Page 1 of 2

Mõned pildid nitrometaanita kütuse testimisest

Posted: Wed Jan 16, 2008 16:40
by pipercub
Eelmisel talvel sai katsetatud nitrometaanita kütust. Võrreldud sai 3 kütust 2 erineva mootoriga. 80/20% (e. FAI) kütuse omahind tuli ~150eek/5l. Standardkarburaatoriga OS 46 AX andis välja paaegu sama võimsuse, mis 5% nitrometaankütus ja töötas stabiilselt väikese tühikäigu reguleeringuga.
OS 46 LA oli ilma nitrota kütusega võimsuse langus suurem. Airbleed karburaatoril pidi tühikäigu täielikult ümber häälestama aga täit stabiilsust ei saanud. Nõela ja õhukruvi asendi mõnekraadine muutus viis mootori töörezhiimist välja.

Kokkuvõttes - sportkarburaatoriga ja laagritel AX töötab ilma nitrota rahuldavalt. Airbleed karburaatoriga LA mootorit ilma nitrota kasutada ei soovitaks.

Tagaplaanil pudelid 0% ja 5 % kütustega:
Image

Stend töövalmis, paremal nurgas termomeeter ja tahhomeeter:
Image

Image

Image

Image

Posted: Wed Jan 16, 2008 18:28
by Raits
Kas keegi teab kuskohast metanooli saab ja mis see maksta võiks?

Posted: Wed Jan 16, 2008 19:16
by andrias
Tere
Mina tean et metanooli saab hädapärast lõunaeestist näiteks. http://www.biooil.ee/index.php?page=21
Tallinnameestele see kindlasti ei sobi, kuna see on Antslas ja hind oli mingi 6-7 eek/L. Olen kuulnud et ka ABC chemicals müüb aga ei leia linki.
Ise küsiksin et kust saab kastoorõli?

Andrias

Posted: Wed Jan 16, 2008 19:34
by silver
Apteegist :D

Posted: Wed Jan 16, 2008 19:42
by pipercub
Eelmisel talvel ostsin 20l ABChemicals nimelisest firmast. Ladu oli ~10 Tartust Jõgeva poole. Hind käibega oli kuskil 7 kr/l. Puhas keemiakanister oli omal kaasas, isikudokumente uuriti aga midagi ei küsitud. Ostsin eraisikuna.
Õliks 2-taktiliste kastoorõli. Siin foorumis olen sellest juba varem kirjutanud.

Posted: Wed Jan 16, 2008 23:11
by lauri
Kasoor (OLEUM RICINI 1KG) 139kr

Lasin kohale tuua vist "+Apteeki", läksin kahe päeva pärast järele ja pott oli kenasti kohal. Teine variant oli 30ml umbes 37 krooniga osta ;) Hind on tegelikult kehv, aga mulle 1KG piisab ja pole rohkem otsinud - esimene koht kust küsisin ja kohe ka sain.

Kastoori purgil: Vahendaja Nordic Pharma, Ristiku 4a, Jõhvi, Ida-Virumaa, Eesti

Küsimus pipercub-ile. Mis pott sul seal summuti väljundi otsas on? Kas ja kuivõrd selline heitgaaside välja suunamine vooliku kaudu mootori töörezhiimi muudab? Ise mõtlesin midagi sarnast, et siseruumis mootoreid katsetada ja sisse töötada. Kas lasid mootori tõesti 200C-ni ? Palju pole?

Kunagi sai OS LA15 näpuga käima pekstud kasutades ilma nitrota kütust. Sisuliselt käima seda ei saanudki. Tore kuulda, et asi polnud ainult minus või mootoris. Isegi OS LA-seerija mootorite kasutusjuhendit tasub uskuda, seal on lause stiilis "isegi vähene nitro kogus kütuses aitab mootorit käivitada ja sellel stabiilselt töötada".

