Page 3 of 4
Posted: Tue Aug 14, 2007 11:22
by vana
Nõustun osaliselt.
Kui midagi vallojoe oletuse moodi juhtuks, tuleb see vend viisakalt ja kindlalt minema kupatada.
Meil on ühislennutamisel probleemiks prahi mahajätmine, ometi ei sooviks ma seda kirjalikult märkida.
Härrade värk.
Posted: Tue Aug 14, 2007 11:31
by Võsalendur
Posted: Tue Aug 14, 2007 13:11
by tola555
üle autode ja peade lennu kohta on jutt. Võiks olla mainitud ka üleval lendavad suured lennukid ja kuidas nendega käituda. Plaanerimehed lasevad täitsa täpiks oma lennukid ja tundub, et see võib ohtlik olla.
Posted: Tue Aug 14, 2007 18:32
by ints
Selle "sõnum mudellendurilt" läkituse formaat on minu arvates mõnevõrra mahuliselt piiratud. _Kõike_ sinna kirjutada ei jõua. Seega, soovitaks fokuseerida olulisemale... Õpetussõnu on meil jagada foorumite, raamatute ja tundide kaupa, jäägu neist enamik sinna. Paneks kirja just _oluliseimad_ asjad.
Nendeks on IMHO:
- raadiodistsipliin ja lennutuskoha valik koos seletusega;
- inimeste ja autode kohal lendamise KEELD;
- juhtimine tähelepanu konstruktsioonielementide (propeller, labad) ohtudele (sinna võiks lisada ka metallproppide/labade keelu, kinnituse olulisuse vms. aspektid) ja kasutatavate vahendite ohtudele (LiPo, metanoolkütus).
Ülaltoodud on siis asjad, mille vastu teadmatusest reeglina eksitakse ja millede tagajärjed võivad olla/on fataalsed. See, kui keegi ennast kuuma sumpsi vastu ära põletab vms. pole ehk antud kontekstis nii oluline.
Seletav stiil on abiks, aga need põhilised asjad peaks ikkagi kirjas olema väga konkreetsel ja lakoonilisel kujul. Äkki sobiks mingi taoline stiil:
"Mudellennukid ja -kopterid pole mänguasjad ja vale käsitlemise korral kujutavad endast reaalset ohtu nii piloodi kui ka kõrvalseisjate elule, tervisele ja varale. Seetõttu on maailmas kujunenud elementaarsed "head tavad", mis kaitsevad halvima eest. Ära unusta, et: [järgneb lyhike loetelu].
Ja siis võib vajadusel iga reegli lahti seletada eraldi lõigus. Kiire pilk paberile fikseerib loetud KARMID REEGLID, huvi või kysimuse tekkimisel võib lugeda täpsemat seletust.
Sest, tegelt on meil teine eesmärk veel: paberil olev tekst tuleb lugeja kõrvade vahelisele alale korralikult sisse söövitada. St., SEE PEAB OLEMA KERGESTI MEELDE JÄÄV ja esitatud vormis, mis tekitaks väikese enese alalhoiuinstinkti poolt pealesunnitud vajaduse see meelde jätta...
Kõige lõppu sobiks panna siis lisainfo ja lisaabi saamise kohta mingi lõik, seda koos instruktorite kontaktide jms.-ga.
I.
Posted: Tue Aug 14, 2007 18:40
by MagnusL
Posted: Tue Aug 14, 2007 18:49
by ahtik
Minu jaoks eriti alguses olid kõige üllatavamad nüansid just see, et ei osanud arvatagi, et nii vähe kanaleid ja kattumise oht ikkagi üsna suur. Eeldasin, et mingi meeletu riba kasutusel ja tõenäosus üks tuhandest vms
Teiseks nüansiks oli LiPo. Enne kui netist pilte polnud näinud, tundus täiesti ohutu. Pärast pani imestama, kuidas selliseid üldse müüa tohib.
Ohutussilt ei hirmutanud küll, sest kõrval seisis kilekott hoiatusega, et pähe tõmbamisel võib lämbuda ja välgumihklit ei tohi tulle visata ja igasugune patarei "võib plahvatada".
Esimene ehmatus tuli siis, kui sõbra lipo ülipaksuks läks ja netist uurima sai hakatud. Hea, et oli mõistust välja vahetada!!!
