Page 1 of 4

Organiseerumine, klubindus ja ohutus

Posted: Fri Aug 03, 2007 3:44
by Marek
Hei

Viimasel ajal kasvab uusi mudellendureid juurde nagu seeni peale vihma ja tehnika, millega lennatakse on järjest kallimast klassist. Kuidas need asjad seotud on? Ohutus. Võibolla on mul vale mulje, aga tundub, et kuuseis ennustab mingi ajajärgu lõppu. Sõna organiseerumine kummitab mul kuklas. Võimalik, et see on vale väljend aga aidake siis.
Millest üldse teema - seletan. Oleks ju jama kui mõni teadmatuses "noor" mudelist mõnel üritusel oma saatja sisse lükkaks eelnevalt uurimata, mis kanalid kasutuses on ja seetõttu nt kellegi odava 10 kilose lennuvahendi taevast alla tooks või teadmatusest laagri kohal 3D lendu tehes Reivo uuest autost kogemata läbi sõidaks. Mnjah, õnnetusi juhtub ikka aga mingid rusikareeglid peaks kõigil saatjate omanikel selged olema. Kuidas seda nõuda?
Kunagi juba käisid vaidlused klubide teemadel aga mina polegi päris sotti saanud, mis lõpptulemustega. Miks ma klubist räägin? Noh näiteks klubi saaks nõuda mingi ohutusreeglite teadmise eksami tegemist - küpsiseks oleks väljaõpe, FAI litsent võistlemiseks ja küsimuste otsustamisel hääleõigus jne. Arvate, et läheb liiga keerukaks? Hehh, mina olen ju klubi liige ja lendan juba mitu aastat! Tore, mina ka, aga iga päev tuleb uusi tegijaid juurde kel nt ohutusreeglitest pole aimugi, kes soovivad väljaõpet (minu telefon on juba punane) jne.
Meil tekivad juba era lennuväljad mudelistidele, kas laseme sinna lendama kõik tahtjad? Isegi Piibele ja Kollasele ei tohiks lasta alustajaid kel teooria- ja praktikaeksam/arvestus vmt tehtud pole, samas keelata ka ei saa avalikes kohtades, kui, siis ainult viisakalt. Äkki mõni veel mäletab kuidas mudel-cessna pidi kokku põrkama mootordeltaplaaniga Piibel kuna mudelistil polnud veel oskusi lennuriista valitseda (ära solvu, lihtsalt üks näide paljude seast)?
Ma arvan, et kõik võiksid klubistuda, eeskujuks uutele ja selleks et saaks organiseeritult ühist asja ohutumalt ajada.
Me tegeleme ohtliku alaga mis on kuidagi laiali valgumas.

Re: Unetusest põhjustatud

Posted: Fri Aug 03, 2007 11:01
by cuprum
Eks proovin minagi paar mõtet sel teemal kirja panna....
Esiteks, millised oleksid eesmärgid. Vast kõige lihtsam punkt. Sõnastagem see niimoodi, et eesmärk on tagada mudellennundusega tegelemise ohutus selle läbi, et kõik lennutuskohtade läheduses viibijad oleksid teadlikud ja järgiksid elementaarseid ohutusnõudeid.
Keda see punkt hõlmab: Esiteks muidugi piloote (lihtsuse mõttes võib ilmselt kaasa võetud "mehhaanikud" nendega võrdsustada).
Teine grupp on ... hmm, mina nimetaksin neid "teadlikud tegelased" - need, kelledega meil tuleb oma tegevuspaika päev-päevalt jagada. Tüüpiline näide oleks kodanikud "Karlssonid" ;)
Kolmas ja raskemini kontrollitav grupp on aga pealtvaatajad, kellede tegevuse üle meil puudub avalikes kohtades kontroll (avaliku koha näide on ntx Piibe)
Kuidas nendega tegeleda? Teise grupiga vist kõikse lihtsam, nendel oma erialadest tulenev ohuinstinkt toimib, kui ei toimi, siis on nendega sama probleem, mis kolmandaga - nimelt, millised on meil üldse õigused neid "kamandada"? Ilmselt avalikes kohtades mittemingisugused. Eriti, kui tegu tõeliste kamikaadzedega (meenub BikerMice, kes tagarattal kihutas vastu maanduvale deltaplaanile).
Nii, oleme jõudnud esimese grupini, kellede üle meil vähemalt formaalselt võiks mingit mõjuvõimu olla - võimu allikas, ehk siis klubiliikmesus, on küll suht nõrk, kuna reaalselt pole keegi kohustatud klubidega liituma, aga see selleks, eeldame, et "organiseeritud rahvamassid" mängivad heast tahtest kaasa.
Niisiis, milline võiks olla toimiv infrastruktuur?
Jagaksin kõik "lendajad" vähemalt kolme/nelja tasemesse, kusjuures taseme võiks kinnitada midagi klubidevahelise komisjoni (et tagada ühtlane tase kõikidele).
1. Maapealne - tegelane, kse on teadlik lennutuspaigas käitumise elementaartõdedest (kus võib viibida, mida tähendavad erinevad pilootide "karjatused", millal võib saatjat sisse lülitada). Sisuliselt võiks see olla eeldus omale mudeli soetamisel. Lendamisoskused ei oleks siinkohal olulised, mootori start, lendutõus, lendamine kindlalt juhendaja järelvalve all. Juhendaja teab, kui kõrgel&pikalt tal pulti anda...
2. Algaja - kõik eelnenu, kuid lisandunud iseseisva startimise ja maandumise oskus, sellega seoses juhendaja kohalolek soovitav, kuid mitte kohustuslik. Lennutusoskused piisavad "väikeses ja teadlikus" kambas iseseisvaks lendamiseks, avalikel üritustel lendamine siiski ei ole soovita(ta)v.
3. Lendur - Kõik eelnenu, kuid valdab mudeleid (NB! erinevaid, ka mitte iseendaomi - siinkohal ma tooks piiri sisse sellega, et kas julgeksin oma mudelit talle "proovida" anda). Luba esineda avalikel üritustel
4. Instruktor - kodanik, kellel on piisavalt teadmisi, kogemusi ja tahtmist tegeleda "maapealsetega". Lubatud kõik, välja arvatud ligemese naise ihaldamine ja ohutustehnika reeglite vastu eksimine.

