Ohjalennukile mootorit tarvis - nõu vajalik

See on koht, kus rääkida kõigest mudelitega seonduvast, mis teiste teemade alla ei lähe.
Post Reply
Terender
Posts: 3
Joined: Wed Sep 20, 2006 10:46
Location: Tln

Ohjalennukile mootorit tarvis - nõu vajalik

Post by Terender »

Tere,

Paluksin abi ja head nõu. Mida rohkem puust ja punaselt, seda parem, kuna ma ise asjast mitte palju ei tea aga ämbrisse ka ei tahaks panna :-).
Vana kooli inimene, kes oma elus on valmistanud palju lennukimudeleid (mittelendavaid, valmistatud sadadest väikestest vineerdetailidest koosnevast sõrestikust, mis siis on kaetud paberi ja värviga) tahab ühe tulevikuprojektina teha ohjade otsas lendava isendi. Lennuk ise valmis pole - valmis on vaid mõte.

Inimesele oleks vaja kinkida nüüd mootor selle asja jaoks. Lennuki ehitaks ta siis juba arvestades vastava mootori parameetreid (kaal, tiivaulatus misiganes need näitajad selles maailmas siis ka on). Kuna see saab olema päris esimene, siis peaks see aparaat lendama ilmselt aeglaselt ja ettearvatavalt. Seega võiks see mootor olla ka aeglasemast perekonnast. Sirvisin pakutavat mootorivalikut. Neid on palju... Ja nad on suhteliselt ikkagi kallid. Kui osta odavam kahetaktiline, siis kas see kõlbab ohjalennukile? Sinna juurde on ilmselt vaja veel paak ja summuti? Kas tiivik tuleks kohe osta või valida pärast lennuki valmimist ja kaalumist?

Või elektrimootor? Või neid ei panda ohjakatele?

Oi kui palju küsimusi. Ärge nüüd suu peale lööge!
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Väga kummaline mõte - miks ohikas?Teema on vananenud.Soovitaks mõelda siiski raadiolennu peale.Olen ise teinud kunagi ohikaid palju,aga nüüd ei taha neile enam mõeldagi - teema ammendub üsna ruttu.Pealegi - ohilend nõuab spetsiaalset platsi (kui ei tegele just õhuvõitlusega,need stardivad käest ja ei vaja eriti siledat platsi),vähemalt üht mehaanikut,kes lennuki lahti laseb,või viskab.Muidugi täna on olemas väga hea plats Keila mudellennuklubi (Aadu Salumäe lennuki juures) juures,mis vastab kõigile ootustele.Soovitaks siiski kaaluda raadiolendu,võimalusi rohkem ja tegevust aastateks (et mitte öelda kümmneteks!),kuna teema nii mitmekesine.
Jõudu ja jaksu alustamiseks.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Ehk on abiks see, et inglise keeles nimetatakse neid minuteada "control line" lennukiteks või siis "fly by wire". Üks maailma suurimaid mudelite foorumeid (inglisk.) omab eraldi ala-kategooriat sellel teemal siin: http://www.rcgroups.com/forums/forumdisplay.php?f=63

Ingliskeelne juhend ja pildid antud teemal näiteks siit: http://www.iroquois.free-online.co.uk/clrtcls.htm

Julgen pakkuda, et sobivad "täiesti tavalised" metanoolkütusega "glow" sisepõlemis(lennuki)mootorid vastavalt mudelile, soovile ja vajadusele.

