Page 1 of 3

Avalik kiri/pöördumine Lennuametile.

Posted: Fri Apr 10, 2015 12:19
by MellK
Seoses väga nördima panevate määrustega mudelilennutajate jaoks teen ettepaneku, et mudellennundusega tegelevad klubid-mudeliringid paneksid seljad kokku ja koostaksid avaliku kirja või pöördumise lennuametile selgitamaks enda seisukohti. Selle hetkel kehtiva seadusega kas sunnitakse mudelilennutajad põranda alla või suretatakse hoopis välja. Hetkel määruses on suratud kõik ühte patta. Nii lapsed pisikeste hiina mänguasjadega kui ka suured professionaalsed pikamaa lendu ja kõrgust võimaldavad FPV lennukid-droonid. See määrus on sama absurdne nagu maanteamet nõuaks puldiga mudelauto juhtimiseks B-kategooria juhiluba. Isiklikult ma ei loe end nii pädevaks ja mõjukaks, et minu üksikisiku pöördumine tulemusi annaks aga klubide, mudeliringide ja kõikide teiste allakirjutanud mudelilennutajate sõnal võib kaalu olla. Palun mõelge sellele tublid lennumudelistid.

Posted: Fri Apr 10, 2015 12:57
by Scoop
Kannata uue aastani ära, siis tuleb uus mehitamata õhusõidukite seadus, mis jagab kõik kenasti klassidesse ära. Pimedas sõidu nautijad võiksid niikaua oma isu täis sõita ja kommertslendude mehed hakaku raha koguma :D

Posted: Fri Apr 10, 2015 13:38
by cbjuss
kas selle tulevase seaduse kohta on kuskil midagi täpsemat teada?

Posted: Fri Apr 10, 2015 14:11
by MellK
Scoop kas mõtled midagi analoogset nagu USA lennuamet plaanib?
http://kiip.ee/usa-lennuamet-droonide-l ... litsentsi/
Meie a/s "Eesti Vabariik" nagu teada-tuntud Usa sabas sörkijad võivad sellest šnitti võtta küll.

Posted: Fri Apr 10, 2015 14:48
by Scoop
cbjuss wrote:kas selle tulevase seaduse kohta on kuskil midagi täpsemat teada?
Ei ole.
MellK wrote:Scoop kas mõtled midagi analoogset nagu USA lennuamet plaanib?
http://kiip.ee/usa-lennuamet-droonide-l ... litsentsi/
Meie a/s "Eesti Vabariik" nagu teada-tuntud Usa sabas sörkijad võivad sellest šnitti võtta küll.
Lihtsurelik ei pea litsentside ja asjadega jagelema, aga pikemate (autonoomsete) lendude mehed saavad küll võimelda koolituste, tõendite ja sertidega.

Posted: Fri Apr 10, 2015 18:59
by tikka
Foorumi eelnõu arutluses oli mudelistide seisukohad vist enam-vähem paigas. Lisaks käisid mõned mudellendurid koos Lennuameti või muude tähtsate inimestega koos istumas ja arutlemas. Erinevad klassid jms tundus nagu paigas olevat.

Minu arust peaks alla mingi kindla lennukaaluga mudelite lennutamine allpool 500 jalga olema täiesti vaba, seda ka kontrollitud õhuruumis. Ok lennuväljast tuleb hoida teatud kaugusele, aga mitte mingit riigilõivu ega loa küsimist. Äkki leiab näiteid välisriikidest, kus asi nii toimib. Inglismaal oli vist 7kg, aga võibolla lugesin mingeid vanemaid reegleid.

Posted: Fri Apr 10, 2015 19:18
by MellK
Õigem oleks, kui vastavalt lennutatava mudeli otstarbele, kaalule või võimekusele on seatud nö ohtlikuse klassid ja siis vastavalt sellele ka piirangud. Hetke korra alusel tundub olukord olevat nii jabur nagu juba eelnevalt kirjutasin. Sama jabur kui Maanteeamet nõuaks mänguasja poest ostetud mudelauto juhtimiseks B-kategooriat ja liikluskindlustust. Rohke Debelaki libauudis nagu juba foorumis mainiti. "Kollasele" platsile võiks olla ka püsivalt NOTAM staatus. Tartu lähedal võiks ka olla kindel lennutamisplats (kui on andke teada) millele püsiv NOTAM staatus määrata. Ülejäänud eestis on enamjaolt kontrollimata õhuruum niikuinii.

