Page 1 of 2

Kollane plats (ehitus, maksud, arutelu)

Posted: Wed May 09, 2007 10:47
by Marek
Hetkel kogutud raha läks Vana (Mati) kätte. 1200 krooni läks traktorile, 400 on hetkel varus.

Marek - makstud
Lauri Laidna - makstud
Submarine - makstud
Cuprum - makstud
Kuno Lepind - makstud
Andrus Aasmaa - makstud
Maksim - makstud
Aleksandr - makstud
Nikolai (Kolja) - makstud
Jevgeni - makstud
ValloJoe - makstud
AndrusT - makstud
Raivo - makstud
Arne - makstud
Leho Varik - makstud
Tarts - makstud

Posted: Wed May 09, 2007 10:51
by Marek
Kollane lennuplats:

Lennuvälja andmed:
N 59*23`14.4
E 24*32`40.9
Kõrgus merepinnast: 31 m
Rajad:
2-20, murukate, 55*9 m
12-30, murukate, 55*7 m

Image
Image
Image

Posted: Thu May 10, 2007 21:13
by ints
Aga kopterite 10x10m hõljutusruudu teeme ikka ju ka, onju? ;-)

I.

PS. Lipukesed minu poolt!
PS2. Kuna platsile minna võib et muru ära ei rikuks?
PS3. Saab vaid nädalaks puhkusele minna...;)

Posted: Thu May 10, 2007 21:19
by vallojoe
Eelmise aasta isiklikud kogemused näitavad, et enne juuni keskpaika/lõppu ei anna murul midagi tõsisemat teha.
Sai ka kusagil mai esimesel kolmandikul tehtud.

Posted: Fri May 11, 2007 6:36
by AndrusT
Kopterite hõljutusruudust oleks huvitatud.
Ehk piisab kopteri jaoks lihtsalt veidi trampimisest ja muru niitmisest.

Posted: Fri May 11, 2007 8:16
by Ropka
teiselpool lagunenud (kaardil näidatud pisike triip on see tee mis tuleb majani) maja on ka hea sile põld, seal pole probleemi niita mingi platsike kus koptereid suristada

Posted: Sat May 12, 2007 12:44
by ints
Kopteri hõljutusruuduks EI PIISA tampimisest :-( Kopteri sabarootor tahab ellu jäämiseks vähemalt sama head pinnast kui ratastega lennukid. Eriti, kui kohta ei õnnestu väga täpselt valida (autorotatsioon). Samuti on ebasobiv, kui telik mingisse auku satub, seega tegelikult on ratastega lennukit võimalik ohutult maandada ikka märksa krobedamal pinnasel kui kopterit võistlusolukorras (aga miks mitte selle võimalusega kohe arvestada?!)

Tegelt on asi üldse väheke keerulisem: meil oleks vaja 10x10 ruutu maha panna FAI kohased lipud, keskele teha ringikujuline märgistus (värv? kruus? teist tüüpi kate plus aianduses kasutatav taimede leviku vältimise "juureeraldaja" mullas?) Maailmas enamasti värvitakse ring iga niitmise järel tagasi murule, aga äkki leiaks mingi hooldisvabama lahenduse? Seda enam, et murule värvitud ring on halvasti nähtav. Sommid kasutavad kummi, aga see on sobiv eelkõige olukorras, kus plats käistsi maha märgitakse: maha unustatud kumm tapab ära all oleva muru. Sommid liigutavad seepeale kummu uude kohta. Platsi igakordseks mahamärmimiseks on vanadel märkimisnöör -> 10x10 ruut koos diagonaalidega. Paras pusserdamine ja ajakulu lennutuspäeva alguses.

Lippude statsionaarsele asukohale kinnituseks, mida mina eelistaks, on sellisel platsil on kindlasti kõige parem lõigata mingid torujupid (kui teeme "vanade" FAI reeglite järgse platsi, siis 6 lippu ja tsentrisse samasugune ringi uuendamiseks, kui tsenter ei saa siis permanentne mingi kavalama mooduse läbi) ja keevitada neile külge mingi pisike "alus", mille saab seada mullapinna tasemele ning hoiab ära toruotsa ärakadumise, liigselt maasse vajumise või sealt välja tõusmise. Toru siis ise tuleb kaevata/torgata mulla sisse. Lennutama minnes saab moodustunud permanentsetesse pesadesse torgata kerge vaevaga hõljutusruudu lipud, niitmiseks jälle lipud kerge vaevaga välja võtta. Alus ise ei tohi seega niitmist segada.