Näiteks firma OS mootorid on reeglina ilma summutita, kaasas küünal. Juurde on siis vaja summutit, kütusevoolikuid (silikoonist), kütusepaaki, mootori käivitamiseks küünlatoidet (1.2 - 1.5 V). Küünlatoide on tavaliselt eraldi "pulk" kus otsas on aku või patareid või siis "pulk" mis on juhtmeid pidi ühendatud aku või patareiga. Küünlatoidet on vaja ainult käivitamiseks, edasi töötab mootor ilma selleta - küünal hõõgub ise edasi.
Lauri Laidna - www.pistik.com
Terender
Posts: 3
Joined: Wed Sep 20, 2006 10:46
Location: Tln

Post by Terender »

Ohjadega variant on ilmselt tõesti vananenud, kuid on samas ajajärgus inimesega, kes sellega tegeleda soovib :) Ilmselt on ka ohjadega lennuki ehitamine lihtsam ning ka odavam? Kui ma nüüd millestki valesti aru ei saanud, läheb (peale lennuki enese) ohikale vaja mootorit (1000+) ja ütleme veel 500 eest summuteid, voolikuid ja paake. Raadiomudeli komplekt läheb maksma ju kordi rohkem?

Spetsiaalset platsi inimesel ei ole. Nagu ma jutust aru olen saanud, plaanitakse hakkama saada mõne tasasema heinamaaga Tartu ümbruses.

Aga SELLINE mootor peaks siis idee poolest juba sobima?
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Ohimudelitele on tegelt spets mootorid millel pole nö. gaasi vaid on pidevalt maksimum pöörded.
Kuna Eestis on veneajal olnud väga kõva ohimudelite tase, siis liigub siin ka praegu tollest ajast jäänud mootoreid, mida võid suht sootsalt saada ja mis sobivad vast ohimudelile kõige paremini.
Miski 2,5 cm3 mahuga veneaegne mootor(nt. CSTKM) oleks vast kõikse mõistlikum.
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Raadiomudeli komplekt on kallim raadiosaatja ja vastuvõtja võrra.Nende hankimiseks kuluv rahasumma on u 2500.- ja ülespoole.Kanaleid peab olema vähemalt neli.Muus osas on ehitus,materjalimahukus ja hind võrreldavad,võiks isegi öelda,et suurem jagu konstruktsioonilisi iseärasusi kattub.Olen ise kasutanud üht ja sama mootorit nii ohimudelil,kui ka raadiomudelil.Raadiomudeli mootor omab keerulisemat segu etteandmissüsteemi,mis võimaldab mootori pöördeid lennu ajal muuta,ohimudel seda ei vaja - mootor töötab kogu aeg täispööretel.Täna ma ei tea eestis kedagi,kes müüks spetsiaalseid ohimudeli mootoreid,kõik on raadio peale üle kolinud.Kahjuks Tartu inimesi ei tunne,aga Tallinnas on väga hea konsultant Aadu Salumäe,olen saanud omal ajal tema käest konsultatsiooni.
Järgmine mure on ohjad - 2,5 ccm mootori töömahuga lennuk vajab terastraati läbimõõduga 0,25mm,ohjade pikkus 15,92 m ,kui mootor on suurem,siis ohjad jämedamad ja pikemad (näit 7,5 ccm töömahu korral 0,4 mm,soovitatavalt tross ja pikkus võib olla kuni 21 m).Kui omal ajal otsisin,siis osutus defitsiidiks,saab Kohtla Järve meest käest,seal on teema populaarsem ja ilmselt hangitakse traati venemaalt.
Ja siis on vaja kindlasti pilooti,kes on enne ohimudeliga lennanud,sest see asi ise ei lenda mitte meetritki - kui ei tea kuidas käib,kukub kohe alla,ei mingit halastust.Esmalennud tuleb kindlasti teha asfaltplatsil,et saaks rahulikult maast startida ja rahus maanduda.Väga oluline on mootor,see peab olema piisavalt võimas ja töötama tõrgeteta,kuna lisaks mudelile peab ta veel vedama ka ohjasid ja hoidma neid piisavalt pingul.Kui mootoril ei ole piisavalt võimsust või ta ei tööta ühtlaselt,on tulemuseks ohjade lõtvumine,millega kaasneb juhitavuse kadumine ja lennuki allakukkumine.Võib öelda,et ohimudeli puhul on mootori osatähtsus isegi suurem,kui raadiomudelil,seega seal eriti koonerdada ei saa.
Vist hirmutasin juba liialt,aga need on esimesed asjad,millega kohe kokku puutud.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Terender wrote:Kui ma nüüd millestki valesti aru ei saanud, läheb (peale lennuki enese) ohikale vaja mootorit (1000+) ja ütleme veel 500 eest summuteid, voolikuid ja paake. Raadiomudeli komplekt läheb maksma ju kordi rohkem?

