Page 1 of 2
27% Extra 300s ehitus.
Posted: Thu Feb 14, 2008 21:35
by MagnusL
Tere!
Hakkan parasjagu sellist suuremat sorti Extrat ehitama, mõtlesin teha siia foorumisse ka ehituslogi sarnase asja.
Tiivaulatus tuleb natuke üle kahe meetri.
Praegusel hetkel olen välja lõiganud stabilisaatori tükid vahust ja ootan puitu et asuda kere kallale.
Posted: Thu Feb 14, 2008 23:02
by Ervin2
Millise seadeldisega seda vahtu lõikasid ?
Posted: Thu Feb 14, 2008 23:16
by MagnusL
''Kuuma traadiga'' ehk siis raami sisse paigaldatud kitarri keelega, toitsin seda auto aku pealt, homme võin pilte ka näidata.
Posted: Fri Feb 15, 2008 0:37
by Marek
Ei nohh, väga tubli raisk ma ütlen
Posted: Fri Feb 15, 2008 13:01
by Ervin2
Sama siin ja pane aga fotod seadeldisest üles.
Posted: Sat Feb 16, 2008 22:12
by MagnusL
Posted: Sun Feb 17, 2008 2:07
by Ervin2
Jah seade on ülilihtne ,aga lõikamistehnoloogija on mulle siiani ikka mõistatus.
Olen ka ise tahtnud sellisest materjalist tiibu teha,aga ei ole kogemust.
Posted: Sun Feb 17, 2008 10:45
by Ropka
lõikamistehnoloogia ise ka ülilihtne:
teed vineerist tiiva otsa šabloonid, torkad naelte või varrastega nad penoplokki ja siis selle traadiraamiga muudkui tõmbad mööda šabloone.
šabloonidele on kasulik teha nn. juhikud, et enne peno sisse minemist oleks traadil juba kuhugi toetada, mina olen natuke terastraati liiminud šablooni otstesse.
Posted: Sun Feb 17, 2008 12:26
by vl
või klõpsad paar korda "hiirega" ja lihtsalt vaatad pealt.
http://gallery.pistik.com/view_photo.ph ... d=Pic02357
Posted: Sun Feb 17, 2008 13:28
by MagnusL
Ega mul ka enne seda kogemust ei olnud. Ja ega ta kohe välja ka ei tulnud. Mina tegin šabloonid laminaat parketist, see on võibolla vineerist parem, saab siledama pinna.
Posted: Sun Feb 17, 2008 14:21
by eerikkarts
Millest sa need kerejupid teed? Need paber shabloonid... Vineerist?
Posted: Sun Feb 17, 2008 14:33
by MagnusL
jah, 2mm vineerist.
Posted: Sun Feb 17, 2008 14:34
by mart63
Kaks millimeetrit natuke vähe pole? Pigem oleks kolmene paras, kahene jääb jube lödi ma arvan.
Posted: Sun Feb 17, 2008 15:05
by MagnusL
Eks näen, tegelikult on need joonised vähendatud 37%'sest extrast, ja ka seal soovitati 2mm vineeri. Ja kui vaadata müügisolevaid suuremaid lennukeid, siis neil on puhta väha puitu kasutatud, puhas kile kõik.
Posted: Sun Feb 17, 2008 18:04
by eerikkarts
Sa A-CAD'is oskad joonestada saad sellised asjad tehtud?
Kui saaksid DXF failid saata võiksin proovida välja lõigata meie kodukootud CNC'ga enne kui ta molekulideks läheb ja ümbertegemisele
Posted: Sun Feb 17, 2008 20:09
by MagnusL
See on küll hea mõte, anna oma meili aadress ja ma saadan joonise.
Posted: Fri Feb 22, 2008 20:03
by MagnusL
Posted: Mon Mar 03, 2008 0:57
by MagnusL
Posted: Mon Mar 03, 2008 9:27
by rallikas
ot. Aga kas niimoodi on ka võimalik teha, et katad peno ainult mingi paberi ja pva-ga?
Posted: Mon Mar 03, 2008 9:39
by cuprum
rallikas wrote:ot. Aga kas niimoodi on ka võimalik teha, et katad peno ainult mingi paberi ja pva-ga?
Ikka peaks olema. Sõltub rakendusest. Punktid, millega pead arvestama on üldjoontes konstruktsiooni raskus ja nõutav vastupidavus. Kardan, et liim/paber koorik tuleb keskmiselt pisut raskem, kui kergpuit kate.
