonika isoleerida vibrat summutava materjaliga, servojuhtmed mitte otse korpuse külge vaid pehmendusega teip alla ja kaitse ümber. ka kütusevoolikutele juhtmekaitse ymber jne.

yks hea variant on veel - pidev hooldus. kui selleks muidu põhjendust ei leia, siis alati on kräss abiks :) Ehk siis selleks, et kopter ootamatult halba üllatust ei valmistaks tuleb aegajalt harjutamise käigus mättaga kohtuda :)))) Erinevalt shit häppens krässidest on need tavaliselt sihipärase eesmärgi saavutamiseks vajalikud õpetlikud krässid. Ajapuudusel olen neid ise paar aastat vältinud ja võin tõdeda, et pole yhtlasi ka suurt lennuoskusi edasi arendanud. Samas, rahakotile võiks mittekrässamine vähemalt teoorias hästi mõjuda...

Posted: Sat Mar 12, 2011 11:40
by [J]
ints wrote:eeldusel, et ... ei tahaks nagu külmjoodete tekkimisse siiski uskuda
Minu eelarvamused on helikameestest kindlasti erinevad, sest lennukid kukuvad pikalt ja tihti kordades suurema kiirusega!
Mina olen korduvalt näinud ja ka sellise vea asukohta (ka mikropraod trükiplaadi ühendusliinides) vastuvõtjal lokaliseerinud. 2,4 GHz vastuvõtjal pole õnneks suure inertsiga raskeid detaile ja asi selle võrra töökindlam. Tean ka juhuseid, kus sellist vigast paika ei õnnestunudki üles leida! Oma vastuvõtjatel pole ka siiani seda häda olnud.
Mis toitesse puutub, siis kuna vastuvõtjal oli vabu pistikuid on mul toitejuhe ja pistik dubleeritud. Akuelemendi sisene katkestus pole ilmselt reaalne võimalus.
Paljud väga palju lendajad ei remondi põhimõtteliselt elektroonikaosa. Kahtluse korral asendatakse kohe uhiuuega. See on aga täiesti teine maailm ja suurtel võistlustel on tegelikult hästi põnev selliste meeste nippe-trikke nuhkida!

Posted: Sat Mar 12, 2011 13:42
by felch
See paha kontakti variant kusagil on ka minu meelest väga võimalik. Omalgi oli trikopteril - 1 mootori 1 juhe oli halvasti joodetud või siis termorüüži kuumutamisel lahti sulanud. Rüüž hoidis nii kenasti kinni, et sikutades lahti ei tulnud ja mootor toimis kenasti. Lennu ajal halb kontakt muidugi kuumenes ja 2-l lennul jäi mootor lihtsalt lambist seisma (õnneks hakkas tööle peale gaasi maha ja siis põhja lükkamist). Võimalik, et ka kunagine 1. kukkumine oli tolle koha süü.
Elektroonika on teadus kontaktidest...

Posted: Sun Mar 13, 2011 11:01
by imm
aga äkki siis ongi natukenegi suuremate lennukite puhul, millel a-la 100 grammi väga lendu ei mõjuta kasutada kahte lülitit, kahte akut kahte erinevasse kanalisse?

Posted: Sun Mar 13, 2011 12:52
by lauri
Suurter lennukitel power-box'id käigus. Mitu tootjat teevad vägagi arenenud seadmeid. Näiteks - http://www.powerbox-systems.com/e/power ... /start.php

Posted: Sun Mar 13, 2011 14:41
by JazZ
lauri wrote:Suurter lennukitel power-box'id käigus. Mitu tootjat teevad vägagi arenenud seadmeid. Näiteks - http://www.powerbox-systems.com/e/power ... /start.php
Lihtsalt infoks, PowerBox Royal Spektrum saan mina ka pakkuda.

Posted: Mon Mar 14, 2011 1:19
by lauri
Mõtlesin, et teen oma enam mitte-töötavast Futaba 2.4GHz vastuvõtjast video. Olgu see hoiatuseks ja väikeseks meeldetuletuseks, et ükski elektroonika seade ei tööta igavesti. See vastuvõtja teenis mind laitmatult umbes 30-40 võistlusel ehk vast sinna 100 töötunni kanti. Kuid ühel külmal (-10C) trennipäeval hakkas auto jamama. Hiljem selgus, et põhjus selles samas vastuvõtjas (kuigi esialgselt sai kahtlustatud ka kiiruseregulaatorit).

Sisemiselt mingit probleemi ei tuvasta. Tõenäoliselt trükiplaadil või mõne detaili jootes häda. Pole veel ahju 175C juurde 5 minutiks pannud, kuigi peaks (trikk, mida arvuti plaatidega tehakse) :wink:

Näiliselt töötab, aga... http://www.youtube.com/watch?v=becYtayIf0E

Kusjuures katki läks kohe peale seda, kui olin uue vastuvõtja tagavaraks ostnud!

