Page 3 of 4
Posted: Mon May 23, 2011 18:46
by trebla
Mina panin alguses servost swashi minevad lingid T-Rex SE manuali järgi, pärast timmisin vinkli järgi paika swashi. Arvan, et veidi lühemad võb ka teha kuid mulle tundus, et negatiivse nurga juures jäi swashile liikumiseks liiga vähe ruumi. Aga enne seda kontrolli ikka järgi kas nende kolme cykliku servode sarved on ühtmoodi horisontaalsed kui servod on keskasendis, muidu ei tööta pitch õigesti.
Posted: Mon May 23, 2011 23:46
by wermecher
Panen vahelduseks mõned kasulikud lingid, mis puht juhuslikult googlest näkku kargasid väikseid otsinguid tehes. Tunduvad magusad ja teemakohased.
Turnigy 9X seadistamine T-Rex 450 tarvis (HK450)
http://rctech.blogspot.com/2011/03/turn ... setup.html
HK 450 V2 build instructions
http://rctech.blogspot.com/2011/03/hk-4 ... tions.html
Posted: Tue May 24, 2011 9:39
by trebla
Swashi ja muude pearootori kangide seadistamise ajaks panin pitch curve 0,50,50,50,100. Siis ei pea trottle kangi väga täpselt keskel hoidma. Ja seal teisel saidil (...build instructions) oli näha mootori küljes peitpeaga kruvid- vahetasin need M3X5 hex peaga kruvide vastu, sest peitpeaga kruvid kopteri mootorikinnituse küljes eriti hästi ei püsinud (teiste sõnadega- mootor hakkas loksuma, õnneks mitte lennu ajal
)
Posted: Wed May 25, 2011 22:45
by wermecher
Täna nii kaugel omadega, et kopteri peaks koos olema ja sai korra ka välja viidud ja nõksu maast üles tõstetud ja siis potsaki tagasi vastu muru ja ruttu tuppa tagasi
Posted: Wed May 25, 2011 22:57
by trebla
Õnnitlused! Bluesmell väitis, et nende labadega mis sul pildil selle kopteri küljes on, ei ole soovitav lennata kuna juhitavus pidavat väga kehv olema. Ma seepärast ei hakanudki nendega proovima ja panin kohe boonusena saadud CF labad külge.
Posted: Thu May 26, 2011 0:49
by wermecher
trebla wrote:Õnnitlused! Bluesmell väitis, et nende labadega mis sul pildil selle kopteri küljes on, ei ole soovitav lennata kuna juhitavus pidavat väga kehv olema. Ma seepärast ei hakanudki nendega proovima ja panin kohe boonusena saadud CF labad külge.
Ma nendega ei kavatsegi minna lendama, said vaid põnevuse mõttes külge kruvitud. Korraks viisin küll tegelt kopteri välja taga hoovi kuna ei suutnud uudishimust võitu saada ning tegin oma esmalennu. Korraks tõmbasin gaasi üles ja kopter tõusid mõned sendid ja meetrid ning siis potsatas maapinnale tagasi.
Sellest tänaseks piisas kuna muru oli paari päevaga taas jõudu võtnud ning hoovis pole ka ruumi testimiseks. Kõige rohkem pigem vaevab see, et kopteri sain ju kokku küll, aga see anamootia seal juures ei ole küll sedavõrd selge, et iseseisvalt kõigele lahendusi leida ja oma soove mõõda reguleerida. Kujutan ette, et ilma õpetusteta poleks isegi puldi seadistusi suutnud paika panna. Lennuki sain praktiliselt mõne tunniga täiesti karbist välja ja lendama, aga kopteriga ikka vaevasin ennast päevi. Loodan, et hetkeline seadistus on enamvähem ja end koheselt puruks ei kuku kuhugi. Swashi üritasin paika panna miski tööriistaga, mis sai tellitud ning ülejäänud lingid said mäletamist mööda manuali järgi seadistatud ning siis omakorda silmaga üle, et kõik loodis omadega oleks. ESCi sain ka täna progeda spetsiaalse kaardiga ja panin seal ka asjad enamvähem paika. Mootor ja kõik labad ning liikuvad osad peaksid liikuma nagu ette nähtud on. Teha oleks veel vaja niipalju, et kõik poldid üle käia keermeliimiga ja veel siit ja sealt kopter üle vaadata. Gyroga ei oska hetkel nagu suurt midagi ette võtta, panin nii nagu ühel oli omal õpetuses ja saba liikumisele said piirangud pandud, et servo ei kragiseks ning käiks võimalikult ühest äärest teise. Samuti sai gürole reverse pandud, et õigesti liikumine toimuks. Eks finlessi videode järgi enamasti sai lõpus asjad üle vaadatud.
