A ja O teemal O ja M ehk projekt 839 "Vanemuine"
Posted: Tue May 28, 2013 1:08
Rongimudelitega on üksjagu tegeletud ja jooniseid teisendatud ja suurendatud ja joonestatud ja...
Viimasel ajal on kummitanud idee laste rõõmuks ka raadioteel laev nikerdada. Vahest näen raudtee ääres igasugu põnevaid soid ja kraave, mille ääripidi, pult käes, jalutada ja Eestimaa senitundmatuid veekogusid pokujuuretasandilt filmida.
Vahelduva eduga olen ka Tartu jõelaevanduse vastu huvi tundnud ja ikka päris väiksest saati neid laevu imetlenud.
Ja siit on kuidagi sõelale jäänud kunagi Pihkva vahet sõitnud "Vanemuine."
Leidsin netist mingid joonisedki, muid andmeid leidsin ka ja tegin ka esialgsed kalkulatsioonid.
Sobiv mõõtkava oleks 1:43 nõukogude metallist automudelite vaimus, nii saaks paraja 70cm pikkuse laevukese, millel süvist kõigest 28mm. Ja veeväljasurvet 900 grammi.
Siit kohe esimene küsimus nendele, kes laevu varemalt teinud: Palju kaaluvad mootor, elektroonika ja akud? Kas on võimalik sellise suurusjärgu laevukesega selle 900 grammi piiresse jääda? Või peab ise teistsuguse mahukama põhja leiutama?
Kuidas oleks sellise süvisega laeva püstivus? Püstivuse parandamiseks peab võimalikult suur osa tema kaalust olema võimalikult põhja lähedal, ehk et tekiehitised sulgkerged? Ulmeks ei kisu või?
Kuidas kere sid tehakse? Ise mõtlesin, et tuleb jooniste järgi penoplastist kuju vesta, see sisse pahteldada ja lihvida, seejärel selle peale klaasriidest ja vaigust teha korduvkasutatav vorm ja siis vormi sees jälle see päris õige kere?
Mis masinavärki kasutada? Räägitakse igal pool siin ulmepööretega mootoritest, millel peab olema vesijahutus... Kahtlustan, et nendega ikka oksi ja mättaid ei väldi ehk et peaks aitama kaunis väiksest ja lahjast mootorist, et jõelaev sobiliku käiguga liikuma panna?
Mida teeks selline laev, kui mootor liiga võimas on? Senine füüsikaharidus ütleb, et tõuseb veest välja, ajab raskuskeskme kõrgele ja võib ümber ja põhja minna?
Kuidas kaitsta kruvi heina ja lehtede eest? Kunagi nägin mingil päriskaatril pikkadest varrastest harvemate rõngastega torujat võret kruvi ees. Kas üldse on võimalik kruvi kaitsta ehk et kas sodi tuleb tundmatus madalas vees niikuinii kruvi ümber nii, et selline rest pigem takistab sodi kättesaamist, mitte ei kaitse kruvi ummistuse eest?
Viimasel ajal on kummitanud idee laste rõõmuks ka raadioteel laev nikerdada. Vahest näen raudtee ääres igasugu põnevaid soid ja kraave, mille ääripidi, pult käes, jalutada ja Eestimaa senitundmatuid veekogusid pokujuuretasandilt filmida.
Vahelduva eduga olen ka Tartu jõelaevanduse vastu huvi tundnud ja ikka päris väiksest saati neid laevu imetlenud.
Ja siit on kuidagi sõelale jäänud kunagi Pihkva vahet sõitnud "Vanemuine."
Leidsin netist mingid joonisedki, muid andmeid leidsin ka ja tegin ka esialgsed kalkulatsioonid.
Sobiv mõõtkava oleks 1:43 nõukogude metallist automudelite vaimus, nii saaks paraja 70cm pikkuse laevukese, millel süvist kõigest 28mm. Ja veeväljasurvet 900 grammi.
Siit kohe esimene küsimus nendele, kes laevu varemalt teinud: Palju kaaluvad mootor, elektroonika ja akud? Kas on võimalik sellise suurusjärgu laevukesega selle 900 grammi piiresse jääda? Või peab ise teistsuguse mahukama põhja leiutama?
Kuidas oleks sellise süvisega laeva püstivus? Püstivuse parandamiseks peab võimalikult suur osa tema kaalust olema võimalikult põhja lähedal, ehk et tekiehitised sulgkerged? Ulmeks ei kisu või?
Kuidas kere sid tehakse? Ise mõtlesin, et tuleb jooniste järgi penoplastist kuju vesta, see sisse pahteldada ja lihvida, seejärel selle peale klaasriidest ja vaigust teha korduvkasutatav vorm ja siis vormi sees jälle see päris õige kere?
Mis masinavärki kasutada? Räägitakse igal pool siin ulmepööretega mootoritest, millel peab olema vesijahutus... Kahtlustan, et nendega ikka oksi ja mättaid ei väldi ehk et peaks aitama kaunis väiksest ja lahjast mootorist, et jõelaev sobiliku käiguga liikuma panna?
Mida teeks selline laev, kui mootor liiga võimas on? Senine füüsikaharidus ütleb, et tõuseb veest välja, ajab raskuskeskme kõrgele ja võib ümber ja põhja minna?
Kuidas kaitsta kruvi heina ja lehtede eest? Kunagi nägin mingil päriskaatril pikkadest varrastest harvemate rõngastega torujat võret kruvi ees. Kas üldse on võimalik kruvi kaitsta ehk et kas sodi tuleb tundmatus madalas vees niikuinii kruvi ümber nii, et selline rest pigem takistab sodi kättesaamist, mitte ei kaitse kruvi ummistuse eest?