... krm, võiblla kirjutasin pisut teemast mõõda, aga kui seda tükki koos täiendada, siis vast haakub natuke enam teemaga ;)

Posted: Fri Aug 03, 2007 12:07
by Marek
Ma kahjuks ei tea suurt miskit organist nimega Eesti Lennuspordi Föderatsiooni Mudellennu Ühendus, aga tundub, et sealt peaks miskit idanema hakkama? Lauri Laidna vast seletaks täpsemalt? Kui kaasamõtlejaid ja idee toetajaid rohkem, siis ju võiks rattad käima lükata ja järgmisel Ühenduse koosolekul asjad paika saada?

Minu nägemus asjast on selline: tuleb uus huviline, soetab mudeli, saab poest või foorumist infot klubide kohta, astub klubi liikmeks, teeb ära kerge teooria arvestuse, saab praktilist väljaõpet klubi vanematelt liikmetelt, teeb praktika arvestuse (ehk soololennu mõnede paika pandud manöövritega), saab FAI litsentsi ja õiguse lennata.

PS! Mida rohkem meil klubide nimekirjades inimesi on, seda lihtsam seista ka ühiste õiguste ja huvide eest, nt omavalitsustelt mingi maalapi kasutamisõigust paluda jne.

Mõni pluss veel: http://forum.pistik.com/viewtopic.php?p=8205#8205

Posted: Fri Aug 03, 2007 13:03
by ahtik
Veebi (http://www.mudellend.ee/mudellennu_uhendus.htm) järgi tundub
Eesti Lennuspordi Föderatsiooni Mudellennu Ühendus
olevat katusorganisatsioon, kuhu kuuluvad või kuulusid näiteks:
* MK FunFly
* Tartu MK
* MK „Kotkasulg„
* Tallinna Nõmme Noortemaja
* Pärnu Noorte Tehnikute maja

Posted: Fri Aug 03, 2007 13:16
by tulnuk
Aga keegi ei takista siinsetel aktivistidel võtta ühendust kellegagi siit, et asja pikemalt arutada ja mingeid lahendusi leida ja realiseerida.
Aastakoosolekutel on olnud juttu nendest probleemidest juba mitu korda, samuti võeti see teema käsile ka mudellennu seminaril sel kevadel Tartus.

Lisaks: http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=1170

Posted: Fri Aug 03, 2007 13:37
by daapn
Selle kirjalõnga pealkiri tuleks muuta asjalikumaks. :)

Ma ei saa end lugeda organiseeritud mudellenduriks, kuna pole ühelgi kokkusaamisel käinud ja lennutan pigem mudellenduritele asustamata kohtades. Suislepa küla Viljandimaa valgamaapoolses otsas. Kuusiku lenuväli peale pärislennutegevuse lõppu sõltuvalt asjaoludest, kas lennuraja põhjapoolne lõpp, või siis lennukite parkla lähedane koht.
Paar juhuslikku kohta on veel olnud.

