Page 1 of 5

Uus aparatuur võiks olla 2,4 GHz

Posted: Tue Oct 09, 2007 1:28
by [J]
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=638507

2,4 GHz aparatuurid on muutunud piisavalt headeks. Tavaseadmed sellistel raadiosagedustel häireid tekitada ei suuda, siit väga kõrge häirekindlus.
Antennid on lühikesed. Saatja-vastuvõtja hind jääb 2-3 tuhande vahele. Olemasolevad servod kõlbavad.

Nõnda, et uue aparatuuri ostjatel tõeline mõtisklemise koht!

Aparatuuri manual:
http://manuals.hobbico.com/fut/6ex-2_4ghz-manual.pdf

Re: Uus aparatuur võiks olla 2,4 GHz

Posted: Tue Oct 09, 2007 9:20
by AndresO
[J] wrote: Tavaseadmed sellistel raadiosagedustel häireid tekitada ei suuda, siit väga kõrge häirekindlus.
Samas vahemikus töötavad ka WiFi, sinihammas (bluetooth) ja muud arvutite juhtmevabad süsteemid, mikrolaineahi, mobiilsed videoülekandesüsteemid (ka need, mida mudelitel kasutatakse), ...
[J] wrote: Nõnda, et uue aparatuuri ostjatel tõeline mõtisklemise koht!

Posted: Tue Oct 09, 2007 11:08
by [J]
Samas vahemikus töötavad ka ...
Nende seadmete tööulatus on väga piiratud ja ka 2,4 GHz ei levi "ümber nurga", vaid põhiliselt saatjast otsenähtavuse ulatuses.
Lennuväljani nad ei jõua ja arvan, et neist saab lihtviisil kanali valikuga "üle- ja ümber".
Probleem saaks tekkida vaid seadme vahetus läheduses.
http://2.4gigahertz.com/testimonials.html

Posted: Tue Oct 09, 2007 12:18
by tarts
Pult on küll üks, kuid iga lennuki peal on ikka eraldi vastuvõtja ja 2,4 vastuvõtjad pole odavad, 3-4 korda kallimad, kui PPM.

Posted: Tue Oct 09, 2007 17:03
by vana
Leian, et võiks vähemalt aastakese oodata, hinnakesed lähevad paika.
Momendil on suhteliselt kalleim komponent vastuvõtja(d), nagu tarts mainib.

Posted: Tue Oct 09, 2007 17:30
by cuprum
vana wrote: Momendil on suhteliselt kalleim komponent vastuvõtja(d), nagu tarts mainib.
Järgmine pauk, mida mina ootan, on viivituse tekkimine paljude saatjate samaaegsel tööl. Tu häda on Spread Spectrumi tööprintsiipi sisse kirjutatud.
Olgu räsi nii hea, kui tahes, juhuslike collisioonide vastu ta ikka ei saa.

Võimalik (ja tegelikult ma tahaksin loota, et asi onginii), et spekter on nii lai, et saatjad suudavad seal vabalt ja ilma märgatava segamiseta töötada, kuid ootaksin siiski ennem paljukasutajatestid ära...

Posted: Tue Oct 09, 2007 19:23
by [J]
Vastuvõtjad on tavaliselt 100$ kanti, mis on heade vastuvõtjate skaalal keskpärane (tegelikult odav). Koos saatjaga on veidi üle 200$.
Mulle jäi silma vasuvõtja voolutarve 80 mA. See on küll tavalisest 10 korda suurem, aga pole üldjuhul mingi probleem.
Meeldib väike antenn ja näiteks T-Rexide iseenda häired jäävad ilmselt ainult mälestuseks.
Töökauguse kontrolliks pole vaja sisselükatud antenniga jalutada, vaid on "spets nupp".
35 MHz häire võib ülilevi hetkel tulla kasvõi Hispaaniast. 2,4 GHz -ga on ohtlikud ainult vaateväljas objektid.
http://video1.hobbico.com/gallery/fut/f ... deluxe.mpg

Posted: Tue Oct 09, 2007 21:40
by tulnuk
2,4ghz on veel liiga ebamugav kasutada vähegi piiratud ruumiga mudelites, nt jäiga antenniga vastuvõtja F3J/B keresse mahutamine on veel väga ulme mumeelest. Pealegi ei anna praeguseid saatjate lisamooduleid alusega saatjatega kasutada ja ühtegi piisavalt võimekat päris 2,4ghz saatjat veel turul pole.

