Page 1 of 1
seadustest
Posted: Mon Sep 17, 2007 13:19
by tommy
Tere!
Mind vaevab juba m6nda aega küsimus, et milliste seaduste järgi eestis mudellendu harrastatakse? Lennundusseadusest paistab, et k6ik mis lendab, s6ltumata suurusest vms, k2ib selle seaduse alla.
On keegi teemaga tutvunud ehk?
k
Posted: Mon Sep 17, 2007 13:40
by [J]
Eesti Lennuspordi Föderatsioon on FAI liige ja sportlennunduse reeglid ja inf on siin:
http://www.fai.org/about/commissions
Posted: Mon Sep 17, 2007 13:47
by tommy
ee .. kas eesti seadustes on kusagil viide selle kohta, et miski osa lennundusest k2ib FAI reeglite j2rgi? aga kui tegemist ei ole 'sportlennundusega' ?
Posted: Mon Sep 17, 2007 16:53
by arne
Ma arvan, et on kaks seadusandlikku allikat: üks mis raadiosageduste jagamisest räägib ja teine mis õhuruumi jagamisest räägib. Rohkem ei oska välja mõelda. Mittespetsiifiliselt rakenduvad muidugi ka kõik muud seadused nagu võlaõigusseadus ja karistusseadus, jne.
Arne
Posted: Mon Sep 17, 2007 20:38
by [J]
Kui aadress juba tuttav pole võib otsida. Kõik seadused on siin:
https://www.riigiteataja.ee/ert/ert.jsp ... earch-form
Maailmas on need asjad aastakümneid paigas ja ega Eestigi ülejäänud EU-st erine!
Posted: Mon Sep 17, 2007 21:35
by [J]
Mudellennuk on mehitamata lennukite erijuhtum (FAI):
1.1. GENERAL DEFINITION OF MODEL AIRCRAFT
A model aircraft is an aircraft of limited dimensions, with or without a propulsion device, not able to carry a human being and to be used for competition, sport or recreational purposes rather than unmanned aeronautical vehicles (UAV) developed for commercial or governmental, scientific, research or military purposes. In the case of record attempts conducted under Part 2, the claimant(s) shall confirm that the submitted record claim is for a model aircraft record as noted in Table III.
FAI-ga konkureerivaid ülemaailmseid lennuspordiorganisatsioone pole olemas ja FAI-d tunnustavad kõik EU riigid. FAI peakorter asub Šveitsis, Losannes.
Liikmete nimekiri:
http://www.fai.org/fai_members/
Posted: Mon Sep 17, 2007 21:42
by arne
Vaata edasi. Sealt seadusest viidatakse lennureeglitele:
https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=12853797
§ 15. Mehitamata õhusõidukid
(1) Mehitamata õhusõidukeid tohib käitada madalamal kui 500 jalga maa- või veepinnast (v.a. vabalennuõhupallid) nii, et see ei ohustaks inimesi, vara ja teisi õhusõidukeid.
(2) Mehitamata õhusõidukite (v.a. vabalennuõhupallid) käitamiseks ülalpool lõikes 1 nimetatud kõrgust peab olema Lennuameti luba. Käitamisel tuleb arvestada vastava ATS-üksuse antud juhiseid ja sõltuvalt õhuruumi klassist saada selleks eelnevalt lennujuhtimisüksuse luba.
Ehk siis 160m on lagi mudelitele ilma eriloata. I feel so guilty.
Arne
Posted: Mon Sep 17, 2007 23:17
by lauri
Samas peaks see Mehitamata Õhusõiduk tähendama UAV-i, kuid raadioteel mudelid on siiski REEGLINA eraldi defineeritud (võibolla EV seadustes mitte).
