Page 1 of 2
SM550 V2 Hexacopter
Posted: Tue Jun 11, 2013 18:36
by Joukko
Tegemist mu esimese multicopteriga ja projekt alles ehituses aga teen siia teema kuna ise algaja ja saaks targematelt õpetust ja teistel ka ehk hiljem miskit tarkust siit võtta.
Tehnika:
Raam:
Multicopter SM550 V2 Frame White/Red
ESC´id:
6x SK-30A SimonK Firmware Multicopter Speed Controller ESC 30A
Mootorid:
6x hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv
Aju:
AIOP V2.0 ALL IN ONE PRO Flight Controller
GPS:
u-Blox CN-06 GPS Receiver V2.0
Bluetooth:
Multiwii MWC FC Bluetooth Module Use For Android
Propellerid:
Slow Fly Electric Prop 11x4.7R SF (4 pc - Green Right Hand Rotation)
Slow Fly Electric Prop 11x4.7SF (4 pc - Green)
Aku:
2x Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack paraleelselt
Jalg:
Carbon Fiber ANTI-Vibration Multifunction Landing Skid Kit
Telemeetriaga vastuvõtja:
FrSky D8R-XP 2.4Ghz Receiver (w/telemetry)
Gimbal:
CM102 2-Axis Carbon Fiber Camera Gimbal Mount
Kui kogu asja hästi toimima saab siis plaanis ka FPV varustus juurde muretseda.
FPV varustus:
1.)
Video vastuvõtja
2.)
Video saatja
3.)
Video saatjale antenn
4.)
7" ekraan
5.)
minim OSD
6.)
Antenn FrSky moodulile
7.) Kaameraks jääb esialgu Canon Digital Ixus millel analoog video väljund ning samal ajal kui pilti edastab saab pildistada või filmida.
8.) Suundantenni teen vastuvõtjale ise ja see on plaanis panna miski kiivri külge ja pea jääb trackeriks
Pildid tegemistest kuni tänaseni
Viimaselt pildil on näha tänast tööd. Kui kõik plaanipäraselt läheb, siis saab sellest silikoonist aju padi. Homme loodetavasti selgub kas saab sellest asja või mitte. Kogu see kola ümber keskmise ruudu on vormi eesmärgil ja see saab homme eemaldatud. Püüan teid oma tegemistega kursis hoida.
Praeguseks on tekkinud mul selline küsimus, et mis vahet on sellel kui ma kasutan ajul esci beci toidet või välist toidet? Kuskilt lugesin et kui esci beci toidet kasutan siis osadessse pistikutesse toidet ei tule. Oskab keegi öelda kas see vastab tõele?
tervitades,
Joukko
Posted: Tue Jun 11, 2013 19:42
by seriff
Kahjuks pilte ei näe.
terv seriff
Posted: Tue Jun 11, 2013 20:51
by Joukko
seriff wrote:Kahjuks pilte ei näe.
terv seriff
Viga parandatud
Posted: Tue Jun 11, 2013 21:48
by Oehh
Joukko wrote:Praeguseks on tekkinud mul selline küsimus, et mis vahet on sellel kui ma kasutan ajul esci beci toidet või välist toidet? Kuskilt lugesin et kui esci beci toidet kasutan siis osadessse pistikutesse toidet ei tule. Oskab keegi öelda kas see vastab tõele?
Viiel ESC-il pead pistikust +5V juhtme välja võtma või läbi lõikama.
Kui seda mitte teha siis on kõik 6 BECi paralleelselt ja kuna BECid pole kunagi 100% identsed võib tekkida ebasoovitav konkurents BECide vahel.
Posted: Tue Jun 11, 2013 22:02
by qwerty009
Mismoodi see 'konkurents' tekib?
mõni 7805 annab mõistagi veits kõrgemat pinget kui teine, kuid konstrueeritud on nad ju nii, et temperatuuri tõustes pinge langeb ning siis tulebki järgmine kivi 'appi'. Niikaua, kui kõrgeima väljundpingega kivi koormust toidab istuvad ülejäänud lihtsalt idles. Igas BEC's on niikuinii 2 7805 regu paralleelis.
