Page 1 of 1
Esimene päris lend
Posted: Sat Feb 09, 2008 13:28
by andrus
Õhtuti peale tööd on pime ja nädalavahetustel on viimasel ajal tihti olnud suht tuuline ilm. Seetõttu olen oma uue T-Rex 450 kopteriga saanud ainult kahel korral õue ning piirdunud vaid niisama hüpitamisega ja pisikese hõljutamisega. Eesmärgiks oli seni peamiselt kontrollida, et kopter ja saatja on enam-vähem õigesti häälestatud ning seda nad paistsid ka olevat. Seepärast võtsin siis täna südame rindu ja läksin proovima, kuidas ma rohkema kui tavalise hõljutamisega hakkama saan.
Lennutamiseks valisin kodulähedase paiga mere ääres, kus oli vanasti see kahtlane venelaste sadam lennuangaaride kõrval. Praegu on see suur ja lage ebaühtlase pinnaga plats, mis on täis madalat umbrohtu, killustikku ja lammutamisjääke. Kohe kõrval on meri, Suur Tõll, Lembitu ja BLRT aiaga piiratud territoorium. Tuul on ilmateate järgi 4 m/s, aga kuna simus olen ka kõvasti suurema tuulega harjutanud, siis põnnama ma ei löönud.
Simus treenimisest oli kõvasti kasu. Eriti seetõttu, et tegin ise mõned rumalused. Alustuseks tegin paar pisikest hõljutamist ja peale edukat maandumist (harjutustelikuga ikka) tahtsin kohe karmima režiimi peale üle minna. Nojah unustasin ära, et ESC-il ju soft-start peal ja ei lasknud tal pöördeid päris üle võtta, kui juba hakkasin kangi painutama. Kopter võttis vedu küll, aga tuulehood pillutasid teda päris ohtlikult maa lähedal. See oli siis esimene viga. Kui siis rootor oli oma pöörded kätte saanud, läks tõus äkki kole kiireks ja samal ajal hakkas tuul masinat BLRT okastraadiga kaetud aia suunas viima. Ega muud, kui tuli oma simus saadud oskused appi võtta. Ja mis sa oskad öelda, kopter alluski kangidele nagu simus
Tundus peaaegu koomiline miskipärast. Mingil hetkel käis korraks mõte peast läbi, et noh nüüd varsti siis kukub alla kuskil seal BLRT aia taga... Igatahes jah, sain ta endale jälle ligemale, aga kuna erutus oli endiselt suur, siis olin unustanud selle pisiasja, et peaks labanurki pisut vähendama ja kopter muudkui kogus kõrgust. Ja tuul ka loopis teda kõrgemale ikka rohkem. Panin siis igaks juhuks jälle normaalse režiimi saatjal tagasi, et kopter vaikselt allapoole tuua. Vahtisin, pea kuklas üles, kui nägin järsku, et mingi pilbas pudenes alla kopteri küljest
Seejärel läks kuidagi kiireks ja närviliseks see laskumine, aga suutsin sellega suht OK hakkama saada ja kopter jäi kenasti püsti.
Mis siis kõik toimunud oli? Pilbas, mis alla tuli, osutus sabapoomi vasakpoolseks toeks. See on see peenike varras, mis kopteri altäärest poomi keskpaika ulatub. Abitelik oli imelikult all. Üks kahest pikast palliga vardast oli ühest otsast palliga vastu kopteri jalgu ja teiselt poolt pikalt väljas. Miks? Vot seda ei saa mina ka aru. Kraapimise jäljed olid ka peal, sellised kruvikeerme moodi. Kas tõesti vibratsioon võis olla nii kõva, et ta ise ennast üleval niimoodi keeras??? Üks asi oli veel katki - sabarootori labad olid täiesti puruks. Õhus vastu poomi poleks seda vist saanud juhtuda, siis oleks ju kopter juhitavuse kaotanud mu meelest. Seega siis kahtlustan, et selle töö tegi ära mõni maandumiskohas vedelev kivi.
Kokkuvõttes oli siis damage ikka suht väike. Poomitoed olid mul varuks olemas, sabarootori labad tuleb netist tellida. Aga seda peab küll ütlema, et kopteriga niimoodi esimest korda 20..30 meetri kõrgusel lennates olid refleksid enam-vähem täitsa olemas. Ei olnud nagu vaja mõtelda, et nüüd peaks seda või teist kangi puutuma. Jo noh ilma simus treenimata oleks ma ta ehk taevasse saanud küll, aga alla oleks ta juba tulnud oma tahtmist moodi
Mis sai veel selgeks? Näiteks see, millised kruvid polnud korralikult Loctite'ga kinni
Lühikese lennu tõttu ei jõudnud nad end õnneks päris lahti vibreerida.