Posted: Wed Jan 16, 2008 23:26
by pipercub
Pott on suurest aerosoolipurgist tehtud paisupaak. Mingit märgatavat vahet mootorite käitumises paagiga ja väljas pole tabanud. Pöörded ka samad.

Posted: Thu Jan 17, 2008 12:28
by Kuno
Siis taandub kogu probleem nitrometaanile.Vanasti Narvast vene mehed tõid,aga tänapäeval ei tea enam keegi,kust saab.Kuuldavasti top fuel autod käivad sama asjaga,kuskohast need mehed kütuse hangivad?

Posted: Thu Jan 17, 2008 23:50
by lauri
Variant oleks soome F3A meestega koos tellida. Nemad tellivad iga aasta enne hooaja algust metanooli, nitrometaani ja õlisid (2-3 eri marki vastavalt maitsele).

Kui metanooli saab Eestist, siis jääkski vaid nitrometaani ja õli mure õhku.

Posted: Fri Jan 18, 2008 2:51
by pipercub
Kastoorõli eriomadused.
Referaat pöhiliselt Bert Striegler'i artiklist.


Leektäpp (flash point) on temperatuuril 229C, mis pole midagi erilist. Eriline on erakordselt kõrge põlemistäpp (fire point) - 449C. Kuumakindlatel süntõlidel on see arv ~290C.
Kastoorõlil on veel teine omapära. Alates 140C hakkab ta polümeriseeruma ja muutub paksemaks. Üle 340C hakkavad polümeriseerumisel tekkinud estrid lagunema ja moodustavad veel parema määrdeaine. Ja kui asi lõpuks osalise põlemiseni jõuab, siis jäägid ei kahjusta silindrit.
Võrdluseks, süntõlid põlevad lahja segu korral ~290C juures ära ja jääkidel pole määrdeomadusi, mis tööpaari kaitseksid.
Aga süntõlidel on ka oma veidrus. Nimelt, kui nad on soojenedes lagunema hakanud, siis jahenedes taastub määrimisvõime hetkeliselt.
Mis välja tuleb? Mootori ülekuumenemisel lahja seguga süneetika põleb või aurustub, seevastu kastoor laguneb komponentideks ja hakkab paremini määrima. Normaalsetel töötingimustel on süntõli kastoorist peajagu üle. Määrib paremini, tänu sellele võib õli vähem panna ja suurema võimsuse saada. Aga jääb segu lahjaks ja ongi mootor tuksis. Mõlema õliliigi häid omadusi saab ära kasutada segudes.

Süntõlide all on mõeldud spetsiaalsei kuumakindlaid ja piirituses lahustuvaid. Kastoorõlid on ka erilised kahetaktilistele mootoritele. Näiteks Shell Advance Racing M, jaehind 219eek/l.

Lisaks õlidele ja nitrole lähevad kütusesse veel niiskusetõrje, vahutõrje, korrosioonitõrje ja süüte parandaja + värvaine margi eristamiseks. Ja võibolla veel midagi, millest ei räägita.


Mõned ersatskütused:

Бензин (марки А-76 или АИ-93) 26%
Ацетон 8%
Растворитель для масляных красок (арт. КЛ-095-01-81 или ТУ 205 11.269-80) 53%
Масло минеральное (марки АС-8 или МС) 13%

Скипидар 30%
Ацетон 10%
Растворитель для масляных красок (арт. КЛ-095-01-81 или ТУ 205 11.269-80) 40%
Масло минеральное (марки АС-8 или МС) 20%

Бензин (А-76 или АИ-93) 55%
Уайт - спирит 25%
Масло минеральное (марки АС-8 или МС-20) 20%

Растворитель 646 5..7%
Уайт - спирит 68..70%
Масло касторовое 25%

Скипидар 20%
Толуол 50%
Ацетон 10%
Масло МС-20 10%
Масло касторовое 10%

Скипидар 30%
Растворитель №651 или 646 40%
Бензин А-76 или АИ-93 10%
Масло АС-8 20%

Mõned karmid kütused:

№7
Масло касторовое 22%
Спирт метиловый 35%
Нитробензол 8%
Нитрометан 33%
Амилацетат 2%

№8
Масло касторовое 20%
Спирт метиловый 25%
Нитробензол 10%
Нитрометан 40%
Амилацетат 5%

Posted: Sun Jan 20, 2008 15:44
by Raits
Kas ma saan õieti aru, et need on Hõõgküünlaga mootorikütused?

