Kuidas lihtne eestlane tegi endale Quadcopteri
Raam_V3'ga on kaks videot tehtud - üks maast ja kaks kopteri peale kinnitatud seebikarbiga. Pole olnud aega tegeleda nendega, eks peagi näeb.
Põrutustele peavad mõlemad hästi vastu. Raam_V4 on kindlasti tugevam kui V3, kuid mulle isiklikult meeldib V3 hetkel rohkem. Raam_V3'l olid mõned kitsaskohad, mis said ka testimise käigus eemaldatud, st järgmisel (ehk siis V3.1'l) neid enam ei ole. Mõlema raamiga on olnud ikka mitu kukkumist ja endiselt saan neid kasutada.
Mõõtmetelt on V3 hulga suurem kui V4. Raam_V3 puhul on M2M distants ca 76 cm. Raam_V4 puhul on see 55 cm. Mis lennuomadustesse puutub, siis testimine on näidanud, et väiksem raam on äkilisem kui suurem. Lisaks sellele on suurem raam tundlikum tuule suhtes (eriti kui DR on madal, nt 35%). Mina isiklikult eelistaksin hetkel Raam_V3.1, kuid vastupidavuse mõttes on V4.2 kindlasti parem. V4.2 erinevus V4'ga on siis jalgade ehituses ja mõnedes muudatustes jalgades, et asi veel lolli( või halva piloodi )kindlam oleks.
Lisasin mõnda aega tagasi raamile ka tuled, mis minu jaoks on sõidu hulga lihtsamaks muutnud. Eelkõige aitavad siis kõrgele sõites ning endast eemale sõites. LEDid on väga hästi nähtavad nii päeval kui öösel. Lisakaalu ca 25g. Tellitud HK'st:
2x http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=23345
2x http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=23342
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=23133
Märkus: JST-XH to JST LED Power Distribution Lead ostes kindlasti kontrollida ka ühendused üle. Minul näiteks olid juhtmed ühendatud valepidi, aga õnneks enne kontrollisin. Asjal ka lihtne lahendus - balance plugil lihtsalt millegagi need kaks kontakti välja suruda ja kohad ära vahetada, pole isegi joota tarvis
Põrutustele peavad mõlemad hästi vastu. Raam_V4 on kindlasti tugevam kui V3, kuid mulle isiklikult meeldib V3 hetkel rohkem. Raam_V3'l olid mõned kitsaskohad, mis said ka testimise käigus eemaldatud, st järgmisel (ehk siis V3.1'l) neid enam ei ole. Mõlema raamiga on olnud ikka mitu kukkumist ja endiselt saan neid kasutada.
Mõõtmetelt on V3 hulga suurem kui V4. Raam_V3 puhul on M2M distants ca 76 cm. Raam_V4 puhul on see 55 cm. Mis lennuomadustesse puutub, siis testimine on näidanud, et väiksem raam on äkilisem kui suurem. Lisaks sellele on suurem raam tundlikum tuule suhtes (eriti kui DR on madal, nt 35%). Mina isiklikult eelistaksin hetkel Raam_V3.1, kuid vastupidavuse mõttes on V4.2 kindlasti parem. V4.2 erinevus V4'ga on siis jalgade ehituses ja mõnedes muudatustes jalgades, et asi veel lolli( või halva piloodi )kindlam oleks.
Lisasin mõnda aega tagasi raamile ka tuled, mis minu jaoks on sõidu hulga lihtsamaks muutnud. Eelkõige aitavad siis kõrgele sõites ning endast eemale sõites. LEDid on väga hästi nähtavad nii päeval kui öösel. Lisakaalu ca 25g. Tellitud HK'st:
2x http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=23345
2x http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=23342
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=23133
Märkus: JST-XH to JST LED Power Distribution Lead ostes kindlasti kontrollida ka ühendused üle. Minul näiteks olid juhtmed ühendatud valepidi, aga õnneks enne kontrollisin. Asjal ka lihtne lahendus - balance plugil lihtsalt millegagi need kaks kontakti välja suruda ja kohad ära vahetada, pole isegi joota tarvis
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.
