Küsimus mootori võimsuse määramiseks.

Arutelu kõigist mootoritest ja sellega seonduvast... elektrimootorid, sisepõlemismootorid, kiiruseregulaatorid jms
Post Reply
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Küsimus mootori võimsuse määramiseks.

Post by vana »

Kas on soovitada mõnda lihtsamat moodust el. mootori jooksva võimsuse määramiseks?
OK. Kui oleks pööretelugeja, saaks pöörete ja propi andmete põhjal Motokalkulaatorist ligikaudse väljundvõimsuse, sealt edasi ka ligikaudse tarbitava voolu.
Äkki aga saaks voolu mõõta ka tavalise testriga, mõõtes näit. ühele faasile asetatud feriitrõngale keritud mähiselt? Nagu ampertangidega. See mõõdetud vool oleks kindlasti lineaarne ja gradueeritav.
Või on mõni parem moodus?
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Mootori vöimsuse möötmiseks kaks üldlevinud varianti.

1. Voolu, pingelangu, möötmine shundil, mis aku ja regulaatori vahele pandud.
Shunt tavaliselt 1mOhm kandis.
2. Voolutangidega aku ja muundaja vahelt.

Ferriitröngale keritud mähiselt saab ka loomulikult, kuid sellisel juhul reaalne tulemus vaid vahelduvvoolu korral.
Mootori ja regulaatori vahel oleval juhtmel voolu ja ka pinget väga keeruline interpreteerida, sest mootorit koormatakse impulssidega.
Kui möötmiseks oscilloskoopi kasutada, siis vöimalik arvutada impulsi aluse pindala ja sealt tulenevalt ka reaalset voolu.

3. Spetsiaalsed mikroskeemid, mis ühendatakse aku ja regulaatori vahele. Omavad madalat sisendtakistust ja möödavad kuni 100A ja annavad välja vooluga proportsionaalse pinge. Kasutatakse möningates loggerites ja ka muundajates. http://www.allegromicro.com/sf/0750/
Väga mugav kasutada.

4. Mööta otse testriga, kui voolud suured pole.

5. Vöimalus on mööta, kui palju mingi aja jooksul akust energiat vöeti.
Näiteks mootor käis 10 minutit, ja akust vöeti, kui palju sai akusse juurde laadida, 2000mAh seega voolutarve 6x2=12A. Teades aku pinget saab arvutada vöimsuse.

6. Igal mootoril on oma tunnus pöörete hulk/pinge kohta. P/V pööret voldi kohta. Kui aku kaasa mängib, annab piisavalt voolu, siis saab arvutada, kui kiiresti mootor selle pinge juures ringi käib ja sealt ka propelleri kaudu kasuliku vöimsuse.

Möötori poolt tarvitava vöimsuse ja kasuliku vöimsuse kaudu saab kasuteguri arvutada.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mina soovitan osta loger. Mõõdab töölaual ja õhus ning tulemused sobivad kokku Motocalc 8-ga.
Näiteks üks sellesuvine pooletunnine testlend:
Image
Last edited by [J] on Tue Dec 12, 2006 1:31, edited 1 time in total.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Kõige universaalsem jah selline logger, mille saab ka lennukile peale panna salvestama. Endal Hyperion Emeter - 100A shundiga. Mõõdab nö reaal-ajas ja arvutab järgmist: rpm, pinge, vool, võimsus, kasutegur! Sisestada saab tabeli abil enamike üld-levinud propellerite väärtused, mille abil siis kasutegurit välja arvutatakse. Saab ühendada arvutiga ja ka graafikuna kõike näha. Lisaks ka mõõdab akusse minevat (laadimisel) või tulevat (tühjaklaadimisel) voolu ja mahtuvust. Saab ka niisama tahhomeetrina kasutada. Sees on väike aku, mida ta ise automaatselt laeb, kui aku shundi küljes on!

