Page 1 of 1

Talvine elektrimootoriga lennutamine.

Posted: Sat Oct 14, 2006 13:58
by Henri
Kuidas näeb välja talvine elektrimootoriga lennukite lennutamine? Vaja lasta kududa akule ja elektroonikale kampsun? Või piisab aku soojas hoidmisest? Äkki tegijad pajatavad oma muljeid ja kogemusi.

Henri

Posted: Sat Oct 14, 2006 15:55
by lauri
Jahedas/külmas akude mahtuvus väheneb, pinge langeb ja nad ei anna ka voolu välja (täpsemalt sõltub kõik aku tüübist NiCd, NiMH või LiPo). Probleeme ei tohiks olla, kui sul on elektrimootoriga lennuk, mis tarbib suhteliselt suurt voolu ja seeläbi ka aku soojeneb. Peamine, et lendama asud sooja akuga. Ise olen LiPoga lennukit talvel -8C umbes lennutanud ja probleeme polnud, maandudes oli aku meeldivalt soe!

Probleemid on eeskätt nende akudega, mis toidavad vastuvõtjat - tarbitav vool on tühine ja aku jahtub õhutemperatuurile, eriti kui on hea jahutus propelleri poolt. Samas kui akupakk korralikult ära isoleerida mõne pehme boorse materjaliga, siis peaks ta üpris kaua soe püsima - suur mass!

Midagi ületamatut pole, polaar-inimesed käinud aastaid ka talvel lennutamas :)

Posted: Sat Oct 14, 2006 21:23
by mart
Hei!

Ma ei näe probleemi akude poolt, soojad akud toimivad ikka, peamiseks jääb materjali küsimus. Millest mudel tehtud ja kas need komponendeid külmaga hapraks ei lähe. Balsa ja kilekattega mudelid ilmselt päris vastupidavad ka külmale, klaas-, süsinikkiust ja plastist mudelite puhul tasuks kindlasti uurida, et külm neid hapraks ei tee.
Olen lennutanud mudeleid terve talve läbi ja lennust tulnud aku on päris hea tasku vöi kinda sisse pista.
Teine oluline külg on näpud. Tuule ja külma ilmaga muutub juhtimine kiiresti kohmakaks. Paksude kinnastega ei kipu juhtimine hästi toimima. Kasutan talvel mäesuusa jakki ja pükse, mütsi ja kapuutsi ning kootud sörmikuid, millel juhtsörme otsad vabad. Saatjal ka tuulekaitse peal.
Soojade riietega vöib tunde platsil olla.
Termosega on ka tee kaasas.

Talvel on päris hea termika.

Mart.

Posted: Sat Oct 14, 2006 22:07
by [J]
Noh, aga mõned lahendavad talve probleemid hoopis otsustavamate vahenditega:

http://www.rcmania.cz/modules.php?name= ... ideo_id=37

http://www.rcmania.cz/modules.php?name= ... video_id=2

Posted: Mon Oct 16, 2006 20:25
by mart
See kindlasti arvestatav vöimalus, ei tea kaua saaks veekeskuses sellisega lennata. Sinna sobiks rohkem see paat-lennuk.

Hallis lennutamist hakkan harjutama. Sai just uus tootmishoone ostetud ja kuni see veel tühi.....

Mart.

Posted: Mon Oct 16, 2006 20:41
by lauri
Kardan, et see hydroplane paat-lennuk pole lennuomaduste poolest piisav taolisel tasemel lennutamiseks. Olen mitmeid videosid vaadanud ja need hydroplane'id ikka suht raskelt lendavad on - oskuslik piloot saab hakkama, kuid sellist taset eeldatavasti pole võimalik saavutada.

paat-lennuk, auto-paat, lennuk-allveelaev... mis edasi :)

Posted: Mon Oct 16, 2006 20:58
by mart
Ma vötaks

tank-lennuk-allveelaeva.


Mart.

Posted: Wed Jan 26, 2011 19:24
by andi
Nelja aasta tagused postid abiks ka nüüd. Õigemini: oleks võinud enne lennutamist lugeda. Käisin täna üle kahe kuu mudeliga õues. Jah, tean, et aku (NiMH) külmas enam voolu ei anna, aga lootsin mootori tarbimisvoolul tekkivale soojusele ja sellele ka, et kui soojas käes hoida enne lennukisse panekut, siis miski toatemperatuur ikka peaks sees olema.

Aga ei mõhkugi. Lennueelne Range Check vist jahutas aku nii maha, et enne tuli maa vastu, kui kõrgust jõudis koguda. Lihtsalt mootor oli jõuetu. Pärast kolme-nelja kümnemeetrist lendu lasin siis käes natuke vuriseda, et aku sooja saaks. Sai, aga ilma kinnasteta käed olid nii kohmakad, et lennumõnu polnud. Kogus küll kõrgust, aga nägi välja, nagu esimest päeva lendaks. Ja kui enne plaanitud maandumist lennuk kahtlaste manöövrite tõttu maha tuli ja jälle paarkend meetrit põlvini lumes pidin sumpama, oli igasugune isu läinud kuna käed valutasid külmast.

Õpetlik point: järgmine kord käed ja aku kindlalt soojaks enne lendu!

Posted: Wed Jan 26, 2011 19:44
by Riff
Olen LiPo-sid põues soojas hoidnud, lumelaua kindad käes. Kuid nende akude vahetus külmaga on ikka kuradima ebameeldiv tegevus. Ainuke positiivne asi külmal ajal st lumega on see, et kukkudes ei ole nii valus - crashid.

Posted: Thu Jan 27, 2011 0:49
by [J]
Käte ja saatja aku kaitsmiseks külma eest on parim vahend minuarust muhv:
Image
Pilt eelmisest pühapäevast, umbes -6C.
Kinnastega ei tunne korralikult juhtimiskange ja lüliteid, seepärast kindaid ma eriti ei salli.
Muhvidest ka üks varasem teema:
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=3601
http://www.raydiowarm.com/media/RAYDIOWARM%20ADDwmv.wmv

Kiirusregu (ESC) peab samuti olema hästi lume ja märja eest peidus! Mõnest veepiisast seal sees piisab, et avada plaadil hulk väljatransistoreid ja siis on aku lühises ning tulemeri taga!
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=3921

Posted: Fri Jan 28, 2011 10:40
by [J]
Muhvist veel niipalju, et kvaliteedi määrab talvel suures osas õhupilude puudumine. Väga oluline on seepärast näiteks käeava vormistus:
Image
Hea tuttava õmbleja korral pole ilmselt muhvi valmistamine ja materjalid mingi probleem!