Loomulikult võib läbi ajada lihtsalt teravaotsaliste lipuvarrastega, mis torgata muru sisse, aga platsi mõõtmine igakordse lennutuspäeva alguses on piisavalt ebameeldiv, et selle peale mitte isegi väga tõsiselt mõelda...

See 10x10 ruut võiks ideaalis olla golfiväljaku puttamis-ala sileduse tasemel ;-(

Lisaks, ruudu külgsuunalisel pikkusel peaks olema MÕLEMAL POOL mingi minimaalselt 15 meetrit autorotatsiooni eksimusteks samasiledat muru, kui seda on lennukirajal. Samas võiks ka hõljutusruudu ees (3..5m?) ja taga (5..10m!) olla maandumiskõlbulik pinnas. Nn. "tavalise golfiraja" tase muru ja pinnase osas oleks ilmselt piisav.

Eeldusel, et me leiame päevase päikese suhtes mõistliku suuna ja väga ei kohku ära ebasobivast tuulest pole ehk vaja sedasama teha ristuval suunal. Maailmas tehakse ristuvale suunale pigem oma plats (tulevikueesmärgiks sobiv ;-) kuid mitte hädavajalik)

Seega, 40m pikk ja 18 m "sügav" plats kuluks ikka ära küll. Ideaalis oleks parem 50m x 25m.

Iseenesest saax läbi ajada ka kuidagi lennuki maandumisradade ristumiskohaga, aga kumbki neist pole 10m lai!!! Ning paraku on rajad L kujuliselt, mitte X, st. alati jääb ühes suunas autorotatsiooniala puudu. Aga mulle tundub, et magasime selle hetke maha...

Seega, saatsin hetk tagasi kopterilisti ettepaneku teha veel kopterivanade talgud ja lisakorjandus...

Aga eelkõige tuleb täna minna ja 15:30 kanti plats selle silmaga üldse üle vaadata...

Muide, antud kopteriplatsi saaks kasutada ka paralleelse maandumisrajana lennukitele mingite ürituste korraldamise ajal.

Samas on üks eripära veel - kopteri heitgaasid põletavad väga efektiivselt muru sisse auke. Just hõljutusruudu sisse peaks külvama seega murusordi, mis sellele omapärale suudab efektiivselt vastu panna. Ideed hõljutusruudu muruseemne valikuks on igastahes väga teretulnud..

Lisaks oleks tore tagada, et kõrval asuvalt heinamaalt pärinev taimestik/seemnematerjal ei leviks/istutuks murualale. Aga see on vist utoopia?

Terv,
I.

Posted: Sat May 12, 2007 15:02
by Marek
PS! Traktori raha on makstud ja hetkel on 400 krooni varusid, millest osa läheb ühe pudeli ostuks ühele teetöölisiele.

Posted: Sat May 12, 2007 15:43
by ints
Noh, laias maailmas on kopteristid ja lennukivanad väga hästi väljakut ja sagedusi jms. jagada suutnud, miks mitte ka siin? Ok, soomes on ÜKS selline klubi ka, mis kopterilennutamist ei luba. Üldiselt peetakse neid ka muidu väheke naljakateks.

Mis puutub lippudesse, siis neid pole KOGU AEG sugugi vaja. Ja mulle meeldiks ka lennukiraja KÕRVALE oma kopteriväljak rohkem kui sama väljakut kasutada. Ruumi pidi ju olema???

Ma arvan, et platsi jaoks töö tegemisest pole ka ükski koptervana keeldunud (noh. vähemalt Sinu maksjate listis on neid kahtlaselt palju).

Ühesõnaga, natuke üllatav on selline valulik reaktsioon nüüd kyll. Ja raha tahan ka tagasi.
Terv,
I.