Ma olen senini kasutanud talupojamõistust.
1) Kanalite kokkulangevus - ei ole küll välistatud, kuid minu lennukohtades väga väikese tõenäosusega.
2) inimestele/autodele/hoonetele/traatidele ligi lendamine on out. Jaa, ma olen seda teinud, big diil.
3) lagedal üksildasel platsil peaks mu lennuoskused olema kõigile teistele ükstakama, kuna ma riskin ainult oma enda lennuki vigastamise ja sealtläbi rahakotiga. Küll oleks aga kurb, kui ma oma saatjat sisselülitades ja lennueelset checki tehes kellegi teise kapastraadi vastu maad purjetan.

Äkki oleks hea plaan mudelitega kaasa panna mingi eestikeelne jutuke lennutamisest eestis, viited, kontaktandmed, ohutussoovitused jne.

Millistest mudelitest alates peaks seda rakendama? Silverliti penoplastid ilmselt ei vaja (neil pole 35MHz sagedust ja mingit viga nad ei tekita), aga meeter tiiba ja 3 kanalit elektrikas (nagu mul endal) ilmselt vajaks. Neid õnneks väga paljudest kohtadest osta ei saa, seega peaks asi olema enam-vähem kontrollitav.
Helikopterite maailma ma valdan Picoozist FunFly-ni ja nendega ei tohiks ka probleeme olla. Edasi vaadaku juba asjatundjad.

Aga noh, kokkuvõtteks ma leian, et mingi üldarusaadav ohutusvärk võiks ju kokkulepitud olla, sellest oleks kindlasti kasu. Aga ma ei näe võimalust välistada olukorda, kus mina kukun karjamaa peal lendama, siis võsa taga teisel samasugusel karjamaalapil lendab teine samasugune totu, meil on sama kanal, edasi juhtub see, mis tavaliselt sellistel kordadel ikka juhtub. Bensumootori kuuleks ehk ära, aga elektrikas on ju vaikne.

Aga noh, pistsin oma mõtteid paberile.... vabandst... bittidele.


daapn

Posted: Fri Aug 03, 2007 14:35
by Marek
Siin jah asjaolud veidi kirevamad ja seepärast ka selline murelik teemaalgatus. Mudelipoodidesse lendlehed saata pole miskit probleem aga ma pakun, et pooled soetavad oma mudelid netis-postiga jne, siin oleks abiks foorumi info. Samas ei garanteeri kaasa pandud lipik et inimene asja tõsiselt võtab, mitut ohutusinstruktsiooni te viimaste elektroonikavahendite soetamisel lugenud olete???
Tundub, et tasapisi tekib arutelu ja hea on. :)

Posted: Fri Aug 03, 2007 15:43
by tulnuk
Mnjahh, koju uut köögikaalu ostes jätame küll manuali karpi ja asume kohe kasutama, kuid siin tulebki erinevus mudelitega välja.
Õnneks/kahjuks pole RC teema Eestlasele veel nii odav, et saaksime endale mingi vähegi asjalikuma mudeli kuskilt selverist muuseas korvi pista.

Sestap eelnebki vähemalt 1500-3000 kr väljamineku tegemisele loodetavasti ka mingi eeltöö mille käigus tekib arusaam uue lelu ohtudest ja keerukusest.
Kui nüüd selle eeltöö käigus jõutakse Lauri poodi või kuhu iganes Eesti mudelismi saidile siis miks mitte ei võiks seal olla üleskutse uutele mudelistidele treeninguteks ja kokkusaamisteks.

Jah, paljud tellivad oma mudelid krt teab kust maailmaotsast, kuid sinna ei saa me ju mitte midagi parata. Seega peaks me tegema võimalikult palju selle tarvis et maarjamaises veebist oleks võimalikult palju kasu ja abi asjaga alustajatele. Muidugi võib Kullosse, hobikeskusesse jms asutustesse mingid lendlehed jagada, aga julgen nende effektiivsuses natuke kahelda.

Mudellend.ee ja ELFMÜ on sisuliselt sportlikud ja võistlemisele pühendatud asjad, ning olgugi, et üritatakse enda alla koguda ka muid lennutajaid ei tundu muutused seni saabuvat kuni võisteldakse ja lennutatakse eirnevatel platsidel ja üksteisega ei suhelda.
Au ja kiitus Laurile, kui selle foorumi ja väga paljude uute mudelistide esindajale ELFMÜ juhatuses, kui ta suudab need kaks erinevat seltskonda ilma suurema sõjata üksteisele lähemale viia.

Posted: Fri Aug 03, 2007 16:11
by arne
Ma vaataks natuke laiemalt seda teemat. Mida MEIE saaks teha, et saaks ohutult lennutada.

Kõigepealt, lennutamiskoht:

1) avalik
2) kinnine

Vasalemma kanti pidi tekkima kinnine lennutamiskoht. Torupillitalus korraldatud võistlused on ka kinnisel kohal. Viljandi on ka kinnine. Kõik muud kohad, k.a. Nurmsi, Piibe, kollane on lahtised.

