Page 1 of 2

Blade 450 3D. kopteri õppimine ja seonduv. (algaja)

Posted: Sun Oct 06, 2013 13:40
by pohjakas
Tervitus.
Tegin selle teema,et siitkaudu küsida vastuseid oma eesseisvatele probleemidele seoses kopteriga (blade 450)
------------
1. Esimeseks küsimuseks oleks kohe vastuvõtja ühendamine.? mis on mis?
Aux1. -
Gear-
Rudd-
Elev-
Aile-
Thro-
--- mis mida teeb? Ühendan teda 9X vastuvõtjaga.

Re: Blade 450 3D. kopteri õppimine ja seonduv. (algaja)

Posted: Sun Oct 06, 2013 14:31
by trebla
pohjakas wrote:Tervitus.
Tegin selle teema,et siitkaudu küsida vastuseid oma eesseisvatele probleemidele seoses kopteriga (blade 450)
------------
1. Esimeseks küsimuseks oleks kohe vastuvõtja ühendamine.? mis on mis?
Aux1. -
Gear-
Rudd-
Elev-
Aile-
Thro-
--- mis mida teeb? Ühendan teda 9X vastuvõtjaga.
Esimesest kanalist lugedes:
Thro- regu, vastuvõtja saab siit toite ja annab mootori pöörded- nagu lennukilgi
Aile- üks kahest kõrvutiseisvast swashi servost (Blade kopteril vist peavõllist tagapool olevad servod)- eleronid ehk kaldetüür ehk roll
Elev- üksik (Bladel peavõllist eespool asetsev) servo- elevaator ehk kõrgustüür ehk nick
Rudd- güroskoobi 3-soonelise juhtmega pistik- pöördettüür ehk saba
Gear- güroskoobi 1-juhtmeline pistik (güroskoobi gain ehk tundlikkuse ja head-lock reguleerimine)
Aux1- teine kahest kõrvutiseisvast swashi servost- sama mis eleronide kanalil (nimetatakse ka pitch servoks), kõik kolm swashi servot töötavad puldis progetud eCCP mikseri juhendite järgi.

Güroskoobil peaks veel olema üks pesaga juhe või on pesa güroskoobi küljes- sinna pista sabaservo.

Kõige põnevam on muidugi saatja progemine, et see krempel ka õigetpidi tööle hakkaks :wink:

Posted: Sun Oct 06, 2013 16:30
by pohjakas
ei saa enam aru kuidas aga sain vist asja natukene tööle :)
küsimus,et on jäänud mulje nagu mootor käib mujalt tööle,mitte throttle kangist ilmselt. mul muidugi hetkel nii läheb õnneks või kahjuks.!?
õue proovima minna enam ei saa,just läks pimedaks :(

Posted: Sun Oct 06, 2013 20:25
by trebla
Kanalite järjestus:
JR, Spectrum, Turnigy jne:
1. Throttle-gaas
2.Aileron- kaldetüür
3.Elevator-kõrgustüür
4.Rudder-pöördetüür
jne

Futaba, Wfly jne:
1.Aileron
2.Elevator
3.Throttle
4.Rudder
jne

Kontrolli, kas kanalite järjestus klapib. Pistikud peaksid olema pandud õige funktsiooniga kanalitesse.

Posted: Sun Oct 06, 2013 21:20
by pohjakas
nii on:
1. on see mis kallutab plaati ettepoole ja tahapoole (servo)
2. on see mis kallutab vasakle ja paremale (servo)
3. on ESC ja siis mootorisse
4. on rudder e. saba (servo)
5. on see 1 juhtmega
6. on see mis liigub koos nr2'ga kui nr1 kasutada (servo)
-----------
asi nagu toimiks nüüd. aga kas 3. kanal reguleeribgi siis mootori põõrlemiskiirust. tundub nagu imelik.
või peab throtle cut alt panema,et kui selle maha võtad siis läheb kohe põhja?

