Akuteadus

Arutelu kõigist mootoritest ja sellega seonduvast... elektrimootorid, sisepõlemismootorid, kiiruseregulaatorid jms
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Akuteadus

Post by tulnuk »

Niisiis tahaks teada teie kogemusi ja arvamust seosest võistlusakudega.
Põhiküsimus on just selles, et kuidas "töödelda" üksikuid NiMh purke enne, kui nad pakiks joodan.

Korra olen juba põrunud sellega, et laadisin täiesti uued 1400mah akud ükshaaval täis, kusjuures enamustesse läks vähemalt 1800 sisse(lõpetasin laadimise, kuna temperatuur tõusis kahtlaselt kõrgele ja delta peaki ei toimunud), kahjuks ei õnnestunud umbes 4 purki saada ka peale mitut tsüklit üle 1450 sisse.
Kui kogu krempli pakiks jootsin, pidin tõdema, et need mõned "nõrgad" purgid ei lase kogu pakil naljalt üle 1,3-1,4 Ah täituda, seega jäävad paljud purgid osaliselt tühjaks.
Jutt käib siis Intellect 2/3A 1400mAh akudest.

Seega mis protseduure peaks purkidega enne pakki panemist tegema, et mahutavust ja hilisemat võimekust võrdsemaks saada?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Olen "purke" ostnud alati rohkem kui akupakki läheb. Tähtis on komplekteerida pakk ühesuguste karakteristikutega purkidest. Hiljem saab kehvematega asendada "äravajunuid", aga sellised ülejäägid on vist paratamatud. Eelnevalt tehases valitud purgid on jälle väga kallid, kuigi tööd oleks nii vähem.
Olen kogenud, et automeestel on asjast tasemel teadmised ja kogemused.
arne
Posts: 467
Joined: Thu Aug 11, 2005 23:07
Location: Tallinn
Contact:

Post by arne »

Mul on teooria :) Kunagi panen kirja kah.

Väga põhjendamata:

0) hangi rohkem elemente kui pakki läheb.

1) lae nad aeglaselt täis nii nagu tootja õpetab. Tavaliselt 12-16 tundi 1/10C. Deltapeaki mitte kasutada.

2) mõõda kõik elemendid ükshaaval ära, tühjendades neid mingi fiks. pingeni - 1V näiteks.

3) vali välja sarnase mahtuvusega elemendid ja tee neist pakk

4) Lae uuesti aeglaselt täis - see unus enne ära aga on väga tähtis

5) edasi lae ja tühjenda normaalselt.

Kui pakk üle tühejeneb, siis lae pakk aeglaselt täis.
Last edited by arne on Tue Oct 24, 2006 22:10, edited 1 time in total.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

See on kindlasti õige, et korraliku akupaki saab ainult valitud akudest - kas siis tehases valitud (nii 30-50% kallim purgi hind) või teha ise valik (näiteks 10-st akust 7-ne komplekt). Enamikel juhtudel pole üldse tähtis, kui akupakis on üks või kaks veidi nõrgemat purki, näiteks saatja või vastuvõtja aku puhul. Samas kui rääkida mootori toiteakust, siis peaks tõesti akude valimisega juba tegelema, kui tahta asja tasemel teha. Sinu probleemile olekski lahendus akud kõik ühe loogika järgi läbi töötada (näiteks arne pakutu) ja sealt valik teha.

Eks teooriaid on palju kuidas valikut teha, kõige tähtsam et oleks mille vahel valida! Tänapäeval on vist kõige lihtsam akud ükshaaval võrdsetes tingimustes täis-tühjaks laadiada ja selle põhjal valik teha (mahtuvuse järgi).
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Pakk on 16 purgine(19,2V) ja mootor tõmbab seniste katsetuste põhjal umbes 40-55 amprit. Akud ei näi väga piinlevat selle voolu all, soojaks lähevad aga sedagi "mõõdukalt".

Ka tühjakslaadimisega mingi fix pingeni on see probleem, et kui saan kõik purgid mingiks hetkeks 1V peale, siis vahetult peale tühjakslaadimist hakkab pinge taas vastavalt purgi kvaliteedile tõusma. Näen lahendust iga purgi sisetakistuse mõõtmises, kuid nagu aru saan on selleks vaja spets aparaati.
Kuigi saaksin ka tavalise testriga mingid numbrid, mille abil annaks ju samuti iga elementi eraldi võrrelda, kuid kui adekvaatne see on?