Saab ka ilma kaablitamart63 wrote:Kaabli pikkus ei mõjuta küll enam midagi, kui antenn on ilusti 50 oomi peale sobitatud ning ka saatja väljundi impendants on 50 oomi.aero wrote:Teema jätkuks, sai ka siis ehitatud saatjale "blubeam" antenn, aga ei leia palju peab olema kaabli pikkus. Kasutan 2,4GHz ja kaabel on rg316
EDIT: Esialgu lenda orig antennidega siis võid need lammutada ja Clovleafiks ümber teha. Jupp vasktraati, veidi lugemist, mõõtmist ja jootmist. Ettekujutuse saab siit http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... ostcount=2
Last edited by FPVmarko on Sun Jun 17, 2012 2:36, edited 1 time in total.
Sain aega lõpuks, et Raam_V3'st video ülesse laadida. Midagi hämmastavat seal ei ole, lihtsalt näha antud raami iseloom lendamisele. Väga rahulik ja sujuv.
http://www.youtube.com/watch?v=ekFBHsM- ... e=youtu.be
Kopter koos Raam_V4 jäänustega hetkel puhkusel, salakaval pesunöör tegi üks-null
http://www.youtube.com/watch?v=ekFBHsM- ... e=youtu.be
Kopter koos Raam_V4 jäänustega hetkel puhkusel, salakaval pesunöör tegi üks-null
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.
Vahepeal toimunust:
Sai uus raam ära proovitud, kutsume seda Raam_V3.1. Tegemist siis V3 täiustatud variandiga, kus on parandatud mõned kitsaskohad ning 3mm asemel on kasutusel 4mm vineer. Kui teooria ütleb, et 4mm vineer peaks olema 25% raskem, siis praktika näitab, et hoopis ca 70% raskem. 3mm vineerist tehtud raam kaalus 270g, 4mm vineerist sama raam 460g. Isegi kui mõned lisatugevndused maha arvestada, siis kaalude vahe ca 150-160g. Lennates on V3.1 väga stabiilne ja usaldusväärne. Kui ikka tahad edasi minna, siis ta ka läheb edasi, aga suure hoo pealt pidama saada on teine lugu, kuna korralik inerts on taga. Mis raami tugevusse puutub, siis sõites tundub küll, et mine või läbi seina kui tarvis. Väga jäik.
Hetkel on masin taas ümber laotud V3 peale, kuna see on oluliselt kergem.
FPV SETUP
Sai proovi mõttes muretsetud FPV süsteem. Kasutusel on:
*Lubatud võimsusega transmitter
*Vastuvõtja:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=18649
Märkus: Mina sain vigase kaabliga vastuvõtja. AV kaabli audio kaabli audio signaali juhtmest tuleb video signaal ning video juhtme video signaali juhtmest tuleb ground. Kui kellelgi probleem pildi ettesaamisega, siis tasu proovida erinevaid kombinatsioone. Ise pidin enda juhtme ümber ühendama, kuid HK lubas vist uue saata. Akuga ühenamiseks sai toite otsik XT-60 vastu vahetatud.
Saatja aku:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=11897
Vastuvõtja ja tulevase ekraani aku:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7636
Ekraan (pole kohal veel):
http://www.ebay.com/itm/150607018057?ss ... 1497.l2649
Kaamera: Tänud FPVMarkole!
http://images42.fotki.com/v663/photos/7 ... 40A-vi.jpg
Esimesest FPV lennust:
Hetkel kasutan siis sõitmiseks 32" televiisorit, mis aknepeale pandud. Peale kahte esimest sõitu oskan vaid öelda, et FPV lendamise alustamine on sama, mis lendamist täiesti nullist alustada. Absoluutselt ei oska arvestada ei kiirust ega kaugust. Hetkel on liikumisala ka väga piiratud (autod, elektriliinid) ning ei saa kõrgemal harjutada. Kui ekraan käes, siis saab korralikult paugutama hakata. Leian, et akna peale paigutatud TV on hea valik alguses, kuna kui hakkab pildi järgi käest minema, siis kiirelt pilk aknast välja ja saab silma järgi veel päästa.