Posted: Sun Oct 06, 2013 23:50
by trebla
Sul on ikka Turnigy pult? Minuteada peaks sellel esimene kanal olema throttle ehk gaas, teine kanal Aileron ja kolmas Elevator. Aga kui eksin siis on teine variant ikkagi Aileron, Elevator ja Throttle. Nii et ette ja taha peab kallutama vastavalt siis 3 või 2 kanali servo (aileroni ja pitch servo käivad muidugi ka kaasa vastupidises suunas). Kui kallutad vasakule-paremale peaks Elevatori servo suhtkoht paigal püsima. Kui see nii ei ole, on sul swashi miksing ikkagi valesti pandud paika.

Throttle kanal (sõltuvalt siis puldist 1 või 3 kanal) reguleerib mootori pöördeid. Throttle cut peaks mootori pööded nulli laskma sõltumata gaasikangi asendist, see on selle jaoks hea, et sa kogemata gaasikangi liigutades sõrmi otsast ei lõikaks ja hiljem, kui kogemusi rohkem, ka vajalik autorotatsiooni jaoks.

Nii palju kui Turnigy standardpulti mäletan siis pead valima kõigepealt mudeliks HELI ja sealt saad swashi tüübi valida. Blade puhul peaks see olema 120 kraadi 3 servoga kus üks joon näitab otse alla ja kaks ülejäänut 120 kraadise nurga all vasakule-paremale.

Swash mixi menüüst saad panna mikseri väärtused paika, alustuseks pane näiteks kõik 60 (kui näiteks aileroni kallutab tagurpidi siis pane see ALI miinusega). Selles menüüs tähendab PIT mitte konkreetset servot vaid miksimise tulemusel saadud kõigi kolme servo kollektiivset üles-alla liikumist, seda saad muuta kui maksimum-miinimum kollektiivne labanurk ei rahulda või swash hakkab äärmistes asendites kinni kiiluma. Samuti on ELE ja ALI mitte konkreetsed servod vaid mikseri väljundid (mis liigutavad mitut servot korraga).

Kui mitte kuidagi ei saa swashi õigesti liikuma, siis jälgi seda kas mitte mõni konkreetne servo mitte tagurpidi ei liigu ja keera see reversissse vajadusel.

Posted: Mon Oct 07, 2013 7:34
by pohjakas
turnigy 9x pult jh. swash plaat liigub nagu õigesti,seega kanalid sai vist paika.
nüüd ongi veel küsimus selles; kui ma vaatan mõnda videot siis on näha,et mingist lülitist läheb mootor tööle ja jääb kuskile poole võimsuse peale põõrlema.
Mida pean selle saavutamiseks tegema?
Seega peaks ma siis panema ''THR CUT'' off asendis 50% võimsust,et kui selle maha võtan siis läheb mootor kohe tööle (poole Throttlega).
kas mootori põõrded on 100% siis kui Throttle on lõpus e. 100%.
------------
2. küsimus;kas siis kui kõik kangid on keskel täpselt peaks svash plaat olema täiesti horisontaalselt? on see reegel või ei pea täpselt olema?

Posted: Mon Oct 07, 2013 11:12
by trebla
Throttle cut pane ikka nii paika, et kui on aktiveeritud siis pöörded on nullis ja throttle kang seda ei mõjuta. Mootori pöörete häälestamiseks on Throttle curve. See peaks normal modes olema alates 0-st kuni 90-100 protsendini. Päris sirge see olema ei pea, proovin õhtul vaadata oma puldist järele, mul siin hiljuti oli üks Blade häälestamisel, äkki on puldi mälus alles veel. Idleup (või idle1) reziimis on gaasikõver umbes 100-80-100, seega gaas kogu aeg peal. Nii et kui sa aktiivse Throttle cut asendis gaasikangi keskmisesse asendisse lükkad ning siis Throttle cut-i välja lülitad, hakkabki su kopteri mootor poolte pööretega tööle (kui hammakad terveks jäävad). Regule peaks kindlasti programmeerima soft või supersoft stardi reziimi. Enne kui pitch curve pole samuti paika aetud ära mootorikatsetusi tee ja swashi reguleerimise ajaks võta mootori küljest 2 juhet lahti (tervelt elatud aastate arvu suurendamise eesmärgil).

