Page 1 of 2
Finfoam
Posted: Sun Sep 28, 2014 22:58
by atsa1
Sai nüüd ehitamistega mindud üle natuke tugevamale materjalile nagu Finfoam. Saadaval 30mm ja 50mm + paksustena.
Esmalt sai proovitud siis algeliste tööriistadega sellest Airfoil välja treida (el.höövel + taldlihvija) aga liiga palju aega nõudev. Uurisin ja uurisin ikka selle kuumtraadi lõikamise kohta ja kuidas teha. Võtsime siis üks õhtu kätte vana veneaegse Momentkolvi. tester külge: 3Ohm. Hmm. Sai võetud jupp traati mida kasutan servo tõukevarrasteks. ca15cm jupp sama takistus. Nonii. Jootekolvile jupp vahele ning lõikas finfoami nagu sulavõid.
Järgmiseks läks siis vaja sabatiiva jaoks ju õhemaid ribasid. Egas midagi: oomipood appi ning 3.37Ohm/m traat. Tugevam vooluallikas ning 80cm traadijupp lõikab ilusti.
Airfoil 2 minutiga.
Kui nüüd lõpuks midagi valmis ka saab, siis lisan mõne valmis isendi ka.
finfoam
Posted: Mon Sep 29, 2014 11:22
by särts
Üks väike tähelepanek lõikamise kohta-traat peab sisenema ja väljuma parallelselt tooriku servadega.Pikema otsa pool tuleb liigutada kiiremini,muidu rikub keskelt profiili ära.
Posted: Mon Sep 29, 2014 13:38
by atsa1
Just. Esimene tiib tuligi hästi välja, kuna suurem pool jäi parema käe poole ja kuidagi automaatselt tõmbasid seda kätt kiiremini. Teise tiivaga oleks pidanud vasakut kätt kiirem liigutama, aga õnneks ei läinud lootusetult nahka (mida liivapaber ei paranda) ning läheb käiku.
Lisaks tegime kohe traadist omale ka paksusmasina (et lõigata sabatiiva detaile ning ailerone) ning tulemas on ka kohe vertikaaltraat vabakäe lõigeteks (joonistad kerekuju peale ning saab ühes tükis välja lõigata + sabaosa koonusesse lõigata).
Posted: Mon Sep 29, 2014 17:25
by kyylik
Väga tublid!
Posted: Mon Sep 29, 2014 22:45
by tikka
atsa1 wrote:Just. Esimene tiib tuligi hästi välja, kuna suurem pool jäi parema käe poole ja kuidagi automaatselt tõmbasid seda kätt kiiremini. Teise tiivaga oleks pidanud vasakut kätt kiirem liigutama, aga õnneks ei läinud lootusetult nahka (mida liivapaber ei paranda) nign läheb käiku...
Jõudu tööle!
Järgmine kord võid näiteks kaameramehe appi võtta ja meeskonnatööd teha. Märgite šabloonidele 10 võrdlusjoont (10%, 20%, 30% jne kõõlu pikkusest). Üks hoiab ühest otsast, teine teisest ja hakkate koos lõikama. Üks juhib ja hõikab numbreid, teine siis vastavalt kiirendab või aeglustab enda poolse otsa liikumist.
Üksi lõigates olen ise saavutanud parima tulemuse raskusjõudu ära kasutades. Vibu ise vaikselt libises, ainult aeg-ajalt oli vaja sõrmega aeglustamiseks/kiirendamiseks natuke aidata. Vaod hakkasid tekkima siis, kui tiiva tüve kõõl oli rohkem kui kaks korda suurem otsa kõõlu pikkustest.
Lisatugevdus ja tiibade kinnitamine
Posted: Mon Nov 10, 2014 14:49
by Havardr
Ma saan aru et 1m tiib sai välja lõigatud ühest tükist.
Kuidas sa kahte tiiba omavahel seod? Miskit varrast tiibadesse ei suru? Kas finnfoam kannaks selliste tiibadega siis 1.5kg ilma lisatugevduseta ära?
