Page 1 of 1

Soomes võistlemine

Posted: Mon Aug 29, 2011 2:26
by Marek
Tere! Kui Sa ei viitsi seda läbi lugeda, siis pole see Sulle mõeldud! 8)

F3A mõned fännid...
Tarmo, Katrin, Reivo ja mina külastasime laupäeval Soome F3A meistrikate IV etappi. Õigemini võtsime sellest osa - igal ühel oma tähtis roll võistkonnas. Kui nüüd tagantjärgi mõelda, siis ei kujutagi ette F3A võistlusest osavõttu välismaal ilma tiimita.
Mõte...
Minna Eestist välja võistlema on asjade loomulik käik. Eesti F3A meistrikad on nüüd viimased 5 aastat järjepidevalt toimunud ja tase tasapisi tõusuteel. Viimane aeg oli muu maailmaga oma taset võrrelda. Alguses oli plaan minna Leetu aga koduse etapi aja kokkulangemine ja muud asjaolud seda ei võimaldanud. Õnneks oli Soomes, kus tase isegi vist kõrgem, etapp tulemas ja me hakkasime plaane tegema.
Ettevalmistused...
Transport, majutus, söök, eelarve, logistika on vaid mõned märksõnad, millele pidi mõtlema.
Kõige suuremaks probleemiks osutus aga hoopis kindlustus, mitte reisi vaid võistleja kindlustamine. Nimelt on Soomes võistlemiseks vajalik kolmanda isiku kindlustamine, et kui kellegi autosse lendad, siis maksaks kindlustus auto kinni. Ilma selleta võistelda ei saa, sest korraldaja vastutab kõige eest, mis võistluspaigas toimub. Kahjuks on väga raske
sellist teenust Eestist osta aga nädal aega tööd tõi õnneks viimasel hetkel tulemuse ja me saime Tarmo kindlustatud. Kahe päeva kindlustus läks maksma pisut üle 30 EUR. See kindlustuspoliis on vist suht erakordne Eestis (püüame pildi sellest üles saada varsti).
Võistlus Soome moodi...
Sõitsime kohale reede õhtul. Ööbisime ilusas kohas nimega Ikaalinen, muheda härra Reino juures. Laupäeva hommikul algasid treeninglennud juba kell 8! Võistlus toimus asfaltkattega vanal lennuväljal Hämeenkyro läheduses. Meie saabusime kell 9:15. Kohe panime võistluslennuki kokku, tegime tutvust vastaste tehnikaga, jälgisime mõnda treeninglendu - tegime järeldusi - ja sooritasime ka ise treeninglennu.
Olgu öeldud, et piloot ja Eesti lipu kõrgel hoidja oli Tarmo. Ülejäänud meist püüdsime olla talle igati toeks ja abiks. Kindlustuse suht kõrge hind, logistilised lahendused jms kahjuks pani võistlejate arvule piirid - aga see ei olnud ka eesmärk. Kõige tähtsam oli välja selgitada, mida kohtunikud F3A lennust ootasid - soome reisimise
üks põhieesmärke. Meie lennutehniline tase ei jää palju soomlastele alla aga puudub kogemus, mida kohtunikud näha tahavad. Siiani Eestis võisteldes on kohalikud kohtunikud järginud FAI reegleid, mis paberil võõrkeeles kirjas ja sealt kõike välja ei loe, sest paljusid asju võib mitmeti tõlgendada. Maailmas on kindlasti välja kujunenud F3A
lennustiili traditsioon, mida paberile kirja panna ei saagi või on äärmiselt keerukas ja soomlased kindlasti selle traditsiooniga palju kokku puutunud on.
Kell 10:00 algas instruktaaz. Soome meistrivõistlustel lennatakse 3 klassi: FAI, nordic ja sport. IV etapil sport lendajaid ei olnud. Tarmo võistles nordicus, mis ka meie meistrikatel kavas (kava sama aga humpty bump´i teevad soomlased teisiti). Lennatakse nii palju voore kui võimalik ja seda kahe päeva jooksul. Seekord oli plaanitud 3 vooru igas
klassis laupäeval ja üks voor pühapäeval. Klassid vaheldusid iga vooruga. Alustas FAI (7 võistlejat, kui ma ei eksi) klassi esimene voor, järgnes nordicu (6 võistlejat) esimene voor jne. Kohtunikke oli kolm, kel igal oma assistent. Kohtunik vaatas ainult lennukit ja ütles vaikselt assistendile iga viguri järel hinde mille siis assistent protokolli märkis. Tähelepanuta ei jäänud ükski viga ja hinded tundusid väga karmilt antavad. Väga harva kui keegi 8 või 9 sai, 10st rääkimata. Abilisi
oli korraldajal veelgi, sest iga vooru lõppedes olid tulemused tahvlil.
Võistluslennud algasid kell 10:20. Tarmo tegi esimese lennu veidi rabeda aga siiski viimaseks ei jäänud. Olgu mainitud, et Tarmo lendas ainukesena mitte-f3a lennukiga.
Vaba aega kasutasime ära võistlejate lennutehika ja kohtunike hindamistehika uudistamiseks, seda tegi kogu meie tiim - kuulasime kohtunike tööd, vaatlesime lendusid jne. Seejärel saime kokku ja analüüsisime kõike nähtut/kuuldut.
Tarmo teise vooru lend oli arvatavasti ajaloo kõige parem eestlase poolt sooritatud F3A võistluslend. Peale seda hoidsime oma kohast kindlamalt kinni ja liikusime uute kõrguste suunas. Kolmandas voorus olid soovid suured ja kasvas vist pinge ning sisse tulid mõned näpukad. Siiski säilitasime kindlalt oma koha ja järgmise eesmärgi – mitte viimaseks jääda. Õige F3A lennukiga ning õige juhendamise järgi trenni tehes oleks Tarmo ja nii mõnigi veel Eestis hea vastane ükskõik mis F3A võistlusel.
Päeva lõpus peeti veel üks nn 180 sekundi võistlus, ehk 3 min freestyle. Nagu nimi ütleb tehakse sellel võistlusel vabalt valitud kava, mis pidi kohtunikke ahhetama panema. Siin oli muidugi väike eelis Tarmol, sest temal 3D lennuk ja suurepärased 3D oskused, mis hiljem selgus ei puudunud ka soomlastel, kui osad neist parkflyeritega lendama hakkasid, kuid millegipärast võistledi F3A lennukitega.
Nagu arvata võib võitis Tarmo freestyle võistluse ja oleks seda arvatavasti teinu ka siis, kui soomlased parkflyeritega lennanud oleks, sest lennata 100 dollarise lennukiga maa lähedal või 1000 dollarilisega on ikka vahe suur. Eriti, kui viimasega torque-rolli ajal sabaga maast tolmu pühitakse. Peaks veel mainima, et Tarmo sai auhinnaks väga laheda vanaaegse stiiliga kohaliku meistri isetehtud suure puust raamiga ja nikerdustega seinapeegli!
Pühapäevaks me võistlema ei jäänud kuna kõik eesmärgid said täidetud.
Peale võistlemise nautisime Soome loodust, käisime järve ääres peesitamas, püüdsime kala ja saunatasime onu Reino lahedas majas.
Palju õnne Tarmole freestyle võidu ja F3A võistlusel tubli Eesti esindamise puhul Soomes!
Tänud soomlastele lahke vastuvõtu eest ja muidugi suured tänud onu Reinole!

