Page 1 of 1
juhtimine
Posted: Thu Mar 15, 2007 15:36
by tola555
kuidas see lennuki juhtimine käibki? Loen, et osad on 2, teised 4 kanaliga. Teab keegi täpsemalt seletada, mis seal vahet on, mis on ühe nupu alla kokku viidud vms?
Proovisin ka simulaatorit aga ei õnnestu üldse, eriti hiirega. keeran näiteks vasakule aga hiirega ega klaviatuuriga ei ole seda tunnetust ja tagasi ta kah ei tõmba (jääbki keerama). Kokkuvõtteks jääb mingeid ringe tegema ja kukub maha. Eriti kui lennuk kaugel, siis ei näegi kas ta keerab või mis pidi on ja ei tea palju peab teisele poole tagasi keerama, et otseks saada. Kas algajate lennukid keeravad ennast ise otseks kui puldi nupp lahti lasta või keskmisesse asendisse tuua?
Ja võite ka soovitada mõnda lennukit või mõnda aeglast toas hõljuvat tiiba, millega saaks juhtloogikad näppu ja mis kannataks maha kukkumist?
Vaatasin ka ürituste kohta, ei paista lähiajal midagi aga tahaks näha-kaeda, mis toimub. Mul siin kodu lähedal Hüüru põhimõtteliselt, saaks sinna vaatama tulla kui Hüürus veel midagi toimub.
Posted: Thu Mar 15, 2007 18:54
by pipercub
Kõik saab alguse tiivast. Tiib kannab lennukit ning tiiva 3 teljel pööramisega tehakse tähtsamad manöövrid.
Juhtimise järgi jagunevad mudellennukid 3 klassi:
1. 2 el.mootorit sisse-väljalülitamisega. 2 mootorit töötavad -otse ja ülesse, 1 mootor töötab - keerab seisva mootori poole, mootorid seisavad - laskub. 2 lülituskanalit. Valmismudelid enamasti alla 1000kr.
http://shop.pistik.com/product_info.php ... bb9e60a971
2. V-tiib pöördetüüriga ja kõrgustüüriga ning mootori juhtimisega. Pööramise põhimõte on kaval: pöördetüüri(rudder) paremale keerates keerab lennuk lennusuunda muutmata vasaku külje ette. Tänu V-kujule(dihedral) hakkab ettekeeratud tiivapoolele mõjuma tõstev jõud ja tahakeeratud
poolele langetav jõud. Tulemusena kaldub lennuk paremale küljele ja kui nüüd veidike kõrgustüüridega(elevator) lennuki nina tõsta, toimubki parempööre. 2 proportsionaalset kanalit tüüridele + 1 lülitiga või proportsionaalne(throttle) mootorikanal e. kokku 3 kanalit. Lennuvalmis mudelite hinnad koos juhtaparatuuriga 1000-3000kr.
http://shop.pistik.com/product_info.php ... bb9e60a971
3. Tiib suvalise kujuga, tiiva kallutamine lennuki pööramiseks toimub spetsiaalsete tiivapoolte küljes olevate tüüridega - eleroonidega(ailerons). Paremale pööre - vasak eleroon alla ja parem üles. Pöördetüüri kasutatakse põhiliselt maa peal manööverdamiseks. 4 proportsionaalset kanalit. Niiöelda klassikaline lennuk. Mudelite hinnad
ilma mootori ja juhtaparatuurita alates 1000kr.
http://shop.pistik.com/product_info.php ... bb9e60a971
Simuga treenimiseks võib algtasemel kasutada sellist varianti: konfiskeerida nooremalt põlvkonnalt tavaline joystick ja häälestada tema alla eleroonid ja elevaator. Juhtida parema käega. Rudder ja throttle häälestada klahvide alla. Sellist juhtorganite asetust nimetatakse mode 2 e. ameerika asetus.
Üldiselt, kõigele vastab GOOGLE, näiteks "rc mode2" images:
http://images.google.com/images?svnum=1 ... tnG=Search
Posted: Thu Mar 15, 2007 21:06
by Submarin
No hiire ja klaveriga sa päris elus ju ei lenda! seega on vaja pulti ja simu mille peal sa puldi tunnetuse enamvähem selgeks saad
asi pole nii hull kui alguses paistab
Mina soovitan piperit (teine lennuk) see kannatab natuke kukkumist ja lennu saad ka enam vähem selgeks.
Posted: Thu Mar 15, 2007 21:27
by tola555
tellisin piper j-3 lennuki harjutamiseks.
Mõned küsimused veel kirjelduse nr.3. juurde. Jäi mulje, et osadel lennukitel ei ole suurtel tiibadel ailerons'e ja pööratakse elevator'itega. Osadel on jällegi nii ailerons'id kui elevator'id. Kas siis elevatoritega ei pöörata? Et käivad üheskoos ainult üles-alla ?
Posted: Thu Mar 15, 2007 21:43
by Submarin
Sinu küsimusele ma vastata ei oska
aga ühte ütlen siiski...enne kui Piperiga põllule lähed harjuta korraliku simu (lennuki puldiga) 2h muidu ei tule lennutamisest välja midagi.