Võibolla lipo patareide paksuse eest ka ehk hoiatada juhendis?
Ettevaatuse mõttes peaks liposid hoidma, toas ufo-grillis näiteks.
Senimaani kaks lipoga kopterit iga päev kontoris lendamas, aga samas on hirm, et ühel päeval käib kärakas ja jupid küprokis, ise ei võta õppust kuidagi
Posted: Thu Aug 16, 2007 15:51
by Marek
Nii...raiskasin veidi tööaega ja tegin lõpliku variandi, kui mul trüki-kirjavigu tekstis, siis parandused on teretulnud, või kui miski väga häirib. Kuna mahtuma pidi see 1 A4 lehele, siis pikemalt juttu panna ei saanud, õnneks on kõik viited, mis seda kompenseerib. Jätsin ka oma formaadi, et siis punkte kasutades. Tänan veelkord kõiki abistamast. Loodetavasti saab sellest keegigi mingit kasu. Tekst on tõlgitud ka vene keelde ja ma loodan, et homme on materjal poodides.
PS! Üritasin lisada kõigi soovitusi, loodan, et keegi ei solvu millegi pärast.
Keegi ei väida, et see on lõplik. Äkki mingi hetk muudame asja ja siis võib ju uued teadmiste lehed poodidesse saata. Aga vähemalt algus on tehtud.
Hetkel UUENDAN!!!
Posted: Thu Aug 16, 2007 15:56
by Marek
Vene keelne variant ka siis igaks juhuks, äkki keegi oskaja viskab veel pilgu peale:
UUENDAMISEL!
Posted: Thu Aug 16, 2007 18:32
by ahtik
"Ära lülitada sisse"-> "Ära lülita sisse"
Posted: Thu Aug 16, 2007 18:40
by Marek
Tänan! Ahtlik ja Indrek on juba palju asju leidnud mis paradamist vajavad. Jätkakem samas vaimus!
Posted: Thu Aug 16, 2007 18:58
by Kuno
Paneme minu meiliaadressiks kuno.lepind(at)abcmotorsee ,seda teist ma kasutan hetkel haruharva.
Posted: Fri Aug 17, 2007 7:55
by Ropka
aga äkki võiks siinse foorumi lingi ka panna, kui tegelasel küsimusi tekib, saab siit kohe otsida või sõna võtta...
Posted: Fri Aug 17, 2007 11:51
by ahtik
Olen ka Ropkaga sama meelt, et foorum.pistik.com võiks lausa esimene link olla (olgugi, et mudellend.ee alt siiasamasse suunab). Tegemist ikkagi ju kõige aktiivsema mudelismipulsikellaga Eestis ning konkreetse teavitusidee kollektiivajuga. Peaasi, et Lauri enda/pistiku võimu kunagi kuritarvitama ei hakka
Posted: Fri Aug 17, 2007 12:55
by Marek
Veidi uuem versioon:
ALGAJA MUDELLENDURI OHUTUSTEHNIKA TEATMIK
Õnnitleme Sind uue mudellennuki või -helikopteri omandamise puhul!
Mudel ei ole mänguasi. Kontrolli kaotanud mudel võib põhjustada suuri materiaalseid ja ka inimkahjusid (purustatud auto, inimvigastused, surm).
Selleks, et Sa saaksid rohkem rõõmu oma uuest mudelist, tuleb lennutamisel jälgida mitmeid ohutusreegleid, mis on toodud allpool.
• Ära lülita sisse oma raadiosaatjat eelnevalt kontrollimata, kas antud sagedus (kanal), millel opereerib Sinu raadiosaatja (pult), on vaba ja mõeldud kasutamiseks üritustel/ kokkusaamistel, sest mudelite juhtimiseks on eraldatud piiratud arv raadiokanaleid. Oma raadiosaatja sageduse peab lennuplatsil fikseerima kvartsipuule (kvartsipuu puudumisel tuleb sagedusi kasutada kokkuleppe korras) ja alles siis, kui on veendutud, et kattuvaid sagedusi pole, on lubatud lülitada oma raadiosaatja sisse. Raadiosaatja levib ~ 3 km kaugusele, sellega peab mudellendur alati arvestama, sest on oht segada teist, sama kanalit kasutavat pilooti – väga tõsiste tagajärgedega!