Tähelepanekud ja tuleviku suunad.
-tosina võistleja peale oli ainult 2 sisepõlemismootoriga lennukit
-distsipliin - võistlus algas ettemääratud ajal
-kohtunikud ei lobisenud võistluslennu ajal, hindeid kuulis ainult assistent
-kohtunikud kasutasid abivahendeid viguri asetuse ja suuruse hindamiseks (raamat, pastakas, joonlaud)
-konveier töötas ideaalselt: lennuk tõusis õhku, järgmine võistleja asus laagrist ettevalmistusalale, lennuk maandus ja viidi laagrisse, järgmine tõusis õhku, järgmine lennuk ettevalmistusalale jne. Peale lõunasöögi suuremaid seisakuid kui 5 min ei olnud
-lõunasöök toodi võistluspaika (10 EUR)
-lennatakse ka külgtuulega, kui vaja. Me oleme Kollasel liiga mugavaks läinud 4 suunalise lennuväljaga
-lennatakse sektoris, kuid väikesi nö vaieldavaid piiriületusi ei karistata
-lennatakse suurelt, täpselt, sujuvalt, effektselt (kiire aga täpne 4 punkti keeris ei ole effektne)
-lennatakse umbes 100 m kaugusel ja kasutatakse ära kogu sektor, ka kõrgusesse
-pöörisel tahavad kohtunikud näha nina iseeneslikku kukkumist, pööret võib aidata
-aeglase keeramisega, õiges kohas fikseeritud ja paigutuselt õiges kohas olev nelja punkti keeris on effektne ja õige
-ei timmita mootoreid kui käib võistluslend
-ohutus on väga tähtis, vales kohas seisvad pealtvaatajad aetakse ära
-võistluslennu ajal ei toimu muid lende (f3a lennuk, plaaner, kopter jne)
-osavõtumaks on 30 EUR, kes tuleb kohale ilma eelneva registreerimiseta maksab lisaks veel 30 EUR
-lennukitel kasutatakse aerodünaamikat parandavaid elemente (tiiva peal sikk-sakk teipi, kerel väikesed lisa-tiivad jmt)
-kaalus hoitakse kokku kus vaid saab (sabaratas on olematu ja enamusel mittepöörav)
-lennukeid ei mõõdetud ega kaalutud
-võistlejal on keegi abiks, kes kava ette ütleb, et võistleja saaks kontsentreeruda vaid lennule, abistaja võib ka ette öelda viguri keskkoha või nt millal vigurit/elementi alustada, sest lennuki üldist asetust sektoris on parem jälgida abistajal, kelle pilk ei pea olema lennukil fikseeritud
-peale võistlust tehti koosistumine ja grill 8)