Posted: Sat May 12, 2007 15:46
by Kristjan
Helikopteristide raha mina ei kogu. See plats on ikka lennukitele mõeldud. See tähendab ka seda, et kui koos lennutada, siis sageduste kattumisel on eesõigus lennuki lennutajatel. Kuna juba täna oli 10 autot planeriste ja kui veel rada oleks valmis, siis oleks sama palju ka trikilennukeid. Sorry, aga kui veel kopterite ühendus seal käima hakkaba siis läheks asi vist veidi käest ära. Kindlasti ei tohiks seal olla ühtegi posti läheduses, va õrna oksakese küljes tuulelipp. Ma arvan, et kellelgi pole küll selle vastu midagi, kui kopteri mehed endale sinna lähedusse mingi platsi teevad omal jõul ja omal kulul aga piirkonna šefid on ikka lennukid ja inimesed, kes seal tööd teinud on Aga võibolla ma eksin.

Kuna olen helikopterist ja kellegi ees põlvitada ei meeldi, siis öelduga seoses teatan, et mulle jääb ka selleks suveks koduplatsiks Keila plats :roll: :roll: :roll:, seal rassismi ei kohta. Võite ka mind nimekirjast eemaldada.

Terv,
K.

Posted: Sat May 12, 2007 16:09
by ints
Lisaks veel seda, et kui mina 6 aastat tagasi njuubina lennutuspaika otsisin, siis just Keila mudelismiklubi ja klubi juhi Aado Salumäe sõbralik suhtumine võõrasse alasse (kopterid) ja meisse kui võhivõõrastesse platsil oli see, mis meid selles lennutusplatsis võlunud on. Sõites sinna igal nädalavahetusel aastast-aastasse aastaringselt Tallinna teisest otsast pole just kõige ajasäästlikum, ja oleme sattunud ka Aado korraldatud võistluste otsa ja kuigi enamasti on südametunnistus sellisel korral lahkuma sundinud pole kordagi isegi võistluste ajal keegi _mitte ühtegi mudelisti_ teisejärguliseks tunnistanud ega ära ajanud. Eks oleme proovinud ka omalt poolt seda suhtumist kanda ja platsile kaasa aidata, kasvõi lumetõrje või teeparanduse osas, ilma et seda keegi oleks küsinud.

Just omakasupüüdlik suhtumine viib mudelismi kui ülimadala harrastajatearvuga kääbusala Eestis edasi ja üheks kasvamise ja edu faktoriks on tagada uutele ja vanadele harrastajatele pingevaba HARRASTUSkeskkond. Ma arvan, et paljudel harrastajatel on päevatöögi piisavalt närvesööv ja puudub vajadus seda stressi harrastuskeskkonda üle kanda.

Terv,
I.

Posted: Sat May 12, 2007 16:10
by Marek
asi pole rassismis vaid me lihtsalt ei mahu ära. Kamoon, vaadake viimaseid kokkusaamisi, rahvast on nii palju juba.

Ja ma lisasin ju et võibolla ma eksin, ja mina pole ka ju otsustaja. Mulle lihtsalt tundub, et asi läheks segaseks ja liiga palju kompromisse peaks leidma.

Posted: Sat May 12, 2007 16:13
by ints
Eestis, kus on käputäis piloote, ei mahu ära? Comoon, enamasti on platsil viibitud ihuüksi ja kellegi teise kampa saamine on juba omaette kooskõlastusprojekt, sest vaba aeg on kõigil väga piiratud.

Vot USAs on küll probleem, et ei mahu ära. Tuleb järjekorda panna ja lennutusjärjekorda oodata. Aga huvitav, seal saadakse sellega hakkama?!

Posted: Sat May 12, 2007 16:17
by Marek
http://gallery.pistik.com/view_album.ph ... E4rts-2007

Keskmine päev lennuki pilootidel. Puuduvad plaaneri mehed!!!

Posted: Sat May 12, 2007 16:29
by Marek
Aga no jumala eest, lendame siis kõik koos seal. Kuid kopterite platsi raha koguge ikka ise ja ehitage. Ruumis seal puudus pole ja paneme siis kvartispuu püsti. Eks näis mis välja tuleb. :P

Ja ärge solvuge nii kergesti ja moraali pole ka vaja. Piisanuks teie vastusest et pole minu mõttega päri.

