Mõtisklusi...

Postita siia naljakaid ja erilisi pilte ja videosid, mis on mudelismiga seotud
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Mõtisklusi...

Post by lauri »

Kuulsin just raadiost sellist mõtisklust.

Kui on suuur karp ja selle sees linnud. Kas karp muutub kergemaks, kui linnud tõusevad seal karbi sees lendu?

:roll:
Lauri Laidna - www.pistik.com
ahtik
Posts: 61
Joined: Sat Mar 24, 2007 19:22

Post by ahtik »

ikka :)

samas, kui sa ei tea, kas tõusevad... shrödingeri kass?
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

ahtik wrote:ikka :)

samas, kui sa ei tea, kas tõusevad... shrödingeri kass?
Ega ikka ei muutu küll - isegi mitte siis, kui tu määramatu kõuts sinna sisse lasta ;)

Kunagi kooliajal sai aga välja arvutatud, kui palju muutus raskemaks meetrine kera, mille sees elektripirn süüdati....
ahtik
Posts: 61
Joined: Sat Mar 24, 2007 19:22

Post by ahtik »

uups jah, nii kaal kui ka mass jääb samaks.

ja kui inimene aknast välja hüppab, siis see pole kaaluta olek vaid vabalangemine :P vist.

heh, põhikooli füüsika, piinlik lugu :D
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

ahtik wrote: ja kui inimene aknast välja hüppab, siis see pole kaaluta olek vaid vabalangemine :P vist.
Hmm, tolle kukkumise vist ikka peaaegu võis kaalutuseks lugeda (jättes globaalfoorumlikus tähenduses olulise õhutakistuse mängust välja.

Niipalju, kui mina olen asjast aru saanud, ei erinegi niimoodu kukkuv inimene eriti palju orbitaalses kaalutuses viibivast inimesest. Viimane ainult on pisut rohkem D.Adamsi "Põialküüti" lugenud ja oskab (tänu oma horisontaalkiirusele) kogu aeg planeedist mõõda kukkuda.

Jällegi foorumi põhiteemale lähemale tulles - minu mäletamist pidi treeniti esimesi kosmo/astro-naute kaalutusega toime tulema justnimelt lennukites, kestvas pikeeringus.
User avatar
Ropskar
Posts: 177
Joined: Thu Oct 19, 2006 22:04

Post by Ropskar »

Karbi mass ei muutu. Linnud kompenseerivad oma tööga karbi massile mõjuva raskujõu.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Mass ei muutu jah, kuid karbi kaal hakkab kõikuma, kui karbis on vaid 1 lind ja karp pole väga suur, st. linnu tiivalöögid avaldavad mõju karbi põhjale ebaütlaselt.
Sellist ebaühtlust ei teki, kui linde on karbis piisavalt palju või karp on piisavalt suur.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

:lol:
Meelde tuleb üks anektdoot, kus kanakasvatajal vaja autoga kanu vedada, aga autokandevõime kaks korda väiksem kui kanade kogukaal.
Nii, siis pidigi ta kogu sõidu kaikaga vehkima, et pooled õhus oleks sõidu ajal.
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

See mõtisklus vist sellest või sarnasest naljast pärinebki!
Lauri Laidna - www.pistik.com
AndresO
Posts: 146
Joined: Mon Feb 12, 2007 10:32
Location: Tallinn

Post by AndresO »

Aga kui karp asendada puuriga?
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Alt lahtise/sõrestikulise puuri korral peaks kyll kergemaks muutuma.
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

mart63 wrote:Alt lahtise/sõrestikulise puuri korral peaks kyll kergemaks muutuma.
Kisub juba sinnakanti, et tegelikult paneme karbi rahulikult bagasnikusse, aga tolle õnnetu "kana" seome nõõriga auto külge ning ehmatame lendama - piisavalt suure kana/auto massi suhte korral ongi meil LENNUK ;)
prederik
Posts: 159
Joined: Thu Aug 31, 2006 13:14
Location: Tartu
Contact:

Re: Mõtisklusi...

Post by prederik »

lauri wrote: Kui on suuur karp ja selle sees linnud. Kas karp muutub kergemaks, kui linnud tõusevad seal karbi sees lendu?

:roll:
Pakun, et lendutõusmise hetkel muutub karp korraks hoopis raskemaks :)
User avatar
lauri
Administrator
Posts: 3057
Joined: Wed Jul 20, 2005 23:13
Location: Tallinn, Estonia
Contact:

Post by lauri »

energia muutub massiks :) ?
Lauri Laidna - www.pistik.com
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ei, ma usun, et ta mõtles selle all seda, et kui lind õhkutõuseb, siis õhk surub kiirendusel kasti allapoole hetkeks.
AndrusT
Posts: 541
Joined: Mon Mar 05, 2007 19:41
Location: Tallinn

Post by AndrusT »

Saan aru, et õhu kaudu mõjutab lind karbi kaalu ehk õhk kannab kaalu karbi põhjale üle. Ok, lind on kerge. Kuid kui üle minu lendab ~20 m kõrguselt AIRBUS 380 (noh see kahekordne ja kaal üle 500 tonni), kas siis õhk lõmastab mind?
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ei, aga pikali lööb vast küll.
User avatar
Ropskar
Posts: 177
Joined: Thu Oct 19, 2006 22:04

Post by Ropskar »