Edasised plaanid:
*Cloverleaf antennid (sellega hakkab veel nalja saama..)
*Turnigy 9X
*FrSky telemetry combo 9X'le
*Er9X soft
*Telemeetria(?) ekraan puldile
*Suuremad propsid - 9x4.7 on sellise kaaluga masina juures naeruväärne.
Paar pilti ka:
3mm / 4mm raamid (3mm paremal, 4mm vasakul):
Sõidu pilt:
CT6B saatjast ka - Käisin täna proovimas, et kaugele ta siis võtab. Krt, 300m, mõnitamine.
Sai uus raam ära proovitud, kutsume seda Raam_V3.1. Tegemist siis V3 täiustatud variandiga, kus on parandatud mõned kitsaskohad ning 3mm asemel on kasutusel 4mm vineer. Kui teooria ütleb, et 4mm vineer peaks olema 25% raskem, siis praktika näitab, et hoopis ca 70% raskem. 3mm vineerist tehtud raam kaalus 270g, 4mm vineerist sama raam 460g. Isegi kui mõned lisatugevndused maha arvestada, siis kaalude vahe ca 150-160g. Lennates on V3.1 väga stabiilne ja usaldusväärne. Kui ikka tahad edasi minna, siis ta ka läheb edasi, aga suure hoo pealt pidama saada on teine lugu, kuna korralik inerts on taga. Mis raami tugevusse puutub, siis sõites tundub küll, et mine või läbi seina kui tarvis. Väga jäik.
Hetkel on masin taas ümber laotud V3 peale, kuna see on oluliselt kergem.
FPV SETUP
Sai proovi mõttes muretsetud FPV süsteem. Kasutusel on:
*Lubatud võimsusega transmitter
*Vastuvõtja:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=18649
Märkus: Mina sain vigase kaabliga vastuvõtja. AV kaabli audio kaabli audio signaali juhtmest tuleb video signaal ning video juhtme video signaali juhtmest tuleb ground. Kui kellelgi probleem pildi ettesaamisega, siis tasu proovida erinevaid kombinatsioone. Ise pidin enda juhtme ümber ühendama, kuid HK lubas vist uue saata. Akuga ühenamiseks sai toite otsik XT-60 vastu vahetatud.
Saatja aku:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=11897
Vastuvõtja ja tulevase ekraani aku:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7636
Ekraan (pole kohal veel):
http://www.ebay.com/itm/150607018057?ss ... 1497.l2649
Kaamera: Tänud FPVMarkole!
http://images42.fotki.com/v663/photos/7 ... 40A-vi.jpg
Esimesest FPV lennust:
Hetkel kasutan siis sõitmiseks 32" televiisorit, mis aknepeale pandud. Peale kahte esimest sõitu oskan vaid öelda, et FPV lendamise alustamine on sama, mis lendamist täiesti nullist alustada. Absoluutselt ei oska arvestada ei kiirust ega kaugust. Hetkel on liikumisala ka väga piiratud (autod, elektriliinid) ning ei saa kõrgemal harjutada. Kui ekraan käes, siis saab korralikult paugutama hakata. Leian, et akna peale paigutatud TV on hea valik alguses, kuna kui hakkab pildi järgi käest minema, siis kiirelt pilk aknast välja ja saab silma järgi veel päästa.
Edasised plaanid:
*Cloverleaf antennid (sellega hakkab veel nalja saama..)
*Turnigy 9X
*FrSky telemetry combo 9X'le
*Er9X soft
*Telemeetria(?) ekraan puldile
*Suuremad propsid - 9x4.7 on sellise kaaluga masina juures naeruväärne.
