Page 1 of 1
Mis toimub (vol.2) ?
Posted: Wed Oct 26, 2011 19:53
by felch
Pealkiri inspireeritud sarnasest teemast ja sisuks ilmselt sama asi - raadiohäired.
Ühesõnaga - lendasin täna Tallinna Tähetorni (see Glehni lossi pargis) ümber et teha võtteid 3-D mudeli jaoks. Juba alguses käitus mu Quadrino imelikult. Gaas põhjas ei läinud mootorid tööle rohkem kui ca 1/3 võimsusel. Lülitan välja - sisse: korras. Hüüüva, kahtlane aga tõusin õhku. Lennata sai aga ajuti käisid mingid imelikud jõnksud läbi, ajuti reageeris masin hilinemisega. Mõtlesin et ju siis parun Glehni vaim lehvib vastuvõtja ees ja maandusin korra. Katsetasin sidet ja selgus, et kui natca künkast alla astuda, kadus side täiesti. Kahtlustasime, et pardal olev "teadusinstrument" ehk Nokia N8 sinine hammas segab - lülitasin välja.
Poole tornini lennates oli kõik OK aga kõrgemale jõudes tekkisid jälle samad jamad - justkui ei kuulataks enam minu pulti. Sellest tingitud napikad ajasid muidugi veidi närvi ja eks ma võisin ise ka vigu teha.
Igatahes viimasel katsel hakkasin just kupli lähedale jõudma kui käis eriti järsk nõksakas läbi (nagu oleks aileróni äärtesse lükanud). Mõtlesin et aitab küll ja üritasin kuidagi 1-s tükis alla jõuda. Jõudsingi, vist kiirustamise tõttu tiba järsult aga siiski. Gaas oli juba peaaegu nullis kui kopter järsku mootorid täite tuuridega käima pani ja üritas varvast visata. Puu jäi ette... Huvitaval kombel olid kõik mootorid kopterit võsast üles tõstes kenasti seismas ja ESCid jäid seetõttu terveks.
Katki ei läinud midagi ja sain kohe järgmisel proovil ka maast ilusasti lahti kuid rohkem enam ei tahtnud saatusega mängida.
Mäletan, et möödunud talvel torni ümber hõljudes tekkis paaril korral sama tunne - kopter ei kuula sõna. Panin selle enda luulude arvele.
"Kodulennuväljal" käitub masin kenasti, mingeid trikke ei taha teha.
Mõlemal korral oli pardal Nokia N8- äkki tema GSM saatja mõju ? Täna töötas ka ca 20 mW-ne 900 MHz videosaatja kuid seda eelmisel korral ei olnud.
Huvitaval kombel tekkisid anomaaliad just maa lähedal (kui läksin kopterist madalamale künka ja tegelikult ka ühe männi taha) ning siis kui jõudsin kõrgemale, torni raudkupli lähedusesse.
Küsimus: kas 2,4 GHz sidele iseloomulik anomaalia? Peaks 35 MHz raadio kasutusele võtma?
Niiviisi perutava masinaga ei saa ju lennata !
Tahaks ilma kasutada ja homme veel pilte teha kuid ..
Ah jaa, apastratuur: raadio on HK CR8D. Saatjamoodul istub Graupneri MX-12 puldi sees, panin ümberlüliti orginaali ja CR8D saatja vahele.
Rõhutan veel - mujal pole sellist jama esinenud. Torni raadioastronoomi Toomase sõnul tal ühtegi saatjat sees ei olnud ja autoteeni on samuti vähemasti 200m kui mitte enam.
Helistaks Volkele...
Posted: Wed Oct 26, 2011 20:05
by ik
Kellegi raadiolink paneb selles kohas otse pähe? Vähemasti tartus ikka aegajalt leiab 24db connifere ,millele 250mw sisse antakse. Selline võiks häirida küll.
Posted: Wed Oct 26, 2011 20:29
by felch
Astronoomid väidavad, et paik on tõesti täis wifi-võrke (>11 isendit). Signaali tugevuse kohta andmed puuduvad. Saatjad ei saa olla lähemal kui 200.300m (tornist lähima majani). Kas see võiks olla põhjus?
Kas 35MHz raadio aitaks?