Pikali löömine on vähe mis ta teeks. Ikka mõnesaja meetri kaugusele lennutaks.
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

siin on nüüd midagi väga segi aetud :lol: tõstejõud nii lennukitel kui ka lindudel tekib tiiva peal tekkivast alarõhust.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Aga sellise suurusega lennukiga liigub kindlalt vägaväga suur õhumass samuti kaasa. Eriti nii madalal on tegemist arvatavasti maandumisega, mil lennukil nina püsti, sest kiirus madal ja tiivapealsest alarõhust ei piisa, et lennukit õhus hoida. Mängu tuleb kohtumisnurk. Ja see juba surub õhku alla.
User avatar
Ropskar
Posts: 177
Joined: Thu Oct 19, 2006 22:04

Post by Ropskar »

Ma mõtlesin niiviisi, et kui A380 sinust 20m kõrguselt üle lendab ning kui tal veel nina ka püsti on, siis on mootorijuga suunatud ka allapoole ning see juga mis mootorist tuleb lennutab sind kaugele. Kuid maandumisel mootorid täisvõimsusel ei tööta ning 20m kõrgusel on nad juba idle'sse pandud. Kaasatulevast õhumassist ei oska ma midagi öelda, aga niipalju et mingit õhumassi ei tohikski kaasa tulla, sest lennuk on ju voolujooneline ning õhk libiseb üle lennuki.
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ei libise ta midagi kui tal nina püsti on. Pigem rebib ja surub. :roll: :lol:
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

Ropskar wrote: sest lennuk on ju voolujooneline ning õhk libiseb üle lennuki.
Nu 20m kõrguselt/kauguselt on ikka madin päris kõva. Kui düüsijoa mängust välja jätame (see viskab kaskadõõri päris mitmekümne meetri peale ka throt-idle puhul),
Mis aga voolujoonelisusse puutub, siis lennuk suudab ikka selle "õhumasside rahu" päris korralikult sassi keerata. Keerisjälg asjal nimeks. Tekkib ta üsna mitmete erinevate õhuvoolude kokkusulandumisel peale lennuki "läbilendu", ning on üsnagi ettearvamatu (loe: turbulentne) ja võimas. Mis siledusse/voolujonelisusse puutub, siis võta ilus saleda kujuga laevukene (kirpaatidest me parem ei räägi ) ja vaata, milline laine sellel liikumisel sappa tekib ja kui kaugele levib (kui tahad ekstreemsusi, siis mine kas Piritale või Katariina kaile Tlnas ja oota miski 4-5 minutit kiirlaeva mõõdasõidust...)
User avatar
tulnuk
Posts: 539
Joined: Mon Aug 01, 2005 1:33
Location: tartu

Post by tulnuk »

Kuskil rcgroupsis oli üpris põnev arutelu(mida hetkel ei leidnud enam) teemal kas akud muutuvad raskemaks kui nad on laetud või kas vedru on pinge all olles raskem kui vabana.
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

Mängu tuleb kohtumisnurk.
Kohtumisnurk "suurendab" alarõhku tiiva peal, ei muud. Seisvate mootoritega A380 ei tee üle pea liueldes kellelegi liiga, kui just väga lähedal pole, siis vast tunne nagu rekka sõidaks mööda :d
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Ja surub õhku alla samuti. Kuidas muidu lapiku tiivaga depron lennukid lennata saavad??

Image
Kas väidad et õhk läheb tiivast läbi ? :D
Marek
Posts: 2912
Joined: Tue Jul 26, 2005 15:43

Post by Marek »

see oleks tõesti nii mõne meetri kauguselt aga edasi läheks sinine joon jälle horisontaali - aga lahe pilt :d
User avatar
mart63
Posts: 2508
Joined: Mon Jul 24, 2006 16:44
Location: Tallinn,Mustamäe

Post by mart63 »

Vb jah, 20 meetri pealt pole midagi, aga paari meetriga teeks aiai küll.
User avatar
cuprum
Posts: 1548
Joined: Fri Mar 09, 2007 22:16
Location: EEKE

Post by cuprum »

Marek wrote:see oleks tõesti nii mõne meetri kauguselt aga edasi läheks sinine joon jälle horisontaali - aga lahe pilt :d
Nunuh, kui paarsada meetrit on mõned, siis küll ;)
Lennunduses arvestatakse wake turbulence rahunemiseks 500 - 810 jalga allapoole selle tekitanud lennuki levelist. Põhimine keeris tekib tiivaotstest (wingtip vortices) ja düüsijäljest (jetwash). Selles osas oleks võibolla nende siniste joonte rahunemine ideaalse ja lõppmata pika tiiva korral tõesti paar meetrit (kuigi, mina pakuksin ka siia oma tubli paarkümmend - ei viitsi hetkel selle komponendi kohta täpsemalt uurida ;)
pipercub
Posts: 516
Joined: Wed Dec 13, 2006 13:10
Location: Tartu

Post by pipercub »

Asjast on lihtsam ette aru saada, kui ette kujutada lindude asemel kinnises kastis olevat ventilaatorit, mis mööda suunajaid võib vabalt üles-alla liikuda. Linnud lennus oleks sellise ventilaatori erijuht, kus ventilaatori raskusjõud ja tõstejõud on tasakaalus.
Lühiajaliselt mõjutaks karbi kaalu lindude äratõuked ja õhumasside liikumised.
Relatiivsusteooriast tulenevad muutused oleks mõõtmatud.
Äärmiselt väikesed oleksid termodünaamikaga seotud kaalukõikumised.
Post Reply