Page 1 of 1

Propelleri suurus?

Posted: Sun Mar 18, 2007 18:04
by Submarin
Lennukiks on siis calmato trainer 40 ja propp on tal jube suure saamuga seega lennuk on kiire ja maandumine väga raske.

esmas. sean sammud poodi endale uut vaatama kuid mõõtudest ei tea veel midagi.

Tahaks teada mida tähistavad need mõõdud
D11.0xP7.0
27,9x17,8

Posted: Sun Mar 18, 2007 18:15
by [J]
Maandumine ei käi ju mootori täispööretel. Gaas on ikka maha võetud ja siis prop ei vea enam (kui mootor välja lülitada, siis prop hoopis pidurdab). Maandumiskiirus sõltub lennuki pinnakoormatusest (kaal jagatud pindalale) ja tiiva tõstejõu suurusest (tiiva profiili kuju ja kohtumisnurk õhuga).
Maandumiskiirust propi vahetusega väiksemaks ei saa.

Posted: Sun Mar 18, 2007 18:20
by Submarin
täisgaasi ma pole julgenud veel proovidagi,maandumiset rääkimata.
see propp teeb selle traineri liiga kiireks vaja väiksema sammuga aga mööte ei tea.

Posted: Sun Mar 18, 2007 18:40
by [J]
Esimene number on läbimõõt (diameeter), siis 11 tolli ehk 27,9cm (võib joonlauaga kontrollida). Teine mõõt on SAMM, siis 7 tolli ehk 17,8 cm. Sammu saab mõõta ainult spets seadmega.
Kui sellist proppi ongi juhendis soovitatud, võib ju sammu vähendada prooviks, siis 7 tolli asemel 6 tolli.

Posted: Sun Mar 18, 2007 18:47
by Ropka
esimesed numbrid on tollides, teised millimeetrites
11x7 tähendab, et propi diameeter on 11" ja samm, ehk siis ühe täispöördega liigub edasi 7"

11x7 on sellele mootorile ja lennukile hea küll ju
kui niiväga tahad "mõõtu" vähendada, siis seda "7"-t, aga väiksema sammuga peab normaallennuks mootorit rohkem kräunutama, ehk siis mootori pöörded lähevad suureks

seda enam, kui mootor jaksab selle propiga täispööretel sõita ilma et pooma hakkaks, siis on kõik ok ju.

traineriga rippuda nagunii ei õnnestu korralikult, seega propi sammuga ei maksaks eriti madalale ronida. Samas kui samm on väiksem, on mootoril võimsust rohkem, kiirus väheneb.

mootori peaks suutma nupuvajutuse peale kohe välja surema, mitte et lämbub 20 sekundit.....ja tühikäigul ei oma ükski propp nii kõvat tõmmet et lennukiirus suureks jääks maandumiseks. Maandutakse nagunii tühikäiguga või surnud mootoriga. Tühikäik peaks olema nii madal kindlasti et ta maapeal lennukit ära ei lohistaks väga lihtsalt.

samas kui mootor peab kindlasti käima maandudes, siis saab ju ka "boingu" maandumist teha, nina püsti, esimesena puudutavad tagarattad maad (ninarattaga mudeli puhul)

edit: väiksema sammu puhul lüheneb stardimaa, piibel see küll eriti argument ei ole, seal väga pikk asfalt.
Mäletan et Hüüru põllu peal ma ei saanud kuidagi cessnat üles 7-se sammuga propiga, tuli väiksem ette keerata ja lendu läks seegi lennuk.

Posted: Sun Mar 18, 2007 18:56
by lauri
11"x7" prop on veidikene liiga suure sammuga minu arvamuse järgi. Kindlasti teeb see starti raskemaks. Võiks võtta näiteks 11"x5" ja 11"x6" propellerid ja proovida nendega - asi läheb kindlasti paremaks!

Suurema sammuga propellerit soovitatakse minuteada mootori sissetöötamiseks, siis ei lähe pöörded väga suureks ja koormus sissetöötamise jaoks parem (nii olen aru saanud).

Propelleri sammuga on üldse segased lood ja ega seda väga mõõta ei saagi, vähemalt minuteada puudub ühtne mõõtmise metoodika ja ühe tootja samm 5" ei pruugi võrduda teise tootja sammuga 5"...

Posted: Sun Mar 18, 2007 19:28
by Submarin
probleeme õhkutõusime ja õhus püsimisega ei olnud! aga maanduma tuli küll paraja lauluga ometigi sai gaas kaugel maha võetud.
Tänasest jäi mul küll "trainerist" natuke vale aerusaam aga parandan selle vea.
tänan vastuste eest...vahetan propi ära ja proovin siis...kaotada pole ju midagi :)

Posted: Sun Mar 18, 2007 20:55
by vana
Kahjuks pean toetama eelkirjutajaid, Sinu mudel on lihtsalt kiire lennuga (õhuke profiil, suur pinnakoormatus jm.)