Posted: Sun Jan 20, 2008 17:02
by pipercub
Kõik hõõgküünlale.

Posted: Mon Jan 21, 2008 11:36
by Kuno
Peab ikka keemik olema,kes sellist sodi oskab kokku segada...
Mõistlikum vist on siiski valmis segu poest osta...

Posted: Mon Jan 21, 2008 13:03
by vana
Mõningad pipercubi pakutud segudest kõlbavad vast ainult kellegi-millegi põlema panemiseks.

Posted: Mon Jan 21, 2008 13:32
by Kuno
Muidugi,kui arvestada vene rahvuslikku eripära piirituse tarbimisel,siis ei imesta üldse nende ersatskütuste üle.Omal ajal oli piirituse saamine väga keeruline,samas eetrit võis osta igast apteegist,praegu nagu vastupidi.Tehnilise piiritusega oli vanasti probleemiks see,et oli vaja ise kohe algul kinnise vaadi juurde sattuda,kuna teema käis nii,et niipalju,kui pealt piiritust ära valati,lisati vett juurde.Kütuseks enam selline veega tembitud vatiant ei kõlvanud,joomiseks aga küll-vaadi lõpp oli alati väga vesine :lol:.Metanooli aga ei olnud üldse kusagilt saada,see oli väga range kontrolli all ja ilmselt ka põhjusega,nagu on hilisemad sündmused (näit.Pärnu) näidanud.

Posted: Mon Jan 21, 2008 13:37
by pipercub
Need retseptid said toodud näiteks sellest, mida kõike on inimesed ammu-ammu välja mõelnud. Igaüks võib samagoni ajada, aga millegipärast läheb enamus inimesi viina järele poodi. Või ei joo üldse.

Pildid panin selleks välja, et näidata, kuidas saab lihtsate vahenditega mootoreid sisse töötada ja timmida. Piltidel on 2 know-how'd. Esiteks paisupaak voolikuga, et naabrite või töökaaslaste omakohtust pääseda. Ja teiseks gaasihoob. Jupp 1mm painutatud vedrutraati, millele on aetud 2 kütusevooliku juppi, mis omakorda on 2 klambri ja kruvidega kinni surutud.

Silindripea normtemperatuur ongi minu teada 180 - 200C.

Posted: Mon Jan 21, 2008 19:48
by lauri
Paisupaagi ja vooliku kohta küsimus - HINNANGULISELT kui vaikselt mootor peale sellise külgepanekut töötab? Helivaljust on kindlasti väga raske hinnata, kuid...

Gaasihoova juhtimiseks on päris kaval ka mingi suvaline servo käiku võtta. Kui servol toidet taga pole, saab teda päris mugavalt käega õigesse asendisse lükata ja ta püsib seal. Vajadusel saab vastuvõtja külge ühendada ja raadioteel ka sama teha.

Posted: Mon Jan 21, 2008 21:04
by Raits
Kahtlemata need küused põlevad aga kurvem on see ,et paak ja voolikud (tavalised) sellele keemiale vist küll vastu ei pea.

Posted: Mon Jan 21, 2008 22:32
by priit2
Ersatskütustest!
Juhtus see mõni aasta tagasi, kui üks mees enne võistlust segas ise kütust ja juhtus väike äpardus. Kogematta ajas ta segi nitrolahusti ja metanooli pudelid. Arvatavasti seepärast et kütust segas värskes õhus (ei tundnud nitrolahusti lõhna). Kuna tegemist oli paadiga, siis mootor täitsa üles ei sulanud vesijahutuse tihendid sulasid ära ja vesi tuli sisse mis peatas mootori. Silindripea mis oli algselt roheline (CMB 21 VALVOLA) vahetas värvi helekollaseks. Sellest mootorist minu teada enam asja ei saanud.