Posted: Sat May 12, 2007 19:20
by [J]
Lennunduse haldusvõimekus on pikalt olnud paraku selline, et suure hädaga saadakse omad asjad tehtud. Kõige võimekam on siiani olnud vabalennumeeste "punt". Nemad on konkurentsivõimelised ka rahvusvahelistel võistlustel. Vabalennu- ja raadioplaanerite inimesed on suutnud omale aastaid ka võistlusi korraldada. Üks on isegi täna. Nüüd on tekkinud õhus püsivate F3A-de "punt" ja ka võistluse moodi võistlusi on suudetud pidada. "Vana Tola Ropka" platski on tehtud ja asi ilmselt hakkab arenema.
Tahan öelda, et kopteriasi hakkab mürinal minema hetkel, kui tekib seltskond, kes oma soovid suudab reaalse tegevusega teoks teha, sest teiste lennualade inimesed seda tegema ei hakka (kui ise ei viitsi, siis teised ammugi mitte). Rahva huvi on suur, aga tegusaid, "paksu nahaga" eestvedajaid ilmselt veel pole.
Mina arvan, et kõik mahuvad platsile ära. Kui ma siiski ühel päeval ei mahu platsile, kus aastaid käinud olen, oleksin VAIMUSTUSES.

Posted: Sat May 12, 2007 19:57
by Kristjan
Marek, keegi ei ole solvunud :D , iseloom lihtsalt ei luba.
Teinekord võiksid oma eelnevat teksti mitte kustutada, muidu võib tõesti tunduda, et keegi nimekirjast väljaastuja võis solvuda. :wink:

[J], märksõnaks ongi justnimelt võistlemine või mittevõistlemine. Võistlusalades ja võistluspäevadel on šeffamine kohustuslik, laupäevasel kooslennutamisel on see suht kahtlane tegevus. Kui ikkagi juhtub see, et mõni vana arvab, et taevas on tema oma ja kohe kuidagi ei ihne õhuruumi jagada ka pühal õuduste ööl siis jääbki nii, et F3A ja F3C punt jäävad teine teispool raudkardinat - täpselt nagu praegu :P .

Noh point on ju ka selles, et isegi kui poleks tõstatatud seda kopteriplatsi tegemise teemat, siis kas tõesti on nii, et kui mina ise tulen sinna lennukiga, on kõik OK ja kui tulen kopteriga, leian peale kusel käimist oma karbussist liiva? Oi jah... Mareki näidatud pildil oli 8 venda. Tõeline massiüritus, inimtihedus nagu HongKongi elamukvartalis.

Jumalauta, kui mõni kopterivend peaks jõudma tühjale Kollasele platsile ja hakkaks lennutama ning 10 minuti pärast jõuaks sinna punt F3A vanasid, kes näitaks üles eelpoolmainitud suhtumist ala lennuk YES ja kopter NO, siis individuaalselt arvan mina, et midagi on valesti.

Selles suhtes on Mareki poindil õigus, et mina ja Indrek seal õhtuti kühveldamas ei käi ja väga palju suud lahti teha ei tohiks. Aga ärme jumala eest nüüd tülli lähe... ei tunne ju ka kõiki isiklikult ja ei ole kogemust kui palju ja mida kellelegi ütelda tohib.

Terv,
K.

Posted: Sat May 12, 2007 20:48
by [J]
Minu meelest on siin tekkinud küllalt tavaline viga - ühe inimese arvamus on omistatud tervele grupile. Minuteada F3A-lastest paljud on "kahepaiksed" ja omavad ka koptereid ning mitmel on isegi raadioautod lisaks. Piiratus pole iial hea olnud.

Posted: Sat May 12, 2007 21:21
by Marek
Väga õige, ärge omistage minu üle-eelmist arvamust terve grupi arvamusega. Ja nagu lugeda võite, siis ma muutsin oma arvamust ja kirjutasin, et lennake kus iganes tahate ja mis iganes asjadega.

Pole minu asi kedagi keelata ega midagi otsustada aga ühte ma tean. Kui Kristjan kuhugi platsi ehitaks (6-7 h rehitseks, kive ja mättaid tassiks, abilisi kohale orgunniks, raha koguks ja aiarulliga neljandiku rajadest rulliks, muru külvaks) koos "noorega" ja mõnede kopteristidega veel, kes veel rohkemgi tööd teinud ja asju ajanud, siis mina lepiks saatusega olla seal platsil lennukiga stardijärjekorras teine ja moraaliga foorumit ei sodiks ja peaks ka tegijaid šeffideks - vähemalt niikaua kui ma mitte millegagi asjale kaasa pole aidanud.