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 510054.pdf - punkt 11
Posted: Mon Sep 17, 2007 23:27
by tommy
tänud kõigile kes viitsisid kaasa mõelda ja linke otsida.
minu praeguse arusaama järgi on siis eestis nii, et senikaua kuni inimest pardal ei ole, lendad alla 160m, ja ei ole keelu- v6i piirangualas, v6id lennata millega iganes.
k
Posted: Mon Sep 17, 2007 23:30
by arne
Lauri, aga küsiks klassikute sõnadega "aga mis on vahet mudelil ja uav-l"?
Arne
Posted: Tue Sep 18, 2007 2:52
by tommy
> Lauri, aga küsiks klassikute sõnadega "aga mis on vahet mudelil ja uav-l"?
j2i kusagilt silma, et UK seaduste j2rgi muutub mudel UAVks sellest hetkest kui maapealne piloot teda enam ei n2e ..
Posted: Tue Sep 18, 2007 8:00
by [J]
FAI UAV rekordireeglites on olemas ka raadio teel juhitavad UAV-d eraldi klassina. Otsenähtavus keelatud ei ole. Kaaluklassid on grammidest tonnideni.
UAV ja mudellennuki vahe on inimese peas. Kipub olema tõesti nii, et paned silmad kinni ja ongi UAV.
Posted: Tue Sep 18, 2007 9:43
by Kristjan
Kuna tegelen alaga igapäevaselt siis võin ütelda, et tegelikult mõeldakse maailmas UAV all ikka autonoomset lennuvahendit ehk siis autopiloodi poolt juhitav lennuk.
See, et 100 grammi lisamisel minu kopter muutub mudelkopterist UAV`ks, ei ole ju kuigi mõistlik argument
K.
Posted: Tue Sep 18, 2007 10:23
by [J]
Nojah, kuidagi on püütud asja piiritleda!
Mina ka püüan tegelikult aru saada, mis olemas on.
Mudellennus on ka klass F8 - autonoomselt lendavad riistad (Hilli üle Atlanti ookeani lend
http://records.fai.org/documents.asp?from=model&id=7882 ).
Keda huvitab FAI arusaam UAV-dest, võib lugeda siit:
http://www.fai.org/uav/sc12.pdf
Asjad on maailma suurimate lennundusasjatundjate tehtud ja päris udujutuks neid pidada justkui ei saa.
Veel mõned suurenumbrilised tulemused:
http://records.fai.org/general_aviation/absolute.asp
http://records.fai.org/astronautics/current.asp?id=3
Posted: Tue Sep 18, 2007 14:14
by arne
Ma tegelikult küsisin antud threadi kontekstis. Seda lennukõrgust piiratakse ju ikka lennuohutuse pärast, mitte funi piiramiseks. Minu meelest ei ole lennuohutuse mõttes UAV-l ja mudelil suurt vahet. Mistõttu ma usun, et see 160m piirang kehtib ikka ka mudelitele.
Arne
Posted: Tue Sep 18, 2007 14:32
by [J]
Mina püüdsin näidata, et kui UAV-d on "õun", siis mudellennukid on üks teatud väike tükike sellest "õunast".
100 grammi lisamisel minu kopter muutub mudelkopterist UAV`ks
Väidan, et UAV on ta niigi, aga enam ei vasta mudelkopteri reeglitele ja ei saa võistelda jne.
Posted: Tue Sep 18, 2007 16:18
by pipercub
Küsiks veidike teise külje pealt, maavaldamisega seotult. Oletame, et mudel
maandub kellegi krundil ja maaomanik ütleb, et kõik mis tema maal, on tema
oma. Või lihtsalt ei lase oma krundile ja ise ka sulle lennukit kätte ei too.