Paar pilti ka:
3mm / 4mm raamid (3mm paremal, 4mm vasakul):
Sõidu pilt:
CT6B saatjast ka - Käisin täna proovimas, et kaugele ta siis võtab. Krt, 300m, mõnitamine.
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.
-
- Posts: 74
- Joined: Tue Apr 25, 2006 17:29
- Location: Kuressaare
Tegelikkus on see, et leviprobleemide üle neil säästukatel ei kurdeta. Pigem kardetakse Spectrumi DSM2 rohkem.Scoop wrote:CT6B saatjast ka - Käisin täna proovimas, et kaugele ta siis võtab. Krt, 300m, mõnitamine.
Enne kui üle maailma seda 300m kirud
küsin kuidas testisid? Maapinnal või õhus? Linnas / maal? Videosaatja töötas? RX asukoht masinal? Mis range check ütles?
Et kindlaks teha puldisüsteemi korrasolek siis kõige puhtam test võiks olla midagi taolist: kuskil kolkas keset põldu paljas saatja akuga vähemalt meetri kõrgusel + servo mis lippu liigutab + binokkel + min 500m vaba maad + vaba aega. Arvesta ka seda, et maapinnal ongi levi kehvem kui õhus. Seega kui 500 kätte saad on juba bueno. Õhus peaks see võrduma 700-800?
Kuigi kopteriga saab hakkama siis 300m pole normaalne ja peaks asja paremaks tegema. Tavaliselt asustusest eemal ilma lisakiirguriteta (kaamera, GPS, vTx) peaks 800m õhus kindel olema. CT6B / T6A ja Turnigy 9x levi peetakse minuteada samaväärseks. Seega ei maksa ka 9x asjast midagi etemat loota.
Niisis võimaluses vähendada levi segavaid faktoreid või komponente ümber paigutada.
Testisin seda oma kodukohas, mis on paras pommiauk. Kasutasin testimiseks autoteed, mis on ca 1km puhast sirget ja alati silmside olemas saatja-vastuvõtja vahel. Vastuvõtja jäi kopteri külge (kaamera ja vTX olid selleks ajaks maha võetud) ja kopter ise maapinnale mäe kaldale. Kopteri juurde jäi vend koos telefoniga, kellele aegajalt helistasin, et vaata, kas tiivikud lähevad käima. Ise samal ajal kõndisin järjest kaugemale ja proovisin mootoreid vaikselt tööle panna. Lõpus hakkas vastuvõtjas olev LED põlemise asemel vilkuma ja propsid enam tööle ei hakanud. Siis kõndisin tagasi ja järjest proovisin, kuna nad tööle hakkavad. Pärast mõõtsin Maa-ameti geoportaalist punktide vahelise kauguse.
9X'st loodan rohkem, kuna sai tellitud ka FrSky telemeetria combo juurde.
9X'st loodan rohkem, kuna sai tellitud ka FrSky telemeetria combo juurde.
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.
Eile käis jõuluvana (ehk siis postiljon!) ja tõi vähe manti juurde:
Turnigy 9X - Tahab endale Er9X selga saada, aga kuna endal hetkel korralikku jootekolbi ei ole, siis peab ootama. Veneaegse paksu otsaga ei hakka väga ligi minema
FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX - Kuna 9X sai ilma moodulita, siis see sai juurde võetud. Uuele 9X'le ta kohe külge ei sobi, peab natukene timmima. Nimelt 9X_v2'l on nende 5 pini juures plastik kõrgem ja ei lase FrSky moodulit sinna sisse pista. 9X tuleb lahti võtta, tagumine 5 pinniga paneel lahti sealt ja siis näiteks üks teravaks ihutud peitel võtta ning plastikut maha hõõruda sealt. Pilt ka selgituseks:
Ekraan - Pole veel eriti süveneda jõudnud, töötab igatahes. Õhtul üritan minna ja läbi proovida, kaugele stock antennidega FPV setup võtab.