Siin foorumis on palju räägitud swashi reguleerimisest aga olgu:

Kõigepealt aja swashi servod keskasendisse, sarved ja vahekangid horisontaalseks ja reguleeri swashini minevad lingid nii, et swash oleks oma poole tee peal (piki peavõlli) ja oleks peavõlliga täiesti risti iga nurga alt vaadatuna. Seejärel timmi mikseri kangid , pealabad ja flybari labad horisontaalseks (0 kraadi). Kui kõik kangid ei taha labade 0 kraadise nurga juures horisontaalseks jääda on sul swash arvatavast kas liiga kõrgel või madalal. Timmi see natuke ringi ja piisava ajahulga ning terve mõistuse abil peaks kõik korda saama.

Posted: Mon Oct 07, 2013 17:48
by pohjakas
tekelt peks see asi olema reguleeritud juba kuna ''kasutaja Riho'' kelle käest ma selle ostsin ütles,et keegi ''ville'' olevat sellega 5 min lendu teinud ja pidi olema reguleeritud juba. aga kui ma nüüd kangid keskel hoian siis ta küll täiesti risti pole peavõlli suhtes :roll: :evil:
-------
kas throtle kangi pele lükates peaks terve plaat ühtlaselt liikuma? videodes vähemalt liigub. kas asi on erinevates rootorisüsteemides või on mul midagi väga sassis?

...

Posted: Mon Oct 07, 2013 19:12
by Riho
Teen siinkohal väikese paranduse... Selle kopteri katselennu tegi kasutaja "RC Kratt" ja kui küsida tema käest on ka olemas minuteda vastavasisuline video olemas :)
Edu seadistamisel ja kui saad asja paika on palju põnevai lennutunde garanteeritud :)

Posted: Mon Oct 07, 2013 19:17
by KristoR
Liigub swash sedasi nagu seal videos alguses?
Või lihtsat on koguaeg kergelt kaldus?
http://www.youtube.com/watch?v=_jZG2HFbthI

Posted: Mon Oct 07, 2013 21:09
by trebla
pohjakas wrote:tekelt peks see asi olema reguleeritud juba kuna ''kasutaja Riho'' kelle käest ma selle ostsin ütles,et keegi ''ville'' olevat sellega 5 min lendu teinud ja pidi olema reguleeritud juba. aga kui ma nüüd kangid keskel hoian siis ta küll täiesti risti pole peavõlli suhtes :roll: :evil:
-------
kas throtle kangi pele lükates peaks terve plaat ühtlaselt liikuma? videodes vähemalt liigub. kas asi on erinevates rootorisüsteemides või on mul midagi väga sassis?
Kangi asend ei näita siin otseselt midagi- kangi asend ja swashi liikumine on omavahel seotud pitch curve nimelise labanurga kõveraga. Tihti pannakse Normal mode reziimis see kõver paika nii, et siis oleks labanurk juba veidi positiivne, on lihtsam õhku tõsta kopterit. Idleup asendis võiks juba olla kangi keskasendis labanurk null ja servod järelikult keskasendis.



Mul oli Blade kopterile pandud normal mode gaasikõver 0-58-75-80-87, see niiöelda algaja seade ja sellega kannatab hõljutamist õppida küll. Hiljem, kui asi käpas, võid vunki juurde panna, et vähe äkilisem oleks.
Sellele vastav pitchi kõver on siis eeldusel, et servode keskasendis on labanurk null: 45-47,4-60-73,5-91 ehk siis labanurk peaks olema -1 alumises kangiasendis, 3 kraadi keskmises throttle kangi asendis ja 8 kraadi ülemises kangiasendis. See sõltub kasutatud servodest ja õige oleks labanurgamõõtjaga need asjad paika panna. Loe kopteriaabitsat ja asjad muutuvad selgemaks:http://www.heli-web.com/aabits1234/kopteriaabits-1s.pdf

Posted: Tue Oct 08, 2013 7:41
by pohjakas
Tuleb vist põõrduda tagasi täiesti algusesse.
Teeks nüüd hea meelega selgeks need 3 servot mis juhivad svash plaati.
sooviks vastust,et miline neist on:
pich,
milline elevator
ja milline aileron
........minu loogika ütleb,et pich peaks olema 3. kanal , elevator on 2. kanal ja aileron läheb 1. kanalile.
Üle jääb veel 4. kanal mis on kangiga juhitav ja see on rudder.
osab keegi pildi peal osutada milline neist on milline?
-------------
svash plaati juhitakse kolmest punktist. 1 servo eest,1vasakult ja 1 paremalt. milline on milline kanal?