Eks kui ringi vaadata, siis neid erinevaid mõõtjaid/loggereid on juba kumneid.
Lauri Laidna - www.pistik.com
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Esitasin küsimuse, kuna leian, et peaks olema võimalus saada mingitki selgemat pilti süsteemi: aku – ESC – mootor läbivatest vooludest. ESC kuumenemise järgi midagi arvata on jama.
Kommenteeriksin kõiki pakkumisi:
1. Mõõtmine shunditud ampermeetriga.
ESC ja mootori vahel on sinusoidaalne vahelduvvool, sagedusega ilmselt alla 1000Hz. Aku ja ESC vahel kilohertsides impulss alalisvool. Oleks mõni shundiga tester käepärast, võiks proovida aku ja ESC vahelist impulssvoolu mõõta.
2. Voolutangidega aku ja ESC vahel. Arvestada tuleks kõrgema sagedusega (PWM minu ESC´l on 8 – 32 KHz). ESC ja mootori vahel on sagedus väiksem, küll on seal aga täis vahelduvvool. Voolutangid, mida olen näinud, olid raudsüdamikega, kõrgemail sagedustel ei funktsi. Minu mõeldud mähisega ferriitrõngas on tegelikult voolutangide eriliik, kõrgsageduslik.
Tundub, et võiks toimida.
3. Spetsiaalsed mikroskeemid tähendavad tegelikult logerit.
4. Tester mõõdab mul 20A alalisvoolu, vähevõitu.
5. See võimalus on paras udu.
6. ???. Peale P/V sõltuvad mootori pöörded väga paljudest asjadest.
Tänades
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Paljukest see loger ka maksta võiks?
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Oman samuti Hyperion E-meter`it ja julgen väita et tegu on elektrikate puhul väga väärt asjaga.
Lisaks tavalistele mõõtmisvõimalustele saab sellega ka servosid testida, uuema softiga näitab ka akupaki sisetakistust ja võimaldab ka hyperioni enda regulaatorite seadeid muuta.

Põhilised miinused mis silma on jäänud:

Suhteliselt odav(nõrk) välimus/konstruktsioon

Vajab pöörete mõõtmiseks väga head valgustust nt. päike või mõni alalisvooluga lamp sest juba tavalise hõõgniidi "vilkumine" hakkab segama.

Mul pole õnnestunud veel arvutiga ühendust saada,vastav spets programm tundub veel üsna puine.

Kui üritada mõõta mAh-e mis mootor akust välja võttis, saab enamasti imelikult väikese tulemuse.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Eks see möötmine ole suhteliselt maitse asi, kes kuidas informatsiooni kogub. Eelpoolnimetatud variante olen ise edukalt kasutanud. 5. punkt annab 10..20% täpsusega tulemuse ja on kindlasti parem, kui ilma.

Kui soovi mudeli tegemisi vöimalikult ülevaatlikult mööta ja ka jälgida ja kellel just kaht vasakut kätt pole, sellele soovitaksin pea piiramatu laiendamisvöimalustega loggerit, mida saab Heino käest. heino@tragi.ee 7428368.

Olulised eelised eelpoolloetletud loggeritele, saab mööta ka mudeli lennukörgust . Näiteks mitme sekundiga 300m saavutati. Möödab ka mootori tarbitavat voolu, saab mööta ka servode tarbitavat voolu, mootori pöördeid jne...... Lisada saab ka GPS mooduli, mis annab päris hulgaliselt huvitavat infi. Kui loggerile lisada telemeetria moodul, saatja ja vastuvötja, siis saab online köiki andmeid platsil näiteks palmi vöi sülearvuti abil jälgida.
Ise kasutan seda sama loggerit. Siin üks möötmise näide. http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... ost5706608
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Olen tüdinud igasugu shuntide ja muuga jamamisest. Ampertangid ja mähisega ferriitrõngas valetavad üsna kenasti, nii ESC sisendis kui väljundis. Pole lineaarsed.
Jäi silma selline võimsusanalüsaator: http://www.elemodel.com/shop/html/product_534.html
Oleks nagu normaalse hinnaga, lai vahemik, PC sisend. Puudub tahhomeetri ja temp. anduri võimalus.
On mõtet taolist statsionaarset (mitte mudeliga kaasalendavat) seadet osta???

Tänades
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Mina ostsin algul sellise:
http://www.medusaproducts.com/Power-Ana ... A-Main.htm
Nüüd on aga
http://www.trextuning.com/dpr-50.php
selle lauasahtlisse tolmu koguma surunud. Lennul mõõtmise võimalus ja pöörded on ikka suur asi!
Hetkel on juba raadiolingi soov tekkimas, et oleks reaalajas kontroll kulunud energia ja lennurežiimi üle.
DPR-50 maksab hetkel 50$ ja suudab mõõta ka arvuti järgi olles kohe hetke tulemusi näidates.
http://www.bnbproducts.com/
Peale lendu akut tühjaks laadides saadud tulemus ja DPR-i tulemus annavad üllatavalt täpselt aku reaalse mahtuvuse kokku.
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Köigile, kes ei taha mitut süsteemi andmete salvestamiseks osta, vaid on huvitatud stabiilsest töötavast ja edasiarendatavast loggerist pakuks välja selle:
http://home.germany.net/100-173822/d_logger2.htm
Kasutan ise seda sama loggerit. Sellega vöimalus mööta mitmeid näitajaid.
Lisatav ka raadiolink.
Mugav kasutada pöllul palmi, ei pea läpakaga jandama.
Soovi korral ka GPS moodul lisatav.
Kellel viitsimist vöib ka algusest peale ise kokku joota, vöi valmis loggeri Heino käest saada. heino@tragi ee.
Kristoka
Posts: 328
Joined: Fri Nov 03, 2006 17:53
Location: Tallinn