Kujutan ette, et kõige targem oleks kopteriga kellegi Tartu inimese poole pöörduda, kes asjada korralikuks kursis on ning siis vaataks minu jupatsi kah üle ja kui tundub, et on tõesti lennuvõimelike, siis ehk prooviks ta lendu ka saada.
Said tellitud treening telikud ka, aga jumal teab kuna need veel saabuvad ja ilma nendega eriti ise ei julge midagi teha.
Posted: Thu May 26, 2011 2:26
by titan
Aga selleks kõigeks ongi Helicambil kopterikliinik, et kõik oma küsimustele vastuse saaks.
Abi võib saada ka teistelt üritustelt... kohe tulemas Varstu/Ridalipäevad jne...
Posted: Thu May 26, 2011 13:55
by wermecher
Igatahes, kui leidub Tartus mõni tore inimene kellel oleks aega ja isu kopter üle vaadata, siis võiksite kindlasti endast märku anda. Ei taha eriti uskuda, et sellisena ta hetkel kohe väga lennuablas oleks. Algajal ikka õnnestub enamasti midagi silma vahele jätta või midagi jällegi valesti seadistada. Ning esimest kopterit päris kohe katki ei tahaks lennata, rohkem rõõmu temast pigem toa kaunistusena.
Posted: Thu May 26, 2011 14:39
by trebla
Treeningtelikud saab edukalt ise teha:
http://live.hot.ee/gallery/show_image?id=2120771
http://live.hot.ee/gallery/show_image?id=2120772
Materjaliks võtsin 7mm läbimõõduga duralalumiinumtoru (seinapaksus vist 0,4-0,5 mm), otstes on treening golfipallid mida müüakse golfivarustuse poodides, 6 tk pakis, pakk maksis 25 krooni.
Risti keskosa on treitud 20mm alumiiniumist aga võib ka puuklotsi panna, samuti võib alumiiniumtorude asemel ehituspoest puitvardaid kasutada.[/url]
Posted: Thu May 26, 2011 15:52
by wermecher
Sai siis midagi kiirelt kodus ette juhtuvast kraamist kokku klopsitud, peaks kärama küll alguseks.
Materjal :
* Vana teleri antenn.
* Lauatennise pallid.
* Sträpsid + kuumaliim.
Nüüd aga kiirelt kuniks ilma jagub hekki lõikuma ja ehk kui ka muru saab niidetud, siis korra saab treening koibadel katsetada, et mis ja kuidas ta üldse soovib käituda.
Posted: Thu May 26, 2011 16:08
by trebla
Imetore! Proovisin kunagi erinevate vardapikkustega ja 400-se kopteri jaoks tundub mugav vahemik olevat 50-70cm, pikematega oli veits ebamugav lennata.
Posted: Thu May 26, 2011 16:10
by Kpe
Antenn vast liiga pehme. Murdub kergesti....
Posted: Thu May 26, 2011 16:45
by wermecher
Kpe wrote:Antenn vast liiga pehme. Murdub kergesti....
Paremat polnud kodust võtta ja selliseks väikeseks katsetamiseks ma arvan piisab küll. Kujutan ette, et korralikult kukkuda ja õige nurga alla, siis polegi väga vahet, kas on ehitatud treening telikud sinna puidust pulkadele, plastikule või metallile, puruks lähevad ikka. Mingi korralikum alumiinium toru või kandiline latt vast on muidugi parem variant ja tugevam, just nagu eelpool viidatud linkidel, aga sellist peab jälle ostma minema. Aga no ei oska kosta, sellise piraka kopteriga pole veel võimalust olnud kukkuda ja loodan, et niipea ei tule seda ka.
