Page 1 of 1
kopteri hooldus ja määrdeained
Posted: Wed Jul 20, 2011 23:48
by Riff
Tere,
Kuidas teie hooldate oma kopterit?
Tegin hiljuti avastuse või siis leidsin uue koha tsikli keti määrdeainele. Nimelt kunagi sai tsiklile ostetud aerosol keti määrimise õli, täissünteetiline ning tegin avastuse, et see sama õli on jube hea kasutamiseks ka swashi ja peavõlli juures. Väga hea nakkumisega, poeb ise pragude vahele ning jätab hea tulemuse. Tegin ka katsetusi sama määrdeainet kasutada survelaagrite juures laba hoidja sees.
Kuna ma aga ei tea veel kui hästi see määrdeaine saab hakkama kummi ja plastidega, siis nendesse paikadesse ma seda ei ole pannud.
Antud määrdeaine tööprintsiip on alguses lahustada, pesta välja mustus ning siis muutub natuke paksemaks ning püsib pinna peal jube hästi.
Panen homme antud määrdeaine nimetuse kirja.
Liqui Moly "Racing" art 1591 (520).
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... nt&land=DE
Teen mõned katsetused plast ja kummist detailidega - vaatan, kas hakkab kuidagi reageerima. Kui ei hakka, siis on tõenäoliselt jube hea vahend, lihtne kasutada ning püsib pindadel ka liikumise ajal.
T.
Raimo
Posted: Thu Jul 21, 2011 0:01
by mart63
Hea, et millekski sobib, sest tsikliketi õlitamiseks need valged "täissünt" lägad küll ei kõlba.
Posted: Thu Jul 21, 2011 0:11
by Riff
seda valget läga olen ka proovinud ketil, totaalne jama, ei poe lülide vahele ega midagi. See, millest ma kribasin on aga palju parem ning ei jää vahulaadseks

Posted: Thu Jul 21, 2011 0:55
by mart63
Ehk avaldad tootja?

Posted: Thu Jul 21, 2011 9:13
by cuprum
Ei taha küll rõõmu rikkuda, aga kuidas selline õlitatud ja nakkuv pind tolmule vastu peab? Et ega ei hakka igatsugu sodi och saasta külge korjama ja laagrites kinni hoidma.
Posted: Thu Jul 21, 2011 9:33
by Riff
Liqui Moly "Racing" art 1591 (520).
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... nt&land=DE
Sodi kogumise oht jääb alati alles, olenemata määrdest, kui ei kasuta just kuiv määrdeid teflon jne baasil tehtud...
Posted: Thu Jul 21, 2011 10:34
by Kpe
Ütleks siinkohal lühidalt, et nitrokopter ei vaja eraldi määrimist. Piisab kuiva lapiga või paberiga puhastamisest. Äärmisel juhul kasutan ise ainult teflonõli - jätab kuiva pinna, mis tolmu nii kergesti külge ei võta. Aga võtab siiski...
Laagrite määrimine on üldse kurjast. Tavaliselt peab kopteri laager vähem vastu kui tehase määre seal sees. Ise õlitades pesed ainult laagrimäärde välja. Müügil on muidugi ka spetsiaalne laagrimääre.....
Posted: Thu Jul 21, 2011 20:47
by lauri
Kpe wrote:Laagrite määrimine on üldse kurjast. Tavaliselt peab kopteri laager vähem vastu kui tehase määre seal sees. Ise õlitades pesed ainult laagrimäärde välja. Müügil on muidugi ka spetsiaalne laagrimääre.....
Ot-ot. Selle vastu tahaks küll vaielda!