Pakute inspiratsiooni
Posted: Sun Nov 16, 2014 1:04
by atsa1
Seni oleme kahe tiiva omavahelisel kokkuliimimisel kasutanud neid Lillseadmise 7m puutokke + kuumliimi. Natuke kehvad on sellepärast, et niiskusega kipuvad pisut kõverduma. Lõigatud on praegu 2x 70cm tiiba ja ajapuuduse pärast ka projekt pooleli.
Muidugi sai ostetud juurde vahepeal valmisasi (AXN Floater-Jet) ja Bixler 2 ka nüüd uuesti valmis seatud.
Pole veel saba lõpetamiseks leidnud seda õiget mõtet. Kas sabatiib teha kõrgemale peatiivast või samale tasapinnale.
Praegu niiöelda esimene, mis traadilõikusega kasutusele läheb on inspireeritud
analoogsest masinast. Aga tahaks disaini ka natuke anda. Ei ole suutnud veel otsustada, mis mootor peale läheb, sellest ka kinnitus. Kui väiksem mootor mis hakkab 7" propi keerutama, siis läheks otse tiiva taha mootor. Aga sai nüüd tellitud ka suurem mootor mis keerutaks 12" propi, siis tuleks ikka mingi jalg ka teha. Mõtteid on palju, aga kuna lõikamist ja lihvimist peaks õues tegema, siis asi hetkel seisab. Vahepeal sai väiksemate tööriistadega tehtud valmis ka paar ülatiivalist (trainerit) mis sammuti ajapuuduse tõttu kapiotsas oma tõukevardaid ja telikut ootavad. Kuna kohale jõudsid HK-st ka FY-40A Flight Stabilization Controller-id siis julgeks varsti ka proovima minna. Siiani on õnnetult 3 eksemplari kohtunud üsna kiiresti maapinnaga (ei tea kas oskamatusest või tõesti CG ja muu paigast). Aga katsume siin ikka mingiaeg mõned katsed teha ja siis seda suurt projekti edasi arendada. Plaan ikka kunagi ka kaasfoorumlastega mõnel platsil kohtuda.
Posted: Sun Nov 16, 2014 10:49
by kyylik
Hommik ehitaja! mina kasutan tiivas grill tikke nt.. 41cm pikkused(tiiva alla ja peale,ning tiibade ühendus kohas pisike vineeri riba tikkude vahele,12cm+12cm tiibade sisse)ja liimin finfoami cascol polyurethane liimiga.(mida saab espakist tellida) soovitan proovida.
Posted: Sun Nov 16, 2014 21:41
by Havardr
Palun viidet, mis on "Lillseadmise 7m puutokk" ??? Mis umbkaudsed mõõdud, kust seda saab?
Mida arvata liimist cascol polyurethane?? Mulle esimene kuulmine. Senine dilemma on olnud kas Gorilla liim või STYROPOR.
Mis võiks olla kõige mõistlikum kuumtraadi lõikamiseks. Minu senine idee oli kriitilistele kohtadele fikseerimiseks Gorilla ja laialt PVAga võõbata.
liim
Posted: Sun Nov 16, 2014 23:43
by särts
Hea liim on ka Titebond,saab tellida saksast.Cascoli liim on tõesti hea,kasutan mitu aastat juba.Ainus häda et iga kord on ostes liim veidi erinevate omadustega olnud,eriti just paisumise poole pealt.Hea(miite alati) on see et liimib enamikke asju,isegi platikuid ja kileteip jääb ka külge.Deproni ja sarnaste materjalidega peab esmalt läikiva kihi maha lihvima et liim sügavamale imenduks,muidu rebib koos pealmise õhukese kihiga lahti.
Posted: Mon Nov 17, 2014 0:31
by Erki.K
Kuidas V sabatiib toimiks?
v saba
Posted: Mon Nov 17, 2014 1:00
by särts
V saba toimib hästi,mõned väidavad et kõige effektiivsem.Puudusteks peetakse suht suurt kaalu(?) ja seadistamise keerukust.Olen kasutanud ja ei tundunud nii keeruline midagi,ka kaalus sain kergema kui klassikalise saba.Tundlikum kõrvalekallete suhtes on küll ja õiget paigaldusnurka määrata veidi raskem.