Posted: Tue Oct 09, 2007 22:04
by MagnusL
Kas JR´i X9303 2.4 ei ole siis piisavalt võimekas? Ja antenni saab ju kerest välja pista.
http://www.jrradios.com/Products/Defaul ... ID=JRP2910

Posted: Wed Oct 10, 2007 7:41
by lauri
Eks kevadeks selgineb olukord ja tulevad veel uued mudelid välja. Konkureerivaid ja omavahel mitte-sobivaid süsteeme on nii 5 tk juba.

Nii 50-kesi 2.4GHz peal lennutajaid pole vist kogu maailma peale veel koos olnud? Oleks huvitav kuulda tõesti, kuidas asi siis toimis. Samas ega sellist olukorda ei tekigi. Suurtel võistlustel või lennutamistel peab nagunii olema kontroll õhu õle ja 50 mudelit korraga taevasse ka ei mahu.

XPS-iga (ehk Graupneri IFS) oli keegi proovinud lennukil ka väga võimast 2.4GHz video downlinki. Paarisaja meetri pealt oli juhtimine muutunud uniseks ja tekkis "lag". Ehk siis mittemidagi hullu, aga kui vastuvõtja kõrval oli väga võimas (kordades võimsam, kui mudeli saatja kaugel maapeal) saatja, siis muutus link "uniseks". Eks iga süsteem toimib erinevalt, kuna kasutatakse ka täiesti erinevaid info edastamise viise.

Mina hangin kindlasti 2.4GHz mingi hetk järgmine aasta, sest see on meeletult mugav ja ka häirevab - lihtsalt ei saa tekkida neid tobedaid 35MHz häireid (elektriliinid, teine saatja vms). RC-autode juures on võistlustel juba kuni pooltel 2.4GHz käigus.

Posted: Wed Oct 10, 2007 18:04
by ints
IRCHA 2007-el oli ma usun 50 Spectrumi pilooti küll... Enamus väidetavalt probleeme ei omanud, mis ei tähenda, et kellelgi selliseid ei olnud (põhjused kahjuks võivad olla erinevad)
Of the 562 pilots using Spektrum at the IRCHA meet, no one reported any glitches or interference due to the 2.4 mhz system. But, like someone else suggested, the rest of the electronics can pick up interference and react to it.
http://www.runryder.com/helicopter/t376 ... A+Spectrum

http://www.ircha.org/

Posted: Sun Oct 28, 2007 17:28
by [J]
Olen testinud mõnda aega Futaba T6EX-i. Pikkade antennideta, häireteta ja kvartsivaba elu on päris tore. Igal saatjal on oma unikaalne ID-kood (üle 134 miljoni erineva koodi !!!) ja vastuvõtjat seda tundma õpetada on ainult nupule vajutus (üks kord, edasi peab meeles).
Töökauguse kontrolliks on saatjal erirežiim - töötab umbes 50 sammu kauguseni.
Vastvõtjal on 2 antenni ja vastuvõtt toimub antenniga, mille polarisatsioon hetkel paremini sobib (koaksiaali otsas olevad lühikesed antennid-"traadijupid" (3 cm) peaks olema omavahel risti). Antenni paigutamine lennukisse oluliselt probleemivabam kui "pikkade tolgendavate" 35 MHz antennidega.
Sisselülitatud vastuvõtjaga võib jalutada läbi linna ja keegi servot ei suuda liigutada!
Kvartsipuu platsil võin unustada.
Puudused on ehk, et väga kaugel ja takistuse taga lennuk pole enam juhitav (kaotab saatja signaali) ja vastuvõtja kõrgsagedusosa pole tõenäoliselt remonditav.