Posted: Sun Mar 18, 2007 21:01
by Submarin
No vaatab ja proovib teise propiga kui ei aita kruvin langevarju külge

Posted: Mon Mar 19, 2007 0:23
by lauri
Submarin wrote:aga maanduma tuli küll paraja lauluga ometigi sai gaas kaugel maha võetud.
Ka kolmas hääl minu poolt. Maanduma tule väljasuretatud mootoriga, siis usud ka ise seda :wink:

Igal lennukil (tiival) on oma "stall" kiirus ehk siis eestikeeli vist "läbivajumiskiirus" (?) millest aeglasema lennu puhul tiib enam ei tööta. Sinu lennuki puhul on kaks võimalust:
a.) lennuk on raske, tiiva pinnakoormatus on suur ja selle tõttu on stall kiirus ka suur - ei ole võimalik väga aeglaselt maanduma tulla
b.) sa lihtsalt tuled maanduma liiga suure kiirusega

Kui tuled maanduma töötava mootoriga, on ehk mootori minimaalsed pöörded liiga kõrged ja ka maanduma tulles veab mootor/propeller lennukit?! Ka saad lennukiirust tiiva kohtumisnurga abil ju muuta. See käib nö "tunde" abil ehk siis maanduma tulles tõstad lennuki nina järjest kõrgemale nii, et täiesti viimasel hetkel kui kohe-kohe hakkad maanduma tõstad veel nina üles. Nii viimasel hetkel lennuk sisuliselt "stallibki", kuid kuna maapind on lähedal, siis tänu sellele saavutataksegi väga väike maandumiskiirus.

Ja mis kõige huvitavam. Kui täna maanduma tulid, oli ju siiski üpris tugev tuul. Vastu tuult maandudes lahutub ju tuule kiirus lennuki kiirusest maa suhtes. Ega juhuslikult maandumise hetkel tuul tagant ei puhunud ?

Sai ehk veidi segaselt kirja pandud, kuid loodetavasti enamvähem õigesti...

Posted: Mon Mar 19, 2007 11:17
by Submarin
ei allatuult asi ei toimunud. Enam madalamaks ma pöördeid panna ei saa! Aga ok elma ja näeme mis edasi saab.

Posted: Mon Mar 19, 2007 11:32
by Marek
Ise maandasin seda lennukit korduvalt Piibel, samuti ka Andruse oma, mis põhimõtteliselt samasugune ja sama rõveda propiga. Lennukitel pole midagi viga, saab maanduda väga aeglaselt liikudes kui vaja. Panevad mehed uued (väiksema käiguga) propid lennukitele ette ja asi korras.

Posted: Mon Mar 19, 2007 11:44
by Kuno
Prooviks selle mudeli puhul 11x5 proppi,usun,et see peaks olema OK.Ise olen lennanud praeguste mudelitega,millel on 7,5 ccm mootorid 12,5x3,75 propiga,ja võin väita julgelt,et paremat valikut pole võimalik teha mudeli puhul,mis on mõeldud vigurlennu jaoks.Lauri lennuki puhul vist 12,5 tolline propp nats suur-ots võib vastu maad minna,aga kui mõõdud võimaldavad,soovitaks kindlasti seda valikut.Kummalisel kombel maksab aga 12,5x3,75 propp 2x rohkem raha kui 11x5,seega esialgupuht majanduslikest kaalutustest lähtudes soovitaks viiimast.
Väikse sammuga proppe on vaja kasutatda lennukitel,mille puhul on oluline mootyori võimas vedu väikestel kiirustel,suur samm on vajalik aga lennukitel,mille lõppkiirus peab olema suur.

Posted: Mon Mar 19, 2007 11:59
by Marek
Juba rääkisin meestega, täna lähme proppe ostma. Andrus saab 11*4 (praegu oli 10*6) ja Submarine saab 10*5 (tal sutsu madalam lennuk ja eelmise propi näris asfalt ka 10seks tegelt).

Posted: Mon Mar 19, 2007 13:14
by lauri
Väiksema diameetriga prop samas "vähendab jõudu"

Minu lennuki telik väga madal jah ning 12.25"x3.75" propi kasutamisel on kliirens umbes 1cm :roll: Aga paar korda olen kogemata töötava mootoriga ka asfaldile maandunud, seni pole üle paari mm otsast kaduma läinud. Ka pole suutnud 7.5cc lennukiga veel ühtegi proppi veel katki saada - lennanud ühe hooaja.