• Palu esimesele lennutamisele appi kogenud instruktor, kes vaatab lennuki või helikopteri üle, aitab lõpliku seadistusega ja õpetab esmased juhtimisvõtted. Vali esimeseks lennutamiseks tuntud lennutamisplats (küsi juhiseid poest või otsi internetist). Algaja piloodile on soovitatav läbida treeningprogramm instruktori juhendamisel ja kvalifitseeruda soololendamiseks, enne ei ole lubatud lennutada oma lennuvahendit ühistel kokkusaamistel. Erandiks on juhendamine instruktori (kogenud piloodi) poolt.
• Inimeste ja autode kohal lennutamine on keelatud. Lennutada tohib vaid selleks ettenähtud ala kohal (sektoris, mis on ühiselt kokkulepitud). Kogu lennutamise ajal peab piloot alati jääma mudeli ja pealtvaatajate vahele. Mudeli ja piloodi kaugus peab olema vähemalt 10 meetrit, piloodi ja publiku kaugus peab olema vähemalt 30 meetrit.
• Mudellendur on kohustatud iga lennutamispäeva alguses läbi viima esmase maapealse levikatse, et veenduda oma raadiovahendite töökindluses enne lennutamise sooritamist.
• Enne lennutamist lase instruktoril kontrollida lennuvahendi töökorras olekut (ohutu komplekteeritus, õigesti liikuvad tüürid või labad, töökorras mootor, akude seisukord, juhtmete ühendused jne).
• Piloot ja/või abiline peab teatama lennuplatsil teisi ohustavast olukorrast, maandumisest, õhkutõusust, lennuala valikust ja/või maandumisraja ületamise plaanist. Probleemid raadiosidega, mootoriga või teised hädaolukorrad/tehnilised rikked, kus piloot teadvustab probleemist ja võtab seetõttu vastu kiireid otsuseid ohuolukorra minimeerimiseks, annavad prioriteedi/eelise teiste tegevuste ees. (nt eelise maanduda järjekorras esimesena).
• Piloot peab hoolitsema, et keegi ei seisa töötavate propellerite või labadega samal joonel ega ees. Hoia sõbrad, lapsed ja lemmikloomad ohutus kauguses! Ära lennuta elektriliinide läheduses! Arvesta ilmastikuga (üle 7 m/s tuulega ei ole soovitav lennutada)! Lennutades seisa paigal ja hoia pilk alati oma lennukil või helikopteril! Suitsetamine ja alkoholi tarbimine ettevalmistusalal on keelatud. Keelatud on mudeli lennutamine olles alkoholi, uimastite või muude reaktsiooni nõrgendavate tegurite mõju all. Ära jäta prahti lennutamisalale!
Lisainfo
www.mudellend.ee
www.helicamp.eu/rules.html?eng=2
www.hot.ee/mudellend/kaitum.htm
Instruktorid
Lennukid:
Marek Tamme (55-950-959, marek.tamme(ät)mail.ee) EST, ENG, GER, RUS
Kuno Lepind (51-363-00, kuno.lepind(ät)abcmotors.ee) EST, ENG, RUS
Helikopterid:
Indrek Hiie (51-121-72, indrek.hiie(ät)mail.ee) EST, ENG, FIN, GER
Kristjan Tiimus (51-771-86, kristjan(ät)helicam.ee) EST, ENG, FIN, GER
Palju rõõmsaid lennu- ja väheseid remonditunde soovides!
Eesti mudellendurid
Posted: Fri Aug 17, 2007 13:57
by ak
Hei,
ma soovitaks panna see teks rahuolu hääletusele enne avaldamist.
Minu rahulolu on hetkel vast 25%, kuna:
1. ma kardan et algajal pole mõtteski mingile üritsele/kokkusaamisele minna oma lennukiga, seega läheb paberi orientatsioon temast mööda ja ta võib pidada enamust punkte enda kohta mittekäivaks, s.h. sageduste punkte
2. Et keelata ja käskida peab olema autoriteeti. Kui automudelitega anda kaasa paber, siis tal võiks olla mõju kui ta kannaks Markko Märtini allkirja, muidu mitte. Minu arust vajab algaja selgitusi, miks ja milleks, seda tolles paberis praktiliselt pole.