Teine näide, hiljuti leidsin linna lähedal kõrvaliste silmade eest varjatud
heinamaadega kaetud lageda mäekünka. Lennutasin seal elekrilennukit, koht
sobiks ka suurtele SPM masinatele. Kodus vaatasin Maaameti kinnistute
kaarti, täpselt minu stardikohas jooksis 5 kinnistut kokku, nii, et lennutasin 5
omaniku maa kohal. Pöllutee on üldkasutatav, kaardil märgitud, seal ei saa
keegi liikumist keelata. Ühega viiest maaomanikust saaks ka loodetavasti
kokkuleppele, et võib lennutada. Aga kuidas jääb teiste maaomanikega, kas
nad võivad keelata oma "õhuruumi" kasutamist? Maapõu alates 0,5?m kuulub
riigile. Aga õhuruum?
Posted: Tue Sep 18, 2007 17:20
by lauri
pipercub wrote:Küsiks veidike teise külje pealt, maavaldamisega seotult. Oletame, et mudel maandub kellegi krundil ja maaomanik ütleb, et kõik mis tema maal, on tema oma. Või lihtsalt ei lase oma krundile ja ise ka sulle lennukit kätte ei too.
Kaotatud asi kuulub EV seaduste järgi päris pikka aega selle omanikule, kes asja kaotas. Seda vist isegi pikendati hiljuti - äkki aasta või kahe aasta peale?! Kui ma kaotan oma mobiiltelefoni eramaal (näiteks Kaubamajas), siis ühegi seaduse järgi ei kuulu see leidjale enne aasta või paari möödumist. Lennuki kättesaamise või otsimisega muidugi teine lugu... Aga mudeli omastamiseks küll selle leidjal enne paari aasta möödumist õigust ei ole.
Posted: Wed Sep 19, 2007 8:26
by cuprum
lauri wrote: Aga mudeli omastamiseks küll selle leidjal enne paari aasta möödumist õigust ei ole.
Kusjuures tõenäoliselt ei teki ka siis. Seaduses nimelt punkt sees, et ainult teatud hinnast allapoole esemed niimoodu üle lähevad.
Kallimad leitud esemed tuleb poolitsasse tassida (NB! ei kehti pommi kohta

)
Samas sätestab seadus ka õiguse leiutasule. Samas kerkib üles küsimus, kas eramaale tehtud hädamaandumine on ikka päris klassikaline kaotamisjuhus.
Posted: Wed Sep 19, 2007 8:37
by arne
pipercub wrote:Küsiks veidike teise külje pealt, maavaldamisega seotult. Oletame, et mudel
maandub kellegi krundil ja maaomanik ütleb, et kõik mis tema maal, on tema
oma. Või lihtsalt ei lase oma krundile ja ise ka sulle lennukit kätte ei too.
Noh teoreetiliselt - teed politseisse avalduse. "Mis tema maal on tema oma" jutt ei päde. Samas, kui ta sul ikka krundile tulla ei luba, siis sa sinna minna ka ei tohi.
Negatiivseid stsenaariumeid võib muidugi lõputult edasi kerida. Praktikas (kui see maaomanik just isiklik vaenlane pole) ei usu, et esimese intsidendi korral miskit paha juhtub. Samas, regulaarselt teise mehe viljapõldu/heinamaad tallates võib miski jama küll kaela tõmmata.
Arne
Posted: Wed Sep 19, 2007 8:49
by daapn
Ma panen lustakama loo ka siia vahele...
Maal lennutasin. Asfalt plats oli liiga krobeline, et sealt õhku tõusta. Maandumist ei riskinud. Sihtisin poe kõrvale pisikesele kõrge rohuga platsile või siis üle tee naabrimehe "heinamaa" peale. See on siuke raisku lastud heinamaa.
Vot on selline mõnus koht, et seal paaril pool on elektriliinid ja selja taga kõrged puud aga seal naabrmehe heinamaa kohal on hea lennutada.
Siis sõitis naabrimees mööda ja küsis, et mis ma kogu aeg jalutan see lennuk näpus tema heinamaa peal, miks ma ei lenda.
Ma siis kostsin, et ta pole lennuvälja korralikult ette valmistanud ja oma silo lühikseks lõigand. No ma tegelikult tegin tuuri ja siis jälle maandusin, paningi maandumise harjutamisele rõhku.