Posted: Mon Mar 14, 2011 1:46
by imm
JazZ wrote:
lauri wrote:Suurter lennukitel power-box'id käigus. Mitu tootjat teevad vägagi arenenud seadmeid. Näiteks - http://www.powerbox-systems.com/e/power ... /start.php
Lihtsalt infoks, PowerBox Royal Spektrum saan mina ka pakkuda.
päris popp asi... eriti hind Price € 729,-
:shock: :shock: :shock:
arusaadav, et hea asi maksab aga et ta nii palju peab maksma...
äkki on odavam parkflyeritele üle minna :roll:

Posted: Mon Mar 14, 2011 14:56
by Kpe
lauri wrote:
Näiliselt töötab, aga... http://www.youtube.com/watch?v=becYtayIf0E
Just nagu kinnitus diagnoosile, mille andsin postuumselt Raptorile. Ma ei imestaks üldse, kui seal kuskil trükkplaadil mingi pragu või külmjoode oli tekkinud.... Nagu juba varem mainisin oli vastuvõtja registreerimata arv korde kukkunud. Mnjah! Elektroonika pealt kokku hoida ei tule odavam! Selle vastuvõtja (ja ka saatja) ooleks pidanud juba ammu välja vahetama.

Posted: Mon Mar 14, 2011 15:30
by Kuno
Mul ka üks selline Futaba vastuvõtja.Probleem esimeses kanalis - ehk eleronides.Õhuvõitleja FW 190 käis kaks korda maa sees,enne kui mõistsin,milles probleem :roll: Õnneks lennuk kannatas küll need solvangud välja,aga vastuvõtja rändas riiulisse.Ka ei tuvastanud põhjalik kontroll midagi - kõik nagu oleks OK.Sümptomid sellised:paned mudeli käima - kõik nagu oleks korras,aga teisel-kolmandal lennuminutil jääb nagu uimaseks ja siis hakkab omatahtsi tööle - eleronid käivad omasoodu äärest ääreni,tasakesi ja sujuvalt,samas kõik teised kanalid töötavad normaalselt.Proovisin mudelil,millel kaks eraldi servot eraldi kanalites kokku mixitult - üks eleronidest "elas oma elu" ja teine kuuletus puldile.Ja nii see vastuvõtja nüüd vedelebki riiulis :cry:

Posted: Mon Mar 14, 2011 20:36
by Kpe
Kui ma nüüd hästi oma mälu pingutan, siis tuleb meelde mingi hetk suvest, kus korra kopter kahtlaselt käitus ja lõpuks pilbasteks alla tuli. Pidasin seda seekord piloodi veaks, kuigi oli raske uskuda....
Siis jäi kõrgusest puudu :) ja maapind võttis kenasti löögi vastu... Vastuvõtja ei andnud enam gaasiservole signaali - mootor undas kuni sidur kildudeks. Peale remonti toimis jälle kõik kenasti. Kuni....
Et lühidalt siis oli vastuvõtja juba varem lollitanud, aga mina süüdistasin allakukkumises ennast. Vahel võib ju seda ka teha :D , aga mõnes lennuetapis ei tahaks seda kohe kuidagi teha.

Posted: Tue Mar 15, 2011 10:11
by imm
mina vahetasin aastad tagasi välja oma 35mhz 2,4 vastu, kuna tundus, et vastuvõtjad "panevad näkku" :(
hiljem selgus, et viga oli Futaba 7 kanaliga saatjas, mis muidu töötas, kuid vahest harva viskas villast. imelik see, et maha pole loopinud ja kruvikeerajaga trükkplaati kündnud ei ole, hiljem sai sellest saatjast 2,4, kui moodul oli vahetatud.
asja pluss on see, et nüüd on hunnik 35mhz vastuvõtjaid ja õnneks on ka paar Futaba saatjat, mis töötavad perfektselt (üks veatult töötav saatja on "vana kooli" F-14 :wink: )

Posted: Wed Mar 16, 2011 23:05
by ints
Aastaid tagasi oli kombeks suvaline kräss panna raadio süüks (isegi kui ta seda polnud). Kpe on nüüd siis igastahes otsa lahti teinud risti vastupidisele trendile ;)

I.

Posted: Wed Sep 19, 2012 20:51
by Kpe
No nii!!! Kadunud Raptor kodus tagasi.

Minule teada oleva info põhjal oli täna hommikul lennumasid Kullo prügikasti kõrval. Vaevalt, et ta sinna poolteist aastat tagasi maandus :-). Asjalikud Kullo Mudelipoe inimesed koostöös herr Cuprumiga tuvastasid operatiivselt omaniku ja andsid selle mulle ka kenasti üle. Tänud Teile!!
Kahjuks jääb vähemalt esialgu teadmata see, kuidas kopter Kullo juurde jõudis. Nähtavasti keegi, kes leidis, võttis ka vaevaks kopter kõige loogilisema koha lähedusse toimetada. Tänud muidugi ka Temale!