Aga see kõigest mina.

Posted: Sat May 12, 2007 21:36
by ints
[J] wrote:Vabalennu- ja raadioplaanerite inimesed on suutnud omale aastaid ka võistlusi korraldada. Üks on isegi täna.


Justnimelt. Ja "ülimalt tihedalt rahvastatud" kollase väljaku asemel mahtusin mina nende arvates koperdama selle võistluse vahele. Loomulikult tegin ise kõik et neid samas mitte segada. Aga polnud üldse küsimust.

Muide, esimesed kopterivõistlused toimusid Eestis 1999. Kolm aastat on toimunud enam-vähem rahvusvaheline või vähemalt rahvusvahelise kandepinnaga Helicamp. Esimesed mõistlikud eestikeelsed ohutustehnika alased reeglid lennumudelismis panid kirja kopterimehed. Aastaid on käidud välismaistes laagrites... Ainukene lennundusmudelismi ala, kus on eestikeelne aabits. Meil on ka rahvuslik võistlusprogramm FAI omadele lisaks. Eestikeelsed FAI kohtunikujuhend ja manöövrite kirjeldus... Hmm...
[J] wrote:Tahan öelda, et kopteriasi hakkab mürinal minema hetkel, kui tekib seltskond, kes oma soovid suudab reaalse tegevusega teoks teha, sest teiste lennualade inimesed seda tegema ei hakka (kui ise ei viitsi, siis teised ammugi mitte). Rahva huvi on suur, aga tegusaid, "paksu nahaga" eestvedajaid ilmselt veel pole.
Mina ei kurdaks, et kopteriasi ei lähe. Huvitav on see, et mulle tundub, et ka seltskond on olemas.

Iseenesest on muide huvitav seisukoht, et oleks vaja mingite "lennuala inimeste" abi?! Väga pretensioonikas on ka seisukoht, et kopterialal pole midagi toimunud - minu teada kopterialaga sarnastele rahvusvaheliste laagrite osavõtu ja reaalselt tihedate sidemetega väga paljud teised uhkustada ei saa. Aga kui saavad - väga tore.

Muide, keegi pole ka palunud ei Mareki kätte toimetatud raha ega lennukimeeste higi kasutamist kopteriplatsi loomisel. Mareki seisukohavõtt ilmus foorumisse umbes tund-kaks pärast seda, kui olin küsinud, kas me võiks teha ka eraldi kopteriruudu ja küsisin sisuliselt traktorimehe kontakti.
[J] wrote:Mina arvan, et kõik mahuvad platsile ära. Kui ma siiski ühel päeval ei mahu platsile, kus aastaid käinud olen, oleksin VAIMUSTUSES.
Mina ka. Ja kuna ma lisaks sooviks, et KÕIK mudelismialad oleks Eestis populaarsemad kui praegu, siis ei kavatse ma tolereerida sellele otseseid vastutöötajaid. Sorry.

Posted: Sat May 12, 2007 21:39
by ints
Marek, minu meelest probleem sellest tõusiski, et ma EI SOOVINUD lennukimeeste valmis tehtud rada kasutada ja küsisin, kas me võiks ISE teha kõrvale teise raja, kohta ja asendiga, mis lennukiraja mahapanijatele sobib.

Kordan, KEEGI pole soovinud kasutada lennukimeeste kivikorjamise vaeva ega kogutud raha enda huvides ära. Ega keegi ei kavatsegi seda teha. Veelgi enam, minu meelest sai pakutud, et ka lennukimeestele võiks tekkida kasu teise raja olemasolust suuremate võistluste ja laagrite korraldamisel?!

Veel: minu meelest olime me Kristjaniga mõlemad ÜSNA paksunahalised. Esiteks, me oleme juba harjunud, et kopter on suhteliselt uus asi paljudele ja seda kardetakse nagu tuld. Ma ei hakka meenutama üksikasju, aga Eestis on juhtunud sedagi, et platsile tulnud kõiki turvareegleid täitva kopterilennutajale meenutatakse seda kui ebakohast käitumist aasta takkajärgi, kusjuures eriti ei sega asjaolu, et samas on ise lennutatud või lubatud lennutada rahva/autode kohal. Jne. Lihtsalt selgituseks: tegelikult oleme me vägagi paksunahalised, aga teenimatult pähe istuda me ikka ei lase ka. Ja veelkord: tegelikult võiks sellest Eesti mudelismi vaevanud kitsarinnalisusest OMETI KORD lahti saada ning proovida tegutseda/mõelda kuidagi viisil, mis kaasharrastajaid tagant innustab, mitte mutta ei vajuta.

