Page 1 of 1
Sisepõlemine toru sisse
Posted: Fri Aug 26, 2011 18:03
by musträhn
Tekkis selline küsimus, et kas keegi on kuulnud või lausa ise proovinud, mis tulemuse annab, kui sisepõlemismootor tavalise propiga toru sisse ehitada? Kas tõukejõud suureneb, väheneb või ei muutu üldse. Mõte oleks jäljendada turbofan mootorit.
Re: Sisepõlemine toru sisse
Posted: Fri Aug 26, 2011 18:58
by cuprum
Nu selle jaoks on isegi oma nimetus olemas - impeller, või siis Ducted Fans.
Nende nimetustega võrgust otsides leiad nii mõndagi. Näiteks
sellise sisepõletaja
A üldiselt väidetakse, et mudeli skaalas kipub efektiivsus olema madalam, kui sama mootor tavalist proppi ringi ajama panna. Viimane väide on muidugi suhteline, sest "torus" töötavatel mootoritel kiputakse kasutama tunduvalt suuremaid põõrdeid, kui normaalne prop lubaks.
Posted: Fri Aug 26, 2011 23:17
by musträhn
Impelleritest olen teadlik ning, et nendele on spets mootorid. Huvitab just see, et kui võtta tavaline mootor ja tavaline propp, mis töötaks näiteks 15000 p/m ja sellele toru ümber panna, kas midagi muutub. Loogika ütleb mulle, et tõukejõud peaks natuke suurenema, kuna kogu õhk suunatakse otse taha. Lahtiselt olles on õhuvool veits hajutatum. Samas oli mul loogika koolis kolm

Aga ma proovin järgi ja annan tulemustest teada.
Posted: Sat Aug 27, 2011 1:42
by mart63
Toru sisse pistmine vähendab propelleri labade tipus olevaid keeriseid, aga enamasti ei panda propellereid lihtsalt nn "toru" sisse, vaid ristlõikes on asjal siiski spets profiil. Ehk abiks:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ducted_propeller
http://en.wikipedia.org/wiki/Ducted_fan
Posted: Sat Aug 27, 2011 12:34
by Riff
tava prop pannakse toru sisse pigem õhuvoo paremaks suunamiseks, toru ei anna niisama tõukejõudu juurde. Tõukejõu suurendamiseks peaks sellele võrrandile midagi veel lisama, mis tekitab lisa gaase.
Torud on suurema viskoossusega keskkonnas hea lisa, pidi andma mingi X % kütuse kokkuhoidu, kuid õhu käes vähem. Nagu mudelismi e skaala kohta juba kirjutati, siis on erinevus tunduvalt väiksem.
Posted: Sat Aug 27, 2011 13:19
by musträhn
Ja samas õhus liikudes tekitab ka kindlasti lisatakistust.
Posted: Sat Aug 27, 2011 15:37
by musträhn
Kui vähendada "toru" tagumise osa läbimõõtu ja sellega kiirendada õhu liikumist välja, kas siis tuleb mängu see reegel, et suur rõhk väikesel pinnal annab sama tulemuse kui väiksem rõhk suuremal pinnal?
Posted: Sat Aug 27, 2011 16:36
by cuprum
Põhjusmõtteliselt enamus impelle tõõtab "vähendatud" väljalaskeauguga. A füüsikaseadus selle kohta oleks siiski see, et impulsid on võrdsed ja et impulss on võrdeline massi ja kiirusega. Viimane on siin võtmesõna, kuna väiksemast august läbi mahtumiseks peab õhumass oma kiirust suurendama.
Samas hakkab niipea, kui väljalaskedüüsi vähendada pead tõstma kodanik "Takistus". Niiet liialt kitsaks pole väljalaset kah kasulik teha.
See oli siis populaarteaduslik lühikursus DF-indusest