Päris lahe kogemus oli igatahes, käed pisut värisesid ka peale maandumist. Eks varsti tuleb uuesti proovima minna, aga seni täiendan end hoolsalt simu peal.
Posted: Sat Feb 09, 2008 18:28
by vallojoe
Hei.
abiteliku kinnituse meetodi pead üle vaatama. Ma pole siiani saanud mahti oma t-rexi jalutama viia
Seetõttu ei oska miskit paremat pakkuda ka.
Aga raptor 30 nitrokal sõitsid suusakeppidest tehtud abitelik samamoodi ühte otsa, kui ainult nipukatega kinni oli. Teibi lisamine kaotas selle mure enamasti.
Ja laustuseks ei tasu väga kõrgele ronida. meeter-kaks on piisav. Nii kõrgele peaks ka hover reziimis vabalt ronima.
Posted: Sun Feb 10, 2008 14:18
by JazZ
hmm... Kui Sa Finlessi video järgi seadistasid, siis miks Sa seda Idle up'i kasutad? Mina siiani ainult normal'iga lennanud, idle up'id on vajalikud alles siis kui peapeal lennata tahad. Finless minu mäletamist mööda seadistas normali nii et kang keskel oli pitch 0, et ei peaks pärast ümber ka hakkama õppima kui idle up'e kasutama hakkad ja kang all oli pitch igaks juhuks -4, et oleks võimalik ka tuulisema ilma korral alla poole saada.
Mis vibratsiooni puutub, siis kui Su jubinad tõesti selle pärast küljest lahkuvad, siis on küll miskit mäda. Mul pole ükski jupp siiani veel kopteri küljest lahkunud.
Kuda Sa seda väikest kopterit 30m kõrgusel nägid üldse, see nagu vähemalt 2 viie korruselise maja kõrgust!? Tegelt on ka teda võimalik näha nii kõrgelt?
Aga tore, et kopteri ikka enam vähem terveks jäi kui Sa esimesel korral kohe selliseid trikke tegema hakkasid :) Kui saladus pole, siis kus interneti poest Sa juppe tellid?
Posted: Sun Feb 10, 2008 15:22
by lauri
Mina Finlessi järgi seadistanud, veidi muidugi sai üht-teist oma "tarkuse" järgi muditud. Lendan ainult idle-upiga. Normal rezhiimis lükkan kangi pea-aegu keskele, pöörded lähevad üles, siis nupust idle-up ja pöörded lähevad idle-up seadistusele ning siis õhku. Idle-upis on mul +11 kuni -11 labanurk ning normalis +10 kuni -3 vist. Normalis peab miinust kindlasti vähemalt 3-4 kraadi panema, et näiteks tuulega kopter peale maandumist vastu maad suruda.
Ma ei kasuta governori, kurvidega on asi enamvähem paika seadistatud. Ma ei näe põhjust normal rezhiimiga lennata...
Posted: Sun Feb 10, 2008 15:54
by andrus
JazZ wrote:hmm... Kui Sa Finlessi video järgi seadistasid, siis miks Sa seda Idle up'i kasutad? Mina siiani ainult normal'iga lennanud, idle up'id on vajalikud alles siis kui peapeal lennata tahad. Finless minu mäletamist mööda seadistas normali nii et kang keskel oli pitch 0, et ei peaks pärast ümber ka hakkama õppima kui idle up'e kasutama hakkad ja kang all oli pitch igaks juhuks -4, et oleks võimalik ka tuulisema ilma korral alla poole saada.
Ei ma ei seadistanud pitch kurve Finlessi järgi, need on mul enam-vähem nii nagu on T-Rexi juhendis. Normal mode'i olen ma simus seni vaid hõljutamiseks ning õhku tõusmiseks ja maandumiseks harjunud kasutama. Peale õhkutõusmist ikka kohe Stunt mode peale ikka
Eks ma tegin siis nüüd samamoodi.
JazZ wrote:Mis vibratsiooni puutub, siis kui Su jubinad tõesti selle pärast küljest lahkuvad, siis on küll miskit mäda. Mul pole ükski jupp siiani veel kopteri küljest lahkunud.
