Noh, oleneb kuidas mu eelmist messi lugeda. Need olid siis krässid kogu koperdamiskarjääri vältel, mis jagunevad 5 aasta peale. Algusaastatel omades vaid ühte kopterit oli see muidugi kräss, 2 kuud juppide ootamist, mitu kuud (päeva, sekundit vms.) lennutamist ja tsükkel kordus...
Proovin meenutada esimest aastat (talv 2001 kuni talv 2002):
1) kräss nr 1 oli see labapoldi värk. tulemuseks labade, sabatoru, vastavate võllide ja laagrite vahetus. Nagu öeldud, vältimiseks oleks piisanud vastava teadmise olemasolust. Ehk siis, kräss juhtus tuules hõljutamisel. Mingil hetkel tuli vastutuult maandumine, _veidi liiga suure hooga_, aga kuna 1) labad olid puust ehk suht rasked 2) poldid olid liiga lahti 3) pitch oli negatiivne 4) tuul puhus labadele "selga" 5) põkkumine maaga oli tugevam -> siis laba puutus vastu sabatoru.
Päevik väidab, et: "10.11.2001 kräss Keilas, 1 paagitäis.
Tugev tuul, teise paagitäie esimene känguruhüpe pärituult lõpeb sabatoru tabamisega labade poolt. Purunevad labad, sabatoru, stabilisaator, üks servovarda kinnitus, kõveraks läheb ka peatelg. Remondi käigus tuleb peaaegu kogu kopter lahti võtta ja taas häälestada - see annab kopteri "nullist" kokkupanemisega samaväärse kogemuse."
See oli muide minu neljas paagitäis
Päevikust leiab muudki huvitavat:
7.4.2002 läks startimisel pooleks peahammasratta kinnituspolt. Liiga kõvasti ja liiga mitu korda kinni-lahti pingutatud.. Krässiks on seda muidugi palju nimetada.
08.6.2002 Maandumisel keerutas tolm ülesse ilmselt mingi kivikese, mis lõi 9x5 mm suure ja 1 mm sügava lohu ühe laba esiküljele.
14.6.2002-16.6.2002 Soomes Sami Juice kopteri laiba järel. sellest sai hiljem minu teine Ergo ("Phoenix").
2) kräss nr 2 oli vastu päikest lennutades rikkudes ohutustehnikat - kopter sattus osaliselt auto ja minu vahele. Tekkis paanika ja auto säästmiseks ei tõmmanud pitchi ülesse, sest polnud vastu päikest pimestunult enam päris kindel kumbat pidi kaldu kopter oli. Kopter tuli vastu asfaltplatis. Kinni pidades ohutustehnika reeglitest ning lennutades muruplatsil ning mitte vastu päikest poleks juhtunud...
01.5.2002 Irus - "Vastupäikest laisku kaheksaid treenidest peitis kopter ennast ära ja pidasin paremaks kopteri parandamist kui auto mõlkimist. Kräss #2, keerasin kopteri külili maha. Vahetamist vajasid: labad, flybar, peatelg, peatelje laagrid, rootoripea pikitelg, selle kummid, radiaal ja jõulaagrid, sabatoru, telik, sabaülekande rihm. Kogu kopter tuli lahti võtta, et kereraame rihti ajada. Veidi sai kannatada ka summuti."
3) kräss nr 3 oli seesama liivaste laagrite teema. Suht karm pauk, kuna kopter oli lõppfaasis täielikult juhitamatu. Aga huvitav kogemus, sest kokku kestis see võitlus vähemalt minuti (uskuge, see tundub sajandina).
23.6.2002 - Teise lennu keskel kaotas kopter seletamatult juhitavuse raadiohäire tõttu. Oletatavaks põhjuseks kas elektritoite häire (vana lüliti), kellegi samal sagedusel sisselülitatud raadio või laagri välisosa liikumahakkamine laagripuksis.
3. kräss. Katki: 1 pealaba, flybar, põiktelg, põiktelje puks, üks topeltlink, rootoripea keskosa, raadioalus, peatelg ja selle laagrid, peatelje piiraja, peahammasratas, sidurikell, sidur, sidurikella hoidja laagrid, sabatoru, 1 sabalaba, sabatelg."
4) kräss nr 4 oli kärsitus peale pikka varuosade ootamist. Sabalingi pikkus oli paigast ära, aga lolli peaga arvasin, et mis see siis ära ei ole õhus trimmi kruttida. See-eest jäid lumele super vinged krässimisjäljed (olemas ka veebis pildina) ja see kräss oli küll 100% raha väärt.