Igastahes, minupoolsed vabandused, kui keegi võttis minu üleskutset ka kopteriruut ehitada teiste taskusse ronimisena. Üleskutse oli pealegi suunatud foorumit lugevatele kopteritidele ja endiselt, kollase platsi initsiatiivgrupis oli neid tubli neljandik-viiendik?!

Ja veel: minul pole mitte mingil juhul mitte midagi kollase platsi edasistes ehitustöödes kaasalöömise vastu, aga paluks mitte etteheiteid teha, et ma välismaal puhkusereisil viibides foorumit ei loe ja õigel päeval kohal polnud...

Posted: Sat May 12, 2007 21:52
by Marek
Kui on sama sagedus, siis see ju võrdubki kogu piirkonna kasutamisega :)
Aga kui arvatakse, et pole nii palju kokkusattuvaid sagedusi, siis pole ju probleemi, sellest ka kogu see minu mure.
Kui ma õigesti mäletan, siis Kristjan jagas Piibel Kunoga sagedust kui seal koos meiega käis. Ja tookord oli meid vähe.
2006 - 2007 talveperioodi lennutamissagedust ja aktiivsust näeb foorumis, selle ajaga on vähemalt 5 aktiivset juurde tulnud, kui suveks plats valmis saaks, siis kõige magusamatel aegadel (nädlavahetused jne) oleks seal vähemalt 10 trikilennukit + vähemalt sama palju plaanerimehi.

Posted: Sat May 12, 2007 21:58
by ints
Kui on sama sagedus, siis see, kes hiljem tuleb ootab, kuni parasjagu lennutaja lennutab. Nagu kogu maailmas kombeks. Seejärel lennutab oodanud vana ja esimene ootab. Kui sama sageduse kasutajaid on rohkem, moodustatakse "trükkel". Reaalselt kulub mudeli lennujÄrgsele tehnilisele kontrollile ja uueks lennuks ettevalmistamisele niikuinii umbes poole paagitäie lendamiseks vajalik aeg. Ja kui jääb aega, saab hobikaaslastega ka juttu ajada - ongi huvitavam.

Seni pole ka Eestis keegi kaklema läinud.

Reaalselt saab enne täis õhk. Lennukimehed jagavad seda küll väheke dünaamilisemalt, kuid kopterimehed (ilmselt tänu kopterimeeste kallimale entry level varustuse hinnatasemele;) on väga kiivad selles osas, et igale peab olema oma lennukoridor. Kui seljad vastakuti panna, saab 2 raja olemasolul kaks meest TAEVAS lennutada. Reaalselt peaks selgade vahele mahtuma sissesõidutee, boxid, autode parkla.

Samas, Eestis on seni hakkama saadud ka näiteks funflydel kus on korraga lennutada soovijaid mitmeid kümneid... Lennutusplatsil aga on 5 lennutajat kõva sõna...

Aga varsti läheme kõik niikuinii 2.4GHz-le üle, siis pole sagedused enam üldse probleemiks... ;)

Posted: Sat May 12, 2007 22:05
by [J]
Väga pretensioonikas on ka seisukoht, et kopterialal pole midagi toimunud
See on küll väike liialdus ja see sõjakus valmistab mulle isegi headmeelt ja annab lootust!
Mina mõtlesin Lennuspordi Föderatsiooni ja FAI liinis kunagi Eesti Meistrivõistlusteni jõudmist. Selles liinis on küll kehva seis ja asja parandama saaks juba sellel aastal hakata F3A eeskujul.
Minu, kui kõrvaltvaataja jaoks on üllatav, et oskused on, lendavad masinad on aga legaalset võistlus- ja muud tegevust veel pole jõudnud tekkida.

Posted: Sat May 12, 2007 22:14
by Marek
No kui sagedused pole probleem, siis pole ka mul probleemi. Aga oma heitgaasidega lennuraja muru sisse auke ei põleta! - nali :lol:

Posted: Sat May 12, 2007 22:35
by lauri
Ausaltöeldes ei viitsinud kogu seda juttu läbi lugedagi.