Posted: Tue Jan 22, 2008 2:25
by pipercub
Müra on ka ilma sumbutaja pauguta väga tugev, 12000p/min tekitab ikka minitormi. Ja kui voolikuühendused ei pea ideaalselt, tuleb ving ja õlihais ka läbi.

Posted: Wed Jul 16, 2008 17:05
by seriff
ostsin täna ABChemicals-ist metanooli ja nüüdseks hinnaks koos käibega 10.-eeki liiter.iskutõendist tehti koopia andmed pandi kirja.
õli sain apteegist liiter 140.-eeki. suurem kogus pakendatud 5L nõus ja see maksab 700.-eeki.kui nii suurt kogust tahta siis peaks ette teatama,aga ütlesid et seda saab tellida igast apteegist.
kui see kokku segada 15% valmis seguga siis peaks saama ikka nats aega lennutada küll. :D

Posted: Wed Jul 16, 2008 17:40
by cuprum
seriff wrote: õli sain apteegist liiter 140.-eeki.
Kastorka?!?

Posted: Thu Jul 17, 2008 10:27
by andrias
Mina kastoori pole aapteegist saand. St 1kg. Muudkuid laiutavad käsi ja raputavad kõrvu.
Aga sain pipercubi soovitusel õlipoest motuli täissünt mudeliõli.2l oli 500.-
Ilma nitrota käib kehvasti, ning kastorka ja süntõli kokkusegamine pole õige valik- lõpptulemusena mõttetu rapsimine 8)

Posted: Thu Jul 17, 2008 13:03
by lauri
apteegist sain 1L kastoori, maksis vist 100 krooni kanti... telliti mulle, kohapeal polnud, tuli 2-3 päevaga laost. Apteek asus Tallinnas Torupilli Selveris, kes viitsib, saab apteegi nime järgi uurida

Soome F3A meestega rääkides, kes ise kütust segavad, selgus naljakas asjaolu - nende puhul on kõige kallimaks komponendiks õli! Nitrometaan ja metanool on odavamad kui õli, mis kütusesse läheb. Kasutavad 2-3 head marki, mida pole väga saada või kui on, siis kallis. Õli on ka neil põhiline komponent, mille poolest kütus erineb. Metanool ja nitro % enamvähem sama kõigil, aga üks paneb õli A ja teine õli B ning ka erinevaid koguseid vastavalt mis mootorile kasutavad (OS, YS, 2-takt ja 4-takt jt). Platsil kiirelt arvutades, numbreid täpselt mitte mäletades selgus, et näiteks Kullos müüdav kütus polegi väga palju kallim, kui soomlaste endi segatud. Vahe oli äkki nii 30% vms - kiirelt platsipeal arvutades! Ilma õlita tuli aga metanool+nitrometaan segu hind naeruväärselt odav, niiet kui kasutada odavat õli, saab VÄGA odava kütuse.

Posted: Thu Jul 17, 2008 13:09
by mart63
Mis saab kui panna tavalist 2taktilise õli, mõnda paremat varianti.

Posted: Thu Jul 17, 2008 14:10
by Kuno
Mis saab kui panna tavalist 2taktilise õli, mõnda paremat varianti
ei saa panna,kuna tavaline 2 taktilise õli ei segune piiritusega.Ainuke lihtne variant on kastoorõli,see aga määrib eriti ilgelt ja kui mootor kaua seisab,siis kivistub ära,ka talvel läheb paksuks.
Hea lahendus on bensiinimootor - ei mingeid kütusemuresid :D

Posted: Thu Jul 17, 2008 14:27
by pipercub
Kvaliteetne õli on tõesti kõige kallim komponent.
Piiritustes lahustuvad nn. PAG õlid. Kasutatakse neid külmutusagregaatide kompressorites. Hinnad algavad kuskil 150 eeku/l. Aga seal pole mootoriõli lisandeid. Tööstuslikeist sobiks Shell Tivela miinimumpakendiga 20l. Nii et lihtsam on leida Motuli, Klotzi jne. spetsiaalseid ja väga kalleid mudeliõlisid. Kastoorideks Shelli või Motorexi kardiõlid. Shelli oma tundub parem olevat.