No midagi oli mäda jah. Ilmselt oli selle sabapoomi peenike tugi poomipoolsest otsast vedelalt kinni. Ja teine asi, mis vibraga peaaegu lahti tuli, oli selle klaasplastist korpuse kinnituse pulk raami küljest. Pole varasemat kogemust tõsisemate mudelitega, eks elu õpetab nüüd
JazZ wrote:Kuda Sa seda väikest kopterit 30m kõrgusel nägid üldse, see nagu vähemalt 2 viie korruselise maja kõrgust!? Tegelt on ka teda võimalik näha nii kõrgelt?
Täiesti võimalik, et see kõrgus ei olnudki nii suur. Raske on ilma orientiirideta hallis taevas adekvaatselt kõrgust hinnata. Igatahes oli ta palju kõrgemal, kui ma oleks sel hetkel tahtnud ja erutus oli ka kuramuse suur.
JazZ wrote:Aga tore, et kopteri ikka enam vähem terveks jäi kui Sa esimesel korral kohe selliseid trikke tegema hakkasid
Kui saladus pole, siis kus interneti poest Sa juppe tellid?
Einoh, kui tuul oleks väiksem olnud ja poleks teda niimoodi ära kandnud, siis ma oleks arvatavasti proovinud midagi ikka teha ka. Mõne surmasõlme või noh vähemalt pitch pumpa
Tellin oma kraami siit -
http://www.modelhelicopters.co.uk/acata ... igator.htm
Posted: Sun Feb 10, 2008 17:31
by JazZ
No midagi oli mäda jah. Ilmselt oli selle sabapoomi peenike tugi poomipoolsest otsast vedelalt kinni. Ja teine asi, mis vibraga peaaegu lahti tuli, oli selle klaasplastist korpuse kinnituse pulk raami küljest. Pole varasemat kogemust tõsisemate mudelitega, eks elu õpetab nüüd Smile
Äkki on miskit valesti mis liiga suurt vibrat põhjustab hoopis?
Kaua kauba kätte saamisega aega on läinud ja mis transporti kasutad? Seal paistab 500'ja Metal Control Arm Set in stock olema, mujalt ma seda leidnud ei ole veel.
Posted: Sun Feb 10, 2008 17:46
by lauri
Ma muideks tellisin ka kunagi oma Trexi sealt Modelhelicoptersist. Täiesti ok pood ja ainult helikatega tegelevad - enamasti on kõik kohapeal olemas. Mul tuli kopter kohale üle nädala ja alla kahe. Saigi vist sealt tellitud, kuna mujal oli sel hetkel SE variant otsas või siis kallim.
Posted: Sun Feb 10, 2008 17:49
by andrus
JazZ wrote: Kaua kauba kätte saamisega aega on läinud ja mis transporti kasutad? Seal paistab 500'ja Metal Control Arm Set in stock olema, mujalt ma seda leidnud ei ole veel.
Kopteri tellisin kulleriga, see võttis 3..4 päeva aega. Kuulliigendi tangid, Jazz ESC
ja pisiasjad lasin seejärel saata selle keskmise hinnaga lennupostiga. Umbes nädal läks. Nüüd eile tellisin sabarootori labasid juba kõige odavama variandiga. Ma usun, et see tuleb ka nädalaga kohale.
Posted: Sun Feb 10, 2008 18:16
by vallojoe
ahjah, kui Sa sabalabad pilbasteks lasid, siis lammuta sabaülekanne laiali ja veendu, et võll ja labahoidjate vaheline junn (mis pagan selle nimi nüüd ongi), ikka sirged on.
Posted: Tue Feb 19, 2008 11:06
by JazZ
No kuda on, kopter uuesti koos ja lendab?
Posted: Tue Feb 19, 2008 11:17
by andrus
Just eile sain Inglismaalt pakikese "sabasulgedega" ja labade balansseerimise tööriistaga. Panin kõik ilusti kokku jälle, rõõm suur.
Asusin siis gürot uuesti häälestama. Seni tegin lennuproovid ainult heading hold režiimis, nüüd proovisin normaalrežiimis neutraali paika panna. Tekkis aga üks takistus - madalamatel pööretel hakkas rootor visklema. See hirmutas mu ära ja lõpetasin katsed. Hiljem siiski kammisin foorumeid ja selgus ka tõenäoline põhjus - liiga tugevalt fikseeritud pearootori labad. Ilmselt ei saa nad seetõttu võtta oma õiget tööasendit ja rootot on tasakaalust väljas. Eks ma nüüd proovin selle jama ka ära likvideerida esimesel võimalusel ja kui siis tuulevaiksem ilm on, lähen jälle õue hõljutamist proovima.