Samas, on olemas nii irisejaid kui tegijaid, tegijad vajavad toetust, ei tahaks väga kritiseerida kah...
Andrus
Posted: Fri Aug 17, 2007 14:26
by Marek
Hetkel lähtun praktikast ja kogemustest ja viimastest trendidest. Uusi tuleb palju ja just ikka meie kokkusaamistele.
See paber ei keelagi midagi juriidiliselt, aga äkki mõni läheb õnge. Mis puutub keelamisse veel, siis platsil saab keelata ja hoiatavale punktile paberil näidata, kuigi jah, seda jällegi ilma mingisuguse õigusliku aluseta. Aga mõnikord on paar kurja pilguga meest tõhusam kui seadus.
Parem olgu midagigi kui mitte midagi, ehk 0 %, vähemalt seniks kuni keegi ei võta oma õlule 100%st teha.
Posted: Fri Aug 17, 2007 14:52
by ak
Hei,
ma arvan, et midagi oleks siiski vaja ka nende jaoks, kes teiste mudellendurite juurde üritusele/kokusaamisele ei lähe, vaid otsivad koha natuke eemal, kus nad teisi oma arust ei sega.
Näiteks see sell, kes läks Kollase alumisele platsile. Minu arust see paber temaga ei arvesta, või mis arvad?
Andrus
Posted: Fri Aug 17, 2007 15:15
by Marek
Seda küll. Päris kõik tegurid/nüansid ei mahu siia A4jale ära. Tuleb lootma jääda, et see leht paneb inimese enamat infot otsima.
Posted: Fri Aug 17, 2007 16:37
by Kristjan
Kahepoolne leht ja väiksem font.
K.
Posted: Fri Aug 17, 2007 17:38
by arne
Ma juhiks tähelepanu sellele, et selles viimases versioonis on jälle selline olukord, kus kasutatakse mõisteid neid eelnevalt defineerimata. Tee pea puhtaks, unusta kõik mis sa RC-st ja selle hetkeolukorrast Eestis tead ja hakka lugema.
raadiokanal
üritus
lennutusplats
kvartsipuu
pealtvaatajad
ettevalmistusala
...
Inimesel on lihtsam teksti lugeda ja sellest aru saada, kui uued asjad enne kasutamist ära seletatakse. Muidu tekib tõesti tunne, et WTF, see ei käi ju minu kohta.
Ja need õpetussõnad peaks olema konstruktiivsed. Mitte öelda kuidas ei tohi teha vaid kuidas peaks tegema. Näiteks see esimene punkt - kuidas peab inimene kontrollima, et tema kanal on vaba? Ainus toimiv viis üksiklendajale on üldjuhul omada skännerit. Aga oleks ju absurd hakata hing-kinni-paarituhande-kroonise komplekti ostnule seletama vajadust osta veel skänner.
Selle paberi mõte peaks universaalsetest (ükskõik kas lendad üksi või platsil) ohtudest rääkimise kõrval olema ikka platsile kutsumine.
Aga kui sa loed seda juttu - platsil on ainult keelud ja käsud - saatjat vabalt sisse lülitada ei või, ise lennutada ei tohi, lennutama peab sektoris, mingi kindla vahemaa jälgimine inimestega, suitsu teha ei tohi, kohustus mingeid levikatseid teha, jne. Järeldus - lihtsam on lennutada mõnusalt üksi, keegi ei naera kui miskit välja ei tule, jne.
Äkki võtaks selle asja hoopis teistmoodi ette.
1) kirjeldaks seda kuidas käib praegu Eestis mõistlik lennutamine:
inimesed tulevad kollasele. Kui hea ilm on siis lausa igal õhtul. kuskil viie paiku kuni pimedaks läheb. platsi peal on kogenud pildoodid ja instruktorid kes algajaid nõustavad, lennukeid üle vaatavad ja aitavad levikatseid teha. korraldatud on kanalite jagamine et keegi alla ei kukuks. jne.
ja et platsile võib tulla ka ilma lennukita, lihtsalt vaatama ja uurima, et mis asju olemas on ja mis endale meeldib ja kedagi ära ei aeta.