17.11.2002 - "Minu lend katkes mõtlematu sabatrimmimismeetodi tõttu, jättes lumele väga huvitavad jäljed: kõigepealt purunesid sabatiivikud ja saba servas lumele paari meetri suuruse kriipsu, seejärel käisid mööda maad peatiivikud, jättes sinna meetripikkuse vöötide ala.. Kopter tegi pool silmust, lendas raadioalusega vastu maad ja jäi siduri vabakäigul mootori töötades sinna lamama.. Kahjustused: pea ja sabalabad, pealabahoidja ja üks pisike kaksiklink, flybar telg, VAID põiktelg ja tema laagrid (?!), raadioalus, üks peatelje laager nõrgalt kahjustunud, sabaülekande korpus ja veidi mõlkis sabatoru.. KõIK muud teljed ja laagrid tunduvad korras olema! Kahju ca 2000 eek, kui servode pistikud ja elektroonika ise on terve või muid kahjusid ei ilmne."
http://www.heli-web.com/content.html?idx=1&topic=myheli (6 pilti)
Järgmisest perioodist meenub ca kaks kuni kolm korda püstkurvi ajal päikesesse sõitmine ja orientatsiooni kadumine. Need olid kõik veidi erinevad kuid kannavad üldnimetust esimesed kiire ja kauge lennutamise kogemused mitte kõige kontrastsema kabiiniga kopteril. Korra vale mudeli
valimine raadiost (kas midagi katki läks ei mäleta). Kindlasti midagi veel... Ahjah, see oli aeg, kus kusagilt ei saanud sellist JR Ergo paaki sobivat õhukeseseinalist kütusevoolikut, mis CoolPowerile vastu peab (ainuke teadaolev bränd on Hirobo originaalvoolik, kÕik muud mädanevad läbi) Kuna seda sisuliselt
kontrollida oli väga raske, siis sisuliselt igal teisel juhul sai sellest aru vaid siis, kui mootor poole paagi pealt seisma jäi... Vähemalt korra tähendas see krässi.
Vähemalt korra sai tuvastatud, et autorotatsiooni käigus paarsada meetrit lähemale vastu tugevat tuult ikka ei tule..
Siis meenuvad mõned hilisemad krässid selililennu ja flippide harjutamisel. Korra ununes lennureziimi lüliti hovering reziimi ja negatiivseid labanurkasid ei olnud ega tulnud. Korra kadus orientatsioon. Korra läks pimedas ja kaugel poosetamise nahka. See oli sisuliselt
minu viimane _karm_ kräss, vist 2005 sügis või oli see juba 2006 varakevad.. või 2005 varakevad...
2006 tõi kaasa sellised pisiviperused:
- pealtvaatajaga vestlemise ajal paagi tühjenemine. Kopter oli kaugel ja madalal, seega maandumine ebatäpne. Konsentratsioon oli hajunud ning seetõttu sain lahti (täiesti mõttetult) telikust, vist ka labadest, rootoripea võllidest ja laagritest.
- autorotatsiooni lõppfaasis liiga karm põke maaga. Tulemus ei meenu, ilmselt labad/võllid/telik.
- jalgupidi pöörlevasse rootorisse astumine. Ilm oli vihmane ja prillid märjad ning mingi harjumus toimis 2 cm valesti. Katkine laba (ja jalg). Seni ainuke kord, kus laba katkiminek POLE kaasa tulnud võllide ega laagrite purunemist.
ja lisaks seletamatu kräss HeliCampil. Tulemuseks piruetti tegeva kopteriga vastu asfalti. Eagle2 kontekstis suht ebameeldiv mats: süsinik kereplaadid üksi maksavad varanduse. Samas oli see üliõnnelik, katki VAID: Pea ja sabalabad, võllid/laagrid, kereplaat, alumine nurkraud, esimene raam, raadioalus, telik. Paar kriimu kabiinil ja sumpsil.
Kogu selle aja jooksul on krässimisel pihustunud üks GY401 güro (labatükiga lagipähe), 1 sumps ja mootori korpus. Kaks või kolm kütusepaaki. Kümmekond paari labasid. Tegelt võiks üritada täpsemalt kokku lugeda kui aega saan...
Aga jah, kunagi on meil olnud ka selliseid võistluseid (mina veel ei osalenud):
http://www.heli-web.com/content.html?lk ... opic=pics9
Protokoll:
http://www.heli-web.com/content.html?lk ... mpetitions
I.