Ah jaa, Tipi arvutuskeskusest oli kunagi torni raadiolink aga sinna kasvasid puud ette ja siis olla välk sisse löönud ja...sidet küll ei ole. Tipi poolse saatja seisu muidugi ei tea. Vist keegi ei tea...
Kristjan lendas kunagi oma suure kaamerakopteriga torni kohal lõdva randmega aga eks ta ole proff ka koos profiaparatuuriga.
Posted: Wed Oct 26, 2011 20:36
by ik
Mis versioon see CR8D sul on? niipalju kui leidsin,siis v1 oli FHSS ja häirekindluselt saast, v2 on DSSS ja see peaks OK olema. 11 võrku on muidugi suht palju,eks sõltub ka ,mis seal võrkudes tehakse..
Posted: Wed Oct 26, 2011 20:54
by ussimuna
ik wrote:Kellegi raadiolink paneb selles kohas otse pähe? Vähemasti tartus ikka aegajalt leiab 24db connifere ,millele 250mw sisse antakse. Selline võiks häirida küll.
Olen teinud kõikvõimalikke loomkatseid oma võrgus (masti ümber), igatsorti huvitavate võimsustega. Ei mõjuta (otsus ei ole lõplik, võib edasi kaevata
)
Posted: Wed Oct 26, 2011 20:57
by felch
Vaadates HK vanu arveid, selgub et ostsin moodulid aastal 2009 ja kirja järgi peaks olema DSSS. Seega vist see "õigem" versioon?
Raadio antennid on mul tavaliselt keskosa sees plastkupli all. Nende all on kopteri Al-raam mis pole tegelikult eriti hea lahendus. Kodulennuväljal see siiskiei seganud. Viimasel katsel torni juures lasin traadid üle ääre rippu et levi parandada. No ei mõjunud.
Jääb siiski mulje, et tegu on mingi kohaliku anomaaliaga. Torni teest kaugemal küljel suutsin päris üles lennata olles ise torni kandva künka all (mujalt ei olnud piisavat nähtavust). Just ukse-poolsest küljest ca 30 kraadi vastupäeva (ja selle vastaspoolel) olid ... kergelt seletamatud nähtused.
Tuult ei olnud praktiliselt üldse ja see ju ei oleks sundinud kopteri mootoreid ise käima minema. See asjaolu on kuidagi erit imelik - saan aru et pakettide kao tõttu on reaktsioon aeglane nagu siin on ennegi kirjeldatud aga suisa vale käsklus on kuidagi eriti kahtlane.
Kas võiks kahtlustada ka mingeid signaali peegeldusi kupli metallilt ja puudelt ning maapinnalt? Seal on suht kitsas olemine küll:
http://parsek.yf.ttu.ee/inst/58
Posted: Wed Oct 26, 2011 20:59
by felch
ussimuna wrote:ik wrote:Kellegi raadiolink paneb selles kohas otse pähe? Vähemasti tartus ikka aegajalt leiab 24db connifere ,millele 250mw sisse antakse. Selline võiks häirida küll.
Olen teinud kõikvõimalikke loomkatseid oma võrgus (masti ümber), igatsorti huvitavate võimsustega. Ei mõjuta (otsus ei ole lõplik, võib edasi kaevata
)
Kronja lend ümber Tallinna teletorni oli sama kummaline kui minulgi. Ta kahtlustas, et sattus mingi saatja kiire ette.
Posted: Wed Oct 26, 2011 23:44
by trebla
Maapinna lähedal 2,4 GHz signaal nõrgeneb tuntavalt, suurte metallpindade juures võivad tekkida ka peegeldused. Signaal, mis mudeli vastuvõtjasse jõuab, on suhteliselt nõrk võrreldes sellega mis pardal olev videosaatja välja pritsib. Proovi panna mudelil oleva vastuvõtja antenn risti seal asuva saatja omaga, et signaalid oleksid erinevas polarisatsioonitasandis. Puldi antenn siis keera loomulikult paralleelseks vastuvõtja omaga
Millegipärast väidetakse, et vertikaalpolarisatsiooniga signaal levib kehvades tingimustes ja eriti vihmaga paremini. Vihma suhtes on asi mulle mõistetav kuid muude olude kohta teadmisi pole.
