Page 1 of 1

XP-ga taltsutatud Robbe Spirit L-16

Posted: Sat May 23, 2009 14:57
by AndrusT
Korda on läinud teostada minu kauaaegne unistus stabiilsest kopterist. Esimesed arglikud lennud XP 3.1 stabilisaatoriga õnnestusid. Häälestamist see muidugi veel vajab, kuid eilset päeva (22.05.09) võin pidada enda jaoks murranguliseks -- esimest korda elus vähemalt 2 minutit pulti puutumata stabiilsest õhus hõljumist -- tunne oli võimas :-)

Postitan siia hiljem pilte, ehk ka video ja pikemaid kirjeldusi.

Link XP koduleheküljele http://www.dji-innovations.com/en/
Link Eesti ja Euroopa esinduse leheküljele http://uav.coptercam.ee

Posted: Sun May 24, 2009 20:06
by ak
Hei,

tore, et see jubinas sul käima läks! Eks oli juba aeg kah, et asi edeneks.
Postita siis pilte ja videosid ja kui lennutama lähed, anna ikka teada:-)

AndrusK

Posted: Fri May 29, 2009 23:18
by AndrusT
Paar esimest pilti.
Sabas asetsev hall karbike on GPS ja kompass. Kõhu all on XP põhimoodul. Pardal olev elektroonika (XP ja muud seadmed) kaalub 1 kg ringis. Kopteri kogukaal on ~4 kg.

Image

Image

Posted: Mon Jun 01, 2009 19:27
by AndrusT
Juhtus nii, et sõitsin oma kopteri maandumisel puruks. Olin käsijuhtimisel ja tegin maandumisel vea. Olin kopterist liialt kaugel ja orientatsioon läks korraks segamini, kang valele poole, pearootori labad puudutasid maad ja käis hele laks ning tükid lendasi laiali. Kopteri konstruktori tunnustuseks tuleb öelda, et tänu akude suhteliselt kergele kinnitusel jäid kõik akud terveks. Need lendasid lihtsalt kohe esimesena minema. Tundub, et terveks jäi ka XP piloot. Kallutuse servod tunduvad ka korras olema. Sabaservo üks hammasratas on katki. Ka kogu ülejäänud elektroonika (sh. logger) jäid terveks. Eks see pauk nüüd mõneks ajaks tuure maha võtab, kuid püssi põõsasse ei viska. Rühin edasi oma unistuse täitumise poole.

Pilt tervest kopterist vahetult enne saatuslikku lendu:
Image

Pilt purunenud kopterist (käsi värises, seetõttu pilt udune):

Image

Posted: Mon Jun 01, 2009 19:41
by AndrusT
XP stabika vahekokkuvõtteks võib öelda, et vaatamata manuaalis tehtud maandumise veale (täiesti oma viga) on tugevaid märke, et sellest saab hea lendaja. Häälestamine ilma sügavate eelnevate teadmisteta nõuab õige palju kordi katsetamist. Kahel lennukorral sain kopteri peaaegu ühes ruumipunktis paigal hõljuma. Rõõm oli vaadata kuidas kopter oleks nagu mõttelisse ruumipunkti ära pargitud.
Kui häälestusparameetrid ei ole paigas siis kopter kas "kausi sees sõuab", võbeleb, teeb suure amplituudiga parem-vasak suunalist edasi tagasi külglendu või teeb midagi muud, mille peale ma veel ei ole sattunud.
Häälestusparameetrite paika ajamine on peentöö ja sõltub paljudest pisiasjadest, näiteks sabaservo asupaigast. Sabaservo ei tohi olla liialt lähedal kompassile, tekitab häireid, jne. Häälestamise kohta võiks kirjutada pikki artikleid ....

Loodan kopteri peagi taastada ja siis sellega täisautonoomsuse eesmärgi suunas edasi liikuda.

Posted: Wed Jun 03, 2009 13:30
by PeepK
valus pauk. sulle ei pea vist kordama, et vigastuste leidmiseks ei piisa lihtsalt mingi kompleksse sõlme välisest vaatlusest, asi tuleb lammutada algosadeks. varuosade tellimisel mõtle kas kõik peab olema kallis Robbe originaal, võib olla saad kasutada nt universaalseid linke või ostad süsitoru "meetrikaubana" ja lõikad ise mõõtu jms.

Huvitav kas XP stabikas lubaks loobuda flybarist? saaks mehhaanikat lihtsamaks.

PeepK

Posted: Wed Jun 03, 2009 14:01
by AndrusT
Ma ei hakkagi ükshaaval osasid tellima. Tellin terve kopteri ja ehitan sinna kõik uuest. Vana jääb uue varuosadeks.

XP-l ametliku lubadust flybarist loobumiseks ei ole. Kuid kui osavalt häälestad võib võib-olla isegi flybarist lahti saada. Esialgu seda eesmärgiks ei võta. Esmane eesmärk on saada kopter jälle stabiilselt lendama.

Posted: Wed Jun 03, 2009 17:31
by JT

Huvitav kas XP stabikas lubaks loobuda flybarist? saaks mehhaanikat lihtsamaks.

PeepK
Töö selles suunas käib, ning on loota, et üsna varsti võib lugeda testfaasi lõppenuks, ning "upgrade" saab kättesaadavaks. Seega natuke veel kannatust ;)

Posted: Mon Aug 10, 2009 9:10
by AndrusT
Annan siin taas märku, et ei jääks mulje nagu kräshiga oleks kõik lõppenud. Vahepeal kopteri täielikult taastanud ja JT vahendusel XP-piloodile tarkvara uuendus tehtud. Tulemus on positiivne.
XP-le on lisandunud eraldi sisselülitatav horisontaalhoidik (attitude), mida on hea kasutada kopteri õhku tõstmisel ja maandumisel. Eriti mõnus ja stressivaba on sellega maanduda.
XP uus versioon käitub tervikuna stabiilsemalt. Varem minu kopteril olnud kausis ringlemise nähtust enam kordagi esinenud ei ole, kuigi olen baashäälestuse parameetreid juba küllalt suures piirides muutnud.
Kui saan kõik timmi siis riputan siia ka uued pildid ja võimalusel ka videolõigud üles.