Page 1 of 1

Uue LiPo kasutusele võtmine

Posted: Sat Mar 26, 2011 15:56
by Oehh
Mida teha uue LiPo akuga enne lennukiga taevaalla saatmist?
Eeldan, et esiteks tuleks kõik purgid voltmeetriga pinge suhtes üle mõõta ja veenduda, et purgid on võrdse pingega.
Ent kui suur võiks olla max erinevus, et ei peaks kohe balanseerima.
Ja kui purgid on võrdsed siis kas peaks kohe üritama mingi xC vooluga mingi pingeni maha laadida?
Või kohe 1C vooluga täis ja taevaalla?

Mul nüüd elu esimesed LiPo-d HK-st saabumas ja puudub igasugunegi kogemus.
Laadijaks on mul Power Peak Fun Robbe No.8467.
Kolme purgise balanseri üritan kokku keevitada sealt:
http://www.flyelectric.ukgateway.net/li ... lancer.htm

Posted: Sat Mar 26, 2011 16:35
by Riff
Mõõda pinged üle
veendu, et aku ei punita kuskilt
ning lendama :)

Olen ise uue aku ühendanud laadijaga, laadinud/balanceerinud ja lendu. Mul enda akulaadijal on balantseeria sisse ehitatud.

Iseehitamine on tore asi, kuid soovitaks vaadata ühe normaalse laadija. Endal on head kogemused I Max B8 -ga.

Posted: Sat Mar 26, 2011 17:37
by lauri
Sissetöötamine ei tee halba, on soovituslik. Võimalusel pane balanceriga täis-tühjaks laadima näiteks 5 tsüklit väikese vooluga (0.5C vms).

Posted: Sat Mar 26, 2011 20:58
by JazZ
Lisaks veel et esimesed umbes viis korda oleks viisakas mitte rohkem kui 50% mahtuvusest välja imeda.

Posted: Sat Mar 26, 2011 22:05
by Riff
50% mahtuvust on raske hinnata, seega saad piirduda ka pinge jälgimisega. 12,6V täis laetuna ning 80% mõistlik miinimum e 12,6*0,8

Posted: Sun Mar 27, 2011 0:36
by Ropka
laadija ju ütleb mitu mahhi ta välja imes, või noh õigemini saad seda jälgida

Posted: Sun Mar 27, 2011 8:55
by Riff
Laadija jaoks peab kõik kablad lahti kiskuma, testriga saaks aga otse mudeli pealt pinget mõõta. mAh näed ka alles siis, kui sul on aku täis e sa ei tea seda enne laadimist, kui täis\tühi aku oli.

Üleüldse, kuna mul varem elektri testrit ei olnud, siis ühendasin iga uue aku laadija külge, et näha elementide pinget. Kui pingeerinevust ei ole (või on väga väike 0,01V) ning aku on täis, st 12,6V juures 3 elemendiga aku puhul, siis rohkem ma ei olegi laadima ega tasakaalustama hakanud.

Turvalisuse mõttes muidugi oleks v-o mõistlik aku tühjaks laadida ning siis täis, et veenduda korrasolekus, kuid ei ole seda ise kordagi teinud, kui pinged on võrdsed olnud. Mida ma olen osade akude puhul tähele pannud on alguses ebaühtlane pinge, kuid peale paari lendu ning laadimist on nad üldjuhul üsna tasakaalus.

Ainult ühel akul ei ole tasakaalus, kuid see aku on ka oma elu ära elanud, ei hoia mahtuvust enam.

Posted: Sun Mar 27, 2011 13:01
by [J]
Soovitaks alustada kaasaegsest laadijast. Kasvõi selline:
http://www.hobbyking.com/UNITEDHOBBIES/ ... duct=15403
Hea laadija sisaldab rohkem kui testrit ja mõõdab kõike vajalikku just õiges režiimis. Hinnalt on hea laadija kõigest ühe hea servo või aku hinnaga!

Posted: Sun Mar 27, 2011 13:08
by Ropka
millise testriga sa 0,01 V täpsusega mõõdad? :shock:

Posted: Sun Mar 27, 2011 14:52
by tuupola
Uue inimese jaoks see thread võib olla natukene ebaselge (või siis mina lihtsalt saan valesti aru sest Eesti on minu neljas keel). Aga kui õeldakse "aku tühjaks laadida" see ei tähenda päris tühjaks. LiPo aku tohib kasutada max 80%. Kui laed tühjemaks see (võib) kahjustada akut.