Posted: Thu May 26, 2011 23:48
by Riff
tava ehituskaupluses müüakse tavaliselt alu toru 5...10mm diameeter, k-rautas olen näinud ning ka bauhofis
Posted: Fri May 27, 2011 1:02
by mart63
Kui ehituspoest, siis Bauhofist, K-Rauta's on alumiinium hirmkallis. Bauhausis on suurem valik, kuid tiba kallim kui Bauhofis, torud ja muud profiilid on seal kõik anodeeritud alumiiniumist.
Treeningtelikule on alumiinium siiski suht pointless materjal, raske ja pehme.
Pigem kasutada klaasfiibrist vardaid, odavamad kui süsis ning on ka painduvamad, ei murdu nii kergelt.
Posted: Fri May 27, 2011 1:40
by wermecher
Mingi aeg tagasi sai üks selline komplekt ära tellitud, seniks kuni see pole saabunud käib vast hetkeline nikerdus kah.
Homme plaanis muru ära niita, siis nagu saaks ehk natukene proovida taga hoovis, aga ega seal palju ruumi pole ehk targem ikkagi kuhugi platsile ronida. Ei tea, kui karmi moodi ta tuikuma ja kõrvale kalduma hakkab. Igatahes sai hiljuti uus kaamera ostetud, seega mis iganes ka ei juhtu, saab vast jäädvustatud
Posted: Fri May 27, 2011 8:25
by titan
trebla wrote:Õnnitlused! Bluesmell väitis, et nende labadega mis sul pildil selle kopteri küljes on, ei ole soovitav lennata kuna juhitavus pidavat väga kehv olema. Ma seepärast ei hakanudki nendega proovima ja panin kohe boonusena saadud CF labad külge.
450 klassil kasutan mina selliseid labasi ja väga hea juhitavus:
http://www.helikraft.com/Rotor+Blades/M ... -2%29.html
Kindel ja kvaliteetne kaup ning hea hinnaga ka.
Lennutan sama firma labadega ka 600 seeria kopterit.
Posted: Fri May 27, 2011 9:20
by trebla
Kasutasin varem ka seda süsinikust treeningalust aga tundus liiga vedel olevat ja jäi pidevalt muru sisse kinni. Sellepärast duralumiiniumist aluse tegingi. Tavaline alumiinium on jah pehme aga duralumiinium vetrub järsemal laskumisel täiesti piisavalt. Kaalub see krempel ka alla 45 grammi. Jõulude aeg, kui külmaga lasi güroteip ennast kopteri küljest lahti, sai alus ka laksu aga kõveraks ei läinud, ainult pisike mõlk sees. Kopteri vigastused olid muidugi tõsisemad
Aga eks see kõik ole muidugi igaühe enda otsustada ja maitse asi missugust telikut kasutab
Posted: Fri May 27, 2011 10:39
by Riff
ise panin stock treeningjaluse puhul tähele ebameeldivat vibra - resonants. Treeningjalusest olen loobunud, kuid kasutasin treeningjaluse palle talveperioodil (panin otse kopteri jaluse külge), et kopter ei vajuks lume sisse nii lihtsalt.
Ehk stock jaluse kaikad võiksid olla jäigemad
Posted: Fri May 27, 2011 15:15
by wermecher
Oi pergele, tundub et hakatis on täiesti lennusuuteline. Täna sain enda pisikese hoovi peal proovida ja kohe tuleb välja, et vaja on suuremat platsi kus ka muru niidetud kenasti. Loomulikult lõppes kogu üritus sellega, et lõpus tõmbasin gaasi kogemata liiga üles ja kopteri pani kohemaid heki kõrgusele ja siis oli juba nii minul, kui ka arvatavasti kopteril endal "junn" jahe ja siis suutsin ta tuua tiba madalamale, aga maandus pooleldi ikka heki najale. Muud nagu ei tundu olevat, kui et üks oma vingest antenni telikust murdus peaaegu pooleks ning Canopyt hoidev pikk naga ka paindus kaasa. Njaa, vähemalt on teada, et asi enamvähem lendab ja peab nüüd simulaatori kõvasti nagistama.