Kui jätta ainult üks esc'i bec seda kupatust toitma (antud konf tarbis vist isegi ca 400maA), siis 4S akuga kuumeneb asi suht kindlasti üle.
Posted: Tue Jun 11, 2013 22:33
by Joukko
qwerty009 wrote:Mismoodi see 'konkurents' tekib?
mõni 7805 annab mõistagi veits kõrgemat pinget kui teine, kuid konstrueeritud on nad ju nii, et temperatuuri tõustes pinge langeb ning siis tulebki järgmine kivi 'appi'. Niikaua, kui kõrgeima väljundpingega kivi koormust toidab istuvad ülejäänud lihtsalt idles. Igas BEC's on niikuinii 2 7805 regu paralleelis.
Kui jätta ainult üks esc'i bec seda kupatust toitma (antud konf tarbis vist isegi ca 400maA), siis 4S akuga kuumeneb asi suht kindlasti üle.
Kas sa kasutad escide toidet või on sul eraldi ubec aju jaoks?
Posted: Wed Jun 12, 2013 6:44
by qwerty009
Minul tuleb 2'he ESC'i pealt toide.
Posted: Wed Jun 12, 2013 9:30
by Joukko
Et siis 2 ESC´i läheb terve juhtmega plaadi külge ja neljal on +5V eemaldatud? Või ühe esci toide läheb välise toite pistikusse ja teine sinna kuhu escid käivad?
Ise olen kasutanud erinevaid erinevaid toiteid ühes vastuvõtjas. Näiteks esc ja ubec koos. Oluline on ju ainult see et pinge sama oleks. Voolu kasutatakse ju vastavalt vajaudsele ja seda peab lihtsalt jätkuma!? Mina ei saa aru miks peaks neid +5 juhtmeid eemaldama?
Huvitab mind just see sellepärast, et ma ei ole huvitatud eraldi ubeci kasutamisest ja kas plaadile jõuab toide igalepoole ka siis kui ainult esci toidet kasutan või mitte?
Kuskilt lugesin et kui ma välise toite pistikut ei kasuta, siis osadessse pistikutesse toidet ei tule. Oskab keegi öelda kas see vastab tõele?
Posted: Wed Jun 12, 2013 11:17
by qwerty009
Toide jõuab igale poole.
Minul F30A ESC'l olid servo kaablite küljes ferriitrõngad. Kuna nad mulle ei meeldinud, siis 4'l viskasin minema ning 2tk jätsin puutumata (sealt tuleb ka 5V). 2tk seepärast, et 2'st piisab, poleks neid ferriite seal olnud oleksin kõikidel 5V alles jätnud.
Miks ferriidid jätsin - igaks juhuks, ehk filtreerib 5V liini veidi.
Posted: Wed Jun 12, 2013 11:42
by Joukko
qwerty009 wrote:Toide jõuab igale poole.
Minul F30A ESC'l olid servo kaablite küljes ferriitrõngad. Kuna nad mulle ei meeldinud, siis 4'l viskasin minema ning 2tk jätsin puutumata (sealt tuleb ka 5V). 2tk seepärast, et 2'st piisab, poleks neid ferriite seal olnud oleksin kõikidel 5V alles jätnud.
Miks ferriidid jätsin - igaks juhuks, ehk filtreerib 5V liini veidi.
Tänud vastuse eest.
Mina ei hakka oma süsteemil neid +5V juhtmeid eemaldama.
Posted: Wed Jun 12, 2013 14:27
by Joukko
Täna sai vorm silikooni ümbert eemaldatud ja kohe sai selgeks asjaolu, et palju kauem peab kuivama. Aga muidu tundub, et asi toimib. Kui korralikult ära kuivab saab küljed ka sirgeks lõigata ja peaks valiselt ka ok jääma.
Paar pilti lisasin ka.
Ükski propeller ei olnud päris balansis ja need said ka täna balanseeritud.