Image

Posted: Tue Oct 08, 2013 10:42
by trebla
Elevator ehk kõrgustüüri servo on mootori ees, need kaks tagumist servot on aileron ja pitch, ise valid kumma mis kanalisse paned (pärast swashi mixist pead paika panema õige töö).
Pitch kanal on levinumates raadiotes kõigil 6. Futabal on näiteks aileron 1.kanal ja elevator 2. kanal ning 3. kanal on throttle. Seega Futabal (tundub,et ka Turnigyl) swashi servod kanalites 1,2 ja 6. JR ja Spectrumil vastavalt siis 2,3 ja 6. Kui sul on puldis moditud soft, võivad swashi kanalid olla kus iganes :wink:

Posted: Tue Oct 08, 2013 23:26
by pohjakas
uhh... sain vist lõpuks asjad õigesti käima.
sai tasakaalustatud ka labasid paremaks,
svash plaat on suht 90 kraadi all posti suhtes
,täpset labade nurga mõõtjat küll ei ole veel aga sain paberist 10 kraadise kiilu välja ja vaatasin sellega,et jääks max throttle pisut vähem kui 10 kraadi.(vähendades pich kõverast)
seda veel ei tea,et kas labad samakõrgelt käivad aga eks kui õhu tõuseb ükskord siis näeb.

Posted: Thu Oct 10, 2013 20:54
by pohjakas
täna sain õues esimene hover ära tehtud lõpkus. kaua küll ei olnud lõbu kuna akul 1 purk suht läbi. :(
gaasikõvera sättisin max 75% peale ja pich kõvera suht sujuvalt 20% ja 60% vahele.
tunnen ennast sellel alal jälle täiesti võhikuna, lennuki ja helikopteri juhtimine on öö ja päev. rudderit ei oska ka üldse kasutada aga küll ta tuleb käppa kunagi. gyro töötab õnneks normaalselt,et ei ole vaja palju saba sättida.
pildimaterjali kahjuks pole tänasest. ja kopter õnneks samailus veel kui alguses :)

Posted: Thu Oct 10, 2013 21:38
by trebla
Rõõm kuulda, et asi nii kiiresti edeneb. Ära siis kõrgele tõsta alguses, ikka tasa ja targu. Muidu kulub aeg remondi peale mitte lendamise õppimiseks.

Posted: Thu Oct 10, 2013 23:24
by Kpe
Ühe akuga lendama minna on suhteliselt kulukas ja ka veidi mõtetu õppimise kohapealt. Esimesed kaks lendu (aku- või paagitäit) kuluvad tavaliselt soojenduseks ja esimese pinge maandamiseks. Õppimine algab tavaliselt kolmandast lennust. Lendude vahe on soovitav teha mitte lühem kui 15min. ja mitte pikem kui tund. Samas pole ühel päeval ka hea liiga palju lennata - mingi hetk tekib ju ka väsimus, kuigi hasarti veel jätkuks...

Kui kopter pärast kõige esimest õhkutõstmist tervelt koju saab siis võib seda lugeda väga suureks kordaminekuks!
Edu harjutamisel ja rohkem akusid ikka :-)

Posted: Fri Oct 11, 2013 0:31
by pohjakas
ega akusid oleks vaja jh juurde hankida,ühe akuga ei saa ju kuskile kaugemale soodsamale pinnale harjutama minna kah.
ma usun,et ma hakkan asja samas järjekorras õppima nagu siin olemas on.
http://www.rchelicopterfun.com/how-to-f ... pters.html
ja muidugi on ka simu vaja hankida siis on äkki vähem stressi :)

Posted: Fri Oct 11, 2013 13:21
by trebla
Ilma simuta on suht riskantne alustada, CP kopter on alguses väga ootamatu käitumisega. 1-st U.S. R/C Flight School-i statistika kohaselt väheneb õppimise efektiivsus ja kasvab tehtud vigade hulk päevase 30 minutise lennuaja viimase 5 minuti jooksul märgatavalt, see tähendab, et üle 5x5 minuti pole enam suurt tolku harjutada. Kui juba oled kibe käsi siis lõbu pärast võib muidugi rohkem lennata :)
Samuti, kui tunned, et psüühhiline pinge läheb liiga suureks (ehk maakeeli närv läheb liiga püsti), tuleks teha puhkepaus või jätta asi järgmiseks päevaks. Liigne stress teeb reaktsiooni aeglaseks ja kiilub mõtlemise kinni, kopteri juhtimise õppimise juures on see aga esmatähtis.