Harjutamas võib temaga vaikselt käia, aga ilmselgelt oleks algajale vaja tasast pinda ning suuremat platsi, et siis vaikselt maapinna lähedal temaga hooverdada.
Posted: Fri May 27, 2011 15:44
by Riff
Hakka kohe kasutama +/- 10...12 kraadi labanurka. Jumala eest ära õpi selgeks "normal flight" reziimis, kus on -2 kuni +12 kraadi labanurk, teed sellega endale kohe alguses karuteene. Õpin hetkel seda asja ümber.
Posted: Fri May 27, 2011 16:55
by wermecher
Riff wrote:Hakka kohe kasutama +/- 10...12 kraadi labanurka. Jumala eest ära õpi selgeks "normal flight" reziimis, kus on -2 kuni +12 kraadi labanurk, teed sellega endale kohe alguses karuteene. Õpin hetkel seda asja ümber.
Ma ei tea ise ka hetkel mis labanurk mul on, sai selle pitch gaugega mõõdetud, aga mina sain mingid imelikud numbrid. Panin vist 0 kraadi alla, kui gaas on maas vms. Ei ole veel eriti kursis laba nurkadega ja nende timmimisega.
Posted: Fri May 27, 2011 16:58
by Kpe
Riff wrote:Hakka kohe kasutama +/- 10...12 kraadi labanurka. Jumala eest ära õpi selgeks "normal flight" reziimis, kus on -2 kuni +12 kraadi labanurk, teed sellega endale kohe alguses karuteene. Õpin hetkel seda asja ümber.
Vaidleksin vastu.
Mõlemat peab valdama! Idle-up - iga on lihtne alguses hõljutades kopter lihtsalt ära lõhkuda. Normal mode - st hakkab kõik ikka pihta.
Posted: Fri May 27, 2011 17:13
by trebla
Mina panin esialgu nii throttle kui ka pitchi kõverad nagu Trexi juhendis olivad. Hetkel olen rahul, kuna ei tea paremat tahta
Loodetavasti on sul mehhaaniliselt labanurk õigesti pandud, ehk kui kõik servod on keskel (v.a. subtrimmimise vajadusel) siis labanurk on 0.
Posted: Fri May 27, 2011 18:20
by wermecher
trebla wrote:Mina panin esialgu nii throttle kui ka pitchi kõverad nagu Trexi juhendis olivad. Hetkel olen rahul, kuna ei tea paremat tahta
Loodetavasti on sul mehhaaniliselt labanurk õigesti pandud, ehk kui kõik servod on keskel (v.a. subtrimmimise vajadusel) siis labanurk on 0.
Mul sai just nii pandud, et labanurk on 0, siis kui throttle kang on asendis null ehk tühikäik. Saigi vist valesti siis ? Peab olema 0 ikka siis, kui kang on keskel ?
Mina panin ka T-rex juhendi järgi, vähemalt selle 0 nurga ja seal on kirjas, et kui throttle on low, siis on pitch 0 labadel. Nii sai kah.
THR Curve sai kah juhendi järgi : 0 40 65 85 100%
Kuidas on labanurkade õige seadistamine?
Praegu muutsin nii, et Throttle kang :
All : -6
Keskel : 0
Üleval : +7
Lugesin mingit artiklit, kus justkui soovitab algajale, kes lihtsalt tahab vaikselt hooverdada Pitch vahemikku low -3 ja high +8.
Muutsin hetkel menüüst pitch curve ja panin järgmised seadistused :
35 40 50 75 100
Sain low stick nüüd -2 ja high stick on +7
Olen vähegi õigel teel või läksin omadega täiesti metsarajale ?