Kui on vaja laagreid määrida, siis saab seda kenasti teha. Tuleb õiget õli või määret kasutada. Laagrilt katted maha, break cleaneriga puhtaks lasta, uus õli/määre sisse, katted peale. Olenevalt kohast tuleb siis valida kas panna õli või määret ja mis koguses.
Kopteri puhul erilist põhjust laagreid pesta ja määrida ei näe, kuid kui mõni laager ei käi vabalt ringi, siis tasub seda kindlasti teha. Ka tulevad enamik laagreid määrdega. Kui soovid eriti hästi veeravat laagrit, siis pesed määrdeks puhtaks ja paned ühe tilga õli!
Rulluiskudel ja onroad autodel on laagrite määrdeks 1-2 tilka õli (kvalteetne paksem mootoriõli sobib väga hästi). Offroad autodel tilk õli ja süstlaga määret sobivas koguses.
Mingit kahtlast spray-määret laagrite puhul ei tasu kasutada. Kui midagi panna, siis ainult korralikku õli (süstal nõelaga) või määret (süstal ilma nõelata).
Posted: Thu Jul 21, 2011 21:24
by Kpe
lauri wrote:Kpe wrote:Laagrite määrimine on üldse kurjast. Tavaliselt peab kopteri laager vähem vastu kui tehase määre seal sees. Ise õlitades pesed ainult laagrimäärde välja. Müügil on muidugi ka spetsiaalne laagrimääre.....
Ot-ot. Selle vastu tahaks küll vaielda!

Kui on vaja laagreid määrida, siis saab seda kenasti teha. Tuleb õiget õli või määret kasutada. Laagrilt katted maha, break cleaneriga puhtaks lasta, uus õli/määre sisse, katted peale. Olenevalt kohast tuleb siis valida kas panna õli või määret ja mis koguses.
Kopteri puhul erilist põhjust laagreid pesta ja määrida ei näe, kuid kui mõni laager ei käi vabalt ringi, siis tasub seda kindlasti teha. Ka tulevad enamik laagreid määrdega. Kui soovid eriti hästi veeravat laagrit, siis pesed määrdeks puhtaks ja paned ühe tilga õli!
Rulluiskudel ja onroad autodel on laagrite määrdeks 1-2 tilka õli (kvalteetne paksem mootoriõli sobib väga hästi). Offroad autodel tilk õli ja süstlaga määret sobivas koguses.
Mingit kahtlast spray-määret laagrite puhul ei tasu kasutada. Kui midagi panna, siis ainult korralikku õli (süstal nõelaga) või määret (süstal ilma nõelata).
Ja mida mina siis kirjutasin!? Loe uuesti ja ära ilma põhjuseta eputa!
Posted: Thu Jul 21, 2011 22:30
by lauri
Ära siis nii kurjasti kohe. Lugesin mitu korda enne kui kirjutasin.

Posted: Thu Jul 21, 2011 22:48
by titan
Eks ta nii ole, kopteril laagreid määrida pole mõtet, kuna halva kvaliteediga hiinakad selliste pöörete juures igavesti vastu ei pea.
Kui laager tundub kuiv olema ja ei liigu sujuval, on selle põhjuseks pigem kulunud kuulid, kui kuiv veerepind. Määrde lisamisega saame ajutise positiivse efekti, mis võib hiljem otsene õnnetuse põhjus olla, kuna laager pesas end ringi tõmbab jne.
Määrin ainult ühesuunalaagreid ja survelaagreid labahoidjates.
Niotrokopteri puhastusel tehnilise piiritusega (summutajast pritsinud õlist) tuleks vältida piirituse sattumist kinnistesse laagritesse. Seega teda üle valada ja piiritusega uputada pole mõtet.
Posted: Thu Jul 21, 2011 23:02
by mart63
Mina päris puhast tehn.piiritust peale pritsida ei söandakski, kasutan enamasti (ka lennukil) alkoholisisaldusega aknapuhastusvahendit, Clin nimeline. Saab puhtaks kenasti ja ilmselt pole liiga agressiivne. Kunagi sai kasutatud brake cleanerit nitrolennuki puhastamiseks - suur viga - kile hakkas maha kooruma õhus..