Posted: Mon Nov 24, 2014 0:13
by atsa1
Tervist mudelistid.
Vastusteks: Need lilleseade tikud on põhimõtteliselt nagu grilltikud. Grilltikk aga onumbes 3-4mm läbimõõduga bambusvardad. Lilleseade omad on aga 7mm korralikust puust tikud ja umbes 80cm pikad (kui mälu ei peta). vastu mad tulnud projektika sees on ja mäletan, et sai lühemaks teha. Ja selle tiib on 70cm lai. Ostetud need tikud Pärnus vähemasti Maksimarketist.
Liimidest võin öelda, et AXN-iga tuli kaasa mingis tuubis liim EPO liimimiseks. Igatahes FinFoami se ei liimi. Kipub pigem sulatama. Epo aga võtab 30sek-iga kinni nagu naks. Muudeks juhtudeks ikka Liimipüstol ja tükk finfoami silumiseks. Aga mida õhem kiht seda parem.
Meie projektist:
Lennuki esialgne plaan näeb siis välja
selline
Valmistamist ootavad sabapoomid, mis tulevad 3mm finfoamist. Tugevnduseks taaskord sisse need 7mm tikud. Esialgse pildi peal on siiski sabapoomid liiga pikad, ja plan teha lühemaks neid oma 10cm. Pildil on mootor ales 10" propiga, aga kasutusele läheb 12x3,7 prop + 4S akuga. Siis maks tõmme 1,7kg. Ilmselt tõukab samamoodi.
Valmisolev asi:
Sai nüüd Isal valmis ka
selline aparaat.
Kogukaal alla 600g koos akuga. Tehtud siis 3x3mm Finfoam kõrvuti kleepides ja seestpoolt tühjaks õõnestatud jootekolvi külge pandud takistustraadist haagiga. Kaalu pärast tehtud ka niiöelda "uksed" siis õhukesest pleksist mis kaalus vähem kui tükk finfoami. Lisaks näeb paremini ka seesolevaid tulesid/vilesid.
Seal kus pildil praegu uks pudu, seal nüüd ülestõusev hingedega uks, mis saab magnetkinnituse.
Telikuks on kasutusel Auto piduritoru mille sees traat ja mille küljes siis suva mänguasja küljest võetud ratad. Esitelik on ka pöörav.
Mootori kaitseks tehtud samamoodi vahust ümber kaitsekest (kergelt jälgitud cesna ninajoont) ning allpool ilusti ka õhuvõtuava kust siis jahe õhk üle elektroonika voolab. Õhu väljalase siis kabiini servopulkade väljundites. Tiib siis ka finfoamist aga mitte traadiga lõigatud vaid elektrohöövli ja liivapaberiga voolitud. Ajasime ka kergelt V kujusse parema stabiilsuse jaoks nagu ülatiivalisel vaja. Nagu ühel pildil näha, on tiiva all ka vahuklots mis siis hagib kabiini katuses olevasse auku ning fikseerub seestpoolt läbilükatava 3mm grillvarda abil (viimane pilt). Kontrollpinnad (aileronid ja eleronid) said küll ülisuured (kuna oli mõeldud teise projketi jaoks algselt) aga kuna kompuuterpult võimaldab maha sättida suurelt liikuvust, ning Güro ei lase ka nagunii üle 45 kraadise nurga kallutada siis vast pole lugu. Ega seal ongi nüüd ainult Güro jaoks loodis alus teha. Õige CG välja mõõta ning järgmine nv katsetustele.
Natuke kurba kah.