Posted: Sun Oct 28, 2007 18:40
by tola555
[J] wrote:Igal saatjal on oma unikaalne ID-kood (134 miljonit erinevat koodi !!!) ja vastuvõtjat seda tundma õpetada on ainult nupule vajutus (üks kord, edasi peab meeles).
Huvitav kaua selline mäluga vastuvõtja kestab? Patareideta mäludel nagu usb mälupulgad on piiratud kirjutamiste ja lugemiste arv.

Posted: Sun Oct 28, 2007 23:12
by vallojoe
tola555 wrote: Huvitav kaua selline mäluga vastuvõtja kestab? Patareideta mäludel nagu usb mälupulgad on piiratud kirjutamiste ja lugemiste arv.
Kui Sa just igaks õhkutõusuks uut saatjat ei muretse, siis vaevalt, et see probleemiks saab. ;)
Enne on see vastuvõtja moraalselt vananenud.

Posted: Mon Oct 29, 2007 0:13
by cuprum
tola555 wrote:Patareideta mäludel nagu usb mälupulgad on piiratud kirjutamiste ja lugemiste arv.
Sõltub tehnoloogiast, mida mälu puhul on kasutatud, kuid võin saladuskatte all sosistada, et lugemiskordade arv on ikka suurusjärke arvukam. Ei usu, et Sa ühte õnnetut vastuvõtjat kasvõi paarsada tuhat korda "paaritaksid". Isegi, kui lugemiskordade arv sellesse suurusjärku (kõige esimesed laiatarbeflashid) peaks langema, siis pead ikka väga-väga tihti aparatuuri sisse-välja plõksima.

flash mälust

Posted: Mon Oct 29, 2007 18:42
by pipercub
Windows Vistal on sees võimalus kasutada flash-mälu swap-faili jaoks. Teoreetikud ütlevad, et see on jama, aga praktikud kasutavad ja muigavad.

Re: flash mälust

Posted: Mon Oct 29, 2007 19:13
by cuprum
pipercub wrote:Windows Vistal on sees võimalus kasutada flash-mälu swap-faili jaoks. Teoreetikud ütlevad, et see on jama, aga praktikud kasutavad ja muigavad.
Kisub OT, kuid siin on väga suur vahe kirjutuskordade arvus (kas kasutad lugemist korra saatja/vastuvõtja sisselülitamisel ning kirjutamist "paaritamisel" või siis trambid blokke sisse-välja sadu kordi sekundis).

Mis flashi swapiks pruukimisse puutub, siis IMHO oli see mälutüüp liiga aeglase lugemise/kirjutamisega, et kõvaketast välja tõrjuda, kuid suureks eeliseks oli tal otsingu praktiline nullaeg (versus kõvaketta mehhaaniline seek).

Posted: Mon Oct 29, 2007 20:13
by lauri
Eesti/Läti offroad autode võistlustel on juba vähemalt pooled 2.4GHz peal
- Spektrumit vist kõige rohkem, siis Futaba ja mõnel Nomadio. Autode juures ju eriti suur eelis see, et antenn pole enam 60cm vaid kümme korda lühem. Ning töökaugust pole ka kunagi rohkem vaja kui 100m.

Posted: Mon Oct 29, 2007 21:49
by [J]
Vihmahoost 2,4 GHz ei pidavat kaugele läbi minema, aga muidu töökaugus probleem küll ei ole.
FF9 ja teiste vahetatavate sagedusmoodulitega riistadele saaks lihtsalt 2,4 GHz topsid lisaks osta.
http://video1.hobbico.com/gallery/fut/f ... deluxe.mpg

Posted: Mon Oct 29, 2007 22:47
by mart63
Vihmaga lendama läheb ainult püstihull.