MILLES ON NÜÜD PROBLEEM? Põldu seal jagub ja ruumi ruudu tegemiseks ka. Kontaktid on inimestel olemas ja lennutama peabki samas pundis, et ei tekiks sagedustega probleem. Üks lennutamiskoht välistab 2-3km raadiuses lennutamise.

Kopterid ja lennukid käivad kokku.

Elektri- ja nitroautod peaksid eraldi radadel sõitma, sest nitromehi on 3x rohkem kui elektriautodega vuristajaid?! EI! Korraga ei mahu jah rajale aga kordamööda mahub!

Mõttetu probleem, probleemi pole. Tulgu taevas appi :!: Jagage kontakte ja tehke see kopteri ruut maha...

< tegelikult pole ka mina siin mingi ütleja, sest pole talgutelegi jõudnud, aga see ülalolev arutelu oli väga eestlaslik >

Posted: Sat May 12, 2007 22:57
by ints
[J] - kõigel on omad põhjused. Ma ei hakkaks ajaloolisemaid siin parem lahkama, kuid ilmselt ei saa Eesti rahvuslik meeskond kopterile MMil veel niipea ühtegi auhinnalist kohta. Kõik järgnevad arvud on mälu järgi, seega paluks võtta suurusjärkude, mitte faktidena.

Esiteks, konkurents. Soomlased on teinud imet, et vaid ca 1000 harrastaja (millest aktiivseid klubipiloote on vast hetkel veidi peale saja piloodi) suurusest kasvulavast on suuretud välja kasvatada 4..6 pilooti, kes suudavad FAI MMil meeskondlikult esikümnesse tulla. See on ime, ja on nõudnud vähemalt kahe pere isa-poja jäägitut pühendumust. Maailmatasemel on konkurents tohutu, esikümnes on reeglina kopteritootjate teenistuses olevad profipiloodid, kes elavad soojal maal ja harjutavad põhitööna 8h päevas ja rohkem kui 5 päeva nädalas. Läbi aastate, läbi kümnete aastate...

Teiseks, kopterite FAI kava on viimastel aastatel korduvalt muutunud ja iga kord astunud sammu kaugemale tavaharrastaja käeulatusest. Soomes oskas eelmise aasta kava ca 20 pilooti ja neist 7..10 käis Soome meistrivõistlustel. Uue kava oskajaid pole sedagi... Tõsine eelis on siingi soojadel maadel elavatel pilootidel, kes saavad harjutada kogu aasta ringis. Jaapan, USA, Saksamaa, Itaalia, Irsael on kõik maad, kus on kümneid tuhandeid harrastajaid. RC kopteribusiness on IRL suur äri.

Kolmandaks, raha ja ajamahukus. Kui mudelimaailmas eksisteerib alasid (mõnes on eestlased tipptegijad), kus põhiline oskus on tehniline ja lisandub vaid selle kohandamine võistluskeskkonnas, siis kopterimudelism vajab ülitugevat tehnilist tausta. Ja lisaks, ka ülitugevat teoreetilist tausta (palju on eestis päriskopterite dianereid? - mujal maailmas annavad nad ise mudelkopterite peal eksperimenteerides tohutut lisaväärtust). Soomes oli kümneid aastaid ühe isa-poja tandem selliseks pisilaboriks, ja seegi juba tagas mitme koha võrra kõrgema võistkondliku konkurentsi MMil. Sakslaste konkurentsivõime Jaapani tehasepilootidega on paljuski just samast kinni. Uuemal ajal alustavad kopteripiloodid lastena, et 10 aastase igapäevase ja pideva harjutamise järel rahvuslikku tiimi pääseda.

Neljandaks on kopterimudelismile tüüpiline killustatus. FAI võistluspiloodid on seni reeglina sisepõlekapiloodid. Enamus pealekasvu ostab mini-elektrikaid ja põristab koduaias mitte kunagi lennutusplatsile jõudmata. Nii mujal (ntx. Soomes) kui ka meil. Need, kes jõuavad lennutusplatsile jagunevad FAI F3C/FAI F3N, skaalamudelismi või 3D vahele. FAI on seotud vaid esimese ala arendamisega. Olgu mainitud, et noore järelkasvu lemmik kogu maailmas on 3D.