Posted: Sat Aug 27, 2011 19:44
by musträhn
Lihtne näide oleks tuletõrjevoolik või suruõhuvooliku otsa pandud väiksemast torust, kus voolikust vabalt läbi voolava aine ja tüüsiga piiratud olukorras on jõud totaalselt erinevad. Samas pean arvestama, et minu väike mootor ei pruugi kodanik "Takistusega" toime tulla.
Posted: Tue Oct 04, 2011 23:41
by musträhn
Tegin katse.
Mootor: Super Tigre GS45
Propp: kolmelabaline 8x6
Kütus: 10% nitro
Ehitasin mootori ümber alumiiniumist raami ja paigutasin summuti mootori taha. Torusid oli kolme erinevat: plekist keeratud, mille avad olid võrdsed 20 ja 20cm, plekist toru avadega 20 ja 13 cm ning klaasplastist toru avadega 20 ja 16.
Alustuseks proovisin mootorit vabas õhus, siis oli tulemuseks 3,2 kg
Toru 20x20 tulemus oli 2,7 kg
Toru 20x16 tulemus 2,5 kg
Toru 20x13 tulemus1,7 kg
Seega, mida väiksem tagumine tüüs, seda väiksem tõmme.
http://s988.photobucket.com/albums/af3/ ... ne%20test/
Posted: Wed Oct 05, 2011 15:04
by trebla
Suurepärane katse müüdimurdjate tasemel! Nii palju kui mina aru saan kasutatakse kitsenevat toru õhuvoolu kiiruse tõstmiseks mis omakorda peaks mudeli kiirust tõstma ja seda loomulikult võimsuse kao hinnaga. Arvatavast saab tulemust veidi parandada kui toru sees vähem takistavaid elemente oleks, sest teadaolevalt liibub õhuvool Coanda efekti tõttu just pindade vastu.
Posted: Wed Oct 05, 2011 18:05
by Oehh
aga äkki õnnestuks hankida üks planetaar-reduktor millega pöördeid tõsta.
turbiinidel on ju paraku oluline siiski ka suured pöörded.
muidugi tuleks siis ühtlasi vähendada läbimõõtu
Posted: Wed Oct 05, 2011 18:12
by Riff
musträhn Kas kõikidel juhtudel oli toru pikkus 200mm? Võiksid sama asja proovida, kui toru on neljandik antud pikkusest e 50mm
Posted: Wed Oct 05, 2011 18:41
by särts
Endal oli juhus aidata sõbra pojal kooliprojekti tarvis ehitada propi jõul(õhus) liikuvat paati .Lubatud oli 6v.Poisil oli odava rc maänguasja mootor,propi sai minult.Läksin pöördesse ja hakkasin testima proppi torus.Toru profiil tasakumer nagu tiival(tiiva pealmine osa siis toru seespool).Propp tõmbav ja asus esimeses kolmandikus ehk profiili harjal.Tulemus:tõmme ei paranenud ega vähenenud,tarbitav vool vähenes,pöörded tõusid.See vist peaks näitama kasuteguri paranemist.Kokkuvõttes võimaldas panna suurema propi ja parandada tõmmet."Toru" oli 30mm,pigem rõngas.
Posted: Wed Oct 05, 2011 22:27
by musträhn
Riff wrote:musträhn Kas kõikidel juhtudel oli toru pikkus 200mm? Võiksid sama asja proovida, kui toru on neljandik antud pikkusest e 50mm
Torude pikkused olid kõik umbes 300mm välja arvatud kõige väiksema düüsiga, see oli pikem. Mõtlesin ka proovida lühema toruga, mis kataks ainult propi, aga selleks ei jätkunud seekord aega.
Posted: Wed Oct 05, 2011 22:49
by musträhn
trebla wrote:Suurepärane katse müüdimurdjate tasemel! Nii palju kui mina aru saan kasutatakse kitsenevat toru õhuvoolu kiiruse tõstmiseks mis omakorda peaks mudeli kiirust tõstma ja seda loomulikult võimsuse kao hinnaga. Arvatavast saab tulemust veidi parandada kui toru sees vähem takistavaid elemente oleks, sest teadaolevalt liibub õhuvool Coanda efekti tõttu just pindade vastu.
Elementide vähendamist torus saaks lubada juhul, kui sinna panna elektrimootor, aga nendest ma pole kuigi teadlik. Ehk oskate soovitada, milline mootor suudab sellist proppi ringi ajada.
Posted: Wed Oct 05, 2011 23:12
by trebla
Sajaprotsendise kindlusega ei oska ka soovitada kuid arvan, et see oleks miinimum:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 000kv.html
Ehk cuprum oskab midagi sobivamat soovitada
Posted: Thu Oct 06, 2011 11:49
by Oehh
Kas prop peab just nii suur olema?
Kui elektri peale minna tasuks juba pöörded ka üles ajada
tekib see õige heli ka asjale juurde.
Ma vaataks sellise poole:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... F90mm.html
või siis selline täismäng
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 0watt.html
Posted: Thu Oct 06, 2011 12:09
by trebla
Väiksem propp kindlasti parem, saab suuremad pöörded ja õhuvoolu kiirus kasvab. Massi ja võimsuse suhe peaks ka paranema. Ma algul sain aru, et tahad sedasama proppi kasutada.
Posted: Thu Oct 06, 2011 12:17
by Riff
siin oleks mõistlik juba osta valmis väike elektri turbiin, kus on suurused juba läbi mängitud! Ise tegemine ja leiutamine ei ole odav, kui hakkad numbreid hiljem kokku lööma.
Mõistlik oleks eesmärk üle vaadata:
1) kas soov on saada töötav lahendus ja mudel liikuma panna
2) kas soov on ise avastada ja targemaks saada
Posted: Thu Oct 06, 2011 12:31
by Oehh
No selle lingil ongi mootor + EDF
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 0watt.html
aga sellel on muidugi hind ka
+regu ~35$
+akud ?
See kõik kokku pole enam odav lõbu
Posted: Thu Oct 06, 2011 19:17
by musträhn
Algul oli lihtsalt huvi teada saada, et mis saab, kui tavalisele propile toru ümber panna, aga üha rohkem tekib huvi see kuhugi külge panna. Oleks nagu vaese mehe turbiinmootor

, kuigi see jubedalt vibreerib.
Selline pidi asendama 7,5 sisepõlekat
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Glow_.html ja propeller võiks väiksem olla jah.
Eks jah, kui head tulemust tahta, tuleb muretseda komplektne elektriturgiin.
Posted: Thu Oct 06, 2011 20:56
by ik
kusjuures kui see edf turbiin "päris" turbiini kanti jõuab ,lähevad hinnad täiesti debiilseks..
http://www.tamjets.com/original/product ... dd2dbc08c9
Posted: Thu Oct 06, 2011 22:34
by musträhn
Sellise hinnaga võiks vähemalt akugi kaasas olla

Posted: Fri Oct 07, 2011 0:25
by Riff
Miks peatuda elektrika juures, siis juba täie rauaga ja midagi sellist:
http://www.tamjets.com/original/product ... dd2dbc08c9
Ei suutnud ennast tagasi hoida

minujaoks on see ulmehind, see eelmine on ka muidugi üsna krõbe.
Posted: Fri Oct 07, 2011 8:44
by ik
No sa võtad muidugi ka peaagu kõige suurema turbiini mis olemas on..
Alumine ots hakkab tänapäeval 1000-1400 euro kandist, sõltub,kas julged natuke riskida v tahad kindla peale välja minna. Ega see 700 raptor ka palju odavam pole