Post by Kristoka »

Mis selle asjanduse hind kah on ?
Kristo
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Püüan võrrelda oma jaoks mõlemaid võimalusi, statsionaarset varianti ja loggerit.
Ausalt öeldes on see loggeri variant oma mitmete võimaluste võrratult keerulisem. Kahtlen, kas ma kõiki neid vajan. Vähemalt esialgu. Võimsusanalüsaator http://www.elemodel.com/shop/html/product_534.html mõõdab kuni 10KW ja maksab kõigest 600.-EEKi.
Tõsi, tahhomeetrit oleks ka vaja.
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Minu logeri ainus puudus statsionaarsena on oma näidiku puudumine (lennus eelis - väike ja kerge). Arvuti ekraanil on muidugi Live Graphing support ja kõik muu olemas. Kui on sülearvuti, pole ka arvutikasti asukohaga seotust. Tahhomeeter võiks olla optiline, aga käib ka magnetitega. Mootori mõõtmine pöördeid teadmata jätaks palju asju pimedusse.
Mardi loger on kindlasti hea (garantiiks Mart ise). SUUREKS puuduseks olematu reklaam. Pole teada, kas trükiplaat on amatööri sinka-vonka, kaal, HIND jne. Lihtsam on valida värvipiltidega ja igati testitud asjade seast, kui urgitseda huvi pakkuvaid andmeid kusagilt. Saab muidugi küsida, aga ei tahaks peale kümmet küsimist (kui asi ikkagi ei sobi) ära öelda inimestele, kellest lugu pean! Kaasajal on paraku nii, et keda pole internetis, seda pole olemas. Sama kehtib minu jaoks ka mitmete Eesti lennukitootjate kohta.
Mina neelaks sööta sellise vormistusega:
http://www.eagletreesystems.com/Plane/plane.html
(Pistiku pood on vist viimase edasimüüa).
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Jutt jumala öige, keda internetis pole, seda pole ka olemas.
Ka kogu muu jutt peab paika.
Tegemist ikkagi mittetööstusliku koduse küpsetisega.
Miks ma omale selle valisin:
1. Vaja ühte universaalset asja. Ajapikku kogunenud mitmeid möötesüsteeme, kui neid köiki kombineerida, siis saab ideaalse tulemuse, kuid kahjuks ei mahu see tropp mudelisse ära.
2. Avatud süsteem, mille kallal saab ise vastavalt oma soovile edasiarendust teha. Mulle meeldib lihtsalt nokitseda...
3. Seadme kondikava väljatöötlus oli tehtud ja sinna ei pidanud ma enam resurssi raiskama.
4. Soodne hind, komponendid kokku, üksikult ostes, ca 60.-EUR
5. Sobilikult väikesed möötmed ja kaal.
6. Vöimalik kasutada "pöllul" andmetöötluseks vanema pölvkonna Palm´i, kulud sellele 10-20 EUR
Minul kulus detailide ja Palmi peale kokku alla 70 EUR´i
Maitse asi..... ütles kukk....
Kellel soovi, vöimalust vöi tahtmist ise joota pole, seelel on muidugi möistlik valmis tükk soetada.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Mardi pakutud loggeri süsteem on kindlasti palju mitmekülgsemaid võimalusi pakkuv ja pea piiramatult täiendatav.
Siiski jään reaalsuse piiresse ja tunnistan, et taoline asi on vähemalt momendil üle minu vajaduste ja ka vajalike teadmiste.
"Poe" oma on lihtne ja kasutamiseks valmis.
Jah, eraldi tahhomeetrit on vaja. Mingisuguse valgusdioodiga, koos servo impulsi mõõtjaga saab umbes 650.-EEKiga kätte.
User avatar
tarmotaja
Posts: 119
Joined: Wed Jul 05, 2006 13:43
Location: Märjamaa

Post by tarmotaja »

Vana,
kui leiad kedagi, kes viitsib yhe skeemi kallal nikerdada, siis siin on midagi huvitavat: http://www.geocities.com/ilufa/MT_E.htm
Asi sisaldab endas tahhomeetrit, servotestrit, kiirusregulaatori testrit, vastuv6tja testrit ning voltmeetrit 0...20V. Ainus, mida ei ole, on voolum66tja. Minul on see vidinas olemas ja väga rahul sellega. Lisaks tegin programmi natukene ymber - natukene käepärasemaks.

Tarmo
Post Reply