Avalikus kohas ohutuse tagamine on keerulisem - meie õigused ja mõjutusvahendid on väiksemad ja sestap peaks just selle teemaga tegelema.

Põhimõtteliselt on kõigil ühesugune õigus olla kollasel. Ok, vana küsis vallast järgi aga sinna võib tulla igaüks ja niikaua kui ta midagi ebaseaduslikku ei tee võib ta seda teha - iseasi kui eetiline see on.

On üks grupp inimesi kellega meil tegelikult midagi teha ei ole - pahatahtlikud inimsed. Nii nagu terroristidega pole midagi mõistliku pihta hakata pole ka rajasegikeerajatega või meelega samal kanalil "lennutajaga" midagi teha. Kui omakohtu peale minna oled ise süüdi. Ekstreemsel juhul tähendabki see seda, et ei saagi lennutada ja kõik. Õnneks on selliseid inimesi vähe.

Aga mis on oluline - selleks, et kindlaks teha kas inimene on pahatahtlik või teadmata tuleb temaga rahulikult suhelda. Ka selle peenraüleskeeraja ja bikermousiga. Ainult tegude järgi pole võimalik seda öelda. Ja kui on teadmatu siis valgustada.

Teine asi on informeerimine. Kui platsile saab uus inimene siis tuleks tegelikult ise temaga suhtlusesse laskuda. Uurida kas ta tahab lennutada või on plaanis lennutama hakata. Ja kohe rääkida ka kanalitest ja sellest et lennuk on kõva ja kiire ja silmapaistavalt palju kineetilist ja potentsiaalselt energiat kandev jublakas.

Ja kvartsipuu peaks olema. Kollasel võiks selle monteerida sinna majani viiva tee otsas olevate puude juurde/külge. See ei pea olema superkallis - paar A4 lehte lamineeritult ei tohiks liiga kallis olla. Alternatiiviks pesulõksudele võiks olla whiteboard marker mis nööriga puu küljes on.

Ja mudelipoodidesse tuleks tõepoolest iga saatja/lennuvahendi ostuga kaasa antav flyer tekitada. Selline lühike aga praktiline. IMHO võiks seal Piibe ja kollase kohta info peal olla - mida vähem metsikuid seda parem. Ja viit foorumisse. Ehkki see võib problemaatiline olla - kuulu järgi mõnele mudelipoele ei meeldi võõraste poodide foorumitele viidata. Tegelt võiks vist www.mudellend.ee peale viidata, oleks neutraalsem.

Posted: Fri Aug 03, 2007 18:12
by ak
Hei,

ma usun, et me käime sama rada pidi mida mööda vaba maailm on käinud kõik need aastad, ehk siis arvatavasti jääb vabu lennukohti järjest vähemaks ja tekivad kinnised klubid, kuhu lennutama pääsetakse teatud eelduste täitmisel (ohutusreeglite tundmine nende hulgas). Vaatame näiteks kuidas tekib hobipoode - paar aastat tagasi oli ainult Kullo, nüüd on neid vist kümmekond. Küllap tekivad ka ametlikud lennutamisplatsid. See peaks suures osas lahendama probleemid sobiva platsi, kattuvate sageduste, pealtvaatajate ja muu osas. Alati ilmselt jäävad tegelased kes lülitavad saatja sisse parkimisplatsil "mudeli kontrolliks" enne kui sageduspuust endale sageduse on saanud, arvatavasti on mitmeid arvamusi alkoholitarbimise kohta lennuplatsi vahetus läheduses ja küllap ka on alati tegelasi, kes jalutavad maandumisrajal just siis kui "dead stick" sisse tuleb. Niikaua kui ametlikud paigad tekivad, on see mis praegu, mis toimib nii hästi kui ta toimib. Avalikes kohtades on igaühel teatav mõju, aga mitte kontrolli toimuva üle.
Minul näiteks on plaanis kolida 2.4GHz peale aasta jooksul ja ennast nii kaitsta kattuvate sageduste eest, aga kui keegi oma kopteri puhtalt elementaarsete ohutusnõuete eiramise tõttu vastu mu autot sodiks lendab, siis ma arvan et ta ka kannab minu kahjud ja vastupidi.

Andrus

Posted: Fri Aug 03, 2007 18:55
by arne
Mu jutul oli tegelikult puänt kah, mis suure kirjutamise käigus meelest läks. Minu meelest ei ole senikaua kuni 99% lennutamisest toimub avalikes kohtades, mõtet keskenduda mittejõustatavate reeglite koostamisele. See Cuprumi pakutud neljaklassiline süsteem saab toimida kinnisel alal. Aga avalikus kohas puuduvad meil selle jõustamiseks vahendid. Ei ole mõtet teha keerulisi reegleid kui põhiküsimus on see, et kas inimene üldse on nõus reeglitele alluma. Vaja on teha inimestele mõistlikult käitumine lihtsaks ja kiiresti tuvastada need kes ei ole nõus mõistlikult käituma.