Posted: Fri Apr 10, 2015 19:36
by snoopy
MellK wrote:Scoop kas mõtled midagi analoogset nagu USA lennuamet plaanib?
http://kiip.ee/usa-lennuamet-droonide-l ... litsentsi/
Meie a/s "Eesti Vabariik" nagu teada-tuntud Usa sabas sörkijad võivad sellest šnitti võtta küll.
See ülaltoodud link on ikka suht vana juba, sellel ajal ei olnud ka USA-s veel midagi selge ja arutelul olid igasugu variandid. USA-kad aga paistavad nüüdseks päris mõistlike eeskirjadeni hakkama jõudma, vähemalt mis puudutab hobimudeliste. Kes viitsib, leiab netist vastava info üles.
Meie Lennuamet vaatab, et USA-s käib mingi arutelu "droonide" üle ja siis juhmi üliagarusega pingutatakse kõigest väest, et näidata "meie kaa!" ja võetakse täiesti ilma igasuguse "common sense"-ta kõige jaburam variant kibekiiresti vastu ja taotakse seejuures veel rusikatega rinnale ja tehakse tarzani häält. Tahaks ju ikka ka nii kangesti suurte poistega koos mängida :evil:

Posted: Fri Apr 10, 2015 20:28
by [J]
USA on algusest peale FAI liige ( http://www.fai.org/ ) ja neil on aastas sadu võistlusi FAI reeglitele vastavalt. Lennundust püütakse arendada maksimaalselt ja maailmas on tavaliselt esimeste hulgas USA koondised:

Image
USA F3J noortekoondis, võitis viimastel MM-idel.

Posted: Fri Apr 10, 2015 20:53
by meduus
Mingisuguse alkirajde kogumise võiks teha küll selle seaduse vastu.
Kui saaks seda teha kuidagi digitaalselt oleks asjal jumet vast.

Täitsa võimalik asi digitaalselt korraldada http://petitsioon.ee/
Kui keegi viitsiks seda asja vedada.Kardan et endal jääb teadmisi väheks ja parem oleks kui keegi pädevam seda korraldaks.Asi on küll tasuline kuid olen valmis toetama kui tarvis.

Posted: Fri Apr 10, 2015 21:39
by felch
Ma olen samuti nõus toetama (rahaliselt) ja allkirja annan kindlasti. Kas tõesti arvatakse, et parem on Toompeale jooma minna kui et lennata???
Miskipärast ma ei imestaks...

Posted: Sun Apr 12, 2015 0:35
by snoopy
Et haavale veel soola raputada, panen siia ka paar linki selle kohta, mis olukord on hetkel hobina lennutatavate mudelite osas USA-s, kellega meid siin hirmutada on üritatud:
FAA: What Can I Do With My Model Aircraft?
Know Before You Fly: Recreational Users

Lühidalt, siis olulisemad tingimused on järgmised:
* Mudeli kaal alla 25kg (55lbs), üle selle on vajalik mingit sorti sertifitseerimine
* Võimalusel ära lenda kõrgemal kui 400 jalga
* Kui lendad lennujaamale lähemal kui 5 miili, anna neile sellest eelnevalt teada
* Ära lenda mehitatud õhusõidukite lähedal ning üldse kobi neil jalust ära
* Mudeliga peab olema pidev silmside, vajadusel (näiteks FPV) kasuta abilist
* Ära lenda meelega üle inimeste, liikuvate sõidukite, elektrijaamade, veepuhastusjaamade jms.
* Ära pildista/filmi inimesi kohas, kus neil on õigustatud ootus privaatsusele.
* Ära lenda täis peaga, laksu all, vms
* Lenda ainult oma lõbuks, mitte tasu eest

NB. Vastavalt viimasele punktile kehtib see jutt ainult hobikorras lennutatavate masinate kohta. Kommertslendude kohta (isegi kui lihtsalt naabrimees sulle tema maja pildistamise eest kuuspaki viskab) on hoopis teised regulatsioonid.