2) millised on üldised ohud, mis kehtivad nii platsil kui platsilt väljas lennutamisel:
kanalite konflikt, töökorrast ära lennuk, piloteerimisvead, ... miks mitte ka see lipode ja kütuse jutt.
3) kuidas platsil käituda: siia võib panna reeglid.
Arne
Posted: Fri Aug 17, 2007 19:06
by lauri
Kiirelt üle silmates tundus põhiline olemas olevat, kuid... KUID tõepoolest, liialt suur rõhk koos lennutamisel ja liialt väike rõhk üksi lennutamisel.
Kõik vähegi oluline on siit teemast juba läbi käinud. Marek tubli töö teinud, sobiks ka nii. Kuid ehk vaatad selle teksti ka just selle pilguga üle "et kui hakkan oma ready-to-fly lennukit maja tagahoovis lennutama". Selle pilguga teksti lugedes, võiks üht-teist juurde lisada kindlasti.
Ei tohiks tekkida rumalat olukorda, kui viidatakse sellele juhendile ja öeldakse, et "aga seda polnud ju kirjas". Loomulikult peab igaüks oma pead kasutama, kuid mu mõttest saab ehk aru.
... ja kelle jaoks on liiga palju üks A4 läbi lugeda, ei peaks mudellennundusega tegelema!
Posted: Fri Aug 17, 2007 21:28
by ints
Mareki äraolekut kurjasti ära kasutades muutsin veidi teksti... Kas läks paremaks või halvemaks? Paar kommentaari ka teksti sees... Paar mõistet õnnestus ellimineerida, kas sellest nyyd paremaks läks ei tea..
----
ALGAJA MUDELLENDURI OHUTUSTEHNIKA TEATMIK
Õnnitleme Sind uue mudellennuki või -helikopteri omandamise puhul!
Mudel ei ole mänguasi. Kontrolli kaotanud mudelid võivad põhjustada suuri materiaalseid ja ka inimkahjusid (purustatud auto, inimvigastused, surm).
Selleks, et Sa saaksid rohkem rõõmu oma uuest mudelist, tuleb lennutamisel jälgida mitmeid ohutusreegleid, mis on toodud allpool.
• Raadiosaatja sisselülitamise eel tuleb veenduda, et saatja tööraadiuses (ca 3 km) ei kasutaks sama sagedust (kanalit) teine mudellendur. Kaks samal sagedusel töötavat saatjat põhjustavad olukorra, kus mõlemad mudelid kaotavad juhitavuse. Lubatud kanaleid on väga väikene arv, seega on selline kontrollimine möödäpääsmatult vajalik. Õnnetuste vältimiseks pead teadma tuntud lennutamisplatside asukohta - endale lähima platsi leidmiseks küsi juhiseid poest või internetifoorumist
http://foorum.pistik.com. Eelistatud on oma esimeste lendude sooritamine just sellisel platsil, pealegi on seal lihtsam kogenenumatelt abi saada. Tea, et lennutusplatsidel ja lennutusüritustel on sageduste reserveerimiseks spetsiaalne süsteem, nn. "kvartsipuu", mille abil reserveetakse oma raadiosaatja sagedus. Konkreetse platsi kvartsipuu kasutamisloogikat uuri kogenenumatelt pilootidelt. Kui kvartsipuud ei ole, tuleb sagedusi kasutada kokkuleppe korras teiste platsil viibivate pilootidega. Alles siis, kui on veendutud, et kattuvaid sagedusi pole, on lubatud oma raadiosaatja sisse lülitada. Raadioreziimi rikkuja hüvitab sageduskonflikti tagajärjel tekkinud kahju ka teistele pilootidele!
• Esimesele lennutamisele on mõistlik appi paluda kogenud instruktor, kes vaatab üle lennuki või helikopteri tehnilise seisukorra (ohutu komplekteeritus, õigesti liikuvad tüürid või labad, töökorras mootor, akude seisukord, juhtmete ühendused jne.), aitab lõpliku seadistusega ning õpetab esmased juhtimisvõtted. Algaja piloodile on soovitatav läbida treeningprogramm instruktori juhendamisel ja kvalifitseeruda soololendamiseks. Piisava kogemuse puudumisel ei ole lubatud lennutada oma lennuvahendit pealtvaatajate juuresolekul ega avalikel üritustel.