Nagu näete ei olegi palju vahet. Paremad lennukid ja pisuke F3A kultuuri süvendamine ning me võime end maailmale tutvustada.

Pildimaterjal varsti siin...

Posted: Mon Aug 29, 2011 7:25
by ik
Väga tublid! Ülevaade ka päris põhjalik,aga paar küsimust ikka.
Kuidas kohalikud konkurentide lisandumisse suhtusid? Kes see julge kindlustusselts oli,kes lõpuks poliisi suutis tekitada? Hind on muidugi fantastiline, arvestades,et nad näiteks mopeede mida mingid ajudeta tüübid linnas piloteerivad kopikate eest kindlustavad..
Ja teinekord tehke rohkem reklaami ka,kui kuhugi sellisesse kohta lähete..

Posted: Mon Aug 29, 2011 9:37
by Ropka
paar tähelepanekut lennukite suhtes:

*ütleme et suhe kolbmootoritesse oli 10 elektrimootorit 2 metanooli vastu (4-taktilised)
*lennukite skaalad on vana klassikalise 2x2 meetri vastu läinud 1,8 tiib ja 2m kere suhtele, või midagi analoogset, st. tiivad on lühemad kui kere
*elektrimootoritel umbes 100A regud, 10S 4-5AH akud, kogu lennuki juhtimiseks 2x500mAh lipod, ei mingeid power paneele, ei midagi üleliigset, enamusel on kahe pardaaku safety control toitelüliti sees

ja lennukid on üleni "klaasist", üks oli pooleldi "spoonist " kerega, väga siledad ja ilusad :)

Posted: Mon Aug 29, 2011 11:06
by titan
Aga tublid olete, et läbi selle tee raiusite, loodame edaspidi parematele tulemustele.
Nüüd talv otsa aega vähe sihipärasemalt tehnikaga tegeleda.
Edu Teile! Igatahes!

Posted: Mon Aug 29, 2011 11:09
by Ervin2
Tundub,et elektri võidukäik on tõsiseltvõetav teema - mulle see meeldib.
Kas siis servode ja vastuvõtja juhtimiseks kasutatakse ikka eraldi pardaakut,või toimib kõik lihtsalt ESC BEC kaudu?
Ja Ilmselt kasutatakse ülikallist hüpertehnikat,seda siis nii mootorite,akude kui ka kõge muu osas.
Kas ka gearbox mootori otsas on teema?