Idee on ka mõned ledid panna, et paremini orienteeruda. On selles osas soovitusi?
Posted: Thu Jun 13, 2013 12:20
by Joukko
qwerty009 kas sa saaksid mulle oma hexa seadistuste eepe faili anda?
Posted: Fri Jun 14, 2013 8:02
by felch
Joukko wrote:...
Idee on ka mõned ledid panna, et paremini orienteeruda. On selles osas soovitusi?
Ma olen alati kleepinud punase ja rohelise LED-riba taha (nagu lennukitel) ja valge ette. Väga hästi aitab orienteeruda. Lisaks hakkab neid juhtiv skeem tulesid vilgutama vastavalt aku laetusele. Kah kasulik - ei ole vaja kella vaadata.
Posted: Fri Jun 14, 2013 9:26
by tommi
Joukko wrote:
Idee on ka mõned ledid panna, et paremini orienteeruda. On selles osas soovitusi?
Vaata selle teema esimese lehekülje viimaste postitust ja teise lehekülje esimest -
http://diydrones.com/profiles/blogs/con ... led-output
felch wrote:
Ma olen alati kleepinud punase ja rohelise LED-riba taha (nagu lennukitel) ja valge ette. Väga hästi aitab orienteeruda. Lisaks hakkab neid juhtiv skeem tulesid vilgutama vastavalt aku laetusele. Kah kasulik - ei ole vaja kella vaadata.
Kas lennukitel mitte nii pole? Et roheline/punane on külgede peal ja valge on taga -
http://www.kestrel-air.com/images/Light ... iagram.jpg
Posted: Mon Jun 17, 2013 21:36
by Joukko
Täna panin ledid külge ära ja kuna mul oli ainult siniseid ja punaseid lede sai sabaots punase ja nina sinise ledi. Abiks ikka ma usun. Plaat sai ka külge kruvitud. Silikoon alus tundub hea aga eks seda ole näha kui reaalseks testimiseks läheb. Osa detaile sai varjestuse eesmärgil ära maandatud.
Pildid
Posted: Mon Jun 17, 2013 22:55
by Oehh
Joukko wrote:...ära maandatud.
Kuidas maandus realiseeritud on?
Kas läbi RC-lingi või lihtsalt maandustraat mättasse kinnitatud?

Kui kõrgemal lennata kavatsed siis tasuks ka piksevarda peale mõelda.

Posted: Mon Jun 17, 2013 23:45
by Joukko
Said aru küll mida mõtlesin. Aku miinusega on ühenduses ja varjestusena peaks see ju nii toimima või ei toimi?
Posted: Tue Jun 18, 2013 0:35
by Oehh
Varjestuse all mõeldakse elektroonikas küll enamasti mingi mooduli reaalset varjestamist ("massi" või null-potensiaaliga ühendatud karpi peitmist) sisse tungivate, häirida võivate sageduste eest... või ka vastupidi, teisi mooduleid häirida võivate välja "paistvate" sageduste eest.
Sinu fotolt on näha tegelikult, et üritad kontrollerplaadi miinust "keresse" ühendada ja sinna omakorda ka aku miinuse ja ehk veel midagi on näha pildi paremas ülemises nurgas. Seda üritust võiks nimetada kõigi moodulite ühise nullpotensiaaliga keskpunkti ühendamisega.
Selliste maandamistega on tegelikult parasjagu raketiteadus. Teinekord võib juhtuda, et vastupidi soovitule löövad ESC-i kõrgsageduslikud häired läbi selle jämeda ühise "maanduse" kontrolleri toitesse sisse.
Oscillograaf on üks hea tööriist selliseid asju visuaalselt näha aga tänapäeval maksab ta autohinna.
Katse-eksitus meetod on teadmiste alus millest lähtuvalt peaksid ka juhinduma.
Usun, et isand Felch oskab seda "raketiteadust" veidi täpsustada kui aega saab.
P.S. tegelikult polnud mul üldse plaanis norida ega targutada...
lihtsalt filoloogiliselt ajas naerma lennuvahendil millegi maandamine...