Allakukkunud AXN (pildil näha viltune nina)
Ostetud AXN tegi täna siis esimese lennu ja crashi. Peale juhtmete ühendamist ning masina täielikku kontrolli (güro töö ja muu) tegi lennuk korraks lampi restardi. Ehk siis kadus süsteemist vool ja lülitus siise tagasi. Sai kontrollituduuesti üle ühendused aga põhjust välja ei selgitanud. Lendu ta tõusis. Peale 3 minutilist tiirutamist tegi isa oma lennukiga katse mandumisalale pihta sada, kõik oli ok peale kiiruse. Uuele katsele minnes hakkas kerma mandumisalaga sirgeks kui ühtäkki jäi mootor seisma, 2 sekundi pärast tegi lennuk paar pööret üle tiiva ning maha ta tuli nina peale. Isa ütles, et puldile ta ei allunud, ning güro oleks pidanud ju ta otse hoidma, aga täheldasin enne käivituse ajal, et voolu järgi pannes kerab miskipärast koraks parema tiiva allapoole ja 2 sek pärast lennuki loodi tagasi. Kahtlustamegi, et juhtus sma müstiline voolukatkestus mis ennegi. Õneks väga katki ei läinud, ning kõik kergelt taastatav ja visuaalselt ka heas korras. Teeme uued katsed ilma lendu tõusmata, kas tekib veel sama anomaalia või mitte. Kuigi kahtlustan ka Servo ülekoormust, kuna juhtmepunar võis ühele sabaservole jalgu jääda ja kiskus selletõttu rohkem voolu kui bec välja anda suutis ja sealt ka shutdown. Kuigi kõik kontrollpinnad liikusid pehmelt ja sujuvalt. Järgmisena kahtluse all ESC ise, mis võis lampi teha shutdown seega ju ka BEC surnud kohe. Kui muu ei aita, siis teine ESC või erali UBEC vahele.
Tänan kuulamast. Sai pikk tekst nüüd.
Posted: Sun Nov 30, 2014 12:35
by Havardr
Tere ja ilusat talveilma!
Kuidas te need tikud sinna tiiva sisse saate? Lihtsalt valmis tiivale jõuga sisse?
Ma proovin praegu soont ette uuristada ja siis tiiba kahest kihist kokku kleepida . Aga vähemalt esimest korda tehes tundub see ikka peavalu..
Kui suure tiiva annaks üldse teha ilma tugeva sisetoestuseta?
Liimikatsetus - PVA ei kuiva vahuvahel eales.
finfoam
Posted: Sun Nov 30, 2014 19:06
by särts
Hei!Ega need tikud ei peagi plema tiiva sees vaid peal ja all.Kui kuumatraadiga lõikajat pole siis keera liivapaber 180 kraadi ümber natuke peenema tiku,nii et saaksid kattuvatest servadest kinni hoida.Nii saad soone lihvimiseks lihtsaima vahendi.Võid algul vaibanoaga lõigata kolmnurkse soone ette.PVA ei sobi jah hästi selle töö jaoks,vaata mingi vahuliim omale.Otsingusse foam core wing,vaata pilte ja linke.
Posted: Sun Nov 30, 2014 19:31
by Havardr
Kas peal JA all? Ma vist leidsin ühe pilti kahe tikuga tiiva all, aga üldiselt on need ikka sees. Peal ja all ilmselt toestaks paremini.
Sisse pandav varras oleks lahtivõetav, ma saan aru et kui nt alla panna, siis tuleb see ikkagi kinni teipida (vms) ja see püsiv.
Kust neid lilleseadmise tokke Tallinnas saab? Maksimarketit ei teagi hetkel. Tavalisest lilleletist küsida või miskid hobipoed?
Sisse pandava vardaga üks tiib ikaldus - vb pöördun selle juurde veel kogemusi omandades hiljem tagasi.
Liimiks on Gorilla - seda vähemalt traat lõikab. Kas seda Styropori peab paksult panema? Saan aru et see paras pahtel konsistentsilt.
Posted: Sun Nov 30, 2014 21:04
by atsa1
Seda kus kohast neid pulkasid tallinnas saab, ei oska öelda. Kuna Märkasin ise neid ühes lillepoes kasutusel, aga maksimarketis olid nad ka grilli ja vabaaja osakonnas.