12x4.5 propsid - Nendega sai küll vähe mööda pandud. Minu masina mootorid kohe üldse ei jõua neid ringi vedada. Jäävad esialgu seisma, kui keegi just 20€ eest huvitatud ei ole (16tk, 8 CW/8 CCW, GEMFANS).
Hetkeplaanid ja mured:
- Peab midagi Er9X'ga seoses välja mõtlema
- Oskab keegi soovitada, kuidas oleks kõige mõttekam FPV levi testida?
- FrSky levi testimine
- Mõni hea soovitus mootorite osas oleks teretulnud. Nõuded: 3-4 cell, mõistlik hind, jõuaks 12" propse vedada.
- Mis aku 9X'le võtta? LiPo / LiFe? Link?
Turnigy 9X - Tahab endale Er9X selga saada, aga kuna endal hetkel korralikku jootekolbi ei ole, siis peab ootama. Veneaegse paksu otsaga ei hakka väga ligi minema
FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX - Kuna 9X sai ilma moodulita, siis see sai juurde võetud. Uuele 9X'le ta kohe külge ei sobi, peab natukene timmima. Nimelt 9X_v2'l on nende 5 pini juures plastik kõrgem ja ei lase FrSky moodulit sinna sisse pista. 9X tuleb lahti võtta, tagumine 5 pinniga paneel lahti sealt ja siis näiteks üks teravaks ihutud peitel võtta ning plastikut maha hõõruda sealt. Pilt ka selgituseks:
Ekraan - Pole veel eriti süveneda jõudnud, töötab igatahes. Õhtul üritan minna ja läbi proovida, kaugele stock antennidega FPV setup võtab.
12x4.5 propsid - Nendega sai küll vähe mööda pandud. Minu masina mootorid kohe üldse ei jõua neid ringi vedada. Jäävad esialgu seisma, kui keegi just 20€ eest huvitatud ei ole (16tk, 8 CW/8 CCW, GEMFANS).
Hetkeplaanid ja mured:
- Peab midagi Er9X'ga seoses välja mõtlema
- Oskab keegi soovitada, kuidas oleks kõige mõttekam FPV levi testida?
- FrSky levi testimine
- Mõni hea soovitus mootorite osas oleks teretulnud. Nõuded: 3-4 cell, mõistlik hind, jõuaks 12" propse vedada.
- Mis aku 9X'le võtta? LiPo / LiFe? Link?
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.
Joukku kaudu saad er9x peale pannaScoop wrote:Eile käis jõuluvana (ehk siis postiljon!) ja tõi vähe manti juurde:
Turnigy 9X - Tahab endale Er9X selga saada, aga kuna endal hetkel korralikku jootekolbi ei ole, siis peab ootama. Veneaegse paksu otsaga ei hakka väga ligi minema
FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX - Kuna 9X sai ilma moodulita, siis see sai juurde võetud. Uuele 9X'le ta kohe külge ei sobi, peab natukene timmima. Nimelt 9X_v2'l on nende 5 pini juures plastik kõrgem ja ei lase FrSky moodulit sinna sisse pista. 9X tuleb lahti võtta, tagumine 5 pinniga paneel lahti sealt ja siis näiteks üks teravaks ihutud peitel võtta ning plastikut maha hõõruda sealt. Pilt ka selgituseks:
Ekraan - Pole veel eriti süveneda jõudnud, töötab igatahes. Õhtul üritan minna ja läbi proovida, kaugele stock antennidega FPV setup võtab.
12x4.5 propsid - Nendega sai küll vähe mööda pandud. Minu masina mootorid kohe üldse ei jõua neid ringi vedada. Jäävad esialgu seisma, kui keegi just 20€ eest huvitatud ei ole (16tk, 8 CW/8 CCW, GEMFANS).