Ilma nitrotata. Mootori peanõela häälestus peab olema ~3x täpsem, kui nitroga. 1-2 klikki. Probleem võib olla vahepealsete pööretega. Tühikäigunõel peab ka väga täpselt olema paigas. Mitmesuguseid magnum, super, asp jne. mootoreid ei saagi mõnikord üleminekupööretel stabiilselt tööle. Ka on vaja normaalseks põlemiseks kõrgemat surveastet. Üldiselt aitab õhemast tihendist silindripea all. 0,4 mm asemel 0,1-0,05. Küünal peab olema kuum, A3 või 4-taktilise oma.

Kui 10% kütuse 330 eeku/gallon kätte saab, pole mingit mõtet ise jamada. 16% autokütus käib ka, närvirahustuseks võib 2-3% õli juurde lisada.

Puhast 80/20 kütust nimetatakse FAI- või standardkütuseks. Segamine käib - 4 mahuosa metanooli ja 1 osa kastoori, kokku 5 osa.

Hiljuti oli plaan osta odav hiina bensiinimootor. Õnneks tegin enne väikese uuringu ja mõtlesin ümber. Ühes vene foorumis oli hea kirjeldus: samal ajal, kui firmamootorite omanikud lennutavad, timmivad hiinakate omanikud maa peal mootoreid. Kardan, et isesegatud/nitrota kütustega või sama pilt tekkida :lol:.

Posted: Thu Jul 17, 2008 15:14
by seriff
kui muud pole teha,siis peale lendu saab lennumasina vähemalt õlist puhtaks pesta metanooliga :lol:.

Posted: Thu Jul 17, 2008 16:39
by Kuno
Tegelikult tundub,et kütusemure hakkab kummitama mootoritega,mille töömaht on 20 ja enam ccm.Üsna paar korda on sõber Jaan jalutanud mööda "kollast" platsi ilma lennukita ja teavitanud,et kütus on otsas.Kui ikka on himu palju suure lennukiga lennata,tuleb bensu peale üle minna.Kuni 10 ccm mootorite puhul see kütusekulu nii probleemne ei ole.Enam vähem normaalne on vist ka neljataktilse kulu,aga seal on mootori hind juba samas taktis bensiinimootoriga.Bensumootori koha pealt võin öelda,et kaks aastat saab varsti lennatud 35 ccm töömahuga MVVs-il,läbi on sellelst mootorist käinud u 200 l (u 50 gallonit vist?) kütust ja praegu tundub mootori vorm päris hea olevat (kuigi oleks pidanud tegelikult ostma töömahuga 40-50 ccm-oleks parem olnud,aga tol hetkel polnud lihtsalt saadaval),vahetanud olen ühe küünla ja see on kõik.Reguleeritud sai algul segu vähe rikkamaks,et ei sureks mingil juhul välja ja kogu lugu.Kui nüüd mõelda sellele rahale,mis oleks metanooli peale kulunud,siis on päris korraliku bensumootori raha säästetud - 10% kütuse peale oleks kulunud pea 20k EEK-i,aga bensu pale mingi 3,5K!Kusjuures mahuliselt kulutab see bensumootor kütust samapalju kui 7,5 ccm metanolimootor!

Posted: Thu Jul 17, 2008 17:05
by seriff
jah aga kui mootor 40-50ccm siis see üleatab 5kg normi mis võistlustel saab määravaks.
ja eks see rahakoti sisu ei luba ka kõigil üle minna bentsuka peale.
lennuk juba 3x kallim jne.
kui ise segada siis kallim komponent ongi õli.