Posted: Mon Aug 29, 2011 11:34
by Marek
- Ervin, loe täpsemalt, kõik on Ropkal kirjas.
- Poliis: http://www.4shared.com/document/ibC14g6 ... oliis.html
- Konkurendid olid väga sõbralikud ja külalislahked. Huvitusid samuti, mis on meie tase ja tundub, et üllatusid, kui hea see on.
- Reklaamida oleks võinud aga vaevalt see midagi andnud oleks. F3A inimesed enamus teadsid. Olin üritusel manager ja kokk ning suuremat f3a peret poleks suutnud teenindada :D siis oleks pidanud vähemalt 2 korda suurema koosseisuga minema ja kahe organiseerijaga vmt. Seekord oli kõik täpselt nii nagu pidi. Vaatame, mis järgmine kord saab.

Posted: Mon Aug 29, 2011 16:17
by usamees
Vinge ! Väga väga tublid. Vägev ! Nüüd on siis ka ju lõpuks kaugemalgi nähtud et, Tarmo tõesti oskab ja mitte ainult "võsas"

Posted: Mon Aug 29, 2011 19:35
by tarts
Tõesti jah ilma tiimita suht mõeldamatu väljaspool võistlemas käia. Suured tänud Marekile Ropkale Ja Katrinile. Väga lahe seltskond.

Kohtunikega rääkides saime teada, et tuleks veel kõvasti harjutada, harjutada ja harjutada :D , midagi konkreetset nagu ette heita polnud.

Ervin2 wrote: Kas ka gearbox mootori otsas on teema?
Enamus kasutas Hackeri inrunnereid reduktoriga. Ühel nägin ka AXI outrunnerit.

Posted: Mon Aug 29, 2011 19:41
by Marek
Olin kell 3 öösel unine ja unustasin täiesti meie soome Tiidu, Laurinko ja teised üle lahe mehed, kes väga palju kaasa aitasid, eriti kindlustuse teemat ajades. Suured tänud ka teile!!!

Pildid lisan kohe kohe...

Re: Soomes võistlemine

Posted: Mon Aug 29, 2011 19:55
by mart63
Marek wrote: ...
kohtunikud ei lobisenud võistluslennu ajal
...

põhipoint! :wink:

Igatahes tubli ettevõtmine!

Posted: Mon Aug 29, 2011 20:40
by Submarin
blin...:D

1. distsipliin - võistlus algas ettemääratud ajal
2. ei timmita mootoreid kui käib võistluslend
3.ohutus on väga tähtis, vales kohas seisvad pealtvaatajad aetakse ära
4.võistluslennu ajal ei toimu muid lende (f3a lennuk, plaaner, kopter jne)
5. peale võistlust tehti koosistumine ja grill

:)

Posted: Mon Aug 29, 2011 20:46
by Andu
Kui võistleja on ütlemata naljakas, siis ei suuda ka kohtunikud loba pidada.

Palju õnne Tarmole! Aitäh, et käisid Eestit esindamas! Lisaks peab veel tänama kogu seda seltskonda, kes selle talle võimalikuks tegid.

Posted: Mon Aug 29, 2011 20:48
by mart63
Vahel tuleks erutust lihtsalt varjata. :roll:

Posted: Mon Aug 29, 2011 21:11
by titan
Andu wrote:Kui võistleja on ütlemata naljakas, siis ei suuda ka kohtunikud loba pidada.
Aga see ongi distsipiini puudumine! Või mis ise arvad? Kuidas end võistlejana tunned, kui kõik taga kommivad ja naeravad?
Üks CCCP-i paremaid omadusi oligi see, et noored mehed said teada ja tunda, mis tähendab distsipliin. :lol:

Posted: Mon Aug 29, 2011 21:35
by Matsa
Arenguruumi on meil kõigil tublisti ja distsipllin jätab ka nii võistlejatel kui ka kohtunikel soovida. Meie F3A on puhtal ühe väikese seltskonna hobi korras toimuv üritus. Oleme sõbralikud ja klapitame võistluse toimumise aegu, et võistlused saaksid ikka kuidagi peetud. Igal juhul on Soomest saadud kogemus õpetuseks kõigile ja ma usun, et ka motivatsiooniks järgmisel hooajal kogu üritust paremini korraldada.

Posted: Mon Aug 29, 2011 22:17
by Marek

Posted: Mon Aug 29, 2011 22:25
by prosper
Polegi kommenteerida miskit sest Marek on ikka bestselleri üllitanud ja arusaadav :) (no vähemalt mulle) Tarmole edu . Arvan et selline mees teeks au igale klubile :) Koli Hiiumaale :)