Aga SELLINE mootor peaks siis idee poolest juba sobima?
Nii ta on jah. Kuigi "tulnuk"-a ja "kuno" jutt ka jumala õige.
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

ohjad (vist 15 või 18m) on mul olemas, koos timmitava käepidemega, vedelevad niisama

mootoreid niiväga pakkuda ei ole kuna kogun neid ise :wink:

ohika mootorid on üldjuhul ilma "suure" karbussita, ainult segukruvi ja õhudüüsiga, samas saab ka raadiokarbussi nii sättida et sel gaas põhja jääks kogu aeg.
kõvemad mehed kasutasid ohika peal ka lisatrossi ja vedrut gaasi andmiseks
kogun vanu vene lennukimootoreid
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Ühesõnaga saab väga edukalt hakkama ka näiteks soodsate OS LA-seeria mootoritega. Spetsiaalse ohimudeli mootori tellimine/ostmine eeldatavasti suht keeruline (kuna väike nõudlus) ja arvatavasti hind ka kallim (kuna tehakse eeldatavasti ainult võistlus-mootoreid).
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

Ära vene mootorit küll soeta,juba omal ajal ei olnud nendega midagi teha,kes vähegi suutis,see hankis midagi muud.Ainuke vene mootor,mis millekski kõlbas oli MDS,kõik muu oli ainult näitlik õppevahend.Tol ajal olid kõik töötavad asjad asjatundjate poolt duunitud,muidu ei käinud peaaegu üldse,vähemalt ei olnud keegi tulemusega rahul.Diiselmootorid (eetriga käivad) on täiesti tarbetud,kuna ma ei kujuta ette,kus kohast hangitakse tänapäeval eetrit (narkootiline aine!).Seega ainult hõõgküünlaga mootor ja algselt ei soovita rohkem,kui 2,5 ccm,selle külge saab panna lennuki,mille tiivad on u.1 m pikad ja kaal u 500 gr.
anton
Posts: 25
Joined: Fri May 26, 2006 1:25

Post by anton »

Korra olen OS10LA mootoriga jannanud, ei see tahtnud kuidagi normaalselt tööle hakata.
Mulle tundub, et asja nautimiseks mootor peaks olema mitte liiga väike ega liiga suur. OS10 on nats väike ja sellest ka mitte lollikindel. Nats suurematel, 2.5 cc mootoritel peaks töökindlus ja valik suurem olema, kuna just selle suurusega mootoreid kasutatakse õhusõja ja teistel võistlustel. Neljast kuubsentimeetrist suuremaks ei tasu ohikate puhul ka minna, kuigi selles suuruses mootorid on täitsa lollikindlad, lähevad kergesti käima ja ei sure välja.
Mootori suurus on tavaliselt antud kuubtollides, üks kuubtoll on umbes 16 kuubsentimeetrit. OS 10 mootor on siis 1.6 sentimeetrit (ehk 0.10 kuubtolli), OS15 on 2.5cc, ja OS25 on umbes 4cc.

Ja mootoritel enamasti on juba summuti kaasas, vähemalt ei ole mul õnnestunud osta mootorit ilma summutita.