Arne

Posted: Fri Aug 03, 2007 18:57
by ahtik
..kasvõi kiletatud plakat põhireeglitega lennuväljaku juures..

Posted: Sat Aug 04, 2007 0:39
by Marek
Mnjahh, koju uut köögikaalu ostes jätame küll manuali karpi ja asume kohe kasutama, kuid siin tulebki erinevus mudelitega välja.
Õnneks/kahjuks pole RC teema Eestlasele veel nii odav, et saaksime endale mingi vähegi asjalikuma mudeli kuskilt selverist muuseas korvi pista.
Ma tean head sõpra kel esimest korda platsile tulles kanalitest mõhkugi polnud, kaasas oli kogu varustus ja mees oli lennuvalmis, õnneks oli vist Lauri peale sattunud. Seega ei saa eeldada, et kõik väga süveneksid manuaalidesse ja kogu mudelismi keemiasse.
Eriti jube on see, et viimasel ajal on väga popid need odavad RTF komplektid. Inimene ühendab aku ja läheb lendama ja ei tule selle pealegi, et mingid raadiolained kedagi veel segada võiksid + ei pea ta vaeva nägema info hankimiseks kuidas asi töötab, sest asi töötab kohe karbist võttes.
Tundub, et tuleb ise valvas olla, aga iga kord see võimalik pole.
Seega. Mingi jutu peab mudelipoodidesse laiali saatma. Ma arvan, et teeme selle Lauriga ära. Kui kellelgi mingid huvitavad mõtted, mis nendel paberitel asjalikku kirjas peaks olema, siis andke tulla. Ma arvan, et enne levitamist tuleb see testament siia üles ja siis saavad kõik täiendada.

PS! väga mõnus ja sisukas arutelu on tekkinu, paluks rohkem osavõtjaid ;)

Posted: Sat Aug 04, 2007 10:33
by mart
Väga tösine teema, väga vajalik teema.


Tömbaksin paralleele veidi teiselt alalt- suguhaigused......

1. Starditud suuri kampaaniaid üle kogu malilma
2. Keelude käskude ja reeglitega pole esimeses lähenduses midagi ära teha
3. Ainus lootus on üksikindiviidi teadlikkus.

Millised siis on seksi ja suguhaiguste kokkupuute reeglid?

1. Ära tee mötteitud tegusid. -seks väljaspool turvaala (kodu)
2. Ole valvas ja kaitse ennast. - kasuta kondoomi
3. Kui saad, siis hari ja kaitse teisi.

Vaatamata sellele jääb ikka vöimalus nakatusemiseks, isegi kui pole seksi peale möelnudki (lugu pöhja-aafrika riigist)

Mart.

Posted: Sat Aug 04, 2007 10:46
by ahtik
Samas tooks ka näite, kus erinevalt seksiteemalt olukord on suudetud kontrolli all hoida:
golfiväljakud.
Ligipääs green cardi või lausa handicapiga piiratud, tagades sellega mängijate teadmised ohutusest ja piisava mängukiiruse.

Ühe teise foorumlase väljaöeldu kehtib ka siin - rakendatav ainult kontrollitaval alal, klubi omanduses ja kontrolli all oleval väljakul.

Nii et reaalselt suuri samme mõistliku hinnaga ohutuse saavutamiseks ette võtta ei ole võimalik. Ent ometi aitaks kindlasti iga RC mudeliga kaasapandav leht, kus kirjas eestikeelsena ohutusnõuded ja selgitus raadiokanalite kohta (+list kanalitest/sagedustest). Aitäh Marek ja Lauri, et asja käsile võtsite:)

Eestis müüdavatest RC lennumudelitest ei ole ilmselt enamusel eestikeelset kasutusjuhendit, vähemalt mitte täies pikkuses tõlkena. Mingi osa ohust võib ehk ka selle arvele kirjutada.

Posted: Sat Aug 04, 2007 10:52
by lauri
Ei tasu seda lennuplatside asja nüüd ebareaalseks ajada. Kinniseid igapäevaseid lennutamisplatse Eestis minuteada EI OLE - punkt! See teema kerkib uuesti siis, kui tekib mõni (näiteks www.vasalennu.ee valmib) ja kinnise platsi puhul tegelikult probleemi pole, väga lihtne kõike reglementeerida ja piirata.