Selline küsimus ka. Siin-seal soovitatakse kasutada vastuvõtja toiteks eraldi akut varuvariandi mõttes. Kiiruseregust tuleb muidugi ka õige pinge läbi throttle juhtme, aga et kui sellega midagi juhtub või lipo pinge ära lõigatakse, siis saab vähemalt selle aku toel autorotatsiooniga kopteri maha tuua. Ainult ei kas need kaks asja - ESC ja eraldi aku mitte lihtsalt paralleelselt ei ole lülitatud sellisel juhul? Ma hästi ei usu, et see vastuvõtja oskab nende kahe eraldi toite vahel mõistlikult valida. Või mis targemad arvavad või teavad sellest? On sel lisaakul sügavat mõtet?
Posted: Tue Feb 19, 2008 11:47
by vallojoe
kui paned teise aku, siis pead throttle otsal + karva ära katkestama.
kahte toidet ära kokku küll lase.
Samas esc hakkab aku tühjenemisel piirama mootorit, mitte saatjasse minevat pinget ja autorotatsiooni saad ära teha - seetõttu ei näe teisel akuga kaalu lisamisel pointi.
Posted: Tue Feb 19, 2008 11:49
by lauri
Kui eraldi toite paned, siis pead ESC-ist tuleva 3-karvaga signaalijuhtme keskmise karva lahti ühendama - nö pluss, mille kaudu vastuvõtja toidet saab. Nööpnõela abiga saad selle pistikust kätte, keera tagasi ja fikseeri teibi või termorüüsiga juhtme külge - saad tulevikus vana olukorra taastada. Kui seda liigutust ei tee, kärsatad ESC-i läbi. Minumeelest kokkuvõttes suht mõttetu tegevus. Tekib ju probleem, et see lisa aku peab ka täislaetud ja töökorras olema. Miks ei peaks ESC-ist tulev toide usaldusväärne olema? Ma pole kohanud veel kommentaare, et see tuleks eraldi toiteallika vastu välja vahetada. Seda võib teha, kuid kas on mõtet.
Pealrootori vibra madalatel pööretel olen minagi kogenud. Sinu põhjuse kommentaar peab paika. Seetõttu teen "spin-upi" kiirelt, et kesktõmbejõud labad sirgeks tõmbaks kiiresti. Align labasid pidin aga noa ja liivapaberiga veidi lihvima, et need vabalt käima hakkaksid labahoidjas. Puitlabadelt võtsin plastik-katte ära, lihvisin puitlaba ennast õhemaks ja liimisin plastik-katte peale tagasi! Laba peab hoidjas suht vabalt liikuma. Samas on see polt päris piiripeal ja mutter tuleb ikka nii pikalt peale keerata, et see nailon-lukusti töötaks ka! Pikem polt oleks ehk isegi hea mõte.
Güroga normaal-rezhiimis lendamine on ise-enesest suht mõttetu tegevus imho. Güro seadistamise kohta (GY401) on Finless Bobi juhendis kõik olemas minuteada.
Posted: Tue Feb 19, 2008 11:53
by andrus
Jätan vist siis lisaaku mõtte kõrvale. Ja päris hea on saada veelkord kinnitust mõnede mureküsimuste põhjuste osas.
[LISATUD]
Kahjuks ei andnud labade vabamaks keeramine mingit efekti. Tegelikult on asi nii, et see elevaatori ots kargab mul isegi siis, kui labasid polegi küljes. Ma ise järeldaks, et mingid muud jõud on siin mängus.