Posted: Thu Jul 21, 2011 23:07
by lauri
Julgen veel midagi öelda, olles laagritega liiga palju mässanud. Kulunud laagrile tekib loks. Kui võrdled uut ja kulunud laagrit näpu vahel, siis tunned seda hästi. Selleks peab laager ikka VÄGA PALJU töötanud olema või siis ilma määrdeta/mustana. 5x10x4 ja ülespoole laagrid kestavad ikka meeletult hästi ka väga roppudes tingimustes! Kui loks tundub liiga suur, siis prügikasti ja uus asemele.
Teine variant on "kandiliseks" läinud kuul(id). Pesed laagri puhtaks, aga ikkagi ringi hästi ei käe. Näpu vahel ringi ajades on tunda "nõksumist" nagu mingi praht oleks vahel. Prügikasti.
Suvaliste hiina laagritega on häda jah, et kunagi ei tea mida saad. Seepärast tasub mõni üks bränd valida, kes kvaliteeti kontrolliba. Laager tuleb ikkagi Hiinast, aga bränd karanteerib mingisugusegi kvaliteedi.
Ja meeldetuletuseks - ühesuunalaagritele alati ainult spetsiaalne ONE-WAY-BEARING OIL! Mitte midagi muud ei tohi kasutada.
Automeeste puhul põhiline laagrikoht on
www.avidrc.com . 1$ laagri puhul pesemine/hooldamine muutub juba veidi küsitavaks tõesti.
Posted: Thu Jul 21, 2011 23:37
by titan
Kopterilaagrite kvaliteedi garanteerib kopteritootja, kes ta oma pakendisse pakib. Mujalt pole eraldi neid tarbekas osta, kuna kopteri juppe läheb ikka ja alati vaja
Ja kopteril mõningad laagris suht haruldaste mõõtudega, mida eriti teised ei müü.
Posted: Thu Jul 21, 2011 23:43
by Riff
Täpsustavaks infoks, kasutasin seda määret peavõlli ning swashi sees oleva sväärilise liigendi/hõõrdelaagri vahelise pinna määrimiseks ning mitte nitrokal vaid väikesel elektrikal. Lisaks katsetasin survelaagri määrdeainena kuna liitium määre, mida olen varem kasutanud survelaagrite sees ei ole nii hea nakkumisega.
Nitrokaga on lihtne, kui on vaja midagi määrida, siis kütusega ning sinna ma tõesti igasugu kraami ei paneks, liiga kallid jupid katsetamiseks...
Laagrid ja määrimine: ei ole mõtet määrida laagrit, mis ei tööta enam 100%! selline laager tuleb lihtsalt välja vahetada.
Muide, väga hea diskussioon tuli sellest teemast, palju kasulikku infot.
Posted: Fri Jul 22, 2011 13:40
by ints
- ühesuunalaager: spets õli, ntx. Parma #741 ( "õhuke" ja ei tohi "kleepuda")
- survelaagrid labahoidjates - mina kasutan Klüberi Microlube GL261, mh. saab mudelipoest pisike must tuub kollase korgiga (ei tohi tsentrifugaaljõu mõjul välja pritsida, antud määre pritsib veidi, aga piisavalt jääb alles.
- kinnised ülekanded sabas, metallhammastega - molübeenmäärded, ntx. Euroli oma
- Scorpioni el.mootorid - nende spetsõli, koostis tundmatu
- servorattad - liitiumi ja silikooni baasil tehtud valged spetsmäärded
- uue kopteri puhul aitab saba labanurga liugurit (pitch slider) sisse töötada ntx. Robbe metal-metal või TriFlow õlipliiatsid, siis pliiatsi sarnases tuubis. hiljem hoolitseb sisepõlekate korral tõesti kütusest eralduv õlikiht,
õli eemaldamiseks parim on Motip contact cleaner, hall aerosoolpudel. kõik kruvid enne uut kinnitamist sellega puhtaks enne loctite 243 annust.
muud "kopterikeemiat":
summuti ava sulgemise kruvid ja andurid mootorile kinnituvad hästi Permatex Ultra Copper soojustjuhtiva nn. RTV-silikooniga.
csm sensoritele soovitatakse aga CRC industries Ambersil 5005a silicone adhesive sealantit. praktilist vahet palju pole, mõlemad on head.
laagrite täitmiseks (pigem katsetanud kui tarbinud) on hea kopterifirma X-Cell syntetic hydrocarbon grease. reaalselt paraku laager enne tuksi läheb kui vajab määrdevahetust. Aga spetsvahendiga on määrdevahetus täitsa teostatav, sh. ILMA et katteid oleks vaja eemaldada. vana määre surutakse välja, uus tihkelt asemele.
liimidest, sh. keerme, laagri ja ca-dest on vist kunagi varem juttu olnud.
PS.
kuullinke õlitada ei tohi, tänu õlile/määrdele koguneks mustus ja abrasiivselt kulutaks kiirelt lingi läbi.
plasti jaoks on spetsmäärded, sh. õlid, aga ei meenu, et neid vaja oleks läinud.