Posted: Thu Oct 27, 2011 14:03
by nuudel
See kronja juhtum oli lahe. Lahe, et kopterdis yldse terveks j2i kui suure trummi ette lendas, sest arvestades
saatja v6imsust tekib seal sama effekt nagu lendaks mikrouunis.
Posted: Thu Oct 27, 2011 18:57
by felch
Muide, kas keegi on kursis Skype raaadiolinkidega? Üks kolleeg teadis et kunagi olla Torni raadiolingi üles seadmisega olnud suur probleem - Skype võrgud segasid ja tapsid signaali maha. Äkki sattusin ka mina nende "kiire" ette ?
Posted: Thu Oct 27, 2011 19:07
by nuudel
V2ga v6imalik, et said kiirega pihta.
Posted: Thu Oct 27, 2011 20:45
by ussimuna
felch wrote:Muide, kas keegi on kursis Skype raaadiolinkidega?
Odot, valgustage nüüd mind ka...
Posted: Thu Oct 27, 2011 21:34
by felch
Ma ise kuulsin seda ka alles täna, seega täpsemalt ei tea. Väidetavalt olla olnud Tipist (kuskilt Küberi kandist vist) torni raadiolingi ülesseadmisega olnud tõsiseid probleeme ja itimehed rääkisid et see olla Skype kasutatava sarnase lingi süü. On see tõsi või arvamus, ei tea. Mõtlesingi targematelt järgi uurida.
Kristjan lendas ka torni juures ja väitis et mingeid probleeme ei olnud. Mu hiinakas raadio (CR8D) pole just tema kategooria sidevahend aga kummaline ikkagi.
Püüan ilma kalli moblata uued katsed teha et vea põhjust teada saada - huvitav ikkagi.
Tähelepanekud:
- kaamera oli suht kõrgel kopteri kohal ja viis raskuskeskme kehva asendisse, kopter oli väga tundlik.
- läksin veidi närvi
-- torni teisel küljel õnnestus lendamine kenasti ja mugavalt
-- seletamatud häired maast lahti saamisel - veojõudu polnud kuigi tõmbasin gaasi peaaegu põhja. Häire kadus peale toite s/v lülitamist. Korra oli veel!
-- astudes künkast veidi alla ei suvatsenud kopter üldse toru tõsta. Tulen tagasi ja side on. Torni teisel küljel võis minna kuitahes kaugele - kõik OK.
-- viimane järsk jõnks aileroni sihis ei tulnud minu puldist, tuult ei olnud
-- paanikas maandusin suht kiiresti aga kui gaas oli juba pea nullis, viskas kopter kõik mootorid käima. Olin just enne seda teinud kiire pidurduse mis tundus kuidagi uimasena. Kas pakett jõudis viivitusega kohale?
Raske on algaja olla...
PS. Kupli läheduse pildid tegime täna ... spinninguga! Me oleme vist esimesed, kes torni rõdult kala püüdsid. Ja edukalt - Nokia N8 hakkas otsa
Posted: Fri Oct 28, 2011 0:09
by trebla
Kuidas sul fail safe on seadistatud? Signaali kadumisel peaks vastuvõtja ju fail safe seadetega käima hakkama, näiteks mul nitrolennukil lähevad kõik tüürid neutraali ja mootor tühikäigu peale. See üleminek peaks kuidagi ikkagi jälgitav olema.
Posted: Fri Oct 28, 2011 8:44
by felch
FS on üldse seadistamata. Mitukopteri puhul ei oska nagu mingeid väärtusi selleks välja mõelda.
Posted: Fri Oct 28, 2011 11:26
by [J]
felch wrote:mingeid väärtusi selleks
Kas mootorite vunk vaikse vajumise nivoole ei kõlbaks?
Minul on oma 2,4GHz Futabale häiringut õnnestunud tekitada ainult vastuvõtja vahetus läheduses asuva 2,4GHz videolingiga. Hea laiaribaline häireallikas.
Tegelikult oleks tore kui netist mingi mõistliku hinnaga 2,4GHz scanner kunagi ette jääks.
Posted: Fri Oct 28, 2011 15:17
by felch
[J] wrote:felch wrote:mingeid väärtusi selleks
Kas mootorite vunk vaikse vajumise nivoole ei kõlbaks?...