Avalike platside puhul tuleb loota inimeste mõistusele, aga et see toimiks, peaks olema eelnevalt info kätte jagatud - selle kohta on juba asi selge kuidas. Infolehed ja platsi äärde (Kollasel teostatav) sageduspuu, kus on ka need põhitõed kirjas.

Kokkuvõttes minu arvamus - selliseid rullnokk mudellendureid ei tea ma ühtegi, kes ei kuula ja aru ka ei taha saada. Reeglina ikka tegu teadmatusega või siis vanade halbade harjumustega. Niiet kokkuvõttes pole asi hull - vaja ainult infot jagada ja levitada!

Posted: Sat Aug 04, 2007 11:20
by cuprum
arne wrote: See Cuprumi pakutud neljaklassiline süsteem saab toimida kinnisel alal.
Kinnisel/eravalduse alal päris kindlasti, samas, pakuksin välja, et toimimisele takistusi ei ole ka avamaastikul. Maastik ei mängi siin rolli, probleem on pigem inimestes enestes - kes tulevad "mänguga" kaasa ja kes ei tule. Selleks, et võimalikult rohkem rahvast "klubisse" astuks, on vaja, et see "mäng" pakuks lisaks piitsale(kohustused) ka piisavalt präänikuid - olgu see siis edevuse nuumamine (kuram, Pets, tead kus saaks naisi, kui mul lenduri luba tutvumisel taskus oleks) või siis lihtsalt lõbusad klubiüritused piloodipaberitega startijatele (nu mis see paber siis teha ei ole) või kasvõi lihtlabane infole/stuffile ligipääs (poodnikud, hea võimalus "juhiluba" kasutada ka kliendikaardina).
Muideks, lõpuks hakkab tõenäoliselt toimima lumepalliefekt, kus kõik ümberringi on paberitega....

PS. Võibolla ma tõesti olen liiga "paberites" kinni. Need tagaksid kindla teadmiste levi. Loomuilikult võib/peab infot levitada/ma ka muid kanaleid pidi.

PPS. Tegelikult oleks paberitel veel üks kasutusvõimalus - siin juba paar korda eraldi teemana üles tõusnud vastutuskindlustus - garantii kindlustusseltsile, et ta ei pea mitte kosmoselaeva lahti lastud metspärdikut kindlustama ;)

Posted: Sat Aug 04, 2007 11:43
by Ervin2
Ehk on kellelgi tuttav poliitikategelane kusagil vallavalitsuses,kes soovib loorbereid lõigata järgmistel valimistel, noortega tegelemise ja tehnikaspordi arendamisega.
Pole ju paha vallavalitsuselt mingit abi saada - mõte viib selleni,et ehk on võimalik neid avalikke platse kuidagi tõsisemalt tähistada,viidad,isegi liiklusmärgid.(seda siis kollasel ja ehk isegi Piibel)
Sinna juurde ka mudellendurite poolt koostatud soovituslikud käitumiseeskirjad lennuplatsil,mis oleks siis ka liiklusmärgi lisatahvli kujul väljas.
Muidugi on see üks keerulisemaid teid.
Samas arvestatava liikmetehulgaga mudellenuklubi(d) on ju olemas ja allkirjadel on teinekord jõudu.

Posted: Sat Aug 04, 2007 16:13
by mg3a1@hot.ee
Tere! Kommenteerin teemat läbi algaja silmade.Olen algaja kogemustega kogenud algaja. Liigitaksin algajaid lennuki saamise järgi kaheks.
1. Nägin lendamas ja tahan kaa (sõber lennutab). Sellisel juhul kontakteerub algaja asjahuviline juba kogend lenduriga ja kogenud lendur kindlasti selgitab kogu seda OT (ohut.tehn.) värki ning õpetab ohutult lendama.

2. Saab lennuki netist RTF, laetud aku külge ja lendama. Itaalia ja saksa keelse manualiga tehakse pliidialla tuld sest kes see ikka neid keeli nii valdab. Selliste meeste esimene lend ei kesta kaua. Varem või hiljem on lennukil ribad taga ja alles siis tuntakse vajadust targemate jutu järele. Reeglina on esimene koht INTERNETTTT ja see on koht kus te oma flyereid levitama peaks.