Ja nüüd kõige tähtsam meeldetuletus - ENAMIK propellereid nõuavad teatud niiskusprotsendi sisaldust materjalis. Vastasel juhul on nad väga-väga rabedad! Niiet kui oled propelleri ostnud, siis aja vesi keema ja viska propeller keevasse vette ja lase seal olla kuni vesi jahtub või veel parem - üle öö! Nii taastub materjali niiskuse sisaldus ja propeller muutub taas elastseks. See info on ka enamikel propelleritel väikselt kirjas kuskil juhendis :roll:

Posted: Mon Mar 19, 2007 14:09
by PeepK
plasti keetmise kohta on teine seletus. nimelt tahaks plast peale vormimist saada aeglast jahtumist, siis jõuavad plasti molekulid võtta "õige" kuju ja ilmselt vähenevad ka sisepinged jms. tööstuslikul tootmisel seda teha ei lasta. keetmine on lihtsalt parim ja ohutuim viis plasti uuesti kuumutada ning eriti oluline on just pärast aeglane jahtumine. tegemist standardse soovitusega plastist kopteriosade puhul.

PeepK

Posted: Mon Mar 19, 2007 14:45
by [J]
See niiskuse jutt on seejuures kah täiesti õige ja kehtiv, olen seda korduvalt proppide kasutusjuhendist lugenud ja kunagi ühe Graupneri esimesel lennul katkigi saanud, sest ei viitsinud ...
Ilmselt siis põhjuseid asi ära teha isegi mitu.

Posted: Mon Mar 19, 2007 17:46
by lauri
Minu keetmise jutt ei tule jah omast tarkusest, vaid kasutusjuhenditelt. Mõnel propelleril on niiskuse tähtust mainitud, mõnel ka juhend (ülal kirjeldatud), kuidas seda taastada!

Keeta otseselt vaja pole, piisab kuuma vette propi viskamisest ja las olla seal üleöö...

Posted: Tue Mar 20, 2007 10:00
by prederik
Äkki oskab keegi ka EasyGliderile sobivat klapp-proppi soovitada? Peal on 400-line harjadega mootor ja 3:1 ülekanne, originaalprop on 9"-ne, tõusmine on vaevaline. Kas Graupner CAM 11 x 6 võiks sobida?

Posted: Tue Mar 20, 2007 11:09
by mart
Sobib, aga väga lühikest aega, mootor pöleb maha.
Ainuke variant on teine mootor.

Posted: Tue Mar 20, 2007 11:41
by prederik
Nojah, Mart tahab mind "säästumudelismi" rajalt eksitada brushless-teele :)

Tegelikult ma seal nati analüüsisin seda konfiguratsiooni ja ei olnud nagu nii valus - http://adamone.rchomepage.com/calc_motor.htm

Posted: Wed Sep 19, 2007 12:42
by andrias
Tere.
Ei hakanud uut teemat tegema.
Küsimus oleks järgmine. Mul on Trainer(ei tea täpset marki) tiivapikkus 1690mm ja mootor Super Tigre 7.5 kuupi.(lennuk mille Raitsi käest ostsin). Panin sellega crashi ja propi lõhkusin ja palju muudki :twisted: !!! Vana propi mõõt oli 11x7tolli ja mõtlesin et kui ostan 11x4, et siis saab lennuki gramm aeglasemaks. Nüüd on juba väike pabla, et ei tea kas õhku veab?
ja juhendis on kõigelelisaks veel kirjas, et lubatud suurim pöörete arv on 12 279 p/min.
Mõtlen siin, et kui õhku ei vea siis peenestan mootorit liiga palju ja lasen propi laiali ja panen jälle krässi.
kas mul on muretsemiseks põhjust? :P
Andrias

Posted: Wed Sep 19, 2007 14:29
by Kuno
Ei tohiks midagi hullu juhtuda.Ise kasutan 7,5 ccm OS Max-idel mõõtu 12,5x3,75 - see on eriti suure staatilise veojõuga prop ja mõeldud eelkõige 3D lennukitele.Tulevikus,kui raatsid (see mõõt on vähe kallim tavalistest proppidest) soovitaks soojalt,väga hästi toimib.

Posted: Wed Sep 19, 2007 14:52
by pipercub
11x4 propiga muutub lend hoopis teiseks. Et uusi võimalusi ära täielikult
kasutada, peaks tüüride pindala suurendama, eriti kõrgustüüril. Mingi piirini
aitab käigu suurendamine.

Posted: Thu Sep 27, 2007 8:26
by andrias
Hee
Esimene lend tehtud selle propiga.11X4
Ühesõnaga lennuks on nii v naa kiire. Lendasin ainult 1/3 gaasiga ja jõudis vabalt vedada. Lennukil olid suht raskuskeskmed väljas ja pidi seega palju võimlema.
aga nojah igatahes tõmbab väiksema sammuga edasi kõvemini kui suuremaga ja seda igal kiirusel ja igast asendist.
See oli minu päris esimene lend ja olen rahul. Maandudes lõhkusin propi- jälle :lol: . Kõige esimene lend polnud lend vaid 5m kulgemist ja sületäis puid :? .
Nüüd pole siis muud kui Lauri käet hulgim proppe tellida ja raskuskeskmed paika ning lennuvälja niitma :twisted:

parimat kõigile,
andrias