No vähemalt minu jaoks tunduvad igati mõistlikud tingimused olema. Kust meie Lennuamet oma seisukohad võttis, seda ei oska arvata, aga tundub et nad rikkusid oma praeguse eeskirja kokkupanemisel ülaloleva loetelu eelviimast punkti ikka mõnuga.

Posted: Sun Apr 12, 2015 8:33
by MellK
See mikidemaa reeglistik on tehtud "common sense" kasutades. Arvestades, kui palju tihedam on ameerikas lennuliiklus siis mind lausa hämmastab miks siinsed tegelased suruvad peale 30 km raadiust vs ainult 5 miili ameerikas.No kas mõtlete ikka kainelt Lennuametis? Kui vaja raha koguda siis annan ka oma panuse aga tehke see petitsioon või veel parem mingi avalik pöördumine kuskile ajakirjandusse ära. Lõpetagu korralike lennumudelistide kiusamine.

Posted: Sun Apr 12, 2015 10:36
by MellK
Kui juba jutuks tuli lisan ka inglismaa eeskirjad ja EU sõnavõtu droonide kohta.
Inglismaa eeskirjad: http://droneflight.co.uk/pages/summary- ... quirements
Euroopa Liidu seisukoht: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-384_et.htm

Hea oleks viidata erinevate riikide ( näteks USA ja UK) reeglitele pöördumises meie Lennundusameti poole ja küsida miks meil on kehtestatud just sellised põhjendamatult karmid reeglid võrreldes tunduvalt suurema rahvaarvu ja tihedama lennuliiklusega piirkondadega.

Posted: Sun Apr 12, 2015 17:56
by snoopy
MellK wrote:miks siinsed tegelased suruvad peale 30 km raadiust vs ainult 5 miili ameerikas
Maksab veel tähele panna, et mikidemaal ei ole isegi selle 5 miili raadiuse sees lennutamiseks vaja kelleltki mingit luba hankida, vaid piisab lihtsalt eelnevast (ka vahetult enne) teavitamisest.
MellK wrote: Euroopa Liidu seisukoht: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-384_et.htm
See aastatagune Euroopa Komisjoni pressiteade, et "peaks mingid standardid kehtestama", ei ole veel EU seisukoht.


Suur jama on kogu selle asjaga veel see, et meil on ühte patta pandud kõik, nii hobilennutajad kui kommertsettevõtmised. Mujal maailmas tehakse selgelt vahet ja kommertslendude reeglid on ka mujal palju rangemad.

Posted: Mon Apr 13, 2015 7:06
by cuprum
snoopy wrote: Suur jama on kogu selle asjaga veel see, et meil on ühte patta pandud kõik, nii hobilennutajad kui kommertsettevõtmised. Mujal maailmas tehakse selgelt vahet ja kommertslendude reeglid on ka mujal palju rangemad.
Minu isikliku arvamuse kohaselt see kommertsi ja meelelahutusliku lennu vahel polegi niiväga oluline. Pigem oleks antud hetkel rohkem vajadust kõige "alumise otsa" ja ametlikult täiesti vaba klassi järele. Meelevaldseks näiteks oleks see, et kergem kui 100g, madalamal kui 25m, ainult vahetus silmsides ja märkimisväärse iselennuvõimeta apastraat oleks täiesti vaba.