EDIT :
Käisin väljas ka proovisin korraks, nüüd on asi nagu tagasihoidlikum ja korra sain tal kanni ka maast lahti, et suutsin isegi natukene manööverdada. Eks need katsed ikka näevad välja nii, et kopter tuleb korraks maast lahti ja siis kaldub kuhugi ära ja seejärel muidugi gaas maha ning siis jälle tassin algpositsioonile ja uuesti. Põhiline rakusmoment hetkel on ta korralikult enda ette hõljuma saada madalale, kas kaldub kohe kuhugi eemale või siis on start liiga järsk. Eks see väikeses tagahoovis 450 katsetamine üks paras jant ole.
Posted: Fri May 27, 2011 22:15
by trebla
Peab vahet tegema swashplate seadistustel ja lennureziimidel (normal, idle1,2,3).
Kõigepealt peab olema swashplate seadistus korrektselt tehtud- servode keskasendis ja servokangide horisontaalasendis peab swash ja juhendis märgitud kangid olema horisontaalsed ning labanurk 0. Selle reguleerimise ajaks on hea panna pitchi kõver 0,50,50,50,100.
Kui see on kõik kombes siis võib juba lennureziimi seadistusi teha. Normal asendis oleks siis hõljumiseks vaja mootori võimsust 65% ja labanurka 5 kraadi, aga throttle kang peaks olema keskasendis. Et need asjad omavahel klappima saada ongi need kõverad välja mõeldud
Mul on siis normal asendis seaded nii:
Throttle kang all - throttle 0%- nurk 0 kraadi (50%)
kang veerandi peal- throttle 40%- nurk umbes 2 kraadi (54,7%)
kang keskel- throttle 65%- nurk 5 kraadi (71,6%)
kang kolmveerandi peal- throttle 85%- labanurk (85%)
kang põhjas- throttle 100%- nurk 9 kraadi (93,5%)
Seadistad nii, et näiteks paned nurgamõõtjale 5 kraadi peale ja siis keerad pitchi kõverat niikaua kuni laba nurk ongi 5 kraadi throttle kangi keskasendis olles. Ja nii edasi.
Posted: Fri May 27, 2011 22:25
by wermecher
Tänud info eest. Swash peaks nagu olema omadega normis, servo sarvedega tegelesin tükk aega, et algul kõik mehhaaniliselt klapiks ja hiljem sai natukene subtrimmiga swash paika pandud, edasi lasin finlessi video järgi enamasti ja seadistasin pea ära. Ilmselt peab siis proovima neid labanurkasid, sinu nurgad tunduvad olevat nagu manuali järgi pandud, vähemalt sarnased numbrid mul meeles. Ma lasin ühe artikli järgi, kus nagu oli mõeldud seadistus rohkem algajatele.
Posted: Fri May 27, 2011 22:45
by trebla
Seal manualis ongi algajate seadistused
Suure tuulega lennates soovitatakse throttle alumises asendis labanurk väikesesse miinusesse lasta, muidu kopter jäävat õhku. Tundub, et mina nii tugeva tuule kätte pole sattunud, et kopterit allapoole ei annaks tuua vajadusel
Posted: Fri May 27, 2011 23:06
by felch
Allapoole suunava jõu vajadust märkasin ühel talvepäeval suvilas LAMA V3-ga tiirutades. Kõrgemal ikka tuult oli ja kopter läks otsejoones metsa poole, isegi sõimamine ei aidanud
Lõpuks kukutasin ta lihtsalt lumehange sest puu otsa ronida ei tahtnud. 1 saba tugi tahtis pärast kokkusulatamist.
On ikka küll vahest vaja midagi, mis sunniks kopterit laskuma (peale gravitatsiooni).
Posted: Fri May 27, 2011 23:23
by trebla
No aga tegemist on algajatega kes lendavad esialgu madalalt
3 m/s tuulega oli võimalik rahulikult allapoole tulla 0 nurgaga.
Ja kolmandaks on Lama V3 fixed pitch kopter mille labanurk on kindlalt üle 5 kraadi
Endalgi on tuul selle kus kurat viinud, vana saba on nii mitu korda parandatud, et pidin eelmine aasta uue ostma