Page 1 of 1

Flaperon mixing

Posted: Sun Sep 16, 2007 18:32
by Ervin2
Proovisin oma Futaba 6EXAP saatjal tööle saada flap mixi,peale pisikest punnitamist läkski asi ilusti tööle,kanal 1 eleronid ja kanal 6 flap.
Juures väikesed agad!
6 kanal,mis on ette nähtud flappide trimmimiseks töötab üldjoontes samuti nagu kõik teisedki eeblid puldil,st."-" alla ja "+" üles.
Oleks vaja kuidagi see "üles" ära koristada,et kui keerata 6 kanali nupp üles lõpuni,siis jääks flapid neutraalsesse asendisse,mitte ei tõuseks üles.
Proovisin nii ja naa aga ei mingit positiivset tulemust,sai küll nii,et ei liikunud tüürid neutraalsest üles,aga ka eleronid töötasid samuti,st alla ja neutraalini aga üles ei.
Ilmselt on minu seletus suht segane,ja ütlete ,et loe juhendit(mida ma ka pool päeva tegin),kuid ehk on keegi sama reziimi juba eelnevat kasutanud(plaaner) ja oskab mind õigele rajale juhatada.

Posted: Sun Sep 16, 2007 18:38
by ak
Hei,

flaperon trim on kasulik siis, kui tahad keerata flappe vastavalt vajadusele ja siis lihtsalt jätad meelde, mis nupu asendile mis flap'ide asend vastab. Kui Sa aga soovid flap'e kasutada pigem "on-off" rezhniimis, maandumiskiiruse mahavõtmiseks, siis soovitan kasutada "air brake" funktsiooni.

Andrus

Posted: Sun Sep 16, 2007 18:44
by ak
Hei,

mingi variant oleks proovida ka "ATV" menüüd. Oleks hea, kui paneksid kirja, mida juba proovisid, siis on teada, mida pole vaja soovitada enam. Mul on vanem saatja, Futaba T6XS, aga basics peaks sama olema.

Andrus

Posted: Sun Sep 16, 2007 19:38
by Ervin2
Minu puldil airbrake puudub.
panen juhendi lingi: http://manuals.hobbico.com/fut/6exas-manual.pdf

Samas pole ka eriti raske see asendi meeldejätmine,kui teha ka peale mingi märk,flapi on ju vaja eelkõige maandumisel ja teinekord ka temikas.

Posted: Sun Sep 16, 2007 19:46
by lauri
Ma nüüd huupi pakun, aga kas mitte mõni lüliti neid flappe ei lülita? Trimmi (nö rocker-switchi) flappide alla laskmiseks lennu ajal kasutada suht raske ja tobe. Trimm on ikkagi trimm ja funktsioon ise käigu lülitist.

Posted: Sun Sep 16, 2007 20:08
by Ervin2
Ongi ju 6 kanal,mitte küll lüliti aga keeratav potekas.
Kusjuures probleemi lahendus oli saatjaga endaga kaasas,kuuenda kanali potekale käis peale mehhaaniline fiksaator,mille ma maha võtsin ja kuhugi teadmata kohta olen toppinud,vt. juhend lk.20.

Posted: Sun Sep 16, 2007 20:12
by ak
Hei,

vaatasin selle puldi manuali ja tõepoolest, air brake't pole. Üks asi mis ma leidsin on viide Optional Flap control lever'ile, mis on vist mehaaniline lisaseade ja millega saab piirasendi fikseerida.

Variant mida võiks proovida - kui Sul kanal5 kasutamata, siis võiks kasutada programmeeritavat mixerit PMIX ja panna kanal5 juhtima kanal6't läbi selle. EPA abil võiks seada kanal5 piirasendeid ja võiks saada nii paika lüliti asenditele vastavad flappide asendid.
Ma ise ei ole programmeeritavaid mixereid kasutanud oma puldil, seega ei saa kindlalt väita, et see toimib.

Andrus

Posted: Mon Sep 17, 2007 10:15
by Ervin2
Püüan selle meh. jubina üles leida,arvan et mulle esialgu sellest piisab.

Posted: Tue Oct 02, 2007 23:19
by Ervin2
Nisiis trimmid regud tehtud,kõik töötab ja vajalikult fikseeritud.

Tekkis rumal küsimus - kui suunata mõlemad kaldtüürid allapoole siis töötavad nad flaperonidena st.maandumisel saab tiibade tõsejõu suuremaks ja kiiruse väiksemaks.
Aga kui suunata tüürid üles.....peaksid nat töötama....millena - airbrake?
Ja milleks se hea on?

Posted: Wed Oct 03, 2007 12:04
by ak
Hei,

minu teada, kui kaldtüüre natuke üles suunata, siis väheneb tiiva tõstejõud ja ka takistus ja mudel saab kiiremini lennata, samas kõrguse kaotus on väiksem võrreldes olukorraga kus nina lihtsalt alla suunata kiiruse kogumiseks. Langevast õhust on nii hea välja lennata.

Kui kaldtüüre palju üles suunata, siis tiiva takistus suureneb, ehk tekib pidurduseffekt, aga samas on allapoole suunatud kaldtüürid piduritena efektiivsemad sama kalde juures. Ülespoole keeratud kaldtüüridega pidurdamist võiks vahest kasutada kaalutlusel, et maandumisel nad ei jää kuhugi taha kinni ja pole ohtu seega katki minna. Ühtlasi ka, sõltub kuidas hinged on ehitatud - kui hinged on ülemisel pinnal, siis kaldtüürid liiguvad üles rohkem kui alla ja seega on mõistlik keerata nad pidurdamiseks üles. Mõned, kellel eraldi flap'id on, panevad hinged alla ja pidurdades keeravad flapid peaagu 90 kraadi ala - see peaks küll väga efektiivne olema.