Ennast liigitaksin viimasesse katekooriasse. Manualiga tuld ei teinud aga tõlkida ei oska, esimesed kaks lendu kestsid 2*3sec, (kõrgepinge liinid segasid). Esimese lennuni läks ca 1 kuu ja teve see 1kuu ma vaevlesin info puuduse käes. Internetis pakutav on algajale liialt spetsiifiline ja kuidagi raske, igat küsimust peab küsima ja OT leidsin ma ikka väga hilja ning juhuslikult mudellend.ee -st. Väga palju probleeme lahendaks algajate koduleht (näiteks mudellend.ee -s eraldi lehekülg). Et lähend lehele (mud..ee) ja esimese asjana on suur punane viide ALGAJALE. Ja loomulikult reklaamivad kõik teemakohased leheküljed eesti netiruumis seda suurt punast viidet.
Klikkides suurt punast ALGAJALE näen ja loen ka OT eeskirja. Kuid eeskiri ei lahenda kõiki probleeme. Seal peaks ka olema kirjas esimene lend, reguleerimine ja lennu eelne kontroll, sagedused, tuule kiirus.
Olen enamus omal nahal (lennuki nahal) läbi kogend.
VAATA KAA SEDA:
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=1201

lehekülg kus oleks vastused kõigile algaja küsimustele, et vältida teadmatusest tingitud õnnetused lollused

Oleks selline supper lehekülg olemas oleks mu lennuk poole tervem ja rahakott poole paksem.

Tegijad mehed, organiseerige formeerige lennutajad (klubid) ühe mütsi alla ja siis on ka riigilt kergem toetusi saada, et näiteks sellist ohutu lennu lehekülge luua ja seda üleval hoida. Ise olen sellist üritust ka rahaliselt nõus sponsoreerima, no ca 110 jaaku ikka. noh ja sada sellist veel on 10k käes ja selle raha eest ehk keegi tõlgib selle üldise lennuki manuali prantsuse keelest ja paneb netti üles. Jõudu



[/b]

Posted: Mon Aug 06, 2007 12:49
by arne
Ohutuse teemal veel: kas keegi oskab välja pakkuda head platsi layouti kollase ja Piibe jaoks.

St. et oleks vanade olijate vahel kokku lepitud mis tuulega on kus autod ja kus rada. Ja see inf oleks graafiliselt kättesaadav ja noortele seletataks miks nii hea on. Hetkel imho on see asi suboptimaalne (aka sitt).

Paluks lahkesti arvestada ka planeerite olemasolu. S.t. oleks tore kui oleks mingilgi viisil taevas "kiireks" ja "aeglaseks" sektsiooniks jagatud.

Planerismi spetsiifika on see, et lennuk alustab tavaliselt kuskilt ülalttuult ja liigub tuulega koos nii kaugele kui lendur julgeb ja siis tagasi. Seega võiks plaanerid ollal ühel pool platsi. Mootorlennukite spetsiifika on minuarusaamist mööda see, et päike peab piloodi selja taga olema :) Võibolla eksin, parandage. Startida ja maanduda tahaks mõlemad vist platsilt.

Ahjaa - kas Piibel ka plaaneritega arvestama peab, ei tea. Ise pole käind ja vist ei lähe ka kunagi - sel pole kollasega võrreldes ühtki eelist minu jaoks.

Arne

Posted: Mon Aug 06, 2007 13:00
by daapn
Ma siin muide mõtlesin, et kui ma satun ainukesena Piibele või Kollasele, siis kuidas ma tean, kuhu auto panna, või kus okastraat on.

Ma olen hirmsasti koostööaldis inimene, paigaldan auto ringi peale esimest märkust, kuid hea oleks ta kohe õigesse kohta panna.

Kus põrgus see Kollane üldse asub. Ma ei oota vastust lingina kaardile lisamärkusega, et rohelise ja lilla ruudu vahelt läheb jalgrada.


daapn

Posted: Mon Aug 06, 2007 14:39
by arne
Maa-ameti kaardiserveris olid õige koha koordinaadid:

59 23' 24'', 24 32' 21''

Kui sa sinna juba jõuad, siis suur niidetu plats ja kuskil umbes selle keskel kollase lindiga poolemeetrine raudroigas.

Arne

Posted: Mon Aug 06, 2007 15:13
by daapn
Never see, never be.

Aitähh!


daapn

Posted: Mon Aug 06, 2007 15:24
by lauri
arne wrote: Ahjaa - kas Piibel ka plaaneritega arvestama peab, ei tea. Ise pole käind ja vist ei lähe ka kunagi - sel pole kollasega võrreldes ühtki eelist minu jaoks.
Piibel pole plaaneriga suurt midagi teha, sama edukalt võib ka palju lähemal lennutada suvalisel muruplatsil. Piibel heinamaad plaaneri jaoks üpris vähe ja see ka täpselt mootorlennukite lennutsoonis. Kui mootorlennukit lennutada ja plaaner kaasa võtta, pole probleemi kellelgi olnud sellega. Kuid eraldi plaaneri pärast Piibele sõita on mõttetu, vajab ka üpris täpset kätt maandumiseks ja ei sobi kindlasti mitte algajatele.

