Page 1 of 1
treeneri tiivakonstruktsiooni tugevuse kontrollimine
Posted: Tue May 13, 2008 9:01
by andrias
Kuidas kontrollida tiiva tugevust. Nimelt purunes tiib pooleks keskelt ülekoormuse tõttu (trikki tegin
). Nüüd sai kokku liimitud ja al. toru sisse. Paenutusel on tuntav kerge järeleandmine, kuid enam-vähem nagu peaks olema.
Kuidas kontrollida, või kui suur peaks olema raskus, mida tiivaotstele rakendan, et tiib vastu peaks lennule(trikki enam ei tee)
Tiivamõõt on 1550x280mm
Tänud ette.
Posted: Tue May 13, 2008 10:14
by Ervin2
Tegu on ilmselt ülatiivalisega,võid igaks juhuks panna ka tiibade alla toed,nagu piperil ja graupneri traineril.
http://www.der-schweighofer.at/pics/74193.jpg
Posted: Tue May 13, 2008 10:20
by ak
Hei,
Päris elus mõõdetakse ülekoormust G-des, see võib olla näiteks 5G allapoole mõjuv jõud ja 3G üles.
Ehk siis, mõõta saad seda, mitmekordse lennuki kaalu tiivad vastu peavad. Pakuks, et 2..3-kordse mudeli kaalu võiks tiivad otstest ikka vastu pidada (kui Sul just vintsiga startiv plaaner pole;-) Kui ei suuda, siis tuleb lennata väga ettevaatlikult ja vältida turbulentset ilma.
AndrusK
Posted: Tue May 13, 2008 10:37
by [J]
Mida tähendab purunes pooleks?
Kas talad tõmmati katki või läks lihtsalt halvasti ühendatud asi liimist lahti?
Tavaliselt läheb üks tala liimist lahti ja siis kui see ei pea enam murdub teine ära.
Et talad lahti ei saaks minna tõmmatakse keskosas nad niidimähisega täiendavalt kokku. Näidispildil lausa kevlarniidiga.
Posted: Tue May 13, 2008 10:56
by andrias
Tiib on kahest poolet otsapidi kokku liimitud ja põhitala mis kannab kogu lennuki kaalu/jõudu läks pooleks. Liimist läksid aslad siis lahti kui õhk tiivad pealt rebis.
Posted: Tue May 13, 2008 11:27
by [J]
Tavaliselt on 2 tala - alumine- ja ülemine. Alumine töötab tõmbele ja üldjuhul läheb liimist lahti ning ülemine murdub siis ära (töötab survele).
Talade vahel on täidis.
Mida tähendab põhitala?
Reeglina on katki läinud tiivapoolte ühendus mittekvaliteetne olnud ja õigesti valmistatud tala puruks tõmbavaid jõude on üliraske saavutada.
Posted: Tue May 13, 2008 12:00
by andrias
Noh jah ma pole tiivakonstrueerimisel eriti vana kala. Arvan, et treenerit kokku pannud inimesed teavad millest jutt.
Hetkel toestasin tiivaotsad ning keskele asetasin raskuse 5kg. See oleks siis umbes 2G 2,5kilose lennuki kohta.
Posted: Tue May 13, 2008 12:24
by ak
Hei,
tiivaotste koormamine ei anna otseselt lennuki G-taluvust, kuna reaalselt lennu ajal jõud ei mõju tiiva otstele vaid kogu tiivale. Otste koormamine on seega karmim koormus ja 2..3 kordse lennuki kaaluga tiiva otste koormamine võikski olla võrdne kuskil 5G'ga lennu ajal.
Tegelik elu on erinev veel selle poolest, et ebasümmeetrilisi tiibu üritatakse lennu ajal ka väänata. Näiteks poja Graupneri "Junior Sport" oma Jedelsky profiiliga lihtsalt ei kannatanud kiiret lendu, kuna tiib keeras endale vindi peale. See on muidugi ekstreemne näide, ribidega tiivad ei tohiks sellist nalja teha.
AndrusK
Posted: Tue May 13, 2008 13:28
by andrias
Pigem koormasin keskosa. Otsad toestatud, ning keskele raskus 5kg. seda on veits vähe aga teen veel mõned tugevdused juurde.
Tänud vastajaile!