Eeldasin, et lend meres lõppes ja on paari päevaga mõtetu ront.... Siiski oli kopter alla tulnud maismaa kohal ja mitte kütuse lõppemise tõttu. Mõlemas paagis oli kütust ja sidur pilbasteks. Mehaanilised osad on purunenud samal määral kui tavalise kukkumise korral: sabatoru, labad, võllid, laagrid, canopy... Vihma ja lume käes ka kõvasti roostet laagrites ning poltides kogunenud. Elektroonikat kuivatan veel enne kui voolu sisse lasta julgen. Ehk selgub ka äralendamise põhjus..
Igatahes tegemist jätkub ja ootus suhteliselt positiivse tulemuse ees täitsa olemas :-).
Aga püüan siis raffast kursis hoida kui huvi on.

Posted: Wed Sep 19, 2012 22:32
by prosper
Huvitav, väga huvitav. Riski tegur läks maismaa puhul kohe 90% peale. Aga Sinu ÕNNE faktor suurenes. Huvitav miks leidja sisse pole astunud Kullosse? Ja asukoht oleks huvitav teada kust see leiti. Ilmselt puud või pehme pinnas. Sest täpiks läinud ja vabalangemiskiirendusega "tubli tükk" alla tulles kõvemale pinnasele moodustaks molekulide hunniku mustas kotis :) . Anna teada faktidest ja järeldustest miks juhtus. Kui kaua oleks ta veel lennanud järele jäänud küttega ? Pikalt ta üldse lendas selle kogusega. Kütte järgi ehk saaks järeldada ka miskit ?

Posted: Wed Sep 19, 2012 23:07
by MihkelP
Kpe wrote:Aga püüan siis raffast kursis hoida kui huvi on.
Ohhooo. :shock: Ikka on huvi. Usun, et paljud tahaksid teada täpiks minemise põhjust.

Elektroonikat oleks kah huvitav proovida kas annab veel elumärke. Väheusutav küll aga pole ka võimatu, et lektri uuesti sisse võtab. Kuid ega sellise vettinud värgiga ei julgeks küll lennata. Kindlasti on vaja enne voolu sisse laskmist kõik pulkadeks harutada, katted ja rüüzid maha ning kõik looduse poolt tekitatud ebavajalikud moodustised lahti leotada ja puhtaks pesta piiritusega või mõne spets elektroonika pesuvahendiga. Testriga võiks kah enne sisendite ja väljundite takistusi mõõta, ega midagi lühises pole. Muidu tekib kiiresti väike sinine pilveke või hakkab tuld välja loopima. :D

Posted: Wed Sep 19, 2012 23:30
by Kpe
Aparaat hetkel üksikosadeks tehtud. Kütust oleks selle lennurežiimi juures veel a`5 minutiks jätkunud. Mõlemas paagis oli päris palju paksu ollust - metanool ja nitro aurustunud.
Tõesti huvitab väga, kus kohas ta lõpuks maandus? Minu arvutuste järgi oleks selleks kohaks pidanud olema Kakumäe laht. Hetkel tundub, et kas kaldus veidi kõrvale või jõudis Naissaarele.
Allatulemise põhjus on igatahes selge. Selle mootoriga pole suurt midagi teha enam. Suures kõrguses (külm) läks segunähtavasti lahjaks, mootor kuumenes üle ja seiskus. Kasutamiskõlblik on ainult karter ja silinripea. Maandumine on olnud nina ees puudesse. Maha tulles oleks flybar tunduvalt kõveram olnud ja kogu sisu on kuuseokkaid täis. Neid viimaseid on väljaarvutatud sektoris ainult Naissaarel....

Elektroonika on veel protsessis ja kui sellest midagi ei koida siis jääb mulle ikkagi ainult hunnik mitte eriti tihti vajaminevaid varuosasid.
Siiski hea tunne, et "kadunud poeg" on tagasi :-)
Seni kestab juurdlus veel edasi....

Posted: Thu Sep 20, 2012 0:32
by Oehh
Vaata hoolega ka kadumispäeva ilmakaardid üle.
Ma otsisin ka oma äralennanud lennukit esmalt järvest.
Aga kui seal valget penoplasti ikka kusagil märgata polnud,
hakkasin kaldaäärt "skaneerima" - lõpuks otsustasin valitsevat tuulesuunda vaaadata ja tuule suunas jalutades ta silma jäigi. :)

Posted: Thu Sep 20, 2012 0:40
by prosper
See sügis kuidagi leidmiste aeg ja "kadunud pojad" tulevad(loe: tuuakse) koju tagasi. Oleks pojal altiomeeter ka peal saaks teada palju külma sai?
Eks ta nii ole jah ,et olgu või lombakas aga ikkagi tuli rindelt tagasi. Teeks muuseumi "kadunud poegadest" koos eluloo kirjeldusega. :)
Ma küll ei vihja millelegi aga Naissaare kant on õhuauke täis koos anomaaliatega. :roll: