Page 1 of 1

Algaja stabiilne kaldtüürideta lennuk.

Posted: Sun Apr 15, 2007 12:11
by AndresO
Jätkuks teemale http://forum.pistik.com/viewtopic.php?p=5683#5683

Olen alustamas Easy Stariga, vahtplastist algaja lennukiga. Muidu stabiilne, aga kui satub külje peale kaldesse, siis sealt väljatulek on vaevaline. Ja kui see juhtub madalal, siis tulemuseks on mööda maad veerev lennuk (tiib-nina-tiib-saba-tiib-...). Valus vaatepilt, aga tänusõnad materjalile, peale mitut juhtumit on olnud vaja ainult korra veidi liimi kasutada.
Siit küsimus: kas see ongi selliste algaja lennukite omadus, et pöördetüüriga külg-kaldest väljatoomine võtab aega? Või on tegu lennuki timmimise veaga (kaldumine toimub mõlemale poole, 70 g-ste tiibade korral on üks teisest 2 g raskem, lennuki raskuskese muidu paigas)? Või on mingit erilist juhtimisvõtet selle puhuks?

Kaldesse läheb lennuk, kui juhtub tulema tuulehoog küljelt ja see tõstab tuulepoolse tiiva ülesse (aerodünaamiliselt vist loogiline käitumine kaldustiivalise lennuki poolt).
Või ka siis, kui on tehtud juhtimisveana liiga järsk pööre.

Posted: Sun Apr 15, 2007 13:35
by tola555
tuul on tuul. See ongi lendama õppimine. Sina pead välja mõtlema kuhu poole keerata või mis trikiga situatsioonist välja tulla.

Ise alustan kah sama lennukiga. Juba 6 lendu selja taga. Pole selliseid probleeme täheldanud nagu sul. Kui tuul on küljelt, siis keeran otse tuule sisse ja kui ei saa, siis keeran ringi. Kui ei keera välja, siis proovi keerates üles või alla lennata.

Mul on probleemiks pigem suure tuule korral nõrk mootor. Lennuk ei lenda vastu tuult ja siis on väga ebamugav lennata. Tuleb trikitada, et lennuk tagasi tuua.

Posted: Sun Apr 15, 2007 13:40
by Ervin2
Mootor ei olegi ehk nii nõrk,pane 11,1V LIPO aku ja kõik muutub paremuse poole,ka suurema tuulega on juhitavus palju parem.

Image

Posted: Sun Apr 15, 2007 18:19
by tola555
ju tal siis on liiga nõrk mootor. Aga ta on ka mingis osas plaaner ja seega vist andestatav? :)

Teema algatajale niipalju, et vaata seal saab tagatiival mõlema trossi kinnitusi sissepoole viia ja siis hakkab rohkem keerama. Ja ettevaatust, hakkab ägedamalt keerama.

Ja muidugi vaata, et taga elevaator ei hakkaks vastu käima kui üles lükkad, tõstab uime pealt ära :lol:

Posted: Sun Apr 15, 2007 20:04
by [J]
kas see ongi selliste algaja lennukite omadus, et pöördetüüriga külg-kaldest väljatoomine võtab aega?
Täpselt nii ! Välja võtab, kui pöördetüürtüür ja selle käik on suur. Algaja laseb aga suure tundlikusega lennuki kergesti sügavpöörangusse ja edasi vastu maad. See on kompromiss, et keerab, aga vähe. Eks peab valima vaiksemat ilma. Õhtuti on samuti tavaliselt tuul vaibunud.
Kui käsi juba kindel võib tüüri suuremaks teha. Käik üle 40 kraadi ei peaks olema, õhuvooluse rebenemise ohu tõttu.

