Page 1 of 1

Küsimus pealabade hoidjate vahetuse kohta

Posted: Thu Aug 22, 2013 21:16
by kristerlukka
Tere,

Vahetasin pealabade hoidjad (sest eelmised sõitsin katki) ning peale vahetust liiguvad nad üles-alla (ehk muudavad laba nurki) jõnksutades. Ma ei taibanud enne vahetamist kontrollida ka, kas selline käitumine oli ka varem.

Kõik seibid ja laagrid said ühendatud vastavalt juhendile.

Küsimused:
1) Kas see on OK?
2) Kui kõvasti peaksin pea labade hoidjad kinni keerama FBL spindle (ei tea mis eesti keeles) külge? Mida kõvemini keeran, seda intensiivsem on jõnksutamise effekt.

Juhend pealaba hoidja kinnitamiseks: https://www.dropbox.com/sh/vig3hsjkqd8c ... nnitus.jpg

Posted: Thu Aug 22, 2013 21:21
by Riff
Sellisel juhul on sul (kopteri :P) laagrid läbi. Vaheta esmajärjekorras survelaagrid ära. Sellist tüüpi jõnksutamine, mida sa kirjeldad ei ole hea, võib anda väga halva tulemuse koormuse all.
FBL + liialt suur vibratsioon = cräsh

Kontrolli ka radiaallaagrid üle, kui ei liigu vabalt, viska minema ja uued asemele.

Posted: Thu Aug 22, 2013 22:02
by trebla
Kui juba laks nii tugev, et labahoidjad tuleb välja vahetada siis kindlasti purud ka rootoripea poolsed labahoidjate kuullaagrid kui mitte isegi sisemised. Rootoripea poolsed kuullaagrid lähevad tihti tuksi ka ainult labavõlli (feathering shaft) kõveraks löömise korral. Tegelikult peaks kõik rootori linkide laagrid peale krässi üle kontrollima.

Posted: Fri Aug 23, 2013 11:45
by kristerlukka
Kuidas laagrite ülekontrollimine võiks üldse välja näha?

Posted: Fri Aug 23, 2013 11:49
by Riff
Survelaagreid ei õnnestu näppude vahel kontrollida, alles koormuse all tulevad vead välja. Tava radiaallaagrit saab aga lihtsalt kontrollida. Proovid mingi pulba abil sisemist osa keerata (välimist osa hoiad näppude vahel) vaikselt ning kui tunned kasvõi vähimat takistust, mis on ebaühtlane, ongi asi selge – laager on läbi.

Posted: Fri Aug 23, 2013 15:02
by Kpe
Survelaagrit saad kontrollida pannes laagri laua peale pikali ning pöörates samal ajal vajutades kõvasti sõrmega ülemisele saalele. Laager peab liikuma hääletult ja ilma "nõksudeta".

Posted: Fri Aug 23, 2013 15:34
by Riff
Ei saa alati aru nii. Mul oli kopteri saba survelaagritega probleem, näppude vahel surudes ei saa aru, probleem avaldus alles 12k pöörete juures. Pealaba küll nii kiiresti ringi ei käi, kuid mass on see-eest suurem...

Posted: Fri Aug 23, 2013 16:04
by trebla
Lihtne: vaheta vigased kuullaagrid ära ja monteeri pea kokku. Kui ikka tundub, et laagrid ragisevad, vaheta survelaagrid ära ning kontrolli uuesti :wink:

Laagrite õlitamine

Posted: Sat Aug 24, 2013 14:08
by kristerlukka
Kas laagreid (või muid kopteri osasid) tuleks vahepeal õlitada ka? Kui jah, siis kui tihti ning äkki mõni viide sobivale õlile. Jutt loomulikult elektrikopterist.

Posted: Sat Aug 24, 2013 23:40
by Riff
Hei,

Regulaarselt oleks hea kontrollida eelkõige survelaagreid, mis asuvad sabalaba hoidjate ja pealaba hoidjate sees. Kuna tiivikud pöörlevad suhteliselt suure kiirusega, siis tsentrifugaaljõu mõjul määrdeaine kogus väheneb vaikselt. Täpset perioodi ei oska öelda, sõltub suurelt piloodi aktiivsusest.

Ülejäänud laagrid peaksid olema enamvähem hooldevabad. Aegajalt tasuks kontrollida ka ühesuunalaagrit.

Isiklik kogemus on, et üldjuhul ülejäänud laagrid on oma tööressurssi ära kulutanud enne, kui peaks neid määrima hakkama... Selle teema kohta on kindlasti mitmeti arvamusi.

R.

Posted: Sun Aug 25, 2013 13:54
by trebla
Odavamad hiina laagrid on tihti ilma õlita. Kuiva ja õlitatud laagri pööramisel on vahe kõrvaga tunda. Survelaagritele on spetsmääre, mis laiali ei lenda nii kergesti, tavaline õli kaob sealt kiiresti. Survelaagreid on vaja määrida ainult uuest peast paigaldades või siis kui lahti võttes avastad, et määre on tahkunud (seda juhtub väga harva, sest enamasti lastakse kopter enne puruks kui määre kuivada jõuab). Tahkunud määre tuleb piirituses või bensiinis maha pesta, laager kuivatada ja uuesti õlitada. Määret tuleb panna suht väike kogus, eriti labahoidjate laagritele.
Tavalistele kuullaagritele müüakse Kullo mudelipoes robbe nr 5531 metall-laagrite õli ja survelaagritele sobib hästi määre Microlube GL 261, mis ei lenda kohe laagritest välja.