Page 1 of 1

saatjate tööulatus

Posted: Fri Sep 26, 2008 21:00
by Marek
Tere!

Mul tekkis isu katsetada saatja tööulatust. Kõik ju teavad, et lendavat aparaati võib juhtida 1.5 km kauguseltki - aga kas ikka on nii?
Täna tegime Cuprumiga mõned huvitavad testid:
Otsenähtavusega maas-maas test, ehk siis pult käes ja lennuk Cuprumi käes saime lennuki tüüre liigutada 500 m kauguseni, mis vastab igati ootustele ja isegi pisut ületab ootusi, sest teadagi ei kiirga raadiolained maalähedal nii hästi kui kõrgustes.
Järgnevalt üritasime kuidagi lennuki kõrgustesse saada. Selleks sõitsime Kõrvemaale Paukjärve vaatetorni külastama, et siis lennuk sinna üles viia ja maad pidi puldiga ise eemalduma. Õnnetuseks ei olnud antud vaatetorni enam alles :) Ega jonni ei jätnud ja järgmise samalaadse katse tegime tornelamu 11da korruse korruse lahtisel verandal. Minu imestuseks saime sama tulemuse: 500 m.
Kinnitust sai ka tõsiasi, et raadiolained levivad nagu kaks ringi, kumbi kummalgi pool antenni, mis tähendab, et antenn otse lennukile suunata on loll tegu :)
Olgu öeldud et vastuvõtja oli PCM, ehk siis signaal kas oli või ei olnud. PPM-iga oleks saanud ehk kaugemad tulemused väheke aga siis juba väikese võbelemisega tüürides.
Nüüd siis küsimus, kuidas ikkagi mõõta seda maximaalset raadiust? Võimalik, et tornelamu ja linn summutasid signaali ja see 11dal korrusel olemine ei aidanud midagi. Aga kas keegi teab kohta või meetodit maximaalse tööraadiuse väljaselgitamisek - mitte teoreetilise ;)

Katsel kasutatud tehnika:
MX - 16 pult
scanner vastuvõtja sellega kaasas - vist SMC 16 vmt.
GPS

Posted: Fri Sep 26, 2008 21:56
by [J]
Minu testides PCM käis kõigist PPM-idest väga palju kaugemalt (saatja ja tingimused samad).
Tähtis on antennide polarisatsioon (kõige halvem on saatja ja vastuvõtja antenn omavahel risti, parim parralleelsed).
Testvastuvõtja üles pika tamiili otsas õhupalliga ???
Ridalis suurde lennukisse kaasa ???

Posted: Fri Sep 26, 2008 22:19
by seriff
jah see mõte oli omal ka aga metall kere???

Posted: Fri Sep 26, 2008 22:21
by [J]
Kas antenni ei saaks kleeplindiga kabiiniklaasi külge kinnitada?

Posted: Fri Sep 26, 2008 23:17
by pipercub
Mingil määral saab ulatust testida servosignaali logeriga kasutamata kanalil. PCM puhul programmeerida failsafe asend saatja poolsest erinevaks. EagleTree võimaldab ka GPSi ühendamist.

Spektrumi vastuvõtjatel on alates 7000 seeriast sisseehitatud loger.
Spektrumist veel, et testrezhiimis(nagu sisselükatud antenniga) oli töökaugus maal ja õhus sama - 30-40m.

Posted: Fri Sep 26, 2008 23:55
by [J]
NSVL ajal mõnede NVSL-is tehtud vastuvõtjatega mööda maad ei käinud 150 meetrit hästi ära ja F3B plaaneritega kauguslennus kaugemas pöördepunktis (150 meetrit) kippusid umbes 1,5 meetri kõrgusel juhitavust kaotama. Samade lennukite ja vastuvõtjatega lasid poisid pidevalt termikas lennukeid väga kõrgel (lennuk lausa täpp) ja ei mingeid probleeme.

Posted: Sat Sep 27, 2008 0:49
by arne
Kaks saatjat ja vastuvõtjat eri sagedustel ja mingi logger?

Üks saatja on kaugel ja mõõdab, teisega hoiad lennukit pea kohal.

Arne

Posted: Sat Sep 27, 2008 14:58
by cuprum
[J] wrote:Kas antenni ei saaks kleeplindiga kabiiniklaasi külge kinnitada?
Sõltub, mida mõõta tahetakse. Nii targad raamatud, kui ka isiklik talupojamõistus ütlevad, et tööulatus sama elektroonikakomplekti korral peaks olema erinevate mudelitega erinev - seega selle mudeliga (The Model) tulemuste saamiseks peaks siiski konkreetne mudel enamvähem lennusituatsioonis üle "nuusutatud" saama.

Posted: Sat Sep 27, 2008 20:45
by MPX-M
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=799087

16,5 km moditud saatja-vastuvõtja @ 868 MHz