Mootoreid saad osta ka netist, nagu www.towerhobbies.com ja http://www.justengines.unseen.org/ ja kindlasti ka mujalt.

http://www.justengines.unseen.org/mv15.htm Selline mootor on tõenäoliselt parem kui poolplastikust OS LA mootorid.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

LA-seeria on nö "säästumootor" OS-mootorite hulgas, kindlalt töötavad ja korralikud mootorid soodsalt. Kui vaja, võib ka FX või SX mootori soetada, kuigi ta kallim ja algajale ei tasu reeglina ära! Ise olen ka OS15 ehk 2.5cc kasutanud ja töötab korralikult, täna lendan 46LA-ga. Kindlasti peaks kütuses kasvõi 5% nitrot olema (ka juhendis öeldud), sest ilma ei taha korralikult käima minna. Nõela timmine on erinev nö "vene" mootoritest ja tasub kindlasti juhendi abil asi selgeks teha. Vanakooli tarkused 100%-liselt ei kehti.

Hetkel pistik.com-is müügil olevad OS-mootorid on pea-aegu kõik ilma summutita. Põhjuseks see, et paljudel juhtudel on sobilik summuti olemas ja pole vaja uut osta ning ka see, et saadaval on erinevaid summuteid. Vanasti olid jah OS-mootorikomplektid summutiga, aga enam vist selliseid komplekte ei müüda (ei oska pead anda)!
Lauri Laidna - www.pistik.com
mart
Posts: 498
Joined: Tue Aug 15, 2006 16:53
Location: Wermelskirchen

Post by mart »

Hei!

Esimene mudel, mille tegin üle 30 aasta tagsi, oli samuti ohimudel eetri-petrooli-gastooröli seguga. Lennutada sai Musatmäel vana lasketiiru juures. Lendas päris hästi.

Ega see ohimudelite asi päris surnud pole mitte.
Siin hulgaliselt huvitavat infi.
http://home.arcor.de/fesselflug/html/english_home.html

Valmiskomplekte ka müügil:
http://www.conrad.de/script/bratco_sky_baby.sap
http://www.flight-depot.com/cms/assets/ ... index.html

Veel infi klassidest ja vöistlustest.
http://www.higgy.de/art_engine_mb/index ... =13&main=7

Köik, mis pinget maandab ja löbu pakub, on teretulnud.
Möned ehitavad isegi allveelaevu.

Mart.
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Ega praegugi on Eesti idablokis väga kõvad ohika lendajad olemas, käiakse minuteada isegi Euroopa meistrikatel ja saavutatakse väga vingeid tulemusi. Seal on tegu muidugi õhuvõitluse tipptasemega kah, juba ühe mootori hind on mitu-mitusada eurot ja lennukeid on igal piloodil pidevalt stardivalmis kuskil 4-6.
Olen ise üht võistlust Jõhvis(vist) kohapeal näinud, ega ausaltöeldes ei teagi mõnd teist mudellennu ala kus saaks nii palju actionit kui seal.

Vene mootorite kohapealt nii palju, et vähemalt minu paari kogemuse juures on nad ennast igati heast küljest näidanud. Nii et kui saad kindel olla, et natuke kompressiooni ja töö resurssi alles, võid ju mõnda täitsa proovida, saad esialgu vähemalt mulje sellest, mida kujutab endast mudeli mootor ja selle timmimine.
anton
Posts: 25
Joined: Fri May 26, 2006 1:25

Post by anton »

Olen üldiselt truu OS kasutaja. Esimene mootor oli OS40FX ja sellega ei olnud kordagi mingit probleemi. Käivitub ülikergesti ja iialgi ei sure välja. Ajaga läheb ainult paremaks. Sama lugu OS25FX iga, töötab paremini kui Lada automootor. Aga vot OS10LA kuidagi ei tahtnud hästi käituda. Hääle saime talle sisse, aga isegi pärast vaevarikkast tunnist sissetöötamist ei tahtnud ta stabiilselt töötada. Vandumist oli kui palju. Võib olla 5% nitrot on talle vähe. Küünal oli see mis temaga kaasa anti, võib olla oli viga küünlas. Keemikuna olen kütust alati ise seganud, 5% nitro ja 20% kastoorõli.