Huvitaval kombel kadus vibra ära peale seda, kui olin sabarootori rihma maha võtnud. Vot sellest asjast ma nüüd küll aru ei saa, kuidas ta asja mõjutas, aga fakt on, et mõjutas. Ilma rihmata ei vibreerinud enam absoluutselt ka siis, kui pearootori labad olid küljes. Ei madalate ega kõrgete pöörete korral. Nii et nüüd on mul siis vaja see mõistatus ära lahendada, mis värk selle rihmaga ikka on. Asi seegi, et mingi selgus saabus
Posted: Fri May 16, 2008 13:35
by andrus
Eile oli üle hulga aja tuulevaikne ilm. Tegin selle liigutuse ära, et opereerisin oma kopteril "abirattad" küljest. Kuidagi stabiilsem tundus ta seejärel. Püsis hoopis paremini ühel kohal. Maanduda muidugi enam niisama umbes ei saa, päris täpselt tuleb alla tulla ja pole ka enam seda maaga kokkupuute pehmendamist mis varem. Eks tuleb harjutamist jätkata. Tahaks ikka suve jooksul midagi enda jaoks karmimat ka ära proovida nagu näiteks tiivik allapoole lendu
Posted: Fri May 16, 2008 13:42
by lauri
Rõõm kuulda. See on tõsi, et treening-teliku teeb lendu veidi vähem stabiilseks, seda öeldi ka mulle ja tõdesin ka fakti ise! Treeningteliku üks suur eelis, mida varem ei osanud arvatagi oli see, et need pinksipallid, mis tema otstes olid, aitasid kopteri kallet väga hästi määrata. Neli suurt punkti ja neid jälgides nägid kohe ära, kuhu poole kopter kaldub. Ilma nendeta oli olukord keerukam. Tulemuseks oli see, et paigutasin 4 nähtavat vahtplasti tükki teliku külge - olukord paranes jälle! Äkki pole asi ainult minus, et kopterit veidi raske näha, eriti seda, kuhu poole ta kalduma hakkab. Ehk abiks ka teistele selline trikk:
vt -
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d_2008_024
Muideks... kuna ma olen hästi laisk inimene ja crashijärgset remonti kuidagi ei vitisiks teha, siis tänaseni olen ainult ühe crashiga hakkama saanud ja see ka kolmandas lennus. Teisalt jällegi on areng seetõttu väga aglane, kuna väga palju riske ei võta lennu ajal uute asjade proovimisega. Peaks vist veidi uljamalt tegutsema.
Posted: Fri May 16, 2008 16:37
by andrus
Peaks ise ka midagi hästinähtavat kopteri jalgade külge panema. Mul on silmad tsipa nõrgad ja mõnekümne meetri pealt vaadates on mõnikord ebakindel tunne küll, kui ei saagi päris hästi aru, kas ta on nüüd nina allapoole või ülespoole ja kas saba on minu suunas või mitte. Väike närv on ka sees, muidu ju peaks seda viimast asja teadma ometi, sest ise ju keeran teda. Aga näe, mõistus viskab nalja, mõni hetk on täiest selline tunne, nagu oleks mind puldiga sinna platsile selgest taevast just hetk tagasi visatud
Ilmselt on see puht lennutundide arvust kinni, millal see pabin pisemaks jääb.
Posted: Fri May 16, 2008 20:36
by JazZ
Mis nägemisse puutub, siis suurem kopter abiks :P
Mis kopteri asendi jälgimisse puutub, siis minu meelest oli see vajalik hover'damise juures, lennates ma pigem jälgin rohkem liikumissuunda ja korrigeerin vastavalt sellele suht sarnaselt lennukile. Mitte et ma oleksin kunagi lennukiga lennanud päris elus, RF'is olen proovinud.
Peapeal lendamisega on mul mingi eriline probleem, RF'is võin ma terve aku peapeal hõljuda, päris elus ei tule see kuidagi välja :|
Alla kukkumine tuleb mul juba päris hästi välja :)
Miks Sa minu nimelist ESC'i kasutad, mis originaaliga juhtus?
Aga tore, et te ikka lendate ja harjutate, mina pole juba nädal aega õhku saanud kuna ilmad on Pärnus masendavalt tuulised :( Või kui tuult pole siis sajab.
Posted: Sat May 17, 2008 10:50
by andrus
Originaaliga ei juhtunudki midagi. Mul oli see probleem temaga, et sabaservo vajab 4,8V toidet, aga Align annab välja 6V. Ja selles ollakse ühel meelel, et ülepinge vähendab servo eluiga. Siis oli mul valida, kas osta eraldi BEC, pingealaldi või selline ESC, millest 4,8V välja tuleb. Kuna ma nagunii kasutan pöörete hoidmiseks kuberneri ja Jazzi kiidetakse väga, siis nii ma tegin otsuse viimase variandi kasuks. Lisaboonusena on sellega võimalus kasutada erinevaid mootoreid ja suurema pingega akusid. Kes teab, võib-olla on see kunagi abiks.
Jazzi soft-start tõttu on mul igas režiimis throttle curve täiesti sirge. Hõljutamise režiimis ka. Mootori lülitamiseks kasutan Hold nuppu. Muidu võib juhtuda nii, et koos pitchiga läheb ka throttle signaal nii väikeseks, et Jazz tahab mootorit hakata välja lülitama ja siis on crash üsna kindel, sest enam ta neid pöördeid üles võtta ei jõua, kokkupõrge toimub juba enne ära.