Võimalik. Kaldumist küll nii ei kompenseeri aga parem ehk ikka.
Vaatasin ossiga - side kadumisel kaovad kõigist vastuvõtja väljunditest signaalid. LED kustub. Side uuesti tekkides LED süttib. Seega häiret ei inditseerita. Manuaal ei räägi sellest ka midagi - kas annaks kuidagi lihtsalt sidehäiret inditseerida? Saaks muidugi prosega väljundite seisu jälgida aga...
Astronoomidel on skänner, mis läheb kahjuks vaid 1,99 GHz-ni, tiba jääb puudu
Posted: Fri Oct 28, 2011 15:46
by lauri
Teatud konkreetsete WiFi adapteritega ja tasuta tarkvaraga saab üpris edukalt 2.4GHz spektrit skännida. Kunagi üritasin osta, kuid tol hetkel eBays ühtegi õiget adapterit müügil polnud (mõistliku hinnaga).
Posted: Fri Oct 28, 2011 18:22
by felch
lauri wrote:Teatud konkreetsete WiFi adapteritega ja tasuta tarkvaraga saab üpris edukalt 2.4GHz spektrit skännida. Kunagi üritasin osta, kuid tol hetkel eBays ühtegi õiget adapterit müügil polnud (mõistliku hinnaga).
Vaat see oli hea soovitus. Leidsin
inSSIDer'i ja hulkusin torni ümber. Võib-olla tõesti on kõrgemal rohkem võrke näha kuid maapinnal oli vaid 2. Ja huvitaval kombel tekkis 1 neist just anomaaliate koha peal ning kadus seal kus normaalselt lennata sain. Signaalitugevus -80 db ja tekkis üsna järsult ja piiritletud alal.Kanal 1. Teine võrk (kanal 11) levis enam-vähem ühtlaselt kogu platsil
Võta siis kinni - äkki oligi põhjus?
Posted: Fri Oct 28, 2011 18:33
by ussimuna
felch wrote:
Signaalitugevus -80 db ja tekkis üsna järsult ja piiritletud alal.Kanal 1.
Nõrk signaal 2,412 GHz. -40 -50 dB võiks ehk kuidagi mõjutada ... (Mu enda loomkatses -30 -40 dB)
Posted: Fri Oct 28, 2011 20:28
by felch
Mnjah, mul oli ikka tuńduvalt nõrgem signaal. Vähemasti täna kella 6 paiku oli -80 db. Jääb siis ikkagi kahtlus et oma vead. Välistatud ei ole aga maru kummaline, nt see, et stardil ei saanud mootoritele piisvalt pöördeid max. gaasiga (kõige muu võib ka oma süüks panna).
Maru hea oleks tekitada vastuvõtjale mingi "lost packet" väljund aga vähemasti ossiga mööda kivide koibi käies ei leidnud (esmapilgul) sobivat pinni.
Proovin teha lennukatse "tühja" kopteriga.
Posted: Fri Oct 28, 2011 21:22
by trebla
Aga signaalidega on kõik suhteline. Kui su pult millegipärast ka annab nõrka signaali välja, siis teine nõrk signaaliallikas võib piisavalt tugevaks osutuda. Kas levitesti tegid kopteri maa peal olles? Oleks huvitav teada erinevates asukohtades ja kaugusel signaali levimise kvaliteeti. Ja kui signaaliga on kõik kombes siis jääb ainult pardaelektroonika ja selle ühendused.
Posted: Fri Oct 28, 2011 22:23
by felch
Pean tunnistama, et käitusin täiesti valesti. Range testi ei teinud. Kahtlase käitumise korral tulin maha,astusin paar meetrit kaugemale nõlvast alla ja proovisin- sidet ei olnud (kopter ei "vinnastunud"). Samm üles ja töötas. Siis lülitasime SiniHamba välja ja startisin (ilma täiendava kontrollita !!!). Lendasin aga teatud kohtades tekkisid jälle imelikud nähtused.
Pardal olnud videosaatja (900 MHz) antenn oli risti juhtimise vastuvõtja omaga.
Ma saan hästi aru, et hetkel on infot ikkagi liiga vähe ja ilmselt alateadlikult otsin (olematuid ?) põhjuseid, mis mind piinlikusest vabastaks ...