Ega ta nüüd selle pärast niitma läinud aga noh.
daapn
Posted: Wed Sep 19, 2007 9:36
by lauri
Siit tekib mõte kirjutada lennukile lisaks kontaktandmetele ka tekst stiilis:
"Lennuki leidjale ja tagastajale leiutasu. Selle lennukiga ei ole ilma spetsiaalse tehnikata midagi peale hakata"
Kui lennuki väärtus 10 tuhande ringis, võib ju probleemideta näiteks 1000kr leitusu maksta ja see ka ära märkida - kindlasti motiveeriks leidjat ühendust võtma.
Posted: Wed Sep 19, 2007 10:42
by vana
piperclubile maavaldamisega seoses.
Uuri palun "igaüheõigust", siis on asi vähe selgem
Posted: Wed Sep 19, 2007 11:29
by tola555
peaks olema nii, et kui aeda ees pole ja omanik minema ei aja, siis võid seal olla palju tahad.
Posted: Wed Sep 19, 2007 11:49
by cuprum
tola555 wrote:peaks olema nii, et kui aeda ees pole ja omanik minema ei aja, siis võid seal olla palju tahad.
Igameheõigus?!?
Kõikjal looduses ja kultuurmaastikul, sõltumata maa omandivormist, on lubatud liikuda jalgsi, jalgrattal, paadiga või ratsa loodust risustamata ja loodusele ning maaomanikule kahju tekitamata. Tähistamata eramaal võib liikuda päikesetõusust päikeseloojanguni, kallasrajal, avalikul veekogul ja avalikul teel aga vabalt nii päeval kui öösel.
Tarastatud või liikumist keelava tähistusega eramaal peab omanikult luba küsima. Eramaa tähistatakse märkide, siltide, kirjade jms omaniku valitud vahenditega selliselt, et piiri kulgemine maastikul oleks üheselt arusaadav nii maaomanikule või muule õigustatud isikule kui ka piirinaabritele. Lihtsat karjaaeda või varisenud aeda piirdeks ei loeta.
Jätsin vahele mõistlikud punktid, nigu teise õuele või põllule ronimised.
Posted: Wed Sep 19, 2007 16:37
by tola555
cuprum wrote:tola555 wrote:peaks olema nii, et kui aeda ees pole ja omanik minema ei aja, siis võid seal olla palju tahad.
Igameheõigus?!?
Kõikjal looduses ja kultuurmaastikul, sõltumata maa omandivormist, on lubatud liikuda jalgsi, jalgrattal, paadiga või ratsa loodust risustamata ja loodusele ning maaomanikule kahju tekitamata. Tähistamata eramaal võib liikuda päikesetõusust päikeseloojanguni, kallasrajal, avalikul veekogul ja avalikul teel aga vabalt nii päeval kui öösel.
Tarastatud või liikumist keelava tähistusega eramaal peab omanikult luba küsima. Eramaa tähistatakse märkide, siltide, kirjade jms omaniku valitud vahenditega selliselt, et piiri kulgemine maastikul oleks üheselt arusaadav nii maaomanikule või muule õigustatud isikule kui ka piirinaabritele. Lihtsat karjaaeda või varisenud aeda piirdeks ei loeta.
Jätsin vahele mõistlikud punktid, nigu teise õuele või põllule ronimised.
Kõiki õigusi ja kohustusi, mis inimest seob loodusega, nimetatakse kokkuvõtvalt igaüheõiguseks. Tegu on eetiliste tõekspidamistega, mis tuginevad nii seadustele kui tavadele ..... blablabla ehk lähemalt
http://www.kalastusinfo.ee/sisu/vee-pea ... eestis.php
Kui sa viitsisid kuskilt seadusest otsida, siis pane ehk seaduse nimi siia.
Posted: Wed Sep 19, 2007 21:26
by AndresO