Veel teoretiseerimist:
Kumb on akule kasulikum, kas pakki tehes peaks olema purgid täis või tühjad?
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

1kW elektriline võimsus :shock: huvitav mida see veab?
tulnuk wrote:Ka tühjakslaadimisega mingi fix pingeni on see probleem, et kui saan kõik purgid mingiks hetkeks 1V peale, siis vahetult peale tühjakslaadimist hakkab pinge taas vastavalt purgi kvaliteedile tõusma.
Nii ta on jah, aga ma ei mõista püstitatud probleemi?! Täis aku tühjaklaadimisel näiteks 0.9V-ni saad ju teada aku mahtuvuse mingi konkreetse tühjakslaadimisvoolu puhul. Tühjaklsaadimine lõpeb kõigil 0.9V pealt ja see mingit eraldi infot sulle ei anna. Akude pinget tühjakslaadimisel võid mõõte siis, kui akud on pakis koos - ühel kukub esimesena ära, siis teine, siis kolmas ja kuueteistkümnendal on pinge veel 0.2V kõrgem kui kõige nõrgemal aku.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

1kW elektriline võimsus huvitav mida see veab?
Reaalselt olen siiani vaid umbes 850W kätte saanud ja sedagi suts vale propiga niiet amprid korraks liiga kõrgeks lasin. Süsteem saab olema 3m F5J plaaneri peal.
Üldiselt kiidaks väga neid akusid, praegusel hetkel parimad selles mõõdus purgid mis saada on. Annavad täiesti mõistlike temperatuuride juures päris korralikku voolu välja.

Kui uued purgid mingi hetk tellitud saan, hakkan katsetama seda tsüklite järel mõõtmist ja grupeerimist.
Tänud teile kõigile, et vastasite.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Hei!

Suure voolu ja vöistluse, ebanormaalne akude piinamine, tarbeks sobivad jah ainult valitud akudest pakid, tegelikult push´itud ja valitud akudest.

Tean vaid üht akude pakkujat, kellelt kindlat korralikud akud saab-
http://www.hopf-modelltechnik.de/

Varemalt sai ka akusid ise piinatud-testitud ja siis pakki sätitud, kuid laiskuse ja mugavuse töttu olen need viimasel paaril aastal vaid eelpoolnimetatud kohast soetanud.
Kui sealt valmis pakk osta, siis nad on ka sobitatud ja valitud. Kui etteanähtud tulemust ei anna, siis vahetavad ümber.

Kasutan oma F5J mudelis 7GP2200 purki ja vötan neist ca 120A, mootori tööaeg 40 sek.

Olen ka akudele pakis peale jootnud takistid ja dioodid, et saavutada seistes ühtlast tühjakslaadimist ca 0.7V purgi kohta. ja siis uuesti laadinud täis. Kui pakis aga möni purk üle 5..10% teistest erineb, siis suure voolu korral läheb kindlasti kehveim purk peagi nässu, laetakse vastupidi.

Kui kodus ise neid teha tahta, siis peab akud ja aeglaselt 1/10C täis laadima ja hiljem ühise pingeni tühjaks ja selle käigus ka mahtuvust möötes. Nii selekteeritud purgid ei tojiks üle 2..5% erinevust anda, mida ühtlasemad seda parem. Need ühesugused purgid uuesti aeglaselt täis laadida ja siis oletatava kasutusvooluga tühjaks laadida sama pingeni ja vörrelda mahtuvust. Selle tühjakslaadimise käigus ka sisendtakistus mööta. R=U/I. sealt välja valida sarnased ja need pakki kokku. Suure voolu korral oliliseim on sisendtakistuse sarnasus, siis mahtuvuse sarnasus.

Mart.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Maksimaalne vool 55A, lubatud F5J tööaeg 20'' (arvestame 30''), Akude mahtuvust 1600mAh >> kuni 458mAh üks lend ehk akupakiga saad teha 3 lendu ja sellega kulub kuni 1374mAh

Asi ei tohiks üldse hull olla, kui sa ei lase akupakki täiesti tühjaks. Teed 3 lendu ära, laed akud täis ja siis järgmised. Asi läheb hulluks siis, kui akupakk tühjaks lasta ja sealt aku või paar ära vajuvad - seda ei tohiks juhtuda, kui pakki tühjaks ei lae.

Kodus võib rahus pakki tühjendada ja akusid ükshaaval jälgida.
Lauri Laidna - www.pistik.com
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Tegelikult selliseks pingutuseks jätkub vaid esimesest tömbest, edaspidi on akude pinge tunduvalt madalam ja seega ka saavutatav vöimsus väiksem.
Olen loggeriga möötnud stardis saavutatud körgust ja kuigi arvutuste järgi peaks energiat akudes veel küllaldaselt olema, on teise ja ka kolmanda stardi körgused tunduvalt väiksemad.
Korraliku F5J stardí saab vaid värskelt laetud ja "soojade" akudega.
Sellisel juhul körguses vähemalt 15..20% vöitu.
Kui veidi arvutada, siis 3Kg mudel peaks 16 purgi, ca 16V, ja 55A vooluga kusagil 15m/sek töusma, ehk 20 sekundiga 260-270m peal olema. See oleks igati kordaläinud üritus. Loodan uuel hooajal näha. On ju EM noorte tiitel kaista.

Mart.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Minu arvutuse-jutu mõte oli see, et isegi kui akud pakis ei ole väga ühesugused, siis suuremat probleemi ei tohiks tekkida, kui akupakki mootoriga tühjaks ei lase. Siis ei teki olukorda, et 1+n akut vajuvad ära enne teisi.
Lauri Laidna - www.pistik.com
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Hei!

Lauri, su jutt igati öige tingimuste jaoks, kus akusid "normaalsetes" tingimustes kasutatakse. Tulnuk´i poolt kasutatavad akud normaaltingimustes vaid 15..20A jaoks möeldud. Köik üle selle on vaid julm ülekohus.
Elu on karm, aga ebaöiglane...

See, et need väikesed akud sellist voolu annavad on vaid push´imise ja selekteerimise tulemus. Seada saab muidugi teha vaid akudega, milledel "miskit" geenides on. Hullud mudellendurid, ka teised tavapärasest erineva käitumisega inimesed, proovivad kohe köik uued akutüübid järgi ja nii leitaksegi "need" öiged....

Tahan sellega öelda, et ekstreemsetel tingimustel önnestub aku pakis möne sekundi jooksul polaarsuse suhtes ümber keerata, kui suurt voolu kasutada, mida tühjemaks pakk läheb, seda väiksemat voolu selleks vaja rakendada on.

Mart.
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

pilt nats jama aga aimu saab

http://www.hot.ee/bestia/akud.JPG

Et siis tegu oli rohelise/oranzi GP2300 NiMH akudega. Juhtus asi nii, et sai laetud pardaakut svammist pehmenduse sees. Seejärel läks pamp kohe lennuki sisse, väike proov, et kas liigutab servosid ja seejärel autosse.
Umbes 10 minuti pärast oli autos jube hingemattev mürgine hais sees ja pagassist oli kuulda krõbinat. Akud susisesid ja svamm läks mingiks vedelamaks plödiks, hiljem kõrbes mustaks. Kuna pamp oli üsna tuline ka, siis oli natuke tegemist selle lennuki seest kiirelt kätte saamisega.
Kokkuvõtteks, lennukit see kahjustada ei jõudnud, leeki üles ei võtnud ja lennupäeva ka ei suutnud ära rikkuda:)

Aga mis selle põhjustas. Ise arvan et lihtsalt kuumus tegi liiga ja peale laadimist mingid protsessid jätkusid, svammi sees akud maha ei jahtunud ju. Akust väljuvad juhtmed lühisesse minna ka nagu hästi ei saanud, vastuvõtjaga ühendatud polnud.

Peale sellist sündmust kontrollin alati akude seisukorda peale laadimist ja nende mahajahtumist.
kogun vanu vene lennukimootoreid
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

koperdasin täna otsa ühele väga tabavale ütlemisele, autor teadmata:
"FEW BATTERIES DIE A NATURAL DEATH...MOST ARE MURDERED"
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

lauri wrote:koperdasin täna otsa ühele väga tabavale ütlemisele, autor teadmata:
"FEW BATTERIES DIE A NATURAL DEATH...MOST ARE MURDERED"
Tõsijutt :roll:
User avatar
/ / / / /ALPINE
Posts: 120
Joined: Mon Oct 30, 2006 18:38
Location: Tallinn
Contact:

Post by / / / / /ALPINE »

minuarust sellel teemal on ka ennem pikalt ja põhjalikult räägitud :roll:
shop.pistik.com
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Niisiis, nüüd on kõik 34 uut 1500mah purki käes ja oleks tarvis neid ette valmistada enne pakiks jootmist.
See ükshaaval aeglaselt laadimine on kindlasti hea lahendus aga kuna mul on vaid 1 laadija siis võtaks see umbes kuu aega igapäev töötamist, seega jääb see variant välja.
Sain muidu rcgroupsi jutukast soovituse ühendada kõik akud paraleelselt nii, et gal akul on ühes otsas veel 100 oomine takisti vahel, ning siis nt kõik 34 purki korraga paraleelselt väikese vooluga laadima panna. Nii pidavat saama seda vältida, et akud omavahel tasakaalustuksid. Laadimise ajal pean pidevalt mõõtma purkide pinget et võrdseid siis järjest sealt vahelt välja ühendada.
Tasuks selline süsteem end ära või on mõni lihtsam, parem või kavalam võimalus et nende purkide sealt välja selekteerida head ja paremad isendid?

Endal tekkis mõte ühendada alustuseks lihtsalt kõik purgid paraleelselt ära, et pinget võrdseks saada ja nii oleks mõõtmistulemuste nullpunkt kõigil võrdne.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mina ei oska küll ühtegi head põhjust leida, miks nad täislaadimisel järjestikku ei võiks olla. Ega sisse rohkem ei mahu kui mahub ja ülejäänud muutub kehvematel soojuseks.
Kehvemaid laetakse veidi üle (nali selle kõrval, mis stardi 80A on)? Ja mis siis, nagunii nad lendama ei saa.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Seda takistitega ühendamise soovitust olen palju kohanud, katsetanud pole seni... ootaks huviga kommentaare ja kogemusi!
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

[J] wrote:Mina ei oska küll ühtegi head põhjust leida, miks nad täislaadimisel järjestikku ei võiks olla.
Ja kuidas su idee puhul on võimalik need parimad purgid sealt teiste seast eraldada, puhtalt temperatuuri järgi laadimise lõppfaasis?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Valimiseks tuleb ikka tühjaks laadima hakata. Seda jõuab ka ükshaaval teha. Kuidas, see sõltub palju riistadest, mis kasutada. Kui laadija võimaldab karakteristikut arvutisse võtta ja suudab tühjaks laadida 5 ampriga (näiteks Robbe Infinity 2), saab ühest pildi 20 minutiga. Pärast on lihtne neid diagramme võrrelda.
1/10C-ga laadides nad tegelikult eriti ei soene, aga täisvungiga laadides saab tõesti käega katsudes hinnata, kas aku on juba täis.
Tühjakslaadimisel tuleks juhinduda Mardi ja Arne eespool olevatest nõuannetest.

Siis mina laeksin nii mitut korraga, kui laadija võimaldab (1/10C vooluga, nagu eespool õpetatud) ja tühjendaksin ükshaaval kindla pingeni (näiteks 0,7V), mõõtes mahtuvust ja arvutades sisendtakistust kindlates punktides.
prederik
Posts: 159
Joined: Thu Aug 31, 2006 13:14
Location: Tartu
Contact:

Post by prederik »

Üks sellesse teemasse kuuluv küsimus - on keegi kursis, mille poolest üldse erinevad eri mahtuvusega akud? Näiteks AA suurusega NiMh akusid toodetakse mahtuvusega umbes 800 - 2700 mAh. Kas neil on erinev koostis või mingi "tööpind"?

Kas suurema mahtuvusega akud võivad olla lühema elueaga?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

prederik wrote:Üks sellesse teemasse kuuluv küsimus - on keegi kursis, mille poolest üldse erinevad eri mahtuvusega akud? Näiteks AA suurusega NiMh akusid toodetakse mahtuvusega umbes 800 - 2700 mAh. Kas neil on erinev koostis või mingi "tööpind"?

Kas suurema mahtuvusega akud võivad olla lühema elueaga?

Üldiselt paistab, et väiksem mahutavus = suurem vool, samas ei pruugi see alati ka paika pidadada. Väike maht võib viidata ka vanemale aku mudelile.
Näiteks pardaakudeks (servode+vastuvõtja toiteks) ei tasu võtta mingeid suure mahuga fotokate akusid, need ei pruugi lihtsalt vajalikku 3-10 amprit mingis olukorras välja anda, ka kiirem laadimine kui 0,5C ei mõju neile eriti hästi.
Ise lendan 2M plaaneriga, millel vaid 2 servot, kuid kasutan siiski "kõigest" 2000mAh Intellecti AA purke. Põhiline eelis on just võimalus kuni 3A laadimine.
Mõned kasutavad servode ja vastuvõtja toiteks siiani NiCd akusid kuna need peavad paremini vastu külma ilmaga.


Ja mis puutub selle teema algsesse mõttesse - minu probleem akupaki komplekteerimisega, siis jõudsin igati eduka lahenduseni.
Niisiis sai tehtud 2 akuboxi, üks 12 aku jaoks ja teine vaid ühele purgile.

Laadisin kõik akud 12 kaupa 100mA vooluga täis, kuna selgus et delta peak on nii väikese vooluga üsna olematu laadisin lihtsalt aja järgi 16 tundi. Seejärel laadisin kõik akud jälle 12 kaupa 0,8 ampriga tühjaks.

Vahepeal panin kirja kõik pinged iga akupurgi kohta eraldi.

Hetkeks tekkis juba mulje et kõik läheb ladusalt ja kiiremini kui arvasin, aga see mulje kadus peagi.
Nimelt võtsin iga purgi eraldi ette. Esmalt 3A laadimine ja siis 5A tühjaks kuni iga purgi pinge oli 0,75V. Samalajal joonistas laadija arvuti ekraanile graafikut ja kõik andmed läksid paraleelselt ka excelisse.

Saadud kõigi 35 purgi andmed sai võetud exceli tabelist kindlad read tühjakslaadimispingetega ja nende järgi arvutatud 3 sisetakistust millest võtsin keskmise.
Minu õnneks jagunesid kõik purgid üsna võrdselt kahte gruppi, millest komplekteerisin 16 purgised pakid. Vahetult enne pakkide kokkujootmist sai mõlemasse pakki mõeldud akud kõik rööbiti ühendatud umbes 5 minutiks, nii sain pinged kuni kolmanda komakohani võrdseks.

Ja kogu selle mässamise mõtekus?
Kindlasti tegin seda tehes mõttetuid liigutusi, aga peale üht vähese lendamisega võistlushooaega saan väita, et arvutuste järgi parem pakk oligi parem ja start oligi vähemalt silmaga hinnates etem.
8)
User avatar
Oehh
Posts: 1196
Joined: Thu Jul 12, 2007 1:23
Location: Tallinn

Post by Oehh »

Ja kogu selle mässamise mõtekus?
Time is Money. :?

Ja nüüd jaga kulutatud aeg rahalisele võidule, võrreldes sellega
kui oleksid ostnud tehase poolt valitud purkidest valmis akud.

Saad tulemuseks ainult oma rinnale tagumise emotsiooni ja
väikese laboratoorse töö kogemuse - mis on muidugi arendav. :wink:
User avatar
mg3a1@hot.ee
Posts: 372
Joined: Sun Jul 01, 2007 21:44
Location: Pärnu

Post by mg3a1@hot.ee »

Sorry kui lolli küsimusega teemat reostan, aga miks mitte LiPo akusid kasutada? Et sama kaalujuures ju palju rohkem enerzit!
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Võistlusklassid enamasti sellised.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

miks mitte LiPo akusid
Vastus peitub võistlusreeglites:
http://www.mudellend.ee/files/F5J_voistlusmaarustik.doc
Eri akudel ja mootoritel eri tööajad, valik vaba.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Lipo pole siiani veel Eestis elektriplaanerite klassis lubatud, vaevalt et uuel aastalgi on.
Aeg on raha, aga kogemus ja sellest mässamisest õpitu oli antudhetkel väärtuslikum, pealegi polnud neid akusid eelnvevalt valituna saada.

Ning seoses lipoga veel, plaanerid on lipode peale alles praegu üle minemas ja seda lihtsal põhjusel. Nimelt ei mahu piisavalt ampreid välja andvad lipod peenikese kere sisse lihtsalt ära.

Olen otsinud ka asendust praegustele nimh`dele , aga sama kaaluga (~300g) ei tule mitte kuidagi välja, 1kW välja andev lipo tuleb ikka raskem.
User avatar
tola555
Posts: 348
Joined: Thu Mar 15, 2007 13:24

Post by tola555 »

Kui pole võistlus, siis lendab iga mees millega tahab.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Nimelt ei mahu piisavalt ampreid välja andvad lipod peenikese kere sisse lihtsalt ära.
LiPo´d annavad välja kuni 50C.
Lubjastunud reeglid on muidugi omaette lugu...
Post Reply