Posted: Tue Jun 18, 2013 8:42
by Joukko
Eks mu sõnastus oli vähe mööda jh

. Aga aju miinusega see aku miinus ühenduses pole. Selle plaadi kinnituskohad on täitsa eraldi kõigest. Aju hakkab oma miinust ja plussi escidest saama. Raami plaadi välised servad vedasin ka miinusega kokku samal eesmärgil. Eesti keeles on selle seadme nimi ostsilloskoop

ja see mul kõrval ruumis olemas aga ei näe enne vajadust kui miski probleem reaalselt käes. Sellise varjestuse tegemist olen netis ka erinevates projektides näinud ja just eesmärgiga segajaid ajust eemale hoida. Halvemaks see asja ikka ei tee.
Posted: Tue Jun 18, 2013 20:34
by Joukko
Täna sai ESCide juhtmed parajaks tehtud ja ajutine vastuvõtja paigaldatud( Telemeetriaga vastuvõtja on nüüdseks Eesti poole teel) Firmware sai ka nii proovi mõttes peale pandud aga enne pole sellega veel miskit teha kui puldi seadistused paikka saan. Tekkis veel küsimus, et kas on vahet kuhu ma selle bluetoothi mooduli panen? Idee oli sinna aju alla plaadi peale panna. GPSi vean nii ehk nii kogu kupatusest võimalikult kaugele (jalal selleks eraldi kohta olemas ja jalg lootus järgmine nädal kätte saada). Täna sai ka ära kaalutud masin ja ilma akudeta oli 1335g.
Pildid
Posted: Tue Jun 25, 2013 20:06
by Joukko
Nüüd hulk aega vahele jäänud ja masin ka 4 korda akud tühjaks lennanud. Kõigepealt tegemistest. Mootori võllid sai lühemaks lõigatud ja kaks mootorit kuuest vajasid ka balanseerimist. GPS´i jaoks sai ajutine jalg ehitatud. Eesti poole teel oleval jalal on see GPS´i alus olemas ja siis läheb see ajutine minema. Aju katteks sai üks 50CD torn sebitud, põhi keskelt tühjaks lõigatud ja CA´ga plaadi külge kinni liimitud. Toimib suurepäraselt. Puldile panin ER9X asemel OpenTX firmware kuna seal rohkem võimalusi. Peamine põhjus oli muidugi see, et seal saab flight modedele nimed panna. Täna panin just peale
Peter Kingi moditud softi ja parameetrid ning tulemusega olin väga rahul. Gimbal sai ka ära tellitud ja loodetavasti saab juba juuli esimese pooles kätte. Kindel on see, et akusid pean juurde tellima kuna 10 min lendu ja 3,5 tundi laadimist on julm.
Pildid ja üks video mis kahjuks on saast kuna mu telefoni uus soft on paksult vigu täis ja Sony pole suutnud uut uuendust Eestisse välja anda 
Praegu olen küll tulemustega super rahul ja loodan et kõik moded ja asjad saab nii toimima nagu netis näinud olen.
PS! Täna sain ka ühe tobedusega hakkama. Alati tuleb enne disarm teha ja siis kopterit näppida mitte teisiti. Ma ei teinud seda ja tõstsin kopterit ja sain ühe korralikuma ja 4 pisemat verist vagu oma käele. Suht valus õppetund oli.
Posted: Tue Jun 25, 2013 21:25
by Scoop
Oot kuidas Sa 2x 2200 mAh 3S 3,5 tundi laed? Ükshaaval ja 0,5C?
Posted: Tue Jun 25, 2013 21:46
by Joukko
Scoop wrote:Oot kuidas Sa 2x 2200 mAh 3S 3,5 tundi laed? Ükshaaval ja 0,5C?