Posted: Sun Mar 27, 2011 21:32
by Riff
Ehk 80% 4,2*elemendi arv*0,8 = soovituslik lubatud miinimum pinge peale kasutust

Nii laadija kui ka tester mõõdavad mul 0,01V täpsusega, selline on vähemalt skaala, milline on aga tegelik väärtus mõõdetud kalibreeritud testriga - ei oska öelda.

Posted: Sun Mar 27, 2011 23:06
by lauri
Riff wrote:Ehk 80% 3,7*elemendi arv*0,8 = soovituslik lubatud miinimum pinge peale kasutust
Selline valem viib sind varsti jälle akupoodi uue aku järgi! Aku pinge ja mahtuvus EI OLE omavahel lineaarses seoses. Aku tegeliku 100% mahtuvuse saad teada ainult ühe korra, peale seda pole akuga enam midagi peale hakata. Seega see 80% või 50% või mis iganes % mahtuvsest on suunda-andev ja hinnanguline.

Oletame, et sul on 5Ah aku. 50% selle mahtuvusest on ligikaudu 2.5Ah. Mis pinge peal see 50% mahtuvusest "kätte tuleb", sõltub juba koormusest, akust, temperatuurist jne.

0.01V täpsusega saab aku elementide erinevust mõõta küll, sest testri viga on üpris konstantne ega muutu. Saad kõigi elementide pinge veidi liiga suure või veidi liiga väikese, kuid erinevuse saad väga täpselt teada küll.

Posted: Mon Mar 28, 2011 7:06
by Riff
mitte 3,7V vaid 4,2V peab korrutama elemendi arvu ja 0,8-ga läbi, kui tegemist on LiPo akuga, mille ühe elemendi nimipinge on 3,7V

3,7V on nimipinge
4,2V on täis laetult pinge

Posted: Mon Mar 28, 2011 12:37
by Oehh
Uude ja moodsasse laadijasse esialgu ei investeeriks. Kunagi kindlasti.
Esialgu katsun lihtsa balansseri ja testriga hakkama saada.

0.01V täpsusega mõõtmine odavamate digitestritega on kahtlane.
Mõõteviga on küll konstantne aga siiski lisaks veel +/- last digit,
mis on enamuste testrite manuaalis kirjas

Posted: Mon Mar 28, 2011 14:10
by Riff
0,01V ei ole oluline, tõin näite enda kogemusest.

Kui erinevus on 0,2-0,3V, siis olen alles tasakaalustanud. Ühe akuga oli nii, et alguses oligi erinev ning alles peale kasutust tasakaalustus norrmaalseks.

Laadija puhul peaks ka niipidi mõtlema, mida kallim aku, seda paremini peaks seda hoidma - loogika vähemalt ütleb nii 8)
Minu laadija: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=5606 - ei ütleks, et see nüüd nii kallis on.

Posted: Mon Mar 28, 2011 18:34
by Oehh
Ega ma arvagi, et asi kallis on ?
Ma lihtsalt arvan , et omaehitatud balansser + Robbe Power Peak Fun ajavad esialgu asja ära. Temp. andur ja USB kaudu andmete PC-sse imemine on ju vahava aga mitte primaarne.
Oluline on siiski ise teada ja aru saada mida ja kuidas akudega ringi käia.
Need mu esimesed akud olid esialgu ühed odavaimad.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6790
Muidugi posti- ja ajakulu on keset suve valulisemalt tunda kui aku õhtale lasen.

Posted: Sat Apr 16, 2011 13:20
by Maikkel
Tervist!
Ei hakka uut teemat tegema.
Kuid ennem ostu tahan igaksjuhuks kindlaks teha, no nii endale kindlustamise mõttes.

Mul on paat, mis töötab 7.2V NiMh 3000mah aku pealt.
Tahan uut akut osta mis on 7.4V LiPo 5200mah.
Tean et voltide erinevus nii väiksel määral paneb ainult mootori ~2%vms kiiremini töötama, kuna paadi mootor on vesijahutusega niivõinaa, siis see ei muuda midagi. Aku mahutavus samuti ei muuda midagi, tehniliselt võiks ka auto aku ju olla, kui ta ainult 7.2 volti oleks.

Ainuke mure, kahtlus on sellekohapealt, et vana aku on nimh ja uus lipo, kuid mootori jaoks ja kiirusregu jaoks ei tohiks see midagi tähendada ju?


Oli mu jutt enamvähem õige?