Hetkeplaanid ja mured:
- Peab midagi Er9X'ga seoses välja mõtlema
- Oskab keegi soovitada, kuidas oleks kõige mõttekam FPV levi testida?
- FrSky levi testimine
- Mõni hea soovitus mootorite osas oleks teretulnud. Nõuded: 3-4 cell, mõistlik hind, jõuaks 12" propse vedada.
- Mis aku 9X'le võtta? LiPo / LiFe? Link?
FrSky küljes ja bindis ilma probleemideta. Kui leian õhtul mõne jollari, kellel midagi teha ei ole, siis lähen proovima ka, kaugele siis FrSky võtab. Plaanis täna ka failsafe paika sättida. Kuidas enamikul on? Kõik normal peal? Või throttle alla MID? Iseenesest loogiline oleks, et paneks natuke alla hover %, et ta vaikselt laskuks. Siis muidugi see probleem, et kui valesti laskub ja crashib, siis mootorid jäävad tööle. Samas kui nad õhus juba seisma jätta, siis tuleb ka juppe korjata
Vaatan ilmselt jah Oomipoe üle. Kuna tinutamist ikka on, võiks ka vähe korralikumale mõelda, väike jootejaam vms. Või tuleb lihtsalt elektroonikafirmasse käsijootjana tööle minna, saab õhtuti endale ka halturtsi teha
Vaatan ilmselt jah Oomipoe üle. Kuna tinutamist ikka on, võiks ka vähe korralikumale mõelda, väike jootejaam vms. Või tuleb lihtsalt elektroonikafirmasse käsijootjana tööle minna, saab õhtuti endale ka halturtsi teha
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.
-
- Posts: 74
- Joined: Tue Apr 25, 2006 17:29
- Location: Kuressaare
Ma ise tegin IBCrazi cloveleafid. Uskumatu, aga mu levi paranes mitu korda. Ei pea isegi suundantenni ja träkkimist enam kasutama.
Üks soovitus on muidugi ka see, et proovi oma saatja video vastuvõtjast ja selle antennidest võimalikult kaugel hoida. 2,4 Ghz saatja lööb lähedalt (alla 3 m) 5,8 Ghz video vastuvõtjale igal juhul sisse. Parem ja odavaim lahendus on kui videovastuvõtja asub (nt juhtmega) 10-15 m kaugusel sinu saatjast (puldist).
Üks soovitus on muidugi ka see, et proovi oma saatja video vastuvõtjast ja selle antennidest võimalikult kaugel hoida. 2,4 Ghz saatja lööb lähedalt (alla 3 m) 5,8 Ghz video vastuvõtjale igal juhul sisse. Parem ja odavaim lahendus on kui videovastuvõtja asub (nt juhtmega) 10-15 m kaugusel sinu saatjast (puldist).
Angaar: Aerobird Swift, Multiplexi Twinstart 2, Blizzard, Funjet, Cularis, PVC toru ja Easyglider PRO ristand ning FPV kola koos EagleTree OSD ja träkkimisega.
Pole olemas lolle küsimusi, probleem on selgitajas..
Pole olemas lolle küsimusi, probleem on selgitajas..
Ju pole vaja igast kopterist teemat teha.vahepeal juba mitu tal olnud.Cado wrote:No ja suurema käsil oleva kopteri teema? Tuletõrje autod ja häda numbrid rahule jäetud ja rutiine kopteri omaniku teema käsil pole midagi kirjutada
?
Kristjan ei kirjuta ühestki kopterist mis ta teinud on
53457079
Ridali lennuklubi.
Ridali lennuklubi.
Ca 4,5 aastat vana teema. Esimene quad oli veidi üle 1kg. Mõni nädal tagasi sai valmis (siiani) viimane quad, mis tühjalt 17,2kg. Väike klipp ka juurde
https://www.youtube.com/watch?v=jDh-DEuYJII
https://www.youtube.com/watch?v=jDh-DEuYJII
Täpne 3D skanneerimine, võta ühendust.