Ükshaaval 2,2A Balanseerides. Kas ma saaksin kuidagi kahte akut korraga balanseerides laadida? Mul turnigy accucel 60w laadija, max 6A
Posted: Tue Jun 25, 2013 22:20
by Scoop
Posted: Wed Jun 26, 2013 9:40
by Joukko
Põhimõtteliselt saab laadida mu laadijaga 2x 3S akut paraleelselt aga seda maksimaalselt 3,9A. Kui rohkemaga laadida, siis ma eeldan, et see laadija põleb lihtsalt maha kuna on maksimaalselt 50W. 12,6V * 3,9A = 49,14W
Tekkis veel kaks küsimust: 1.)Kas ikka kindlasti balanseerib ära akud? 2.)Kui 2 akut on paraleelselt ja ma laen neid 3,9A kas siis jaotub vool ikka võrdselt kahe aku vahel? Lipo ei kannata ülevoolu ju apsull ja sureb ära. Hullem veel võib põlema isegi minna. Kui see lahendus toimib, siis läheb käiku ilmselt see:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... T_60_.html
Isegi kui ma ostaks 5000mahise aku siis ma ei saaks ikka üle 3,9A laadida . Hinnas tuleb ka suur vahe sisse. 2200mAh 25C akusid saan 4 osta selle raha eest mis ma ühe 5000mAh´ise 45C aku eest maksan. Vastused küsimustele ja arvamused on väga oodatud.
Posted: Thu Jun 27, 2013 19:55
by Joukko
Tegin ise puldile paar uut juhet ja asi toimib väga hästi. 3,9A saab laadida kenasti ja isegi mitte soojaks laadija selle peale ei lähe. Balanseerimisega saab ka kenasti hakkama.
Pilt laadijast
Posted: Thu Jun 27, 2013 21:10
by striker
Mida ta nüüd sul balansseerib? Sul on laadijal näha 3 väärtust kuid kokku 6 purki mida peab balansseerima ju?
Posted: Fri Jun 28, 2013 8:35
by Joukko
striker wrote:Mida ta nüüd sul balansseerib? Sul on laadijal näha 3 väärtust kuid kokku 6 purki mida peab balansseerima ju?
Laadija arvab, et mul on üks suurema mahuga aku lihtsalt. Ma ei oska sulle täpsemalt seletada aga ma laen neid balanseerides ja kui valmis saab ja üle mõõdan, siis on pütid balansis.
Posted: Fri Jun 28, 2013 8:57
by qwerty009
Balance otsik ei võta laadimisest tegelikult kuidagi osa.
Selle kaudu mõõdab laadija lihtsalt iga purgi pinget ning kui purgid on balansist väljas ning laadides tõuseb ühe pinge üle 4,2V (ilma, et terve akupakk saavutaks etteantud pinge näit 12,6V), siis laadimine katkestatakse ning laadija näitab errorit.
Sama on laadimise alustamisega, kui pinge on alla normi, siis laadida ei lasta.
Mingit balanseerimist kui sellist sealt kaudu ei toimu, lihtsalt failsafe ahel mis võib katkise akupaki puhul tulekahju ära hoida.
Posted: Fri Jun 28, 2013 9:12
by Joukko
qwerty009 wrote:Balance otsik ei võta laadimisest tegelikult kuidagi osa.
Selle kaudu mõõdab laadija lihtsalt iga purgi pinget ning kui purgid on balansist väljas ning laadides tõuseb ühe pinge üle 4,2V (ilma, et terve akupakk saavutaks etteantud pinge näit 12,6V), siis laadimine katkestatakse ning laadija näitab errorit.
Sama on laadimise alustamisega, kui pinge on alla normi, siis laadida ei lasta.
Mingit balanseerimist kui sellist sealt kaudu ei toimu, lihtsalt failsafe ahel mis võib katkise akupaki puhul tulekahju ära hoida.
Siin ma julgen küll kahelda kuna ma ju ise näen purkide pingeid ja näen ka seda, et kui ühel on pinge näiteks 0.10 V madalam, siis laadija laeb selle balance modes teistega võrdseks mitte ei jäta veaga seisma. Kui balance modega laen saan alati lõpp tulemuse kus on kõik purgid 4.20V ja balanseerib seni kuni kõik võrdsed on ja errorit küll ei tule.