Korra olen kingituseks muretsenud ThunderTiger 25 mootori, see töötas normaalselt, kuigi karburaator andis soovida (sisuliselt ilma nõelata, lihtsalt õhusiiber). OS10LA on ainus, millega pahad kogemused, mitte et mul neid teab mis palju oleks.


OS FX seeria mootorite eeliseks teiste firmade eest on kindlalt parem karburaator ja ehk paremad väntvõlli kuullaagrid. LA seeria puhul on esimene asendatud plastikust ühenõelalise karbussiga ja kuullaagreid ka pole. Tänu sellele ma ikkagi soovitaksin, et sama raha eest on ettem soetada mõne teise firma kuullaagritega isendi. Samas FX seeria mootoreid soovitan kõigile. Kahjuks OS25FX on FX seeria väikseim mootor, mis on ohikale võib olla nats liiga suur. Muidugi karbussi polegi ohikate puhul tarvis.

Olen OS mootoreid ostnud Rootsist ja hiljuti Towerist. Alati on summuti kaasas olnud. Küünal oli mõnel puudu.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Tere Terender.
Olen samuti algaja, esimese mudeli sain kuu aega tagasi. Arvan samuti, et ohimudel on "jama" värk, kuna ka kõige odavam RC mudel pakub mõõtmatult rohkem lennurõõmu (IMO). Lennutamisplatsidega pole samuti ei mingit probleemi, kuna mudel on juhitav.
Saan aru, et võib olla finantsprobleeme, kuid usu, pole see RC niiväga kallis. Näiteks minu saatja-vastuvõtja komplekt maksis mingi 40€, mudelil olev elektrimootor Speed 400 saja krooni ringis.
Elektrimootori suur eelis on tema puhtus, "kütus" maksab Eesti Energias vist 1.2 eeku kW/h.
Kui tunned huvi, anna aga teada, kui oled Tallinna mees tule mõni õhtul (näit. täna) vaatama.
Terender
Posts: 3
Joined: Wed Sep 20, 2006 10:46
Location: Tln

Post by Terender »

Kõigepealt suured tänud kõigile senivastanuile. Pilt hakkab vähe selginema, et teisest otsast kahvatuda :-)

Usun täiesti, et raadiomudel pakub rohkem võimalusi, fun'i jne. Kuid ohika valmistamine oli inimesel mõttes just seetõttu, et päris esimese iselendava mudelina oleks selle valmistamine lihtsam ning ka odavam. Samas ei ole inimesel üldse ilmselt aimu sellest nüansist, mis siin kõigist teie vastustest läbi jookseb - sellise asja lennutamiskeerukus ning ka platsile esitatavad kapriissemad nõuded.

Mis paneb mõtlema sellele, et võibolla peaks läbi uurima ka lihtsamad raadiokomplekti jaoks vajalike vidinate summad. Ma ei tea, kas ma peaks siia foorumisse nüüd selleks uue teema tegema või mitte. Aga kui keegi oskaks viie reaga kirja panna lihtsaima komplekti detailid ja hinna suurusjärgud, saaks ma eeloleval nädalavahetusel ehk selle inimesega ääri-veeri teemat puudutada. Kuna see komplekt on vaja kinkida, et saa ju otse küsida :-)
User avatar
Ropka
Posts: 1450
Joined: Mon Jun 12, 2006 16:47
Location: Tallinn

Post by Ropka »

no kui ohikas teha selline parajalt paksu tiivaga ja mitte eriti suur, ntx 2,5 cc mootori jaksu kohaselt, siis sellisega saab vabalt ka suvalisel heinamaal keerutada, peab vaid olema tegelane kes seda ilusti viskab ja parimal juhul ka ise käima saab. kui start nässu läheb, siis ei juhtu sellise lennukiga midagi kuna kiirust pole veel ollagi.....