Posted: Sun Apr 15, 2007 22:23
by vana
Olen samuti õnnelik EasyStari omanik möödunud aasta septembrist ja on piisavalt kogemusi, mida võin jagada.
Kuna mudel on suhteliselt kerge on ta suhteliselt aeglane lendaja. Tuul alates 5 m/s oleks algajale piir.
Ülesse keeratud tiivaotsad, väike pöördetüür ja mudeli kergus põhjustavad erilise tundlikkuse külgtuule suhtes. Püüa tõusta vähemalt 15m, enne kui tuulele “külje” pöörad, muidu on mats tõenäoline. Vaikse tuulega loomulikult probleeme pole.
Ise olen oma Staari tublisti “disaininud”. Olen liiminud kuuma liimiga tagant õhemaks hööveldatud männiliistud ninast sabani alla ja külgedele.
Mida see juurde annab? Esiteks hulgaliselt JÄIKUST, teiseks pisut kaalu, mis selle mudeli puhul paha ei tee.
Olen lisanud tiibadesse kaldetüürid, kuid huvitaval kombel on need oma 10-15 x suurema pindalaga veel tuimemad kui pöördetüür. Ilmselt mängib oma osa see, et need pole propi õhuvoolus ja mudel on aeglane.
Olen vahetanud ka mootori (on “kolmefaasine”), proovinud ka LiPo akusid – midagi revolutsioonilist need asjad lisanud pole.
Ega see nüüd mingi äkiline püss pole, tuimavõitu. Aga ega alustaja iga juhiseliigutus pruugi alati kõige õigem olla. Minu arvates kena kompromiss.
Kui on mingeid konkreetseid küsimusi – anna aga tulla.
PS. Easy Star on üks enimmüüdud mudeleid maailmas…

Posted: Sun Apr 15, 2007 22:40
by tola555
vana wrote:Olen vahetanud ka mootori (on “kolmefaasine”), proovinud ka LiPo akusid – midagi revolutsioonilist need asjad lisanud pole.
Mismoodi see mootor seal kinni on? Ma sain valmis mudeli, kes ja kuidas kokku pani ei tea. Kas pean kogu lennuki pikkupidi pooleks tõmbama, liimist lahti?

Niisama sikutades ei taha tulla.

Posted: Mon Apr 16, 2007 9:53
by vana
Permax 400 on sisse liimitud. Kätte saada pole lihtne, urgitsesin peene otsaga skalpelliga lahti lõigates. Kerepooled jäta küll rahule.
Nagu mainisin, ei anna mootorivahetus oodatud efekti. Propi läbimõõt on piiratud, parema mootoriga saavutatud suurem pöörete arv tõmbab alla propi kasuteguri. Lennuaeg pikeneb sellegipoolest.
Mul on peal 3200p/V välisrootor, parim lennureziim on ca 30-40% gaasiga.
Tagantjärgi targana lisan, et optimaalne oleks sellisele propile ca 2200p/V ja 7V.

Posted: Mon Apr 16, 2007 10:59
by tola555
vana wrote:Tagantjärgi targana lisan, et optimaalne oleks sellisele propile ca 2200p/V ja 7V.
mitu p/V permax 400 on? umbes 1500p/V ?

Posted: Mon Apr 16, 2007 13:38
by vana
Permax on alalisvoolu mootor, p/V kohta hästi ei anta.

Posted: Mon Apr 16, 2007 13:49
by lauri
Tuulega küll ei tasu sellist lennukit esialgu lennutada. Ise lendasin väiksema Graupner Tipsyga nädalavahetusel mõned esimesed lennud. Väikese külgtuulega oli tunne, et side on kadunud... aga selgus, et tuul oli nii tugev, et juhtimiskäsud lihtsalt ei mõjunud! Lisaks sellele on mul tüürikäigud tunduvalt suuremad pandud, kui soovitatakse... selline on vaikse ilma lennuk, vähemalt esialgu!

Image

See soovitus on õige, et hoida koguaeg nina vastu tuult ja siis kiirelt allatuult ära keerata ja jälle vastu tuult. Külgtuules loobib meeletult ja õigem on ikkagi õhtuti lennutada, kuskil 17-18st läheb tihtipeale täiesti vaikseks.

Posted: Mon Apr 16, 2007 15:12
by tola555
vana wrote:Permax on alalisvoolu mootor, p/V kohta hästi ei anta.
ah mõtlesin seda, mida tähistatakse kV tähisega.
lauri wrote:Tuulega küll ei tasu sellist lennukit esialgu lennutada. Ise lendasin väiksema Graupner Tipsyga nädalavahetusel [...] selline on vaikse ilma lennuk, vähemalt esialgu!
Kas teised lennukid, mitte sellised plaaneri moodi on siis paremad? EasyStar'i kohta lugesin just, et kannatab rohkem tuult.

Posted: Tue Apr 17, 2007 10:37
by AndresO
Infoks tulevastele Easy Stari ostjatele:
tellitud sai RR-set (koos regulaatori MULTIcont X-08 ja servodega).
Algselt lendasin 8 AA 2400mAh akuga, kuna need olid olemas. Lendas, aga raskelt. Suure sisetakistuse tõttu sain pingeks täiskoormusel ainult 6,3 V. Minnes üle 2-LiPo-le, tuli võimsust juurde ja akupinge täiskoormusel oli 7,3V.
Staatiline tõmme(tõuge) vastavalt :
8AA: 165g,
2 Lipo: 240 g.
Proovisin ka 3-st LiPot, aga pöördeid suurendades 250 g juures rakendus regulaatori ülekoormuskaitse. Seega sellise regulaatoriga pole kolmesel LiPol mõtet.
Lisaks tuleb LiPo jaoks lisada alarm liigse tühjenemise vastu, kuna regulaatori enda oma rakendub alles kusagil 5,3...5,5 V juures. ( http://www.rcgroups.com/forums/attachme ... tid=210702 detailid Oomipoest 35...45 kr) 87 dB-se piesopiniseja hääl on kosta üle mootorisumina. Suuremate kõrguste/kauguste jaoks, kus enam mootori häält ka ei kuule, peaks kasutama mootori väljalülijat. ( http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... ge=1&pp=15 )

Posted: Tue Apr 17, 2007 13:10
by vana
Tõsi AndresO, 3S LiPo on selle kombinatsiooni puhul kindel ESC või mootori mahapõletaja. Kogemus olemas.

Posted: Thu Apr 19, 2007 10:11
by tarts
Kuna suuremal pingel käib mootor kiiremini, kas siis poleks mõtekas väiksema läbimõõduga proppi kasutada!?

Posted: Thu Apr 19, 2007 12:02
by vana
Prop on EasyStaril isegi väike.
Propi pöörete kasvades kahaneb propi kasutegur ja mitte vähe.

Algaja stabiilne kaldtüürideta lennuk (EasyStar)

Posted: Thu May 10, 2007 9:19
by AndresO
vana wrote:Olen lisanud tiibadesse kaldetüürid, kuid huvitaval kombel on need oma 10-15 x suurema pindalaga veel tuimemad kui pöördetüür. Ilmselt mängib oma osa see, et need pole propi õhuvoolus ja mudel on aeglane.
Olen vahetanud ka mootori (on “kolmefaasine”), proovinud ka LiPo akusid – midagi revolutsioonilist need asjad lisanud pole.
Veidi kurvastav info, kuna seda mudelit valides oli üsna kaalukaks argumendiks, et see on oskuste lisandudes edasiarendatav.

* Kas kaldetüüride lisamisel ka tiiva kuju muutsid? Ajasid 'kõrvad' sirgeks või lõikasid maha?
* Kui suured tegid kaldetüürid?
* Millist BL mootorit täpsemalt kasutasid ?

Posted: Thu May 10, 2007 11:44
by vana
Vastupidi, EasyStar on edasiarendatav.
Kaldtüürid võid teha julgelt laiemad, 9g 1.2kG/m servo tõmbab igal juhul.
Minu mootor on vähe kiire, leian, et sobivaim väikesele propile oleks vahemik 1500-2000 p/V. 28mm diameeter, sobiks ka siserootor (inrunner), mida lihtsam paigutada.
Muuseas tola555 EStaril on mootor kinnitusega tahtud väga kenasti. Tule platsile, kui lennutame ja asi on selge.
Mingeid kõrvu pole kupeerinud, olen liiminud kuuma liimiga põhjale ja külgesele tagant õhenevad männiliistud. Soovitan Sinulegi.

Posted: Thu May 10, 2007 16:32
by Submarin
Võta mu calmato ära saad kõik kogemused kätte :D