Posted: Thu Mar 15, 2007 22:08
by Võsalendur
Kui pöörata ainult eleronidega siis tuleb minuarvates kindlasti kõrgustüüri ka kasutada, kui pöörata pöördetüüriga ning tiival elerone (V kuju tiival vajalik) ei ole siis saab ka ilma kõrgustüürita, kuigi seda võib vaja minna. Saab ka pöörata nii elerone kui pöördetüüri korraga kasutades, mis peaks plaanerite puhul (võibolla ka muude mudelite puhul) andma selle efekti, et mudel ei libise pöördel väljapoole. Üldiselt on mudeli lennutamisel vaja kasutada vastavalt olukorrale mõnikord nii elerone, pöördetüüri kui ka kõrgustüüri samal ajal.
Noh nüüd ma saan kindlasti selle jutu eest peksa aga sain vähemalt hingepealt ära.
Vastuseks küsmusele:
Põhimõtteliselt on elevator ühtne tükk (mis sest et mõnel mudelil koosneb 2 poolest, liiguvad need pooled enamusel juhtudel samas suunas), välja arvatud muidugi V saba korral ja vaidtiibadel, kus kõrgustüüri ning eleronide töö teevad ära tüürid tiiva tagaservas (nimetust ei tea) vist oli veel mingi taoline variant. Pööramiseks kasutatakse elerone selleks, et mudel kaldu viia ning kui tiib on kaldu siis mudel ei liigu kõrgustüüri üles tõmbamise peale mitte üles vaid küljele kuhu poole tiib kaldu on, seega mudel pöörab. Juhul kui elerone ei ole ja on tiib on V kujuga kaldub mudel pöördel "iseenesest" nagu eespool keegi seletas ning samas pöörab pöördetüür mudeli saba pöörde suunaga vastassuunas, selle tagajärjel liigub mudeli nina pöörde suunas.
Segane jutt küll aga võibolla peitub selles ka natuke tõde...
Posted: Fri Mar 16, 2007 1:50
by pipercub
Ilma sabata lennuaparaatides, nagu kosmosesüstikud, kasutatakse kald- ja kõrgustüüri ristsugutist ingliskeelse nimega "elevon"(aileron + elevator = elevon).
Nimetustega on üldse probleem, kaasaegsed eestikeelsed terminid on tume maa. Varem olid vene keelest mugandused - eleroon, elevoon, eestiib(slat), tagatiib(flaperon), stabilisaator. Nüüd laenud inglise keelest.
Mis Piperisse puutub, siis graupneri 950mm (C.C. Lee) pole mitte lihtne lennutamiseks, eriti puhangulise tuulega. Tegelikkusele vastava mudeli Piper_40 leiab
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=639 . Tuule kiirus 5m/s, hood 3m/s, thermal keskele. Lennuväljaks(Landscape) Freiberg või Carrier(otsida netist) - need lubavad maandumist ainult õigesse kohta.
Soovitam kasutada originaalpulti - ühendamine
http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t=685 .
10 õnnestunud virtuaalset maandumist järjest ja võib öelda et piper on käpas. Kui välja ei tule, pole mõtet ennast petta, tükid on garanteeritud.
Virtuaallennu 0-st alustamiseks sobib
http://kimagure-hikoki.hp.infoseek.co.j ... index.html olev ilumudel ja standardne vaikimisi lennuväli ilma tuuleta, aga reaalseks lennuks vajalikku vilumust nii ei saa.
Oma Piperit kasutasin öölennu trainerina, aga nädal tagasi tegin ta lõplikult plaaneriks ümber. Põhjuseks see, et isegi kergendatult ja võimsa 90W mootoriga jäi ta liiga varisemisohtlikuks, madallend lõppes varem või hiljem crashiga. Võtsin kogu elektroonika maha, fikseerisin tüürid plekiribadega, kleepisin ette tasakaalustuseks 2 kuullaagrit(üle 100g 300g plaaneril) ja sain väga sümpaatse viskelennuki. Ilmnes , miks see lennuk nii ebastabiilne oli. Plaaner ise kaalub alla 300g ja lennukaal on 620+g. Ainuüksi servod ja vastuvõtja kaaluvad kokku 100g. Kere sabaosa on tavalisest pikem ja ninaosa lühem. Tulemusena on mass koondatud ühte kohta keskele nagu Ferrari sportautol. Inertsimoment jääb stabiilse lennu jaoks liiga väikeseks. Võimas, aga kerge BL mootor vähendas omakorda inertsimomenti.
Posted: Fri Mar 16, 2007 13:38
by Ervin2
Muideks mudellennu raamatus (
http://www.raulvosandi.pri.ee/teooria/m ... esona.html ) on tüüride eestikeelsed tõlked ,vasted täiesti olemas.
pöördetüür - rudder,yaw.
kõrgustüür - elevator,pitch.
kaldtüürid - ailerons,roll.
mootori pöörded - throttle.
Ja harjutamiseks algatuseks sobilikud kaks mudelit:
http://www.multiplex-rc.de/ &
http://at.robbe-online.net/rims_at.stor ... 0dc146063a