Miks just selline klass minu isikliku arvamuse põhjal vajalik oleks? Seda sellepärast, et "Juku poest" ostetud Silverliti "ühekanalise" pärast kedagi automaatselt kurjategijaks ei muutuks. Kui mingit seadust teadmatusest niivõrd palju rikutakse, siis minumeelest on see seadus niivõrd devalveerunud, et ma isiklikult ei tunne end seda ka suuremalt rikkudes väga süüdi olema. Jah, olen kas paadunud rets või lihtsameelne lapsesuu ;)

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:09
by indur
Mul keelab ka kaine mõistus mingit luba taotleda oma pisikese kopteri lennutamiseks.
Siis hakkan luba taotlema, kui ka taevas lendavatele lindudele (näiteks on kajakas isegi raskem kui väike 250 klassi quad) määratakse ringilendamise eest riigilõiv.
Ehk siis see alampiir vöiks vabalt olla ka 1000g.

Posted: Mon Apr 13, 2015 9:57
by MellK
Lugedes hiljutiseid uudiseid siis näib nagu riigijuhid eeldavadki, et kodanikud rikuvad seadust ja neilt saab koguda trahviraha eelarve aukude lappimiseks. Samas maksavad suuri hüvitisi riigikogust lahkujatele. Miskit on ikka väga korrast ära meie riigi valitsemises. Nii et olge valvel tublid mudelilennutajad, kui loata lennutate. Ma ei imesta, kui hakataksegi pidama nõiajahti droonilennutajatele ja trahvima ka mänguasja poest pärit pisikeste mudelite lennutajaid. Raha on vaja kuskilt ju kätte saada. Samas narkomaanid ukerdavad keset päeva mööda Tallinnat pilves peaga ringi ja pole vabu patrulle, et selline tüüp tänavatelt ära koristada, kes on kordi ohtlikum turvalisusele ja üleüldisele ühiskonna heaolule.

Posted: Mon Apr 13, 2015 15:11
by MellK
Üks võimalus on ka delfi rahvahäälde saata arvamusartikkel droonilennutajate kiusamise teemal. Kas meie seas leiduks hea kirjutamis andega inimest, kes postitaks mahlaka lennutajate seisukohti tutvustava loo?

Posted: Mon Apr 13, 2015 15:19
by snoopy
MellK wrote:droonilennutajate kiusamise teemal
Kiusatakse ikka värskes õhus tervislikult vaba aega veetvaid mudellennukite ja -kopterite lennutajaid. Seal on suur vahe 8)

Posted: Tue Apr 14, 2015 16:32
by PeepK
lennuameti inimesed algatavad ja panevad need seadused-määrused küll kokku. kinnitab aga vastav ministeerium (määrused) või valitsus (seadused). lennuameti peale haukuda pole enam mõtet, need tegelevad ainult oma tagumiku hoidmisega. avalikud kirjad jm surve tuleks panna majandus- ja taristuminnile kelle haldusalasse lennuamet kuulub. Seal olemas lennundustalitus.

PeepK

Posted: Tue Apr 14, 2015 22:40
by felch
Aga võiks neile tõesti pakkuda välja mõtte (mitte küll kahjuks minu vaid vist oli Indrek see, kes seda ütles), et FAI litsentsi omanikke peedistataks vähem sest nad teavad ja järgivad reegleid (a la ära lenda inimeste peade kohal jne).
Nagu juhiluba mõnes mõttes.

Posted: Tue Apr 14, 2015 22:58
by Scoop
Hilja igasugu mõtteid kellelegi pakkuda. Eelnõu on juba riigiasutuste vahelt läbi käinud ja suhteliselt lõpufaasis. Mudelistide rahustamiseks võin öelda, et elu saab suhteliselt lill olema. Lennukeelualad lähevad oluliselt väiksemaks (vihjan siis lennujaamaga seotud aladele..) ja teatud kõrguseni pole mingeid lube, pabereid jms teemat tarvis.

Posted: Wed Apr 15, 2015 8:12
by mcmatrix
Scoop wrote:Hilja igasugu mõtteid kellelegi pakkuda. Eelnõu on juba riigiasutuste vahelt läbi käinud ja suhteliselt lõpufaasis. Mudelistide rahustamiseks võin öelda, et elu saab suhteliselt lill olema. Lennukeelualad lähevad oluliselt väiksemaks (vihjan siis lennujaamaga seotud aladele..) ja teatud kõrguseni pole mingeid lube, pabereid jms teemat tarvis.
See on hea uudis!
Ega pole teada kuna eelnõu võiks jõustuda.Kas jääb uude aastasse või punnitab riigikogu enne suvevaheaega ära kinnitada?