• Inimeste ja autode kohal lennutamine on KEELATUD. Lennutada tohib vaid selleks ettenähtud ala kohal (sektoris, mis on ühiselt kokku lepitud). Kogu lennutamise ajal peab piloot alati jääma mudeli ja pealtvaatajate vahele. Mudeli ja piloodi kaugus peab olema vähemalt 10 meetrit, piloodi ja publiku kaugus peab olema vähemalt 30 meetrit. Hoia sõbrad, lapsed ja lemmikloomad ohutus kauguses! Elektriliinide läheduses lennutamine on ohtlik, sellega kaasnevad raadiohäired. Tuulega üle 7 m/s ei ole soovitav algajal lennutada, kuna mudeli kontrollimine muutub märgatavalt raskemaks. Lennutades seisa paigal ja hoia pilk alati oma lennukil või helikopteril.
• Mudellendur on kohustatud iga lennutamispäeva alguses läbi viima esmase maapealse levikatse, et veenduda oma raadiovahendite töökindluses enne lennutamise sooritamist. [AMA 2007: iga uue mudeli korral või peale mudeli remonti]
• Piloot ja/või abiline peab teatama lennuplatsil teisi ohustavast olukorrast, sh. maandumisest, õhkutõusust, lennuala valikust ja/või maandumisraja ületamise plaanist. Probleemid raadiosidega, mootoriga või teised hädaolukorrad/tehnilised rikked, kus piloot teadvustab probleemist ja võtab seetõttu vastu kiireid otsuseid ohuolukorra minimeerimiseks, annavad prioriteedi/eelise teiste tegevuste ees, nt. eelise maanduda esimesena. Kuna kopterimudel võib teha nii lendamise kui ka õhkutõusmise ja maandumise ajal väga järske suunamuutusi, tuleb hoiduda kopterimudeliga samas sektoris lendamisest.
• Tegutsevatel lennuväljadel ja nende lähenemistsoonide alal tohib lennutada vaid lennujuhtide poolt ettenähtud korras. Ilma lennujuhtimistorni loata ei tohi ka mujal lennutada mudelit kõrgemal kui 200m. Mehitatud lennuvahenditele ja langevarjuritele tuleb anda alati eesõigus!
• Piloot peab hoolitsema, et keegi ei seisaks töötavate propellerite või labadega samal joonel ega neist eespool. Samuti ei ole lubatud kasutada remonditud, katkiseid ega metallist valmistatud propellereid ega labasid.
• Suitsetamine ja alkoholi tarbimine mudelite läheduses on keelatud, samuti mudeli lennutamine olles alkoholi, uimastite, ravimite või muude reaktsiooni nõrgendavate tegurite mõju all.
• Hoiame üheskoos lennutusplatsi korras ja viime sealt leitud prahi prügikasti!
Lisainfo
http://foorum.pistik.com
http://www.mudellend.ee
http://www.helicamp.eu/rules.html?eng=2
Instruktorid
Lennukid:
Marek Tamme (55-950-959, marek.tamme(ät)mail.ee) EST, ENG, GER, RUS
Kuno Lepind (51-363-00, kuno.lepind(ät)abcmotors.ee) EST, ENG, RUS
Helikopterid:
Indrek Hiie (51-121-72, indrek.hiie(ät)mail.ee) EST, ENG, FIN, GER
Kristjan Tiimus (51-771-86, kristjan(ät)helicam.ee) EST, ENG, FIN, GER
Palju rõõmsaid lennu- ja väheseid remonditunde soovides!
Eesti mudellendurid
Posted: Fri Aug 17, 2007 21:34
by Marek
Mõistete defineerimiseks ei ole ruumi, ma arvan, et kõigile ebaselgetele asjadele saadakse vastused instruktoritelt, platsilt, poest, netist. Võibolla ongi hea, et kõik pole lahti nämmutatud, siis otsib inimene ehk ise veidi juurde, ja sedasi õpitakse/omandatakse ju kõige paremini.
