Page 1 of 1
LRK- outrunner
Posted: Sat Sep 23, 2006 22:16
by mart
Otsisin kokku veidi infi LRK-outrunnerite kohta.
Kuskilt hakkas silma.
Tegelikult on ka outrunner harjadeta mootor puhas 3-faasiline. Sagedused ja pinged ei puutu asjasse. Ka “suuri” 50 Hz välisrootoriga on olemas. Hulgi.
LRK mootorid erinevad tavalistest kolmefaasilistest "outrunner" ´itest selle töttu, et mootori mähisenuutide arv ei vasta magnetite hulgale.
Nii saavutatakse effekt, et magnetväli pöörleb kiiremini, kui rootor, mis annab aeglasemad pöörded, ei ole vaja lisaks ülekannet, ja suure pöördemomendi.
Olen oma ja tuttavate mudelitele teinud ca 20 LRK mootorit.
Kes soovib oma mudelile sobilikku mootorit ise valmistada, siis selleks vöimalusi hulgaliselt.
Eriti ahvatlev on see väiksemate mootorite puhul.
Siin üks pöhjapanevamaid lehekülgi LRK kohta.
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK ... x_eng.html
LRK mootorite valik on piiritu.
http://www.powercroco.de/motore.html
Mart.
Posted: Sun Sep 24, 2006 0:17
by vana
Tänud mu virtuaalsele oponendile.
Kasulikud viited huvilisele. Et ise valmistada, peaks olema eriline fänn, või siis eriline vajadus. Poest saab odavamalt. Ostsin näit. mõni päev tagasi kolmefaasilise välisrootoriga 250W 3200p/V ja maksin selle eest 170.- EEKi + transport.
Posted: Sun Sep 24, 2006 10:18
by mart
See ju suurepärane variant, kui nii önneks läheb.
Ma pole ka viimasel ajal mootoreid ise teinud, osta lihtsam.
Kuid CD-ROM vöi möne analoogase mootori baasil saab ise väga edukalt 200-300g mudelile mootori teha. Ka sellise sobiliku lennuki valmistamine depronist lihtne. Selline kooslus annab päris hea hinnavöidu, kui just oma tööd, hobilöbu, sisse ei arvesta.
Mart.
Posted: Sun Sep 24, 2006 11:46
by lauri
CD-Romi mootorist võimsama ehitamiseks on ikkagi tugevaid magneteid ja vasktraati vaja. Magnetid saab muidugi tellida kuskilt "ülemere" riigist, traadi leiab ehk isegi Eestist. Olemas on ka KIT-id kus kõik vajalik olemas... Ilma raha ja ehitamiseta ei saa ikkagi hakkama
Posted: Sun Sep 24, 2006 12:18
by mart
Köik öige!
Lihtsaim variant on asi osta, mida ka viimasel ajal teinud olen. Peamiseks pöhjuseks laiskus ja krooniline ajapuudus, mis aga üleüldine nähtus.
Ilma vaevata ei tule miskit. Selles isetagemise völu seisnebki, et saan teha täpselt selle, mis mulle sobib.
Olen täheldanud, et hea ja odava asja soetamine sageli nöuab kahe asja ostmist, hea ja odava asja ostmist.
CD-ROM klassi mootoreid saab ka koos muundajaga 35 EUR eest osta, mis 500-600g tömbeks vöimelised on. Enamusel juhul on mootori kaaluks ca 50g. Kui sarnase jöudlusega mootor ise teha, siis kaaluks ca 30g.
Magnetite ja traadi saamine on lahendatav küsimus. Vötab veidi aega, kuid ei nöua erilisi kulutusi postile ja transpordile.
Mart.
Posted: Sun Sep 24, 2006 13:30
by tulnuk
Kuid kui LRK-d nii hää pöördemomendiga on, kas ei oleks võimalik siis ka teha/osta nt 7 purgi F5J plaanerile(midagi Tragi mõõtu) miski sobiv mootor ilma, et peaks suht kallist ülekannet ostma?
Posted: Sun Sep 24, 2006 18:44
by mart
Hei Tulnuk!
See 7 purgine F5J on üks äärmiselt intrigeeriv teema, kus unistused ja realsused üksteisest kaugenema hakkavad, ehk kuidas leida tütarlast, kes ilus, lahke, söbralik, tark ja rikas oleks.....
Kindlasti vöimalik, kuid tuleb harva ette.
F5J-7 peamised eesmaärgid:
1. kerge
2. vöimas, et 40 sek´ga vähemalt 400m körgust saada. Siit vajalik vöimsus 600...1000W.
3. lennuomadustest rääkimata
Kui ristata Watte Voltidega, siis saab Amprid, ehk vastupidi Wattide jaoks on Volte ja Ampreid vaja. 6A ja 100V annavad 600W
Mis selleks vaja:
1.1. kerge mudel
1.2. kerge aku
1.3. kerge mootor
2.1 vöimas aku -annab piisavalt voolu 100....200A
2.2 vöimas mootor 600...1000W peab 100...200A hakkama saama.