Posted: Mon Aug 06, 2007 16:00
by daapn
lauri wrote:
arne wrote: Ahjaa - kas Piibel ka plaaneritega arvestama peab, ei tea. Ise pole käind ja vist ei lähe ka kunagi - sel pole kollasega võrreldes ühtki eelist minu jaoks.
Piibel pole plaaneriga suurt midagi teha, sama edukalt võib ka palju lähemal lennutada suvalisel muruplatsil. Piibel heinamaad plaaneri jaoks üpris vähe ja see ka täpselt mootorlennukite lennutsoonis. Kui mootorlennukit lennutada ja plaaner kaasa võtta, pole probleemi kellelgi olnud sellega. Kuid eraldi plaaneri pärast Piibele sõita on mõttetu, vajab ka üpris täpset kätt maandumiseks ja ei sobi kindlasti mitte algajatele.
Anna andeks, Lauri.
Arne lennutas purilennukeid juba siis, kui Sina issiga koos üle traataia hüppasid.

Seega ei ole meie Sinuga ütlejad, kus, kunas, kuidas ja millal arne oma plaanerit õhku paiskab.


daapn

Posted: Mon Aug 06, 2007 16:25
by lauri
Sa nüüd ei saanud minust aru. Mina kommenteerisin Piibe tee-laiendust üldisemalt plaanerite lennutamise suhtes - mõttetu koht. Kommentaar neile plaaneri lennutajatele, kes Piibel käinud pole.

Arne osas ei ole mul midagi kommenteerida... tema püüab mudeleid kätte, pole tal maandumisplatsi üldse vaja!

Posted: Mon Aug 06, 2007 20:58
by arne
Einoh, ägestuda pole mõtet. Mina küsisin küsimuse ja Lauri vastas. Piibet olen seni ainult autoteena kasutanud ja ma tõesti ei teadnud kas seal oleks hea plaanerit lennutada või mitte. Kuna kollane kõik vajadused rahuldanud (lähedal, suur, lage) siis endal pole vaja ka teada saada, mis aga ei välista, et kellegi jaoks oleks just see hea koht olnud.

Arne

Posted: Mon Aug 06, 2007 23:17
by daapn
Tegelikult olen mina see, kes suvalise sõna sabast kinni haaras, sääsest elevandi tegi ja tatti pritsima hakkas.

Ma vabandan.

Oleme ikka sõbrad edasi. :)
(tsitaat Kreisiraadio rallisõidu osast)

daapn

Posted: Tue Aug 07, 2007 0:01
by Marek
Mõttekäigud on väga huvitavad. Hetkel on üks väga tähtis asi ära vist otsustatud, poodidesse tulevad infolehed. Homme lähen Kullosse asjast rääkima. Keegi, kes Hobikeskusele lähedal (nt Cuprum :D tööajal) hüppab äkki sealt ka läbi ja uurib kas midagi kellelgi vastu pole?

Veel üks asi: üritan täna kvartsipuu Kollasele tekitada, hetkel siis sinna tagumisele platsile, mis hetkel rohkem kasutuses on. Tuleb siis see variant millele iga lendaja ise pesulõksu külge riputama peab oma kanali numbri ja nimega.

Piibel oli meil ka tükk aega selline, tassisin möödunud talvel sellist kaasas, oli teine selline üle 2 m kõrge ja otsas lehvis veel lehvik tuulesuuna määramiseks ja minu arvates täitsa toimis. Mingi hetke enam tassida ei viitsinud ja kohalikust põõsast kadus asi ära mõne kuu pärast, aga võibolla kulus ära :D

Eile oli jälle palju lennutajaid Kollasel aga kvartsipuud ei olnud, õnneks sai ka ilma hakkama, aga parem oleks juba õiget asja harjutada.

Kollasel ei tohi keegi lennutada seal esimesel platsil kontrollimata kaugemat platsi lennutajatest ja ka vastupidi!!! Ärge siis unustage, muidu võib kogemata jama tulla. Ehk siis reegel: kui Kollasele sõidad, siis käid mõlemad platsid läbi ja veendud saatja sisselülitamise ohutuses.

Hetkel on olukord selline, tulevikus ehk parem ja mugavam.

Posted: Wed Aug 08, 2007 11:24
by Marek
Kullos käidud ja nendega kokku lepitud, eile sai väikese seltskonnaga silmas silma arutatud mis infolehtedele tuleb. Üks mõte oli, et A4, millel alguses ~ 10 väga rasvases kirjas väga tähtsat lööklauset, millele järgneb instruktorite andmed + viited nt mudellend.ee aadressitele jne. Teisel pool lehte aga pikem ja sisukam reeglite ja nõuete jada.

Siit ka palve, kes on nõus minu koormust instruktorina leevendama? Helikopterite meestest võiks ka keegi märku anda.

Täna püüan rannas mõned punktid kirja saada (mitte ainult naistelt), kõigi soovitused oodatud.