Üksi lennutamisele on rõhk väiksem küll jah. Kui inimene selle paberi kätte saab ja esimesed lõigud läbi loeb, siis ta peaks mõistma, et asi võib olla ka ohtlik, see loodetavasti paneb ta enamat infi otsima, kui ei, siis pole ka paksust ohutusraamatust kasu.
Meile, kes me koos käime kollasel, Piibel jne, on tähtsamad need, kes meie juurde tulevad, sest nemad mõjutavad meie ohutust platsil. See mõjutab ka rõhuasetust ja ka väikest agressiivsust keeldude näol. See on piisavalt tõsine ala, et mitte ninnunännutada.
Posted: Fri Aug 17, 2007 21:45
by ints
Kristjan ja teised kopteristid: palun aidake selles maandumise/startimise sõnastuse osas. On arusaadav, et lennukitel ja kopteritel on siin teatud eripärad... Aga iga hõljutusharjutuse korral paar korda yle platsi kilgata on mõttetu ja sisutu...
Või tuleks väita, et kopteri lennutamine ykskõik kus == lennuki lennutamine maandumis ja stardikoridoris?
Ka välismaised turvajuhised on selles osas hambutud: kusagil kyll nõutakse teavitamist madala ylelennu korral... Kopteritest pole sõnagi... Hmm...
Kogu austuse juures - H.Kõrveli reeglid aastast 1999 on vist veidi vananenud?
Samas, see päris lennukite punkt on ikkagi puudu... Lisaks? Praeguseks vist kehtib mingi selline tekst:
"Tegutsevatel lennuväljadel ja nende lähenemistsoonide alal tohib lennutada vaid lennujuhtide poolt ettenähtud korras. Ilma lennujuhtimistorni loata ei tohi ka mujal lennutada mudelit kõrgemal kui 200m. Mehitatud lennuvahenditele ja langevarjuritele tuleb anda alati eesõigus!"
Ma ei tea, kas "lähenemistsoon" on õige termin, kuid mul on mulje, et need on igal lennuväljal spetsiifilised ja kirjeldatud lennuvälja projektdokumentatsioonis, vastavates teatmikes jms. Kuidas kontrollida tsoonis olemist pole paraku aimugi... Peale maaametist või kontrolltornist kysimist. Iseasi, mis juhtuks peale kõnet "Halloo, olen siin Jüri lähedal, koordinaadid see-ja-see, vabandage, kas ma võin siin mudelkopterit lennutada"
I.
Posted: Fri Aug 17, 2007 22:06
by Marek
võibolla peaks lootma kainele mõtlemisele? Oleme seda sõnastust püüdnud Indrekuga juba 2 päeva mudida aga vist veidi tulemuseta, kui nii saab öelda.
Igat potsatust kopteriga teadvustama muidugi ei pea ja see oleks vast veidi kurnavgi aga mõeldud on ikka seda kui kasutuses on 1 maandumisrada, siis selle kasutamise korral peaks kindlasti maandumisest teada andma, kui lähenetakse lennuvahendiga kaugelt. Tegelikult ju oleneb kõik olukorrast ja kõiki olukordasid me nagunii ette ei suuda mõelda. Mina ei näe probleemi selles kui nt Kristjan teeb lendu (manöövrite kaugused on pea samad, mis lennukitel) ja maanduma tulles teavitab sellest kõrvalseisjatele. Seda nagu punktis mõeldud, et siis keegi ei läheks startima, kõndima, naist taga ajama vmt. Seda, et hõljutusharjutusel 2 m kaugusel endast ja vaevalt meetri kõrgusel olles maandumisest ei teadvustata on ju vast loogiline, ja kui pole, siis eks me rahustame uut pilooti, kel hääl juba kähe teatamistest
oehhh
Posted: Fri Aug 17, 2007 22:22
by arne
See päris lennukitega kooslendamine on hea küsimus. Kollane plats on Tallinna lennuvälja "tsoonis" - see piir läheb hea mitu km Keila poole, kuskil Kiia tagant.
Samas - seda milline on resiim tsooni sees ja tsoonist väljas ma ei tea. Tsooni sees mingi resiim peab olema. Harrastuslendurid väidavad, et tsoonis sees ei tohi midagi maast lahti tõsta ilma lennujuhtimise loata. Ma küsisin meilitsi järgi et milline on siis mudelite lennutamise resiim tsoonis. Esimene kodanik ütles, et tema ei tea ja suunas mu kirja edasi. Vastust pole saanud üle poole aasta juba.