Posted: Mon Mar 03, 2008 11:30
by Ropka
olen teinud penotiiva ja jõupaberiga/PVA-ga katnud
tulemus jääb väga tugev
praegu võtsin laua alt vana jupi tiiba ja lapiti vastu lauda puruks lüüa ei õnnestunud (muidugi on ka männist pikiliist sees ja balsast esi/tagaserv)
raskuse kohta ei ütleks, et see balsast raskem oleks, sest balsa liimimiseks on rohkem liimi vaja, kui paberi märjaks tegemiseks
kõrvaloleva pildi lennukitiib muide
Posted: Mon Mar 03, 2008 11:48
by vana
Ropka soovitatud jõupaberkate koos pikitaladega (süsi, mänd) on kindlasti tugevam ja mitte raskem. Tänapäeval saab jõupaberi asemel kasutada ka pikikiulist puuvill "paberit", mis veel kergem-tugevam. Küll paks siis aluspind üsna sile olema.
Posted: Mon Mar 03, 2008 16:21
by rallikas
Aitäh vastuste eest ja hakkan ka vaikselt lõikama.
Posted: Mon Mar 03, 2008 19:11
by Raits
Üks halb kogemus siiski paberiga peno katmise puhul on.Hiljem on halb kilega katta,peno kipub sulama.Balsaga kaetult on seeoht palju väiksem.Samuti on viimistlust kehvem teha.Paberi lihvib lihtsalt kergesti tema õhukesesuse pärast läbi.Balsaga kaetud tiibadele pannakse ka enamasti talad sisse.
Posted: Mon Mar 03, 2008 19:54
by Ropka
kui paberi teed minna, siis peaks viimistlema enne paberiga katmist, seega tuleb kõrgemad nõudmised peno lõikamisel. traat peab hästi pingul olema ja läbitõmbamise kiirus peab õige olema, st traat ei tohi lainetama hakata. Vagusid paberiga pärast eriti ei kompenseeri enam.
Posted: Mon Mar 03, 2008 20:00
by Kuno
ma ei saa aru,miks peaks balsale mingit alternatiivi otsima.Ka ei näe erilist mõtet talade sisseliimimisel-balsga kaetud tiib on ülitugev ilma igasuguste taladetagi.Balsa tuleks liimida penoplasti peale polüuretaanliimiga,mis paisudes täidab kõik ebatasasused,kuivab ära ka õhu juurdepääsuta ja on kerge.Meenub aeg,kus Janno Türil esimesi Extraid tegi - katsetuseks ronisid nad jalgupidi toruga ühendatud ja otstest toetatud (keskelt õhus) tiibadele peale - tiivad ei murdunud,vaid toru (läbimõõt 40mm) läks kõveraks.Need katsetuseks tehtud tiivad olid küll kokku liimitud vaiguga,aga ma ise arvan,et polüretaanliim on selleks otstarbeks efektiivsem,kuna ta annab täieliku ühenduse vahu ja balsa vahel.Fantaseerida võiks veel teemal klaasriie ja vaik,mu meelest Planexi õhumärgid valmistati nii,aga siis tuleb tiib hiljem vormi suruda,et saada klaasjas pind.Samas,kui tiib on sirge (või trapets),siis saab sileda pinna siis,kui valmistada vorm näiteks org. klaasist,mis on ennem vastavalt tiivaprofiilile painutatud.Tehnoloogiliselt on see oluliselt keerulisem ja hiljem on vaja tiib värvida.
Posted: Mon Mar 03, 2008 20:48
by Võsalendur
klaasi peale saamiseks vacuumi hea ja tore kasutada... mylarite ja värkidega
Posted: Mon Mar 03, 2008 22:08
by MagnusL
Ma teen täpselt samamoodi nagu Kuno arvab, kuigi algselt on mõeldud tiivad taladega, mina neid ei pane, 2mm balsast peaks maa ja ilm olema. Liimiks kasutan ka muide seda sama Casco polüuretaan liimi.
Täna lihvisin ka teise stabika poole ilusaks ja mõtlen kuidas tiiva ja stabika torudele auke teha.
Posted: Mon Mar 03, 2008 22:20
by linnuke
Nende aukude tegemine iseenesest ei ole mingi kunsttükk,põhiline on täpsus.Küll ma Sulle abiks olen,oota.
Posted: Tue Mar 04, 2008 2:55
by eerikkarts
MagnusL
Lõikasin siis sulle need ribid kah välja CNC'ga. Kui midagi vigane anna teada mis valesti, omaarust oli kõik OK. Ühe ribi jätsin tegematta ei jätkunud vineeri, nagu aru sain oli see kapoti üks ribi, eks nikerdad vast ise välja.
Masinkoodi konvertimine oli paras pain konverteerija importis sisse alati jumala tobedalt pidi kõvasti käsitööd tegema. Aga üldiselt oli üsna hariv nüüd jälle tükmaad targem.
Eks helista homme...