2.3 vöimas muundja mis 100....200A käib
Siit ka käärid, "kerge" ja "vöimas" ei kipu sünonüümiks olema, kui lisada ka veel "odav", siis läheb asi päris keeruliseks.
Kui nüüd vaadata olemasolevaid mootoreid, siis pole ühtki, mis köigile kolmele kriteeriumile korraga vastaks.
Vöimas ja odav.... olemas, kuid mitte kerge.
kerge ja vöimas....olemas, kuid mitte odav.
odav ja kerge.......olemas, kuid mitte vöimas.
Köigi variantide juures suurimaks probleemiks, vöi keerukuseks on suur voolutugevus. 100...200A, seda leiab lihtsalt automootori starterist.
Kuidas seda aga 2,5Kg raskuse plaaneriga ühendada.
Veidi ka kautegurit arvestades peaks sobilik olema suur propeller, ehk madalad mootori pöörded.
Üheks vöimaluseks ilma ülekandeta oleks LRK, arvestusega, et pikemalt, kui 40 sek. mootoer ei käi. Selle ajaga ei jöua veel, sobiva valiku korral, köik osad vedelasse olekusse minna. Selliseid mootoreid peaaegu ei müüda, kuna pole lihtsalt piisavat hulka "lolle" kes neid tahaksid.
Siin oleks hea koht mootor ise teha. Mootoriplekkide komplektid selleks koos magnetitega maksavad 35...40 EUR.
Puuduseks ikka, et kaal kindlat üle 250g.
Kui kompromissis samm edasi minna ja LRK´le ülekanne otsa panna, siis väljavaated paremad, mootor saab teha rohkem pöördeid ja on seetöttu kergem, lisaks tuleb hind. Selliseid mootorija ülekande kombinatsioone on müügil. Mitte tavatootena, kuid eritellimusel. Kaal 175g....200g hind 250EUR.....170EUR. Saab mootori ka ise teha, kuid ülekande peab ostma.
Mootoriplekid koos magnetitega 35...40 EUR, ülekanne ca 70 EUR.
Tulemus 2.3Kg mudelil töusu ca 15m/sek.
Olen need teed köik omal nahal läbi teinud. Kui aega ja viitsimist on, siis valiksin isetehtud mootori koos ülekandega. Annab kindlat parima tulemuse, sobib täpselt mu mudelile, nagu rätsepa ülikond.
Mart.
Posted: Tue Sep 26, 2006 10:54
by mart
LRK mootori arvutuseks möningaid programme:
http://www.elektromodellflug.de/Uploads/AR-V221_019.zip
Lehel "tools" leiab päris hea arvutusprogrammi.
Torcman_Konfigurator on möeldud ühe seeria mootoritele, kuid sobib ka väga hästi sarnaste parameetritega mootorite arvutamiseks.
http://www.torcman.de/konfiguration/Tor ... or_301.xls
Mart
Posted: Wed Sep 27, 2006 10:12
by [J]
Kõige suurepärasemalt sobivad outrunnerid treening-mootorlennukitele. Mootorlennukite lennukiirustel saab ka reduktorita, otseveoga, täiesti mõistliku propelleri kasuteguri. Kaod propelleril on tavaliselt veosüsteemis kõige suuremad.
Ideaalselt sobitatud veosüsteemi ja tipptehnoloogiliste komponentide korral - aku-ESC-mootor-reduktor-propeller võib kogu süsteemi kasutegur ulatuda kuni 70%-ni. See tähendab, et akust tarbitud võimsusest läheb kuni 70% mudeli veoks ja ainult 30% soojuseks.
Halbadel valikutel on veosüsteemi kasutegur kusagil 20 -25%. Näiteks mingi harjadega mootori Speed 500, otseveo, 9x4 propi, 8 aku ja 2m plaaneriga tuleb süsteemi kasuteguriks 20% ja tõusukiiruseks alla 2 m/s, umbes 2-3 minutise mootorlennu ajaga.
Posted: Wed Sep 27, 2006 13:20
by mart
Öige, [J]!
Suurim kaotuse vöi vöidu osa on öiges propelleris!
Önneks on siin suureks abimeheks arvuti, saab einevad variandid läbi arvutada ja parim kasutusele vötta.
Kuid praktika on jäädavalt töe kriteeriumiks.
Mart.
Posted: Sat Sep 30, 2006 9:45
by [J]
Outrunnerist oleks abi ka siis kui midagi suurt on liikuma vaja saada. Siin üks 55 Volti (15s LiPo) ja 400 Amprit. Siis 20 kW, ehk maakeeles ka 27 HJ.
Selle 3 kilose kõrval on ka ta 5 grammine sõbrake.
Analoogilist tulemust saaks ka reduktori ja 4-ja Hackeriga
Posted: Sat Sep 30, 2006 13:59
by mart
LRK mootoriga tegakse nii möndagi, ka asjalikumat.
Siin link meest kandvast elektroplaanerist, kus kasutusel ka lipo akud ja LRK mootor.
http://www.airenergy.de/
Käisin möödunud aastal seda imet söpradega Aachenis vaatamas, päris muljetavaldav.
Mart.