Posted: Sat Apr 16, 2011 14:50
by tarts
LiPodel on väiksem sisetakistus, seega peab jälgima, et vool liiga suureks ei läheks. Kui ma õigesti aru saan siis vana Ni aku on 6 purgine? Sel juhul pole pinge kuigi erinev, täis laetuna on Nikkel pakil isegi kõrgem pinge.

Oehhi küsimuse vasuseks võin öelda, et kõige tüüpilisem viga, mis uue akuga tehakse on see, et esimesena hakatakse kohe mudeli peal proovima. Esimese asjana peaks ta kohe täis laadima ja siis proovima, sest uus aku on juba vaid ~50% laetud ning edasi tühjendamine ei ole hea.

Muidu jah võib panna ta alguses tsükleid tegema või ole gaasiga väga ettevaatlik. Muide enamus akudel on juba 3,7V 80% tühi aku.

Posted: Sat Apr 16, 2011 17:00
by Oehh
Minu kaks uut 3S/1300mAh akut olid 3*3.83V ja 3*3.84V.
Esimesega mängisin tõesti lennuki peal veidike ja katsetasin puldiga seadistuste muutmist. Pärast mõõtsin 3*3.74V purkide pingeteks.
loodan, ert see nüüd siis ikka letaalne pole ja panen ta siis laadima mingi 0,5C-ga.

Posted: Sat Apr 16, 2011 18:49
by -Ilmar-
Hei!

Kas see paadi kiiruseregu on seadistatud nimh peale või saab seda muuta ka lipo seadeks, kui ainult nimh siis lipo jaoks võib see kurvasti lõppeda.
Sest nimh powercut on oluliselt madalam kui lipo kannatab.
Minul on tricopteril ESC seadistatud küll nimh aga kasutan lisaks
stopperit ja pardal on ka piiksuga akuvaht.
Lihtsalt tähelepanek, või sain Sinu tekstist valesti aru.
Ainuke mure, kahtlus on sellekohapealt, et vana aku on nimh ja uus lipo, kuid mootori jaoks ja kiirusregu jaoks ei tohiks see midagi tähendada ju?
Parimat soovides,
-Ilmar-

Posted: Sat Apr 16, 2011 18:53
by felch
tarts wrote:...Muide enamus akudel on juba 3,7V 80% tühi aku.
Lipodel ? Kas tõesti ? 3,7V on ju nominaalne klemmipinge. Värskelt laetuna tõesti 4,2V.

Posted: Sat Apr 16, 2011 19:30
by Maikkel
-Ilmar-

Kas kurvalt lõppemise all mõtlesid seda, et aku laeb ennast liiga tühjaks ja saab viga ja lõppeb kiiresti otsa, või seda et ta hakkab midagi läbi kärsatama? Ning sellist funktsiooni nagu power cut sel paadil ei olegi mulle siiani tundub, sõidab niikaua kuni akul midagi alles jääb, uue akuga on plaanis taimeriga suht täpselt hakata sõitma, et vältida liigset tühjenemist.

Uus lipo aku on muidu 30C-ne. Sellest olen teadlik kui õrnad on lipod ja kui hästi neid kohelda tuleb. Kuid füüsiliselt ta ikka paati peeti ei tohiks ikka keerata, kiirusregul ma eriti ei usu et selline seadmis võimalus olemas on, nimelt pole päris enda paat ja pole seda ise nii täpselt uurinud veel.


5200mah, 30C, 7.4V Lipo 30$ eest + free shipping on päris masendavalt odav ikka, jumal õnnistagu netti, hind on nii väike et isegi kui on see praak ja ei tööta, on suhteliselt ükskõik sellest :D

Posted: Sat Apr 16, 2011 21:54
by tarts
Maikkel wrote:-Ilmar-

Kas kurvalt lõppemise all mõtlesid seda, et aku laeb ennast liiga tühjaks ja saab viga ja lõppeb kiiresti otsa,
täpselt :wink:

Posted: Sat Apr 16, 2011 22:00
by tarts
felch wrote:
tarts wrote:...Muide enamus akudel on juba 3,7V 80% tühi aku.
Lipodel ? Kas tõesti ? 3,7V on ju nominaalne klemmipinge. Värskelt laetuna tõesti 4,2V.
Avatud pinge korral on see nii jah. Laadija võib muidugi mahalaadimiseks seadistada madalamale pigele, aga see oleneb mahalaadimis voolust.

Iga aku on muidugi erinev ja kindla vastuse saab, kui teha mahalaadimise graafik.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=956764