Kõik see ei tähenda, et me ei kavatseks kunagi MMi kinni panna ;-) Aga see võtab aega. Võimalik, et selleks on vaja ülesse kasvatada lapselapsed... Ütleme nii, et see on hetkel kaugem eesmärk. Lähem ja hoopis käegakatsutavam eesmärk on baasi tekitamine. Sadu kopteripiloote klubisse ja platsile...

I.

Posted: Sat May 12, 2007 22:59
by vallojoe
Kahju jah, et selline konflikt tekkis. :(
Kuigi mul peale kahe kopteri ühtegi lennukit "garaazis" pole, siiski tahaks vahest, kui võimalus tekkib, ka lennukeid lendamas näha ;)
Võibolla kunagi pisavate vabade vahendite olemasolul ka lisaks koperdistele mõni tiivuline muretseda.
Seni aga ei tahaks peksa saada, kui sinna platsile juhtun :P eriti kui arvestada, et mul sama 70 kanal, mis Marekil 8)

Posted: Sat May 12, 2007 23:08
by AndrusT
Tühjast tähjast liiga palju sõnu. Kopteriplatsi lennurajale ei ole mõtet tõesti teha. Teisel pool teed oleks ehk paras üks ruut siledamaks teha. Samas pole alustuseks mõtet seda platsi ka kõikide reeglite järgi timmi ajada. Enne peaks ikka tekkima harjumus seal käija. Ise olen käinud kõnealusest platsist umbes 1-2 km eemal ühel põllul kopterit hõljutamas ja samas kõrval olen näinud kedagi mootorlennukit lennutamas. Sageduskonflikti hirmus peaks ilmselt ka kasutama hakkama Harku kollast. Ega ma enda lennumasina pärast kardagi, see lendab edasi ka ilma saatjata, kuid ei tahaks kellegi teise lennuvahendit ära rikkuda.

Lennuk versus kopter on üsna mõttetu vaidlemine.
Olgem mõistlikud ja ühendagem jõud ning toetame üksteist. Kui vähegi aega leian siis tulen kindlasti appi ka lennurada ehitama/hooldama ja osalen ka edaspidi lennumeeste raha kogumises.

Rohkem positiivset mõtlemist.

Posted: Sat May 12, 2007 23:34
by ints
Muidugi on kahju, aga teiselt on hea, et me ka kiiresti ära leppsime ;-)
Vähemalt (loodetavasti) ei jäänud midagi kuhugi kripeldama.

Anyway, jätkaks sealt kuhu hommikul asi jäi:
- juhul kui kopteriplatsi rajamine on ok, ja need mehed, kes omavalitsusega piirid ja tingimused kokku leppisid vastuväiteid ei esita, siis võiks koos lennukimeestega kokku leppida kopteriplatsi asukoha sellisena, et ta toetaks vajadusel lennukindust varurajana ja kopteri lennuliin ei segaks tavaolukorras lennukeid ja vastupidi ;)

- kui selline koht üldse õnnestub leida, siis võiks teha selle rajamise jaoks omaette korjanduse ja talgud. Kui asi piirdub 1000 kuni 2000 krooniga, siis ma usun et raha taha asi ei jää.

- ja kahtlemata paluks arvestada ka minu igakülgse abiga talgutel, loomulikult ka lennukiraja osas. PS. Minagi lennutan aeg-ajalt ka lennukeid ;) Ja lennukimehed ostku aga ruttu endale kopter kah ;;-)

- Mareki mure aga selles osas, et lennuruumi ei jätku võiks vajadusel adresseerida hoopis nii nagu seda mujal tehakse: platsile vastab klubi. Plats võib olla klubi kinnine. St., kahtlemata on òige, et need, kes talgutel käivad ja hooldusmaksu maksavad (ka tulevikus vaja niita, kasta jms!) peaks igal juhul ka ise lennutusplatsile ära mahtuma. Ehk, kui kunagi peaks selline utoopiline olukord tekkima, et platsil on yletamatult pikad lennutusjärjekorrad, siis võib teha mingi klubi/aastamaksu, mis aitab raja hooldamisel või siis kogub raha, et teha kuhugi veel teinegi lennutusplats.

Terv,
I.