Posted: Fri Oct 11, 2013 19:31
by pohjakas
minu lennuaeg on hetkel umbes 5 min korraga. :) ehk homme hommikul tulevad järgmised 5 min :)

Posted: Mon Oct 14, 2013 23:56
by pohjakas
minu järgminsed 5 õppeminutit. :) peale seda lendu avastasin,et rudder käib valepidi :D õigetpidi ikka hulga parem nüüd
http://www.youtube.com/watch?v=S6i5bgHYa6s
midagi põnevat kül pole aga jh.
akul 1 purk läbi,sellepärast piiksub. :(

Posted: Tue Oct 15, 2013 10:15
by trebla
Tüür peaks seda pidi töötama, et kui kangi näiteks paremale lükkad siis keerab nina paremale. Kui sa niiviisi "nina järgi" juhtima õpid siis on hiljem FFF (kiire otselend) tunduvalt mõistuspärasem - keerad nina vasakule ja kallutad vasakule ning kopter läheb vasakkurvi.

Aga muidu hakkab sul juba päris hästi välja tulema, veel vaja throttle näpp kiiremaks saada, et kõrgus ei kõiguks nii palju. Siis harjuta küljega enda poole hõljutamist. Ninaga enda poole hõljutamise õppimiseks pead aga uuest simus peaaegu nullist pihta hakkama, aga küll see tuleb :)

Posted: Tue Oct 15, 2013 12:09
by Kpe
Operaator seisab küll kõigist võimalikest kõige ohtlikumas sektoris....

Posted: Wed Oct 16, 2013 9:06
by Riff
Kõrvalseisjad peaksid olema piloodi selja taga.

Posted: Wed Oct 16, 2013 20:22
by pohjakas
ehk jägmine kord siis saab nõnda :)
telefoni kaamera muidugi nats zoomib ise,et ta ei olnud tegelikult väga ligidal ja seisis suht puu varjus :)

Posted: Sat Oct 26, 2013 16:51
by pohjakas
tekkis küsimus seoses simulaatoriga, nimelt pildil oleval USB jubinal peaks minuarust küljes olema lüliti mida aga pole. kas eksin või mitte?

Image


Image

Posted: Sat Oct 26, 2013 18:27
by Riibak
Jap seal peab lüliti olema, mul samasugune aga lülitiga:)

Posted: Sat Oct 26, 2013 21:20
by FPVmarko
Viimasel ajal uuemad kipuvad tulema ilma lülitita ja lülitamine käib arvutist softi põhiselt. Muidu said asja tööle?

Posted: Sat Oct 26, 2013 22:06
by pohjakas
no ühest asjast sain jagu,et oli vaja lahti ühendada saatjamoodul. sain phonixRC 'ga ühenduse aga ei saa veel stick'e paika,nimels tee mida tahad aga kui liigutan kolmandat kanalit pich'i siis teine kang jookseb kaasa ja diagonaali. ühesõnaga kui annan põõrdeid juurde see kallutab kopter ette ja paremale ja kui lasen gaasi maha siis jookseb teine kang taha ja vasakule. :( ilmselt keegi ei saanud aru mida ma täpselt mõtlen.
Edasi: sain veel paar simut sealt plaadilt instalida aga nendega ei saa pult ühendust. :( . realflight ja mingi veel oli. mõne simu laadimist alustades viskab fail ette ja ei lase midagi edasi teha.
--------
PhonixRC sain tööle lõpuks. puldilt oli vaja HELI-1 panna(kui helikopterit lennutan siis peab HELI3-1 olema valitud) (ehk on kellelegi abiks ka see kunagi :) )
-----
loodan,et kunagi saan ka mõne teise kaasasoleva simuga selle USB toimima oleneval sellest,et seda nuppu pole. siiani kahjuks näib,et ei võta ühendust. :(