Enda kogemustest - pidurda kuidas tahad, aga kui pidurid on peal, siis on oluline lennata kiiresti, et hoost lahti saada - ma ise suunan lennuki nina alla kuni ta on paar meetrit maapinnast ja lasen tal siis horisontaalselt lennata - väga efektiivselt võtab hoo maha. Hea on ka kui pidurid on nupu all, siis saab neid kiirelt sisse-välja lülitada.

Ah jaa, kaldtüürid on hea maandudes üles keerata ka "tip stall" vältimiseks, kuna tiib kannab siis keskelt rohkem.

Andrus

Posted: Wed Oct 03, 2007 15:24
by Ervin2
Kaldtüürid on mul ülakinnitusega,alla kalduvad nad tunduvalt väiksema nurga all kui üles,konstruktsioon on selline juba tehase poolt.
Üles saab kallutada vaata et ca 60'',alla vastavalt 30'',sestap et servosid mitte tappa panin ka EAP vastavalt 95% üles ja 50% alla.
Tundub et mul pole sellisel puhul sellest Flap Mixist mingit erilist kasu.

Posted: Wed Oct 03, 2007 22:16
by ak
Hei,

eks see sõltub lennukist ja kogemustest. Ma pole nii vilunud et flappe natuke alla ja üles keerata ja sellest mingit märgatavat kasu saada, aga "air brake't" kasutan küll ja on abiks. Iseasi ehk kui oleks natuke parem saatja, kus saaks flaperonide natuke alla ja üles liikumise kah nuppude alla panna. Pöördnupuga lennu ajal mehkeldamine pole nagu päris see.

Seda kah, et kaldtüürid peavadki rohkem üles kui alla liikuma, sest alla liikuv kaldtüür tekitab rohkem drag'i kui üles liikuv ja töötab seetõttu alguses pööramisele vastu. Enda lennukitel ma olen olnud päris rahul ka seadega, kus kaldtüürid liiguvad ainult üles.

Andrus

Posted: Wed Oct 03, 2007 23:50
by Ervin2
Üldiselt mehhaaniliselt asi töötab,elektrooniliselt saab ka kõike reguleerida nii kuidas vaja on.

Jätan esialgu selle mixi peale puldist saab teda alati maha võtta kui vaja on.

Pulti esialgu vahetama ei kipu,ma pole selle võimalusigi veel kõiki selgeks õppinud,proovimata on ka V-tail mudel(mille ilmselt järgmiseks muretsen).

Kusjuures mul uuel mudelil(condor 2,5) ka eleronid peale põhjalikku seadistamis enam suurt alla ei liigu.

Posted: Thu Oct 04, 2007 8:32
by cuprum
ak wrote:Iseasi ehk kui oleks natuke parem saatja, kus saaks flaperonide natuke alla ja üles liikumise kah nuppude alla panna.
Mõh, IMHO suht paljudel saatjatel selline "nuputamise" (2-3 asendi kangi(u)tamise) võimalus olemas, tõsi küll, kipub olema maskeeritud Flight Mode (või muu sarnase) taha. Võib eri saatjamudelitel küll erinevalt (ja ka suht perverrsselt) käia, kuid igaks juhuks soovitaksin vaadata sügavamalt silma "flight mode" ja "mixing" sõnadele manualis.

Posted: Thu Oct 04, 2007 9:00
by daapn
ak wrote:Seda kah, et kaldtüürid peavadki rohkem üles kui alla liikuma, sest alla liikuv kaldtüür tekitab rohkem drag'i kui üles liikuv ja töötab seetõttu alguses pööramisele vastu.
Kas see väide on 100% õige? Hetkel on olukord, kus mul on võimalik kaldtüüride käiku regullida. Ise mõtlesin panna nad üles-alla enam-vähem täpselt võrdselt liikuma. Aga ma võin ka sättida rohkem üles, kui alla käima.

daapn

Posted: Thu Oct 04, 2007 9:23
by ak
Hei,

loodan, et Sa ei pane purilennuki juttu vigurlennuki konteksti, kus kogu liigutamine symmeetriline on. Ülevalolev jutt käib purilennukite kohta.

Andrus

Posted: Thu Oct 04, 2007 9:27
by daapn
See tundus nii kindlalt öeldud väide, ma juba mõtlesin, et käib kõikide lennumudelite kaldtüüride kohta. Aitähh anyway!


daapn

Posted: Thu Oct 04, 2007 9:45
by Ropka
sama asja võib rakendada ka ülatiivalistele ja alatiivalistele "akrobaatidele "

Posted: Thu Oct 04, 2007 10:06
by Kuno
Tegelikult ei olegi vist eriti tähtis,kui palju need eleronid flaperonidena üles või alla käivad - nagunii reguleerid pärast käsitsi käigu parajaks,et efektiivsus maximaalne oleks ja lennuk püsivust ei kaotaks.Tähtis on hoopis see,et eleronid kallutaksid lennukit võrdselt - st.kui teha keerist või viia lennuk sügavasse kaldesse,põõrduks ta täpselt ümber telje ega tekiks mingit täiendavat libisemist-nihkumist.See on täielik täppisteadus ja ega seda vahest ei õnnestugi teha.Seal kehtib küll üldine reegel,et mittesümmeetrilise tiiva puhul peaks eleron ülespoole rohkem käima,kui alla (tiiva tõstejõud on vaja ülespoole liikuval eleronil kompenseerida,seega peab ta tekitama vähe suurema pöördemomendi,kui allapoole liikuv eleron).