Tiiva sisse ajame me neid niiviisi, et on võetud üks 7mm puur mis keevitatud pika katkikeeratud käepidemega torx võtme otsa. Sellega saab sirgelt augu ette uuristada. Siis proovid pulka sisse, kui lihtsalt läheb. Seejärel natuke kuumaliimi avausse ja pulk kiiresti sisse keerates (mitte sirgelt lükates, nii on lihstam ja liim jaotub ühtlasemalt) pik lüke ja veerand pööret umbes. Ega ta rohkem tugevnduseks on mõeldud, aga võib tagapoolt läbi lükata ka (läbi kereosa ja 2 tiiva sisse) ka ühe peenema grillvarda. Siis ei hakka tiib keresuhtes nii kergelt väänduma.
finfoam
Posted: Sun Nov 30, 2014 21:15
by särts
Styropor paras pahtel jah,meie kasutame Cascol-i Polyurethane,see nagu vaht ja liimib mega hästi+kerge.
Posted: Tue Dec 02, 2014 23:11
by tikka
Mis liim see Styropor on? Penoplasti kui styropori tean, aga sellist liimi pole veel näinud. Tootja?
liim
Posted: Wed Dec 03, 2014 0:06
by särts
Tootjat küll ei mäleta aga plastik "padrunis" külgekeeratava otsikuga.Kirjade järgi liim aga tegelikult pigem pahtel,kuivab kõvaks ja rabedaks +raske kui kivi.
Posted: Wed Dec 03, 2014 14:35
by Havardr
Mina nägin Styropori sellise liitrise värvipugriga värvide ja liimide letis.
Kust seda Cascoli leiab ja milline see välja näeb?
Leiutan järgmiseks lahtivõetavaid tiibu kuidagi sest suusakasti autol pole. Vb tuleks esialgu Maxpod tiibade juurde jääda - see mulle tuttavam tehnoloogia. Seekord sain miskit lõigatud, aga tulemus pole absoluutselt mitte see mida plaanisin.
Lillepulgad leidsin - igasugu asju on olemas, mille olemasolu ei märkagi.
Posted: Wed Dec 03, 2014 15:01
by kyylik
Nt rakveres saab espakist..meil peab siin tellima seda.
Posted: Wed Dec 03, 2014 20:09
by tikka
Havardr wrote:
Kust seda Cascoli leiab ja milline see välja näeb?
Korgi värvi ei mäleta, aga pudel oli oranž. Midagi sellist:
http://www.casco.eu/index.php?contentID ... ductID=670
UHU Por on ka päris hea penoplasti liim, sest jääb elastseks. Samas see ei paisu kuivamisel ning lihvida pole elastsuse tõttu ka võimalik.
Finfoam
Posted: Wed Dec 03, 2014 20:52
by särts
Liim sama jah mis Tikka reklaamib.
Posted: Sat Mar 21, 2015 11:58
by atsa1
Arendan siis teemat edasi. Tegin siis eile lennukõlbuliseks ühe oma vahuka mida siis tegelikult sügistel juba valmistama hakkasin. Kere tehtud kahest 3cm paksusest vahutükist ning mõlemal küljed seest tühjaks õõnestatud ning siis kokku liimitud. Tiiva tegin kahest maxpodist. hea viis oli nii, et lõikasin tiivakuju välja, katsin ühe poole tihedalt kuumliimiga, siis panin nad kokku omavahel ning keskele panin laua alla ja painutasin kumeraks. tea kas mootoriag on overkill või mitte, aga eks saan mingipäev teada. Läks siis peale 340w 2826 2200kv mootor koos 40a reguga. Praeguseks küljes siis 7x4 prop ja ringi veab 2200mah 3S.
http://1drv.ms/1CFuNXu
lennuk
Posted: Sat Mar 21, 2015 12:34
by särts
Mida soovitaks-tiiva etteserva grilltikk teibiga näiteks,servost taha tüüri mineval traadil võiks olla keskelt mingi tugi vähemasti(kere külge mingi aas),muidu tekib läbipaine.Tulevikus vaata selliste lennukite jaoks kergem madalama KV-ga mootor +suurem propp,kasutegur suurem ja sobib paremini aeglase lennukiga.Külgvaates head pilti pole aga tundub et mootor võiks rohkem "alla vaadata",muidu gaasi andes kalduvus nina üles kiskuda.
lennuk
Posted: Sat Mar 21, 2015 12:37
by särts
Kui on 2s akut,siis pane hoopis 8-9" propp.Rohkem tõmmet vähem kiirust.