Posted: Wed Apr 15, 2015 8:16
by Scoop
mcmatrix wrote:
Scoop wrote:Hilja igasugu mõtteid kellelegi pakkuda. Eelnõu on juba riigiasutuste vahelt läbi käinud ja suhteliselt lõpufaasis. Mudelistide rahustamiseks võin öelda, et elu saab suhteliselt lill olema. Lennukeelualad lähevad oluliselt väiksemaks (vihjan siis lennujaamaga seotud aladele..) ja teatud kõrguseni pole mingeid lube, pabereid jms teemat tarvis.
See on hea uudis!
Ega pole teada kuna eelnõu võiks jõustuda.Kas jääb uude aastasse või punnitab riigikogu enne suvevaheaega ära kinnitada?
Ilmselt ikkagi uuest aastast.

Posted: Wed Apr 15, 2015 9:02
by Kuno
Ja sinnamaani nöögime maksude-lubade trahvidega :evil:

Posted: Wed Apr 15, 2015 21:10
by [J]
Kui keegi viitsib uurida, siis USA mudellennunduse regulatsioonid siin:
http://www.modelaircraft.org/documents.aspx#SMB

Lennujaamade ja lennukõrguse reeglitest siin:
http://www.modelaircraft.org/files/105.pdf

(c) Not fly higher than approximately 400 feet above ground level within three (3) miles of an airport without notifying the airport operator.

Võib arvata, et nii suure lennukite ja lennuväljade arvuga riigis inimesed teavad, mida teevad ja lubavad.

Posted: Sun Apr 19, 2015 10:35
by tikka
Scoop wrote:Hilja igasugu mõtteid kellelegi pakkuda. Eelnõu on juba riigiasutuste vahelt läbi käinud ja suhteliselt lõpufaasis. Mudelistide rahustamiseks võin öelda, et elu saab suhteliselt lill olema. Lennukeelualad lähevad oluliselt väiksemaks (vihjan siis lennujaamaga seotud aladele..) ja teatud kõrguseni pole mingeid lube, pabereid jms teemat tarvis.
Tundub olevat hea uudis, aga samas mis juhtus eelmise eelnõuga...

Posted: Mon Apr 20, 2015 8:51
by Scoop
tikka wrote:
Scoop wrote:Hilja igasugu mõtteid kellelegi pakkuda. Eelnõu on juba riigiasutuste vahelt läbi käinud ja suhteliselt lõpufaasis. Mudelistide rahustamiseks võin öelda, et elu saab suhteliselt lill olema. Lennukeelualad lähevad oluliselt väiksemaks (vihjan siis lennujaamaga seotud aladele..) ja teatud kõrguseni pole mingeid lube, pabereid jms teemat tarvis.
Tundub olevat hea uudis, aga samas mis juhtus eelmise eelnõuga...
Milline see eelmine on? Algselt oli see eelnõu ka suhteliselt piirav, kuid peale erinevate riigiasutuste sees ringlemist muudeti oluliselt leebemaks (saab ilmselt paralleele tuua USA omaga).

Posted: Mon Apr 20, 2015 9:01
by cuprum
Scoop wrote:erinevate riigiasutuste sees ringlemist muudeti oluliselt leebemaks (saab ilmselt paralleele tuua USA omaga).
Leebemaks?!? Kas seda saab lugeda leebemaks tegemiseks, et algselt jutuks olnud *mudellennukid* (juttu oli millestki F3A laadsest piirist 2x2x5 ja vahetust visuaalkontrollist) täiesti välja jäid? Oki, said kaetud nimetusega "droon" - ehk siis mõned riigiametnikud hakkasid sealt "raha lõhna" (kommertslendamine) tundma, ning nüüd siis istumegi "väga leebe" 32€ otsas.