Posted: Tue Oct 30, 2007 0:05
by [J]
Ma loodan, et kui Sa kunagi MM-il oled, siis otsustaval kohal nutma ei hakka ja ikka võistluse parima lennu ära teed:
Image

Posted: Tue Oct 30, 2007 10:40
by mart63
Nutma küll ei hakkaks. :roll: :lol:
Ja 2.4Ghz peale minekut pole ka lähiajal karta. :)

Posted: Tue Oct 30, 2007 10:49
by lauri
DLG puhul lahendaks 2.4GHz antenni mure lõplikult ära... nii saatja kui vastuvõtja juures!

Tegelikult neid mooduleid saab pea iga saatja puhul kasutada, ainult tuleb talle PPM signaal sisse pursata (saatja trainer väljundist) ning moodul kuidagi "teibiga" saatja külge kinnitada :wink:

Posted: Wed Oct 31, 2007 0:41
by [J]
Veidi infi vastuvõtjast:
Image
Trükiplaat umbes 38x25 mm. Kaal korpuseta 6,5 grammi. Antenn on pildil koaksiaalkaablite otsast väljaulatuvad 30 mm pikkused isolatsiooniga traadijupid. Väiksusest hoolimata kõlbab ka kõige-kõige suurematele lennukitele.
Kuna trükiplaadil raskeid, suure inertsiga detaile pole, on matsu korral peamine oht igasugused orgid ja muud lennuki osad, mis mehhaaniliselt vastuvõtjat "äestada" võivad.
servopistikute kõrval on näha valgusdioode. Punane põleb kui saatja signaal probleemne, roheline kui kõik OK.

Posted: Wed Oct 31, 2007 1:13
by tulnuk
Aga nagu aru saan siis need 30 mm jupid peavad kuskil lennuki kere peal "nähtaval" olema, sisse ei tohi peita?

Posted: Wed Oct 31, 2007 1:27
by [J]
http://manuals.hobbico.com/fut/6ex-2_4ghz-manual.pdf

Manuali lk.8 on antenni installist ja ka paar pilti. Balsakere sisse ilmselt kõlbab panna. Eks peab lugema ja testima. Liiga uus asi.

Posted: Tue Feb 05, 2008 2:15
by [J]
Viimased uudised ja selgitused Futaba 2,4 GHz veast:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_68572 ... ey_/tm.htm

Minu meelest pole isegi siis miskit hullu kui olekski see "00...0" ID-ga saatja. Teistel sagedustel sama kvartsiga saatjaid on ju alati ja saab hakkama küll.
Kuna eraldi hangitud uhiuus vastuvõtja on ka "00...0" ID-ga, saab sellistega alati oma saatjat kontrollida. Kui kohe töötab, tuleb saatja remonti saata.
Futaba kodulehel on toodud ka saatjate seerianumbrid, kus viga kindlasti ei pidavat olema:
http://2.4gigahertz.com/techsupport/ser ... c-6ex.html

Posted: Fri Feb 08, 2008 1:19
by arne
Robbe kuulutas välja recalli: kuuekanalilised puldid saavad uue emaplaadi, seitsmekanaliline saab softiuuenduse ja seitsmekanaliline moodul vahetatakse välja.

Arne

Posted: Sun Feb 10, 2008 16:27
by [J]
Image

Mõningaid 2,4 GHz vastuvõtja antenni paigutuse lahendusi plaaneritel.

Posted: Sun Feb 10, 2008 17:51
by lauri
Ja eile rc autode võistlustel oli esimene probleem ka 2.4GHz süsteemidega. Õnneks saime jaole. Nimelt oli raja äärde püsti pandud 2.4GHz wifi ruuter ajavõtusüsteemi tulemuste edastamise jaoks võistlejatele. Ruuter asus rajast 2m kaugusel ja võistlejate pukk sellest kohast umbes 20m. Niiet võimsuste vahe peaks tulema siin 100kordne.

Kahel mehel lõi vastuvõtja lukku täpselt seal wifi ruuteri juures. Üks Futaba Fasst ja teine Spektrum DSM. Kuna probleeme oli kahel, siis hakkasime mõtlema ja läksin tõmbasin juhtme wifi ruuterist välja :lol: Pärast enam probleeme kellelgi polnud.