Posted: Fri Mar 27, 2015 16:48
by atsa1
Sai siis tehtud see lennukatse ära, enne kui siin lisainfot lugesin. Nina kiskus jah natukene ülespoole. Muidugi ei hakanud ma gyrot sisse panema mis oleks vast päästnud, aga peale mõnda tiiru lükkas tuul külgsuunas ning nina vajus alla ning tuleb uued tiivad ehitada. Lennukil kaal nagunii väike ja lendab ise 2200mah 3S akuga. Olen ise täheldanud, et suurem lennukaal on stabiilsem (vähemtundlikum tuulele jne) Poole gaasiga hõljus muidu ilusti. Muutsin nüüd mootori nurga natuke rohkem allapoole ja ka kergelt paremale (propi pöörlemissuunas) nagu ka varasemalt mainiti.
Aga sai korra käidud proovimas ka Bixlerit ja AXN-i Kuna ükspäev kaasfoorumlasega ei õnnestunud õhku tõusta sai koos isaga mindud õhtul uuesti proovima sest tuul vaibus.
Video siis isa AXN-i ninalt.
http://1drv.ms/18Rex9s
Posted: Fri Mar 27, 2015 18:42
by cuprum
atsa1 wrote:Muidugi ei hakanud ma gyrot sisse panema mis oleks vast päästnud,
Äkki vana mehe habemessepobisemisest miskit kasu
Gyrod ja muud sellised lisavidinad *ei* *ole* mõeldud olukorda "päästma" ja lennuvõimetud raami kuidagi õhus hoidma! Enne, kui "asjale" miski "automaatlendaja" sisse istutada peab see "asi" suutma ka iseseisvalt õhus püsida.
Posted: Sat Mar 28, 2015 11:46
by atsa1
Kõik muidugi arusaadav. Ma lihtsalt ise arvasingi, et olen nii kõva mees ja suudan ilma piloodiabita lennata, aga kahjuks minu oskused pole just kiita. Hetkel siis kokku Bixler 2 lennukiga 3 akutäit ainult. Antud ülatiivaline muidu esmamulje järgi lendas ilusti kuigi jah gaasi andes kippus nina tõstma aga mitte palju. Minimaalse abistamisega hoidis ennast taas paigas ilusti. Aga just allatuult keerates jäi vast ka kiirusest puudu ning surus nina kohe allapoole nagu isa videos näha see esimene mahatulek ning enam ei jõudnud päästa. Eks oma lohakus ka see, et sai lennatud umbes 6-7 meetri kõrgusel. Ei julge ju algul kohe kõrgele minna lootuses, et siis allatulemise puhul vigastused väiksemad. Aga pole hullu. Tundub, et CG punk sai paika. Nüüdseks korrigeeritud ka mootori tõmbenurk. Uued tiivad välja lõigatud vaja vaid kokku liimida ning paigaldada. Ehk siis esmakatsetus tehtud ja vead praeguseks likvideeritud. Tulevnädal uuesti kokku ja uuele katsele. Aga siis jub akompuuterpuldiga kus saan expo ja DR paika sättida.
Ahjaa. Piloodiabiga lendamisest veel niipalju, et seda saab ju puldist sisse ja välja lülitada. Olen seda bixleriga lennates ka teinud. On küll sätitud Dualrate ja expo peale, aga kahjuks jääb kohati oskustest või julgusest puudu ning kui liiga üle keeran siis klõpsti lennuk sirgeks. Seega: Parem omada abilist kui peale iga lendu liimida
Muidu pean mainima, et ülatiivalise lendasin katki just mitte kompuuterpuldiga vaid ühe odavama 4 kanalilisega. Sellest olid tingitud ka järsemad liigutused mis ei allunud väga minu kontrollile
Aga küll ma õpin. Aga õpin turvalisemalt ja odavamalt
Praegu jah, piloodiabiga lennuk üles, seal vahepeal välja ning katsetan ikka omakäepeal puhast lendu kah ning maandumine samamoodi abiga. Lihtsalt piloodiabi tagab turvalisema ja "ODAVAMA" lendamise minusugusele algajale