Ints, kust sinu 200m piirangu teadmine pärit on?
Arne
Posted: Fri Aug 17, 2007 22:42
by ints
Veelkord, soovitan lugeda BMFA Safety Rules
http://www.bmfa.org/handbook/Handbook2007.pdf
Yks pisike jupike, näidiseks:
Article 74 of the Air Navigation Order states,
‘A person shall not recklessly or negligently
cause or permit an aircraft to endanger any
person or property’.
Article 73 of the Air Navigation Order states,
‘A person shall not recklessly or negligently act
in a manner likely to endanger an aircraft, or any
person therein’.
Siis veel:
Accident statistics and the low insurance rates that
BMFA Member’s enjoy show that model flying is not
a dangerous sport but, as with other sporting
activities, hazards can arise if common sense rules
are not applied. It is important that we all follow safe
model flying practice and the BMFA Safety Codes
are designed to help everyone achieve this.
Päris hea algus, kas pole?
Mõned nopped:
(o) Flying alone should be avoided if at all possible.
There are many cases on record where model flyers
have been injured or incapacitated on the flying field
and have only been saved from permanent injury or
worse by the prompt actions of fellow flyers.
If you do fly alone, take a mobile ‘phone with you.
There are risks of interference with a mobile but the
safety factor of being able to summon help if you
are injured is more important.
(q) It is extremely unwise to let children wander on
a flying site. If children are there make sure that
they are under supervision and safe.
(r) Dogs and model aircraft do not mix. If you take
your dog to the flying field it should be on a lead and
restrained at all times.
Model Flying Heights and Interaction
with Full Size Aviation
(a) At flying sites very close to airports and
aerodromes, liaison should be maintained with the
airport authorities to agree any special precautions
needed. For instance, in certain cases, safe model
flying heights might need to be arranged.
(c) You do, however, have rights as model flyers
and the operators of airports and aerodromes may
not simply say that you cannot fly without giving
very good reasons. In any situations where they will
not listen to your case or where a reasonable
compromise cannot be reached you should contact
the BMFA office as soon as possible for assistance.
[...]
Posted: Fri Aug 17, 2007 22:49
by ints
Tegelt peaks seda kuidagi kontrollima
Minu teada on see reegel kehtiv Soomes, ja kas mitte ka Mait ei rääkinud mingist poolametlikust sarnasest arvamusest meie vastavates instantsides.. Võiks ta käest üle uurida, enne kui kirja läheb.
Samas, UK:
(b) Models under 7 kg are not subject to any specific
legal restrictions in this respect but you must always
remember that Articles 73 and 74 of the Air
Navigation Order apply at all times to all models and
possible conflict with full size aircraft MUST be
avoided.
Niiet, hmm... Vähemalt Inglismaal pole selles osas mingeid olulisi piiranguid, ja kui lennujuht ei suuda loa andmisest keeldumist piisavalt põhjendada annab kohalik mudellennu yhendus ta otsemaid kohtusse mudelisti õiguste illegaalse piiramise eest... Huvitav, kas see kehtib ka Heatrow maandumisraja otsal?
Pildistamise eest yhe sealse lennujaama PARKLAS taheti mind seal kyll otsemaid pokri panna...
Sinna kõrvale, et Inglismaal on see-eest see 7kg piirang, mida minu teada jälle näiteks Soomes EI ole...
I.
Posted: Fri Aug 17, 2007 22:52
by daapn
arne wrote:
Ints, kust sinu 200m piirangu teadmine pärit on?
Ma ei suuda hetkel telefonitsi Tallinna Lennujaama tsoone ja värke surfata. Sõnastuse järgi kahtlustan, et see 200m nõue on pärit kuskilt lennundusseadusest. Seal on palju huvitavaid asju kirjas. Kui tuul tõstab juhuslikult kummipaadi maast mingi n meetri kõrgusele, siis muutub ta mingitel tingimustel UAV-ks. Langevarjur muutub kaubalastist hetkega kapteniks. jne.
daapn
Posted: Fri Aug 17, 2007 22:55
by ints