aga kui RC maailm reaalsemana tunduma hakkab, siis on pakkuda algajale hea lennuk http://forum.pistik.com/viewtopic.php?t ... 9c4de675ee
vt. pilti esimesel leheküljel
kompletis on 8-kanaliga pult/vastuvõtja, täiskomplektne lennuk, soovi korral ka laadija kaasa.
aga kui kingitus peab "uus" olema, siis ma ei oska selle koha pealt sõna võtta, selle lennukiga on nii mõnigi oma RC maailma avastanud...
kogun vanu vene lennukimootoreid
[J]
Posts: 2776
Joined: Sun Aug 28, 2005 22:42
Location: Tallinn

Post by [J] »

Olen kunagi teinud samuti päris mitu ohikat. Üks jube keerutamine küll see nende laskmine. Olen ka seda näinud kui keerutamine algajal pildi eest võtab ja lennuk murumättas lõpetab (kõva kattega platsil on sel puhul löögist mootori võll lootusetult kõver või mootor koguni silindrini lausa sile). Keerutamise treenitus tuleb muidugi kähku ja mõne päeva pärast see tasakaaluorganeid enam eriti ei stressi.
Üks klassikalise ehitusega ohimudel näeb välja nagu sellel videol:

http://www.extremeflightrc.com/video/ed ... funfly.wmv

See on paraku tehtud raadiojuhitav ja piloot on väga kogenud. Sellise piloteerimisoskuseni kulub sadu lende.
Eespool kirjutanud Vana lennukit olen lendamas näinud ja selline oleks väga perspektiivikas variant.

Soovin õnnestunud valikuid.
Last edited by [J] on Fri Sep 22, 2006 10:34, edited 1 time in total.
vana
Posts: 676
Joined: Tue Sep 05, 2006 11:43
Location: Tallinn, Õismäe

Post by vana »

Hallo Terender
Mul oleks välja pakkuda reaalselt lendav elektrikas Easy Star, tiivaulatusega 1.47m, kuu aega vana. Täiskomplekt: saatja, vastuvõtja, servod, aku, akulaadia, mootor koos pööreteregulaatoriga, elaporist mudel paelekauba. Kõik see hulk 2000 eegu eest.
Lisama peaksid ainult 6 AA saatja patareid (parem akut), kuid see võib olla veel kauplemise objekt. Huvi korral saaksid seda lendamas näha (ka ise proovida) järgmisel ühislennutamisel Hüüru kandis või kokkuleppel.
Mul on tellitud ja on kohe tulemas uus elektrimudel, kus juba ainuüksi mudel, mootor koos pööreteregulaatoriga ja saatja, igaüks eraldi võetuna on kallimad kui minu praegune Easy Stari täiskomplekt.
Kindlasti soovitan tulla mõnd ühislennutamist vaatama. Seal on palju igasuguseid, on mida vaadata. Kui on tranpordiga raskusi, võin näiteks Õismäelt "otsa peale" võtta, pole probleemi.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

Pildil ei ole "vana" ise :)
Image Image
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
Kuno
Posts: 1436
Joined: Tue Apr 11, 2006 18:03
Location: Tallinn

Post by Kuno »

See Easy Star lendab täiesti muljetavaldavalt (eile oli jälle võimalus näha actionis!).Saab esimesed lennud teha ka vaid visates,planeerib täitsa normaalselt,hiljem,kui mingi aimdus olemas,mis toimub,saab mootori ka sisse lülitada.Ka on võimalik,et sõber,kes teemat valdab,viib lennuki mingi kõrguseni (näit ca 50 m) ja siis püüad saada rahulikult temaga maale tagasi.Seega pakkumine on hea.Vaata üle ja kui meeldib osta ära.Ohika hind on tegelikult samas suurusjärgus.
anton
Posts: 25
Joined: Fri May 26, 2006 1:25

Post by anton »

Kui inimesel meeldib ise ehitada, siis on täitsa arvestatav variant ka raadioteel juhitava ilma mootorita purilennuki iseehitamine. Raadio ja mootori hinnad on suhteliselt võrreldavad.
Post Reply